Educație și Cultură
IULIE 1918: Evenimentele verii în anul Marii Uniri!
De Centenar sărbătorim cea mai mare victorie din istoria ţării: Unirea Basarabiei, a Bucovinei şi a Transilvaniei cu Regatul României. 1918 s-a încheiat strălucitor cu Proclamaţia de la Alba-Iulia, cu intrarea Regelui Ferdinand şi a Reginei Maria în Bucureştiul eliberat, cu pregătiri pentru recunoaşterea noilor graniţe. Dar în cursul anului 1918, România s-a confruntat cu probleme teribile. Ocupaţia germană din sud secătuia ţara; tratatul impus de Berlin şi Viena însemna pierderi teritoriale şi subordonare îndelungată; populaţia suferea de foame, boli, lipsă de locuinţe. În iulie 1918 a apărut însă prima rază de speranţă.
În iulie 1918, şocul provocat de Pacea de la Bucureşti – negociată din martie şi semnată la 7 mai – s-a atenuat. Ca să obţină o îmbunătăţire a condiţiilor păcii, Regele Ferdinand îl desemnase premier pe Alexandru Marghiloman, un filogerman distins, cu un comportament fără pată în timpul ocupaţiei. Se pare că legendara înţelegere dintre liberalul Ionel Brătianu pro-Antanta şi Alexandru Marghiloman, pro-Berlin şi Viena, era pusă în aplicare. La intrarea în război, în 1916, cei doi îşi împărţiseră rolurile astfel încât indiferent care tabără câştiga războiul, România să negocieze având în frunte cel mai eficient interlocutor. Dar în ciuda eforturilor lui Marghiloman, condiţiile păcii de la Bucureşti au rămas aspre, iar împăcarea sa cu susţinătorii Antantei, imposibilă.
Regina Maria, de la disperare la rezistență
Cea mai influentă persoană care refuza să accepte înfrângerea era Regina Maria. Când în martie a aflat condiţiile păcii, regina a avut o clipă de deznădejde.
„Aceasta nu e pace, aceasta este ocupaţie străină, e moarte în viaţă, e sugrumare. Nu pot să mai rabd. Mi se rupe inima. Simt că mă pierd, simt că mă cufund în întuneric ca o fiinţă din care s-ar fi scurs prea mult sânge. Nimeni nu mă ajută, nimeni nu mă poate ajuta. Mă scufund. Toată puterea şi energia, mândria şi vitejia sunt nefolositoare faţă de răul ce se face ţării mele. Nu sunt făcută să fiu roabă, nici să îngenunchiez”.
Nepoată a Reginei Victoria a Marii Britanii şi a ţarului Rusiei, Alexandru al II-lea, Maria a înţeles repede că lupta nu s-a terminat: intrarea Statelor Unite în război avea să facă diferenţa! Aşa că Regina a dat asigurări anglo-francezilor şi americanilor că România a semnat pacea separată cu Germania doar pentru că altfel ar fi fost realmente pustiită.
Regele le arată românilor că nu cedează
Pe de altă parte, presiunile germane asupra Regelui Ferdinand de a ratifica Pacea de la Buftea s-au intensificat. Dar Regele nu numai că nu a semna actul înfrângerii, dar semnala în fel şi chip românilor că dinastia nu cedează. Când politicianul filobritanic Take Ionescu a declarat într-un interviu pentru Corriere de la Sera că majoritatea ţării, în frunte cu Regele, au rămas de partea Angliei şi Franţei, guvernul Marghiloman i-a cerut Regelui să dezmintă. Ferdinand, monarh constituţional, dă într-adevăr o dezminţire. Dar formula aleasă – „Nimeni nu a fost autorizat să exprime sentimentele Regelui” – era de fapt o confirmare.
Astfel de incidente îngreunau mult viaţa premierului Marghiloman care făcea naveta între Iaşi, unde rămăsese familia regală şi multe oficialităţi, şi Bucureşti, unde lucra cu Administraţia Militară Germană, dar şi cu Parlamentul ales de numai câteva săptămâni. Dificultăţi apăreau şi din cauza oportunismului politic. Puternicul Partid Naţional Liberal, condus de atât de influentul Ionel Brătianu, refuzase să participe la alegeri în teritoriul ocupat. Inamicii liberalilor – senatori şi deputaţi – au cerut în Parlament trimiterea în judecată a cabinetelor Brătianu care deciseseră intrarea României în război.
20 iulie: Regele refuză amnistia trădătorilor
Liberalii şi filofrancezii îşi luau însă revanşa. La 20 iulie, Alexandru Marghiloman îl vede pe Regele Ferdinand în jur de 10 seara şi îi cere să promulge un decret prin care colaboraţioniştii pro-germani să fie amnistiaţi. Decretul era urmarea logică a Păcii de la Buftea. Regele considera că decretul îl dezonorează, iar Regina aflase care este subiectul întrevederii. Premierul Marghiloman povesteşte în jurnalul său că Regele „e pe punctul de a lua condeiul, când îl cheamă Regina şi Prinţul Carol”. Când se întoarce, Regele cere o amânare şi spune că va telegrafia celor doi împăraţi de neam german să îl scutească de umilinţă. Ce se întâmplase în minutele când Regele lipsise din birou se află în Jurnalul Mariei: „Îl rugai din suflet pe Rege să se împotrivească insistenţelor lui Marghiloman”.
România nu demobilizează armata. Ocupanții germani, sabotați
Tensiunile din cele mai înalte cercuri ale Puterii aveau ecou în întreaga societate, în primul rând în Armată. Contrar Păcii de la Bucureşti, armata română NU a fost demobilizată. După ce au tergiversat cât au putut, autorităţile române au ţinut o dublă contabilitate. Erau demobilizaţi numai soldaţii puţin experimentaţi, era predat armamentul mai slab. Se pare că în iulie 1918, performanţa românilor în a se eschiva a atins maximul. Luna următoare, nemţii vor impune o procedură mai strictă, dar evoluţiile de pe frontul de Vest au dat şi mai mult curaj celor care sperau într-o victorie a Antantei.
A doua bătălie de pe Marna, pe frontul francez, lansată printr-un atac german la 15 iulie, a fost pentru agresori începutul sfârşitului. Luptele au fost grele, dar au înclinat balanţa de partea Antantei care a preluat iniţiativa. Vestea s-a răspândit ca un fulger în întreaga Europă.
În România, publicaţia oficială a ocupantului german menţionează multe execuţii şi arestări contra celor care nu îşi predaseră arma şi muniţia. Administraţia militară germană dădea şi amenzi drastice comunităţilor – sate sau oraşe – unde trupele germane semnalau acte de sabotaj – pietre şi buşteni pe calea ferată sau tăierea cablurilor telefonice.
Populaţia din Muntenia – afectată masiv de lipsa de alimente din cauza rechiziţiilor şi cu gândul la cei dragi ucişi în război sau morţi din cauza epidemiilor – aştepta cu nerăbdare finalul Marelui Război.
Şi ardelenii aveau mari dificultăţi – colectarea resurselor necesare frontului îi lăsa pe cei de acasă în pragul foametei. Cât despre tinerii înrolaţi în armata austro-ungară, majoritatea făceau parte din regimente care fuseseră trimise pe frontul italian sau pe cel rusesc. Mulţi români luaţi prizonieri de forţele Antantei ca soldaţi în armata austro-ungară s-au înrolat voluntar apoi în armatele inamicului. Luptând de partea Italiei, de exemplu, considerau că luptă pentru România.
sursa: digi24.ro
Educație și Cultură
Liceul Teoretic Teiuș, Alba, partener al programului Bookster în școli
Liceul Teoretic Teiuș, Alba – Partener al programului Bookster în școli
Liceul Teoretic Teiuș, din județul Alba, este una dintre instituțiile de învățământ care se remarcă prin implicarea activă în promovarea educației de calitate și dezvoltarea unor inițiative inovative care sprijină învățarea. Un exemplu semnificativ al acestei abordări moderne este programul Bookster, derulat cu succes în cadrul liceului.
Bookster este un program destinat școlilor din România care are ca scop încurajarea cititului și promovarea educației prin accesul facil la o gamă largă de cărți. Programul oferă elevilor și cadrelor didactice oportunitatea de a citi o varietate de cărți, de la literatură clasică și contemporană la lucrări de dezvoltare personală și educație non-formală. În cadrul acestui program, școlile beneficiază de abonamente care permit împrumutul cărților dintr-o bibliotecă virtuală, având, astfel, acces constant la titluri noi și interesante.
Liceul Teoretic Teiuș este una dintre instituțiile care a adoptat cu entuziasm programul Bookster, valorificându-l în mod eficient pentru a stimula dorința elevilor de a învăța prin lectură. În acest liceu, Bookster nu este doar un simplu program de împrumut cărți, ci o oportunitate de a crea o comunitate a cititorilor pasionați, care să împărtășească idei și să dezvolte gândirea critică.
Elevii liceului au acces la o platformă ușor de utilizat, prin care pot solicita cărți din diverse domenii de interes. Acest lucru le permite să-și aleagă titluri care le captează atenția și care contribuie la dezvoltarea lor intelectuală, ajutându-i să-și extindă orizonturile dincolo de programa școlară. Programul nu doar că încurajează lectura, dar și dezvoltă abilități de cercetare, gândire analitică și exprimare, abilități esențiale pentru succesul academic și personal.
În cadrul Liceului Teoretic Teiuș, Bookster a adus beneficii semnificative atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Elevii au fost încurajați să citească mai mult și să exploreze diverse genuri literare, ceea ce le-a îmbogățit vocabularul și le-a stimulat imaginația. De asemenea, această experiență a fost utilă pentru dezvoltarea unor abilități de comunicare și exprimare a ideilor, precum și pentru aprofundarea cunoștințelor din diverse domenii.
Pentru profesori, programul a reprezentat o oportunitate de a crea lecții mai interactive și mai interesante, folosind cărți care să completeze materia predată la clasă. Acesta este un mod eficient de a integra resurse externe în procesul educațional și de a stimula curiozitatea elevilor. Mai mult, Bookster este un instrument valoros în sprijinul activităților extracurriculare, ajutându-i pe profesori să propună elevilor proiecte și teme care încurajează cititul și gândirea creativă.
În cadrul Liceului Teoretic Teiuș, programul Bookster este implementat printr-o colaborare strânsă între elevi, profesori și coordonatorii programului. Elevii au acces la platforma Bookster, care este accesibilă atât în școală, cât și acasă, iar împrumutul cărților se face rapid și eficient. Profesorii pot recomanda anumite titluri pentru a sprijini temele școlare sau activitățile educaționale, iar elevii sunt încurajați să citească atât în timpul orelor de curs, cât și în timpul lor liber.
Pentru a maximiza impactul, Liceul Teoretic Teiuș organizează periodic sesiuni de discuții și cluburi de lectură, unde elevii pot împărtăși impresiile despre cărțile citite și pot dezvolta un dialog pe teme literare. Aceste sesiuni contribuie la crearea unei culturi a lecturii și a învățării active, iar elevii încep să aprecieze cititul nu doar ca o activitate educativă, ci și ca o sursă de plăcere și divertisment.
„Prin implementarea programului Bookster, Liceul Teoretic Teiuș se aliniază celor mai bune practici educaționale care pun accent pe formarea unui tineret cult, încurajându-i să își formeze obiceiul lecturii. Acest program este un exemplu de succes în care tehnologia și educația se întâlnesc pentru a oferi elevilor o experiență de învățare mai diversificată și mai accesibilă. Prin Bookster, elevii liceului nu doar că învață, dar își dezvoltă și pasiunea pentru lectură, un instrument valoros pe tot parcursul vieții lor” a declarat directorul unității de învățământ, prof. Marius Cosmin Pintea
Educație și Cultură
Calificare la faza națională a Olimpiadei de Limba și Literatura Română și premii importante la etapa județeană pentru elevii Colegiului Militar din Alba Iulia
Calificare la faza națională a Olimpiadei de Limba și Literatura Română și premii importante la etapa județeană
Dragostea pentru cuvânt, pentru literatură și pentru cultura română exprimată de către elevii colegiului militar și priceperea cadrelor didactice care şlefuiesc această pasiune, duce la performanțe remarcabile în domeniul literar.
În acest an, la faza județeană a Olimpiadei de Limba și Literatura Română, elevii care excelează la această disciplină au obținut validarea cunoștințelor prin obținerea unui Premiu I, a două Premii II și a două Mențiuni.
Elev fruntaș Alexia Cârmici (clasa a IX-a) a reușit, sub coordonarea doamnei profesoare Simona Mureșan, să obțină Premiul I prin studiu dedicat, determinare și sprijin valoros, o performanță care i-a adus calificarea la etapa națională a olimpiadei.
„Dincolo de realitate, există literatura pe care o explorez neîncetat. Îmi face plăcere să descopăr, odată cu fiecare nouă călătorie, că devin un om pe care viața îl poate pune la încercare, dar niciodată nu îi poate fura frumusețea interioară: amprenta artei lăsată în sufletul omului de natură divină. Această calificare la etapa națională însumează dragostea mea pentru frumos, susținută de acei oameni devotați, care m-au ținut de mână pe drumul cunoașterii. Sunt entuziasmată pentru următoarea etapă și vreau să dovedesc din nou că talentul, implicarea și pasiunea conduc la succes”, a spus elev fruntaș Alexia Cârmici.
La performanța Alexiei se adaugă Premiul II obținut de către elev sergent major Roxana Bizău (clasa a XII-a) și elev sergent Daria Cristea (clasa a XI-a) și Mențiunile obținute de către elev sergent Oana Furdui (clasa a XI-a) și elev fruntaș Sorin Filimon (clasa a IX-a), sub coordonarea doamnelor profesoare Cosmina Mircea și Nicoleta Dreghiciu.
Educație și Cultură
Nicolae Bretan, omagiat de Consiliul Județean Alba și Biblioteca Județeană „Lucian Blaga” Alba, la 138 de ani de la naștere
Nicolae Bretan, omagiat de Consiliul Județean Alba și Biblioteca Județeană „Lucian Blaga” Alba, la 138 de ani de la naștere
Marți, 25 martie 2025, Consiliul Județean Alba și Biblioteca Județeană „Lucian Blaga” Alba îl omagiază pe compozitorul, baritonul și regizorul de operă român Nicolae Bretan, autor al primei opere românești din Transilvania.
Parteneri în eveniment sunt, ca de obicei, ONG-urile culturale din Alba Iulia. Doritorii pot participa la momentul depunerii de flori, la bustul acestuia, pe Aleea Scriitorilor din Alba Iulia, la ora 13.00.
Regizorul George Teodorescu mărturisea: „Pe Nicolae Bretan l-am cunoscut ca un mare compozitor, care a devenit celebru în Europa și Statele Unite mai ales prin liedurile scrise pe versuri ale unor poeți români, maghiari și germani, printre care Mihai Eminescu, Ady Endre și Heinrich Heine. Prin muzica sa și prin faptul că a folosit texte românești, maghiare sau germane deopotrivă, el a luptat pentru ca cele trei națiuni din Transilvania să trăiască împreună, bucurându-se de drepturi egale; de aceea în acest sens spiritual, l-am considerat pe Bretan și arta lui ca fiind profetice” (fragment din „Uraganul. O viață pentru Nicolae Bretan. Mărturie în fragmente”, de Judit Bretan).
Pentru informații complete despre viața și opera marelui compozitor, documentate în colecțiile bibliotecii, alături de recomandări de carte, vă așteptăm atât la sediu, cât și pe pagina de Facebook a Bibliotecii Județene „Lucian Blaga” Alba.