Rămâi conectat

Divertisment

Francezii cred că îi copiem, spaniolii cred că avem cele mai păroase femei…! Părerile străinilor despre români!

Publicat

în

Românii sunt un popor obsedat de propria imagine și asta se vede mai ales după modul cum sunt prezentate știrile străine în presă. Butonam odată televizorul și am văzut aceeași știre pe trei canale: BBC, Realitatea TV și Sălăjanul TV, o televiziune locală din Zalău. La primii titlul era „Possible cure for cancer found”, la Realitatea era „O româncă a descoperit un leac pentru cancer” şi la Sălăjanul era „O sălăjeancă a vindecat cancerul”. Mama cercetătoarei din ştire era româncă, dar, în rest, doctoriţa din ştire nu avea nicio treabă cu România, dar pe noi ne-a mângâiat pe orgoliu că o brumă de ADN mioritic a dus la ceva pozitiv undeva în lume. Atât de disperaţi suntem după validare.

Din acelaşi sentiment eronat de mândrie vine şi indignarea noastră faţă de ce zic străinii de noi, pe principiul, dacă tot n-avem bani în buzunar, măcar să nu zică nimeni ceva de rău de noi. Ne indignăm că englezii fac emisiuni despre imigranţii săraci care vin din România şi dăm vina pe etnia romă pentru tot. Ajungem chiar la situaţii absurde precum deştepţii ăia cu vise medievale care vor să schimbe numele etniei rome în „ţigani”, ca să nu mai fie românii discriminaţi de străini. De parcă le-ar păsa altor ţări din lume ce decizii lexicale iau românii-n parlament. Dacă noi decidem mâine să le spunem maghiarilor „sparanghel”, nu o să înceapă nimeni să ne urmeze exemplul, doar o să râdă de noi că suntem atât de rasişti încât vrem să decidem arbitrar numele unei etnii.

Cea mai bună atitudine pe care poţi s-o ai faţă de un stereotip este să râzi de el, altfel ajungi la fel de taliban ca ăia care au comis atentatele de la Charlie Hebdo. În spiritul ăsta, le-am scris redacţiilor VICE din jurul lumii, ca să aflu ce stereotipuri au legate de ai noştri. Evident, le-am tăiat p-alea clasice – sărăcie, romi, cerşetori şi orfani – şi am mers pe cele mai inedite, la care nu prea te-ai aştepta ca să râdem un pic de ignoranţa noastră, nu doar a lor.

ENGLEZII NE ASOCIAZĂ AUTOMAT CU MURĂTURILE

De fapt, au zis că asociază murăturile cu tot spaţiul post-sovietic al Europei de Est, că toţi suntem o apă şi-un pământ pentru ei. Ăsta chiar nu e mit, e realitate. România a fost lider regional la consumul de murături în 2014 şi doar alea produse în fabrici au creat o industrie de 250 de milioane de euro.

Cumva e un stereotip care pare pozitiv la prima vedere, dar are un substrat negativ legat de sărăcie. În general, mâncarea este considerată cu atât mai bună şi mai sănătoasă, cu cât este mai proaspătă, iar murarea legumelor a fost mereu un lucru specific zonelor cu recolte mai sărace de-a lungul anului, care aveau nevoie să le prezerve cumva, ca să nu moară de foame iarna. Mi se pare normal că au mitul ăsta despre noi, mai ales că şi noi aveam aceeaşi impresie despre bulgari înainte de ’89.

Pe de altă parte, englezii au de departe cea mai oribilă mâncare din Europa, deci pot să se simtă superiori cu salamul lor de sânge închegat tras în rect de cal, eu rămân cu borcanul meu de gogonele.

FRANCEZII CRED CĂ SUNTEM NIŞTE IMITATORI JALNICI AI LOR

Ei ne acuză că ne-am făcut propria noastră versiune căcăcioasă a Champs-Elysees şi că suntem mândri că spunem „merci” fix ca ei. Şi ăsta e greu de dezminţit. Franţa a avut o influenţă imensă asupra arhitecturii puţinelor clădiri istorice rămase în picioare din Bucureşti, dar şi asupra culturii noastre. Cum acum toţi tinerii români ştiu engleză, pentru că nu dublăm serialele şi pentru că suntem obsedaţi de SUA, aşa făceau pe vremuri tinerii burghezi cu franceza. De-asta le era şi mai uşor să plece acolo, când se certau cu comuniştii şi erau fugăriţi din ţară pentru legăturile lor cu legionarii, vezi Cioran, Eliade şi mulţi alţii. În rest, obsesia românilor pentru francezi se perpetuează prin oameni precum Patapievici şi intelectualii din şcoala de la Păltiniş, care insistă să introducă forţat tot felul de neologisme dubioase franţuzeşti în limbă şi strâmbe din nas la englezismele care pătrund natural, prin noua generaţie.

Stereotipul negativ aici e legat de lipsa noastră de originalitate ca popor şi obsesia noastră cu validarea în faţa occidentalilor. Ca bucureştean mereu mi s-a părut destul de penibilă expresia aia cu Micul Paris, mai ales că singurele elemente franţuzeşti rămase sunt câteva vile care aparţineau unor bogătani, Arcul de Triumf care-i singurul monument mai de Doamne-ajută din Capitală şi Turnul Eiffel de la Slobozia. În timpul ăsta, restul ţării stătea ori în nişte sate medievale, ori în nişte mahalale abjecte.

Mi-e greu să zic ceva de rău de stereotipul ăsta, că şi mie mi se par libidinoşi pensionarii care vorbesc cu bonjour, mersi şi monşer. Dar na, asta e falia după generaţii. Poate că nepoţii mei o să copieze chinezii şi o să râdă şi ăia de mine că-s retrograd cu engleza.

SPANIOLII CRED CĂ FEMEILE NOASTRE SUNT PĂROASE

Pe ei îi irită mai ales părul facial, adică mustăcioara noastră cea de toate zilele. Şi nu poţi nici să le zici că nu văd românce, că lucrează 250 000 de români în Spania şi aici nu intră cei care muncesc la negru. Cumva poţi să găseşti o vagă urmă de adevăr în mitul ăsta, dacă te gândeşti că româncele nu prea se îngrijesc de tenul lor ca alte popoare şi asta se vede, mai ales la bătrâneţe, când se usucă precum nişte prune. Aparent, doar 10% din femeile din România folosesc creme de faţă şi de corp, ceea ce spune multe despre falia din oraş şi sat, că eu nu cred c-am cunoscut tipă care să nu folosească bidoane întregi de cremă.

Asta cu mustaţa e tot o înţepătură legată de sărăcie. Vor să zică că româncele din Spania, care se duc să facă munci destul de joase, sunt neîngrijite. Nu ştiu cât de îngrijite ar fi femeile spaniole dacă ar culege căpşuni 12 ore pe zi şi dacă ar fi plătite cu nişte sume din care nu-şi permit nici să mănânce fast food în Madrid, d-apoi să-i dea pe saloane de cosmetică iberice.

Mitul ăsta poţi să îl întorci foarte frumos. Iei orice film spaniol, preferabil unul de Almodovar, că tot e un fel de Sergiu Nicolaescu al lor la debitul de filme regizate şi numeri actriţele bune, nemustăcioase din fiecare. În principiu, nu e decât Penelope Cruz şi chiar şi ea are mustăcioară în unele dintre ele.

OLANDEZII CRED CĂ TOŢI ROMÂNII CÂNTĂ LA ACORDEON ŞI SE DISTREAZĂ CU URŞI DANSATORI

Aia cu urşii este evident pur mit, dar pleacă totuşi de la faptul că suntem lideri pe Europa la numărul de urşi din ţară. Urşii de la noi reprezintă un sfert din populaţia totală din UE. Pe de altă parte, la noi chiar vezi urşi pe trasee montane publice, ceea ce nu prea o să auzi în alte ţări, nici nu mai zic de urşii ăia maidanezi din Braşov care vin să se îndoape la ghene. Cât despre acordeon, n-am auzit de lăutari fără el, nici nu mai zic de cerşetorii din tramvaie şi autobuze. Pe lângă asta, dacă o să calci vreodată pe la orchestrele de muzică simfonică de pe la noi, o să vezi că toţi găsesc un loc pentru acordeon.

Sincer, nu mi se pare un stereotip olandez. Cred că acel coleg de la VICE Olanda pur şi simplu a descris cum sunt cerşetorii români muzicieni pe la el prin ţară şi poate unul dintre ei chiar a ajuns şi cu ursul acolo. Gândeşte-te numai că oraşul Berlin e plin de găşti de lăutari din România. Sigur au ajuns unii dintre ei şi la Amsterdam.

Aici nu pot să zic decât că toţi olandezii pe care i-am cunoscut au fost nişte tipi dubioşi de 40 de ani care vin în Vama Veche ca să molesteze minore.

MEXICANII CRED CĂ SUNTEM ÎNTR-O CONTINUĂ PETRECERE PE MDMA

Ei cred că la noi e plin de rave-uri, ca-n filmul Eurotrip. Ăsta e un mit ciudat, mai ales că România e ultimul loc în Europa la consum de marijuana, deci de chestii precum MDMA majoritatea nici nu ne apropiem. Pe de altă parte, în Mexic consumul de iarbă este la fel de redus ca la noi, deci o fi o corelaţie între ţările astea care stau prost la verde în statistici, dar stau bine la boabe. Mă rog, acum ceva timp DJii străinezi ziceau că Bucureştiul e noul Berlin, deci tot ce se poate.

Probabil că cei din Mexic au ajuns doar prin Capitală şi doar la petrecerile din Centru. Pe de altă parte, aş merge şi eu cu ei, din motive de documentare desigur. Dacă mexicanii zic că dai raveuri mişto şi curge cu MDMA din cer, de parcă ar fi lapte şi miere, atunci ştii că faci ceva cum trebuie.

E de prisos să zic că toate stereotipurile româneşti faţă de mexicani sunt legate de droguri, nu? De droguri şi de luptele mexicane mascate, numite lucha libre. Am întrebat la mişto un student mexican la Erasmus de la noi dacă are mască de luptător la el şi a scos o chestie albastră cu margini aurii, pe care şi-a pus-o pe faţă şi a urlat ceva fioros în spaniolă. Deci ai grijă de stereotipurile care bat realitatea.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Divertisment

Ce nume se sărbătoresc de SFANTUL GHEORGHE 2024. Cui îi spunem ”la mulți ani” | radiounirea.ro

Publicat

în

Nume sărbătorite de Sfântul Gheorghe 2024 • Nume derivate de la Gheorghe • Cui îi spunem ”la mulți ani” de Sf. Gheorghe | radiounirea.ro

Peste 900.000 de romani își serbează onomastica, în 23 aprilie, cu ocazia Sfântului Gheorghe. Sfântul Mare Mucenic s-a născut în Capadocia într-o familie creștina și a trăit in timpul domniei împăratului Diocletian.

Nume sărbătorite de Sfântul Gheorghe

 Din cei peste 900.000 de romani care poarta numele Sfantului Mare Mucenic Gheorghe peste 700.000 sunt bărbați si peste 180.000 femei.

Din totalul romancelor, peste 130.00 poarta numele de Georgeta, alte peste 33.000 – Gheorghita sau Ghiorghita si peste 14.000 – Geta, in timp ce peste 500 femei poarta numele de Ghita.

 La barbati, numele Gheorghe, Ghiorghe se regaseste in peste 550.000 dintre cazuri, George – peste 140.000, Gheorghita, Ghiorghita – peste 24.00, iar peste 4.800 de romani poarta numele Ghita.

Legenda Sfantului Gheorghe

S-a inrolat in armata romana si, parcurgand ierarhia militara, Sf. Gheorghe s-a facut remarcat prin faptele de arme. In ciuda decretului impotriva crestinilor, emis de Diocletian in 303, Sf. Gheorghe a ales sa-si marturiseasca public credinta crestina. Din ordin imperial, sfantul a fost intemnitat si supus torturii pentru a-si renega credinta. Loviri cu sulita, lespezile de piatra asezate pe piept, trasul pe roata, groapa cu var, incaltamintea cu cuie, bautura otravita, bataia cu vana de bou si toate celelalte torturi nu au reusit sa-l faca sa renunte la credinta sa.

Martorii suferintelor Sfantului Gheorghe, uimiti de puterea sa de a rezista la durere, au renuntat la credinta in zeitati pagane, imbratisand crestinismul. O dovada a sfinteniei sale o reprezinta o minune savarsita de Sf. Gheorghe in timpul intemnitarii sale. Atingand trupul unui detinut mort din celula sa, acesta a inviat, convingand-o astfel chiar pe imparateasa Alexandra, sotia lui Diocletian, sa se crestineze. Intrucat Sf. Gheorghe a respins oferta imparatului de a-i acorda inalte onoruri in schimbul renuntarii la crestinism, Diocletian a ordonat omorarea prin decapitare a Sf. Gheorghe si a sotiei sale.

Citeşte şi: MESAJE de Sfântul Gheorghe. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi transmite celor care îşi sărbătoresc onomastica

In constiinta populara romaneasca, Sf. Gheorghe este unul dintre cei mai prezenti sfinti, numeroase biserici purtand hramul sau. Exista numeroase orase in Romania care poarta numele Sfantului Gheorghe si chiar unul dintre cele trei brate ale Dunarii este denumit astfel. Imaginea Sf. Gheorghe ucigand balaurul este prezenta si pe steagul Moldovei medievale trimis de Stefan cel Mare la Manastirea Zografu de la Muntele Athos.

Sfântul Mare Mucenic Gheorghe este unul dintre cei mai preţuiţi sfinţi. De neam bun, a îmbrăţişat de tânăr carierea armelor, distingându-se repede prin curajul şi abilităţile sale. În timpul prigoanei creştinilor, Sfântul şi-a mărturisit şi el cu tărie credinţa şi, după ameninţări şi torturi, a fost executat din porunca aceluiaşi împărat pe care îl servise în lupte şi războaie.

Gheorghe – din greacă: agricultor, lucrător al pământului, acest nume deosebit, atât de răspândit la noi, la români, ne arată că omul trebuie să fie, înainte de toate, harnic şi gospodar. – „Lucrul face sănătate, trândăvia tot păcate.” – Proverb românesc.

Derivate: George, Georgeta, Georgiana, Geta, Gina, Gelu, Geo, Gică, Gherghina, Ioiga, Iordache ş.a.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Divertisment

Care este exponatul lunii aprilie la Muzeul de Științele Naturii Aiud

Publicat

în

Măcăleandrul, exponatul lunii aprilie la Muzeul de Științele Naturii Aiud

Măcăleandrul este lunii aprilie la Muzeul de Științele Naturii Aiud.

Este o specie de pasăre cântătoare de talie mică, cu aspect distinctiv. Lungimea corpului este de 12-14 centimetri, iar greutatea de 14-25 de grame.

Trăiește pe întreg continentul european și în partea vestică a Asiei. În România este prezentă pe întreg teritoriul, din zonele de câmpie până în zonele montane înalte.

Măcăleandrul are o dietă cu un spectru trofic larg, consumând nevertebrate (insecte, păianjeni, viermi etc.), semințe și fructe; în cazul fructelor, sunt consumate în special cele de talie mică (soc, mure, afine etc).

Perioada de reproducere începe în luna martie, când masculii sosiți din migrație ocupă teritoriile și le marchează prin cântec. Depunerea ouălor are loc începând cu luna aprilie, femela depunând 4-7 ouă, pe care le clocește 12-21 de zile. Puii părăsesc cuibul după 10-18 zile. Perechile sunt teritoriale și cuibăresc izolat. Cuibul este elaborat, fiind construit din mușchi, iarbă uscată, legate cu fire de păr sau ierburi subțiri. Este amplasat în zone de tufărișuri dense, aproape de sol, în crăpăturile zidurilor sau ale pereților de stâncă, scorburi etc.

În muzeul din Aiud poate fi observat în sala a 3-a, alături de alte specii de păsări aparținând Ordinului Passeriformes


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Divertisment

„Să iubim și românește”: După sărutul de Valentine`s Day urmează „pupatul” de Dragobete

Publicat

în

Dragobetele  se sărbătorește, ca în fiecare an, pe data de 24 februarie, iar anul acesta va fi într-o zi de vineri, moment perfect pentru cuplurile care aleg să serbeze ziua iubirii în stil românesc.

Este foarte important să știm când este Dragobetele deoarece, pe lângă multe alte obiceiuri care se practică cu ocazia acestei sărbători, tradiția impune ca pe 24 februarie să sărutăm, sau cel puțin să atingem, o persoană de sex opus.

Astfel, spun tradițiile, vom avea noroc în dragoste tot anul. Dacă nu vom urma datina de Dragobete, credințele populare spun că vom fi tot anul singuri și nu ne vom întâlni jumătatea decât după Dragobetele următor.

Dragobetele este sărbătoarea iubirii la români sau, cu alte cuvinte, Ziua Îndrăgostiților autohtonă, și marchează, totodată, și începutul primăverii. În tradiția populară se spune că Dragobetele este întocmai fiul babei Dochia și este reprezentat ca un tânăr chipeș și extrem de iubăreț care seduce fetele, de acolo și celebra zicală: ”Dragobetele sărută fetele!”.

Sărbătoarea Dragobetelui are o simbolistică bogată şi interesantă. Dragobetele îngemănează în esenţă sa atât începutul, cât şi sfârşitul – începutul unui nou anotimp şi al reînsufleţirii naturii, sfârşitul desfătărilor lumeşti căci începe Postul Sfânt al Paştelui. În vremuri de demult (în anumite zone chiar şi astăzi!), în această zi de mare sărbătoare, tinerii îmbrăcaţi în straie frumoase, cuviincioase obişnuiau să se strângă în păduri şi să culeagă în buchetele cele dintâi flori ale primăverii.

Culesul florilor se continua cu voie bună şi cântece, cu un fel de joc numit “zburătorit”. La ceasul prânzului, fetele porneau în fugă către sat, iar băieţii le fugăreau, încercând să le prindă şi să le dea un sărutat. Dacă băiatul îi era drag fetei, aceasta se lăsa prinsă, ulterior având loc şi sărutul considerat echivalent al logodnei şi al începutului iubirii între cei doi. Înspre seara, logodna urma să fie anunţată comunităţii satului şi membrilor familiei.

Cei care participau la sărbătoare, respectând tradiţia, erau consideraţi a fi binecuvântaţi în acel an. Ei vor avea parte de belşug, fiind feriţi în schimb de boli şi febră. Conform anumitor superstiţii din bătrâni, cei care nu sărbătoreau această zi erau pedepsiţi să nu poată iubi în acel an. Acest obicei dat naştere celebrei strigături sau ameninţări glumeţe “Dragobetele săruta fetele!”

Dacă vremea era mohorâtă în această zi, dacă era foarte frig, ploua sau ningea, tinerii se strângeau într-o casă “să facă de Dragobete”, să petreacă, să lege prietenii, să se ţină de jocuri şi ghiduşii. În anumite zone fetele tinere obişnuiau să arunce acuzaţii pentru farmecele de urâciune făcute împotriva rivalelor în iubire. De asemenea, tinerii flăcăi îşi crestau uşor braţul în forma unei cruci şi îşi atingeau tăieturile rostind jurământul de a rămâne pe viaţa fraţi de sânge.

Cu ocazia acestei zile, bătrânii satului acordau o îngrijire specială animalelor din ogradă, dar şi păsărilor. Bătrânii credeau că în această zi păsările îşi aleg perechea pe viaţă şi se urnesc în construirea cuiburilor. La sfârşit de iarnă şi început de primăvară, Dragobete oficia nunţirea păsărilor în cer. Sacrificarea animalelor este interzisă în această zi. În rostul împerecherii păsărilor nu ai voie să intervii, se crede. În anumite zone ale ţării, în această zi, tinerii îşi unesc destinele prin logodnă, promiţându-şi credinţa şi iubire.

Se spune că tinerele necăsătorite trebuie să strângă „zapada zânelor”, adică rămășițele de zăpadă pe care le întâlnesc în cale și apoi să le topească. Apa obținută astfel, se credea în trecut, că este magică și ajută la farmecele de iubire, iar fetele trebuie să se spele cu aceasta pe față pentru a fi frumoase și cuceritoare.

În anumite zone ale României, din pământ se scot rădăcini de spânz pe care oamenii le folosesc ulterior drept leac pentru vindecarea anumitor boli. Este obligatoriu ca în această zi bărbaţii să se afle în relaţii cordiale cu persoanele de sex feminin. Bărbaţii nu au voie să necăjească femeile şi nici să se angajeze în gâlcevi căci astfel îi aştepta o primăvară cu ghinion şi un an deloc prielnic. Atât băieţii, cât şi fetele au datoria de a se veseli în această zi pentru a avea parte de iubire întreg anul.

Dacă vor ca iubirea să rămână vie de-a lungul întregului an, tinerii care formează un cuplu trebuie să se sărute în această zi. Lucrările câmpului, ţesutul, cusutul, treburile grele ale gospodăriei nu sunt permise în această zi. În schimb, curăţenia este permisă, fiind considerată aducătoare de spor şi prospeţime. Nu ai voie să plângi în ziua de Dragobete. Se spune că lacrimile care curg în această zi sunt aducătoare de necazuri şi supărări în lunile care vor urma. În alte zone ale ţării, ajunul Dragobetelor este asemănător ca simbolistica noptii de Bobotează. Fetele tinere, curioase să îşi afle ursitul, îşi pun busuioc sfinţit sub pernă, având credinţa că Dragobetele le va ajuta să găsească iubirea adevărată.

sursa: libertatea.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba