Știri
La anul, două noi declarații informative vor intra în circuitul fiscal. Ce firme le vor depune?
Doua noi declaratii informative urmeaza sa fie completate de anumiti contribuabili si depuse anual la Fisc, potrivit unui proiect de act normativ al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), publicat pe site-ul institutiei si ale carui prevederi sunt programate sa intre in vigoare la inceputul lui 2016. Amanuntele le afli pe radiounirea.ro.
Cei care au rezidenta intr-un alt stat membru al Uniunii Europene si care obtin venituri de natura salariala sau asimilate acestora vor fi mentionati intr-o noua declaratie informativa care va trebuie depusa la Fisc de firmele din Romania unde lucreaza, potrivit unui Proiect de Ordin pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare de declaratii informative, publicat luni pe site-ul ANAF si supus dezbaterii publice.
Conform proiectului de act normativ, intr-un formular informativ similar, vor fi raportate si persoanele rezidente in alte state membre UE care au contractat asigurari de viata pe teritoriul Romaniei.
Informatiile colectate prin aceste noi documente sunt necesare pentru realizarea schimbului automat de informatii dintre administratiile fiscale din Romania si cele din UE.
Codul de procedura fiscala prevede ca in scopul realizarii schimbului automat obligatoriu de informatii intre administratiile fiscale din Romania si cele din statele membre ale UE, compartimentele de specialitate ale unitatilor administrativ-teritoriale sau, dupa caz, subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor au obligatia de a transmite organelor fiscale din cadrul ANAF informatii cu privire la:
• venituri din munca;
• remuneratii platite administratorilor si altor persoane asimilate acestora;
• produse de asigurari de viata neacoperite de alte instrumente juridice ale Uniunii Europene, in cazul schimbului de informatii sau al altor masuri similare.
Pentru realizarea acestui lucru, autoritatile administratiei publice vor trebui sa colecteze, de la persoanele rezidente intr-un stat membru al Uniunii Europene care obtin venituri de natura salariala in Romania sau care sunt asigurati pe teritoriul tarii noastre, informatiile stabilite la nivelul Comisiei Europene.
In acest sens, angajatorii romani, in calitate de platitori ai veniturilor din salarii sau asimilate salariilor obtinute de persoanele rezidente in alte state membre UE pe teritoriul Romaniei, precum si asiguratorii (societatile de asigurare persoane juridice romane autorizate sa desfasoare activitate de asigurare) vor fi entitatile raportoare obligate sa depuna la ANAF declaratiile informative cu privire la rezidenti.
Astfel, proiectul de ordin publicat luni de ANAF propune aprobarea modelului si continutului a doua formulare:
• Formularul 402 – Declaratie informativa privind veniturile de natura salariala sau asimilate salariilor/remuneratiile administratorilor si ale altor persoane asimilate acestora, rezidenti ai altor state membre ale Uniunii Europene, realizate in Romania;
• Formularul 403 – Declaratie informativa privind produsele de asigurari de viata contractate de rezidenti ai altor state membre ale Uniunii Europene pe teritoriul Romaniei.
Cum si cand vor depune declaratia informativa platitorii veniturilor?
Potrivit legislatiei romane, entitatile raportoare au obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului pe veniturile din salarii sau alte remuneratii, obtinute in baza unui contract individual de munca sau in baza raportului de serviciu, dar si din orice alte activitati dependente, de catre „beneficiarii de venit”, acele persoane rezidente in alte state din UE care obtin venituri din Romania ca urmare a activitatii de conducere si administrare (ex: administratori, directori, membrii directoratului, membrii consiliului de supraveghere etc).
Conform proiectului de ordin al ANAF, entitatile raportoare vor avea obligatia depunerii declaratiilor informative privind veniturile de natura salariala sau asimilate salariilor/remuneratiile administratorilor si ale altor persoane asimilate acestora, rezidenti ai altor state membre UE, realizate in Romania, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul anterior.
Declaratia se va depune in format electronic sub forma unui fisier PDF, care va avea atasat fisierul XML, la organul fiscal la care entitatea raportoare este inregistrata in evidenta fiscala.
Totusi, declaratia va putea fi depusa si pe suport electronic, in format hartie (doar prima pagina), semnat, conform legii. Declaratia in format electronic, insotita de formularul listat, semnat, se va depune direct la registratura organului fiscal in a carui evidenta entitatea raportoare este inregistrata ca platitor de impozite, taxe si contributii, ori se comunica prin posta cu confirmare de primire, in conditiile legii.
Citește și Cum se înscriu faptele în cazierul fiscal și cum se șterg: ANAF a publicat noi proceduri
Important! Declaratia informativa privind veniturile de natura salariala sau asimilate salariilor/remuneratiile administratorilor si ale altor persoane asimilate acestora realizate de beneficiarii de venit, va putea fi corectata de entitatile raportoare din proprie initiativa, prin depunerea unei declaratii rectificative.
Cum vor proceda asiguratorii pentru a depune declaratiile?
Potrivit prevederilor cuprinse in proiectul de act normativ, asiguratorii, definiti conform Legii nr.32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor, sunt societatile de asigurare persoane juridice romane autorizate sa desfasoare activitate de asigurare sau societatile mutuale de asigurare si sucursalele societatilor de asigurare dintr-un stat membru sau dintr-un stat tert.
Acestia vor avea, dupa ce dispozitiile prezentate vor intra in vigoare, obligativitatea transmiterii organelor fiscale din cadrul ANAF, prin completarea declaratiei informative, a informatiilor necesare realizarii schimbului automat de informatii, cu privire la rezidenti ai altor state membre ale Uniunii Europene, care au calitatea de asigurat, beneficiar, platitor de prima, contractant (titular) in cadrul unor polite de asigurari de viata incheiate pe teritoriul Romaniei.
Termenul de depunere va fi tot ultima zi a lunii februarie a anului in curs, pentru anul anterior, pentru informatii referitoare la produsele de asigurari de viata contractate de rezidenti ai altor state membre ale UE pe teritoriul Romaniei.
Si in acest caz, asemenea declaratiei privind veniturile de natura salariala, formularul se va depune in format electronic sub forma unui fisier PDF, care va avea atasat fisierul XML, la organul fiscal la care entitatea raportoare este inregistrata in evidenta fiscala.
De asemenea, va exista posibilitatea depunerii declaratiei si pe suport electronic, in format hartie (doar prima pagina), semnat, conform legii.
Aceasta se va depune direct la registratura organului fiscal in a carui evidenta entitatea raportoare este inregistrata ca platitor de impozite, taxe si contributii sau va fi comunicata prin posta cu confirmare de primire.
In cuprinsul proiectului de ordin publicat luni se precizeaza ca ambele documente prezentate, atat formularul 402, cat si formularul 403, vor fi tiparite in doua exemplare de entitatea raportoare sau de imputernicitul acesteia, dupa caz. Originalul va ramane la organul fiscal competent, in timp ce copia va fi pastrata de entitatea raportoare.
In plus, organul fiscal va arhiva formatul hartie la dosarul entitatii raportoare, in timp ce formatul electronic va fi pastrat in arhiva de documente electronice.
In ce conditii se realizeaza schimbul automat obligatoriu de informatii?
Potrivit Codului de procedura fiscala, autoritatea competenta din Romania comunica autoritatii competente a oricarui alt stat membru, prin schimb automat, informatiile referitoare la perioadele de impozitare disponibile cu privire la rezidentii din acel stat membru si la urmatoarele categorii specifice de venituri si de capital, astfel cum sunt acestea intelese in temeiul legislatiei nationale din Romania:
• venituri din munca;
• remuneratii platite administratorilor si altor persoane asimilate acestora;
• produse de asigurari de viata neacoperite de alte instrumente juridice ale Uniunii Europene, in cazul schimbului de informatii sau al altor masuri similare;
• pensii;
• proprietatea asupra bunurilor imobile si venituri din bunuri imobile.
De asemenea, in legislatia fiscala se mentioneaza ca autoritatea competenta din Romania poate indica autoritatii competente a oricarui alt stat membru faptul ca nu doreste sa primeasca informatii referitoare la categoriile de venituri si de capital ori ca nu doreste sa primeasca informatii cu privire la venitul sau la capitalul care nu depaseste un anumit plafon, iar Romania informeaza Comisia Europeana in acest sens.
Atentie! Prevederile prezentate fac parte dintr-un proiect de ordin al ANAF si vor intra in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2016. Pana atunci, pentru a se aplica, proiectul trebuie publicat in Monitorul Oficial.
Avocatnet.ro
Știri
Reducere a impozitelor locale pentru donatori de sânge: Alba Iulia, gata să aplice măsura
Alba Iulia, gata să aplice măsura reducerii impozitelor locale pentru donatorii de sânge
Alba Iulia va fi printre primele municipii din România unde se aprobă reducerea de 10% la impozitul pe clădiri și terenuri, pentru donatorii de sânge și persoanele cu dizabilități, a anunțat primarul Gabriel Pleșa.
Potrivit acestuia, proiectul de hotărâre de consiliu local este gata, va rămâne în dezbatere publică vreme de 30 de zile, iar ulterior va deveni o realitate.
Prin noua lege, promulgată recent, consiliile locale pot acorda reduceri la impozitul pe clădiri și teren pentru persoanele fizice care fac dovada a minimum trei donări de sânge, pe parcursul unui an calendaristic. Reducerea, care va fi aplicată începând cu anul viitor, se va cumula cu bonificația de 10%, acordată deja celor care achită anticipat impozitul datorat.
Știri
Perimetrul din jurul troiței amplasate în fața Prefecturii Alba, amenajat suplimentar
Amenajare suplimentară a perimetrului din jurul troiței amplasate în fața Prefecturii Alba
Cu prilejul lucrărilor de mobilitate din zona centrală a municipiului Alba Iulia a fost amenajat și perimetrul din jurul troiței amplasate în fața Prefecturii Alba, acolo unde, în timpul Revoluției din Decembrie 1989, s-au dus lupte grele și mulți revoluționari au fost răniți sau omorâți.
Știri
Acțiune de ecologizare pe Râul Mare, Râul Mic și Valea Grușerii
Pe Râul Mare, Râul Mic și Valea Grușerii, acțiune de ecologizare
-
Știriacum 3 zile
Mesaje, urări şi felicitări pe care să le transmiţi de SFÂNTUL GHEORGHE 2024
-
Politicăacum o săptămână
Revoluția de la 1848 din Transilvania: Pe 18 aprilie, la Blaj avea loc prima adunare a românilor din Transilvania
-
Divertismentacum 3 zile
Ce nume se sărbătoresc de SFANTUL GHEORGHE 2024. Cui îi spunem ”la mulți ani” | radiounirea.ro
-
Știriacum 2 săptămâni
Mănăstirea din Pătrângeni, locul care oferă liniște, rânduială, frumusețe
-
Știriacum 5 zile
De ce bat clopotele la biserică: Un obicei care datează de sute de ani
-
Știriacum 2 săptămâni
Liliacul, cel mai frumos şi parfumat arbust ornamental de primăvară, folosit și în scopuri medicinale
-
Sfatul mediculuiacum 2 săptămâni
Atenție la înțepătura de căpușă: Cum vă feriţi de Lyme, boala care revine odată cu căldura
-
Știriacum 2 săptămâni
Destinație de week-end: Cheile Râmețului, bogăția naturală din Munții Trascăului