Rămâi conectat

Știri

Cum se pregătește maşina pentru iarnă

Publicat

în

Iarna ne confruntăm de multe ori cu probleme în ceea ce priveşte autoturismul, în mare parte din cauza temperaturii foarte scăzute. De ce să nu evităm o parte din aceste neplăceri? Acesta este motivul pentru care vă propunem în continuare o serie de sfaturi referitoare la verificarea maşinii, pentru a evita aceste potenţiale probleme. Mici amănunte de care trebuie să ţineţi seama pentru a fi liniştiţi în ceea ce priveşte autoturismul.

Anvelopele

Dacă anvelopele sunt „All Season”, puteţi să le folosiţi şi iarna, dacă nu sunt prea uzate. Limita legală este de 1.5 mm (dacă măsuraţi cu un şubler adâncimea profilului, în partea cea mai uzată, nu trebuie să fie mai mică de atât). O adâncime mai mare a profilului nu aduce decât beneficii, atât la frânare cât şi la menţinerea aderenţei în viraje.

Dacă vreţi să fiţi însă mai bine pregătit, anvelopele de iarnă dau cele mai bune rezultate iarna. Puteţi schimba anvelopele de vară cu cele de iarna, pe aceleaşi jante, însă cel mai bine este să aveţi „roţi de iarnă”, incluzând şi jantele. Astfel, timpul schimbării este mult redus şi evitaţi neplăcerile care pot să apară cu etanşarea, atunci când montaţi anvelopele de iarnă. Ştiţi cu siguranţă că roţile pe care le montaţi au „ţinut” presiunea, de iarna trecută, şi trebuie doar să ajustaţi presiunea, pentru a fi siguri că este cea recomandată.

Schimbaţi anvelopele uzate! Chiar dacă asta înseamnă un efort financiar, preferaţi să cheltuiţi cu această schimbare, ţinând cont că de asta depinde siguranţa şi chiar viaţa dumneavoastră.

Se întâmplă să fiţi nevoit să schimbaţi doar o anvelopă; în acest caz, este important să nu completaţi setul maşinii cu o anvelopă de alt profil. Nu va manifestaţi „spiritul tehnic” încercând să modificaţi dimensiunile anvelopei. Este adevărat că unele modificări pot aduce anumite îmbunătăţiri, într-o privinţă, însa în mod sigur, vor dăuna, în altă privinţă… De exemplu, dacă montaţi anvelope mai mari în diametru, sau mai late, e posibil să simţiţi că a crescut confortul, însa elementele suspensiei şi direcţiei vor fi mai solicitate şi se vor uza mai rapid.

Nu folosiţi anvelope reşapate. Ideea că în timpul iernii puteţi folosi şi astfel de anvelope nu este fericită. Iarna, solicitările cresc, odată cu riscurile…

Dacă simţiţi o comportare „elastică” a maşinii la mişcări mici de volan, e bine să verificaţi presiunile în roţi. Este probabil să aveţi cel puţin o roată cu presiune scăzută.

Dacă este necesar să va echipaţi cu lanţuri, e bine să ştiţi că folosirea lor pe drum uscat duce la uzuri ale anvelopelor şi ale elementelor suspensiei şi direcţiei.

Bateria

Bateria este mult mai solicitată iarnă, pornirea motorului necesitând un curent de 2-3 ori mai mare decât vara; acest lucru este legat şi de tipul de ulei pe care îl aveţi în motor. Indiferent însă de tipul de ulei, vâscozitatea lui este mai mare când e frig, şi motorul este „învârtit” mai greu de demaror, solicitând mai mult bateria. Trebuie să menajaţi bateria iarna, folosind-o în mod raţional – asta înseamnă că nu trebuie să porniţi instalaţia audio, degivrarea, aeroterma climatizării pe viteză maximă, luminile, ştergătoarele, toate simultan.

Pe frig intens, dacă s-a depăşit -8°C, este bine să aprindeţi farurile pentru câteva minute pentru a „încălzi” bateria, înainte de a acţiona demarorul.

Citește și Cum să conduci pe timp de iarnă : Sfaturi care îţi pot salva viaţa

Apoi, când acţionaţi demarorul, este bine să nu mai aveţi nici un consumator activat. După pornirea motorului puteţi porni consumatorii, însă nu abuzaţi, bateria trebuie să se poată încărca în timpul mersului, şi în regimul de mers prin oraş, încărcarea nu este favorizată deloc (turaţii de relanti, regimuri mici).

Nu ţineţi farurile aprinse sau alt consumator activat, cu motorul oprit decât dacă este strict necesar.

Daca aveţi motor diesel, ţineţi cont de avertizorul de „bujii incandescente” din bord. Nu încercaţi pornirea motorului înainte de stingerea acestui indicator! Dacă este foarte frig, după stingerea indicatorului, luaţi contactul şi puneţi-l din nou; după stingerea a doua oară a indicatorului de „bujii incandescente”, acţionaţi demarorul. După pornirea motorului, nu-l opriţi decât după câteva minute de funcţionare (urmăriţi indicatorul de temperatură), opririle dese ale motorului rece solicită mult, atât motorul cât şi bateria.

Dacă ştiţi că urmează să mergeţi la munte, unde, noaptea, temperatura ajunge la valori foarte scăzute, este bine să aveţi în dotare şi cabluri electrice pentru ajutor, în caz de nevoie.

Antigelul

Întreţinerea normală a maşinii în service include şi verificarea antigelului, totuşi, e bine să verificaţi nivelul lichidului de răcire din vasul de expansiune. Dacă, într-o situaţie de urgenţă, aţi completat cu apă, e cazul să verificaţi densitatea antigelului din motorul dumneavoastră. Acest lucru se face cu motorul rece. Nu turnaţi niciodată antigel sau apa rece în circuitul de răcire al motorului fierbinte! Acest lucru poate distruge motorul instantaneu.

Verificaţi periodic temperatura motorului. Dacă observaţi că temperatura este scăzută şi, cu cât mergeţi mai repede, temperatura scade, termostatul este defect, şi trebuie să mergeţi la service.

Instalaţia de climatizare

Filtrul de polen trebuie să nu fie colmatat (înfundat), reducând circulaţia aerului. Dacă maşina e prevăzuta cu rezistenţe de încălzire a parbrizului, verificaţi funcţionarea lor; folosiţi-le numai când parbrizul este îngheţat şi numai cu motorul mergând. Nu lăsaţi instalaţia de ventilare sau climatizare să funcţioneze cu motorul oprit. Nu lăsaţi dejivrarea lunetei pornită mai mult decât este necesar. Consumul electric al acestor rezistenţe este mare, şi descarcă bateria.

Broaşte, încuietori, mânere, geamuri electrice

Toate aceste accesorii devin o mare problemă pe frig, mai ales combinat cu umezeala. Dacă folosiţi cheia pentru a descuia maşina, pulverizaţi spray sau turnaţi soluţie specială împotriva îngheţului broaştelor. Procedaţi astfel seara, când aţi ajuns acasă, când maşina este caldă, astfel puteţi fi sigur că a doua zi veţi fi scutit de neplăceri.

Dacă însă observaţi că nu puteţi învârti cheia în broască, nu forţaţi! Încercaţi să încălziţi cheia în mână, sau apropiind-o de o brichetă aprinsă şi încercaţi din nou deschiderea. Cea mai eficientă metodă este folosirea unui spray.

Dacă aveţi sistem de închidere centralizată cu telecomanda, verificaţi funcţionarea sistemului asupra tuturor uşilor şi capotelor. Este bine să pulverizaţi spray siliconic asupra chederelor, cu uşile deschise – astfel, evitaţi îngheţarea şi „lipirea” uşilor de chedere, la frig! Ţineţi seama că toate mecanismele închiderii centralizate funcţionează mai greu la frig. Dacă ştiţi că aveţi o problemă care se manifestă pe timp călduros, rezolvaţi problema cât este cald! Frigul va agrava problema, făcând imposibilă folosirea acelei uşi/capote.

E posibil ca la prima acţionare, actuatorul să nu funcţioneze perfect, dacă uşa/capota nu se deschide, acţionaţi de mai multe ori (închis-deschis).

Urmăriţi prezenţa gheţii pe geamurile laterale prevăzute cu macara electrică. Dacă observaţi că geamul este blocat de gheaţă, nu acţionaţi comanda de deschidere, sau dacă aţi acţionat-o şi observaţi că geamul nu se poate deschide, nu persistaţi! Aşteptaţi încălzirea geamului, după ce climatizarea a ajuns la o temperatura de lucru, graţie încălzirii motorului.

Este bine să ajutaţi dezgheţarea, folosind o racletă de plastic. Nu folosiţi alte obiecte, veţi zgâria geamul, vopseaua uşii, chederele, etc.

Este bine să folosiţi dezaburirea parbrizului care face apel la instalaţia AC frigorifică, chiar în timpul iernii. Parbrizul va fi dezaburit mai rapid, iar instalaţiei compresorului frigorific, îi face bine pornirea din când în când, chiar în timpul iernii.

Ştergătoarele de parbriz

Iarna, ştergătoarele de parbriz sunt victimele gheţii. Când acţionaţi maneta de pornire a ştergătoarelor, motorul electric al mecanismului este activat şi sta sub tensiune, până când ştergătoarele realizează mişcarea lor obişnuită.

Dacă această mişcare nu are loc din cauza blocării ştergătoarelor pe parbrizul sau lunetă îngheţate, motorul va sta alimentat în permanenţă neputând însă să se învârtă! Acest lucru duce la posibilă distrugere a motorului electric. Mai neplăcut este că nu sunteţi avertizaţi despre ceea ce se întâmplă. De aceea, înainte de a intra în maşină, verificaţi dacă ştergătoarele sunt îngheţate sau sunt libere să se mişte pe parbriz.

Asiguraţi-vă ca lamelele sunt dezlipite de geam şi că în mişcarea lor de rotaţie pe parbriz, nu întâlnesc zone tăioase de gheaţă.

De obicei, nu aveţi nevoie de ştergătoare în prima fază, până când parbrizul se încălzeşte, topind zăpadă sau gheaţa de pe sticlă. Chiar şi aşa, e posibil ca lamelele să prezinte un strat de gheaţă, care compromite comportamentul ştergătoarelor. Încercaţi să îndepărtaţi gheaţa de pe lamelele de cauciuc. Folosiţi raclete de plastic, dar aveţi grijă să nu tăiaţi lamelele, dacă sunt îngheţate pe parbiz.

Frâna de mână

Este bine să nu folosiţi frâna de mână când sunt temperaturi scăzute! Puteţi avea surpriza neplăcută a îngheţării cablului şi a imposibilităţii eliberării frânei de mână, a doua zi, dimineaţa, când vreţi să plecaţi de pe loc.

De obicei, este suficient să lăsaţi maşina în treapta a 1-a sau a-2-a. Dacă maşina este parcată în pantă, puteţi să vă folosiţi de bordură, bracând roţile, astfel încât tendinţa de a pleca la vale, este împiedicată de roţile bracate, care se sprijină în bordură (dacă parcaţi la vale, pe partea dreaptă a drumului, cu faţa spre coborâre, puteţi roti volanul spre dreapta, iar dacă parcaţi în pantă, cu fata spre urcare, puteţi roti volanul spre stânga).

Spălarea maşinii

Evitaţi spălarea maşinii, urmată de o staţionare sau parcare în frig.
După spălare, maşina trebuie uscată cu curent de aer cald, apa din încuietori poate să îngheţe, uşile/capotele se pot lipi de chedere, etc.

Acestea au fost principalele sfaturi privind pregătirea maşinii de iarnă, în cazul în care întreţineţi maşina în mod sistematic. Dacă nu este aşa, în afara sfaturilor de până acum, e bine să mai faceţi unele verificări, pe care nu le-aţi făcut în service:

– articulaţii, pivoţi, burdufe planetare, amortizoare, plăcuţe de frâna, saboţi de frână, cursa pedalei de ambreiaj şi orice zgomot sau joc pe care îl simtiţi sau îl auziţi, nou apărut
– ulei motor (pentru frig-semisintetic sau sintetic)
– antigel (la densitate corectă pentru temperatura la care ne aşteptăm)
– starea curelei de distribuţie (dacă este pe curea) şi a kit-ului de distribuţie (role, întinzătoare, etc)

Constructorul recomandă schimbarea curelei la intervale specificate. Dacă nu ştiţi care sunt acestea, 60000 km este universal acceptat de producătorii de curele de distribuţie. Costurile acestei schimbări sunt mult mai mici decât costurile pieselor ce trebuie schimbate în cazul ruperii curelei, ceea ce antrenează distrugerea unei bune părţi din motor (în special la cele diesel).

Daca aveţi motor diesel, verificaţi starea bujiilor incandescente. Dacă observaţi că la frig motorul nu porneşte egal, ci merge „în 3″ sau „în 2″ , înseamnă că una sau două bujii incandescente sunt întrerupte. Dacă este aşa, schimbaţi tot setul, veţi fi scutit de neplăceri. Dacă motorul pe benzină nu porneşte egal, verificaţi bujiile, fisele, instalaţia de aprindere.

Înlocuiţi filtrul de benzină sau de motorină.

Verificaţi sistemul de încărcare electrică a bateriei ; aceasta include verificarea curelei alternatorului (sau a accesoriilor). Verificaţi instalaţia de iluminare, înlocuiţi becurile arse.

Sursa:informatiiauto.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

Sâmbăta lui Lazăr: Ce nu ai voie să faci cu o zi înainte de Florii

Publicat

în

Sâmbăta lui Lazăr este sărbătorită de creștini-ortodocși cu o zi înainte de Duminica Intrării lui Hristos în Ierusalim (Duminica Floriilor) și reprezintă puntea de legătură între Postul Paștelui și Săptămâna Patimilor.

Duminica Floriilor este precedată de Sâmbăta lui Lazăr. În această zi, Iisus Hrisos îşi arată din nou minunile, înviindu-l pe Lazăr, la patru zile de la moarte.

Învierea lui Lazăr este simbolul învierii viitoare a neamului omenesc. După această minune, mulţimile strânse la porţile cetăţii l-au întâmpinat cu flori şi l-au aclamat pe Mântuitor, la intrarea în Ierusalim, scrie romaniatv.net. Sâmbăta din ajunul Floriilor este cunoscută şi ca Moşii de Florii, când se fac pomeniri pentru sufletul rudelor decedate.

În această sâmbătă, Biserica Ortodoxă cinsteşte una dintre cele mai mari minuni săvârşite de Iisus Hristos în viaţa pământeană, învierea lui Lazăr. Evenimentul religios s-a petrecut în localitatea Betania, unde Lazăr, prietenul lui Iisus, murise de patru zile. Învierea lui Lazăr a fost descrisă în Sfânta Evanghelie după Ioan în Capitolul 11, versetele de la 1-45. Sfântul Evanghelist Ioan ne spune că Lazăr, originar din Betania (localitatea palestiniană Al-Izzariya de astăzi), ca şi surorile lui, Marta şi Maria, făcea parte din grupul persoanelor preţuite de Iisus.  Mai mult, tradiţia spune că Lazăr era fiul fariseului Simon, în casa căruia s-a pregătit Cina Mântuitorului. Tradiţia spune că, după învierea sa din morţi, timp de 30 de ani, cât a mai trăit, Lazăr a mâncat doar fructe. Se mai spune că Maica Domnului nostru Iisus Hristos i-a lucrat cu mâinile ei un omofor şi i l-a dăruit. De asemenea, se mai spune că, cele patru zile petrecute în mormânt l-au marcat pe Lazăr şi, cât a trăit, el n-a mai zâmbit niciodată.

Sâmbăta lui Lazăr. De ce este bine să facem plăcinte

În multe localităţi, îndeosebi în Sudul ţării, în ajunul Floriilor, se respectă tradiţia „Cântecelor de Paşti”. În fiecare comunitate, în faţa lăcaşurilor de cult ortodoxe, se intonează cântece religioase care amintesc despre moartea şi învierea lui Lazăr, prietenul lui Iisus. Învierea lui Lazăr anticipează Învierea Mântuitorului Hristos.

În sâmbăta Floriilor, la casele gospodarilor colindă fetele din localitatea respectivă , purtând pe cap cunune cu flori de câmp. În colindele lor se povesteşte despre moartea nefericită şi despre înmormântarea unui tânăr pe nume Lazăr. Una dintre fete, care poartă numele de Lăzăriţa, se îmbracă în mireasă. În cântec, Lăzăriţa deplâng drama lui Lazăr şi spune că acesta i-a cerut mamei să-i facă azima şi aceasta nu i-a îndeplinit dorinţa; atunci tânărul s-a dus cu oile la pădure, s-a suit pe o creangă să scuture frunze pentru oi, dar a început să bată vântul. Atunci creanga s-a rupt, iar el a căzut şi a murit. L-au găsit cele trei surori ale lui, l-au adus acasă, l-au scăldat în lapte dulce şi l-au înmormântat.

În Sâmbăta Floriilor copiii colindă la vecini şi la prieteni cu crenguţe de salcie sfinţite la biserică de preotul satului. În colindul lor se regăsesc urări de bine şi de sănătate. Cântecele copiilor povestesc din generaţie în generaţie despre Iisus, Cel care a fost primit cu slavă şi cu ramuri de măslin şi de finic în Ierusalim de mulţimile care, peste o săptămână, l-au răstignit. Colindătorii sunt primiţi de gazde cu multă bucurie. În cinstea lor, gazdele îşi împodobesc casa cu salcie sfinţită, îşi exprimă optimismul, speră şi spun cu credinţă: „Vă aşteptăm şi la anul!”. Bătrânii satului respectă tradiţia şi colindătorii sunt răsplătiţi cu ouă albe, nefierte, pentru a fi vopsite de Sfântul Paşte.

Prin tradiţie, în Sâmbăta lui Lazăr, gospodinele plămădesc plăcinte şi să le dea de pomană vecinilor, rudelor şi tuturor musafirilor. Dacă femeile pregătesc plăcinte, fetele tinere plantează flori, fiind convinse că numai cele sădite acum vor avea multe ramuri înflorite. În numeroase zone din ţară, fetele mai mici, îmbracate în rochii albe, împodobite cu flori de primăvară, merg cu colindul prin sat, spunând povestea sărmanului Lazăr care a murit foarte tânăr. Gospodarii le cinstesc cu ouă, pe care să le încondeieze în Joia Mare.

Sursa.realitatea.net


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Peste 24 milioane de lei investiţi în acest an pentru modernizarea rețelei de gaz din judeţul Alba

Publicat

în

În acest an, este 24 milioane de lei investiţi pentru modernizarea rețelei de gaz din judeţul Alba

Un număr de 17 proiecte de investiții în valoare totală de circa 24 milioane de lei, adică aproximativ 4,8 milioane de euro, sunt planificate pentru acest an în județul Alba, anunţă Delgaz Grid.

Lucrările vizează modernizarea rețelei de distribuție pe o lungime de circa 46 de kilometri în opt localități din județ. În urma investițiilor, conform companiei, alimentarea cu gaze naturale a locuitorilor se va îmbunătăți, fiind asigurată continuitatea și siguranța în exploatare a rețelei de distribuție.

Cele mai importante proiecte de investiții, care constau în înlocuirea conductelor și branșamentelor de gaze naturale, se vor derula în Alba Iulia, Aiud, Mirăslău, Cisteiu de Mureș și Blaj.

Anul trecut, în județul Alba au fost realizate 10 proiecte de investiții, prin care s-au înlocuit 16 kilometri de conducte și branșamente gaze naturale, iar rețeaua a fost extinsă cu aproximativ 30 dekilometri pentru racordarea de noi consumatori. Cea mai mare parte a rețelei de gaz, circa 8 kilometri, a fost înlocuită la Sebeș.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Reducere a impozitelor locale pentru donatori de sânge: Alba Iulia, gata să aplice măsura

Publicat

în

Alba Iulia, gata să aplice măsura reducerii impozitelor locale pentru donatorii de sânge

Alba Iulia va fi printre primele municipii din România unde se aprobă reducerea de 10% la impozitul pe clădiri și terenuri, pentru donatorii de sânge și persoanele cu dizabilități, a anunțat primarul Gabriel Pleșa.

Potrivit acestuia, proiectul de hotărâre de consiliu local este gata, va rămâne în dezbatere publică vreme de 30 de zile, iar ulterior va deveni o realitate.

Prin noua lege, promulgată recent, consiliile locale pot acorda reduceri la impozitul pe clădiri și teren pentru persoanele fizice care fac dovada a minimum trei donări de sânge, pe parcursul unui an calendaristic. Reducerea, care va fi aplicată începând cu anul viitor, se va cumula cu bonificația de 10%, acordată deja celor care achită anticipat impozitul datorat.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba