Istoria Mocăniței din Alba, declarată monument istoric

Adăugat la Știri

MocanitaCalea ferată îngustă care traversează o parte din Munții Apuseni, în lungime de 94 km, între orașele Turda și Abrud a luat ființă între anii 1910-1912 (numită “mocăniță” datorită faptului că unii localnici din zonă erau cunoscuți și sub numele de “mocani”). Mocănița s-a dat în funcțiune oficial la data de 20 iunie 1912 și a fost scoasă din uz în anul 1998.

În anul 2006 porțiunea Mocăniței de pe teritoriul județului Alba a fost înscrisă pe lista monumentelor istorice din județul Alba, elaborată de Ministerul Culturii și Patrimoniului Național din România în anul 2010 (cod: AB-II-a-B-20914) sub numele “Ansamblul Calea Ferată Îngustă Abrud-Vidolm“. Linia îngustă avea în anul 1956 un număr de 21 de stații, din care 4 gări (Turda, Baia de Arieș, Câmpeni, Abrud) și 17 halte: Turda-Transbordare, Mihai Viteazu, Cornești, Moldovenești, Buru, Ocolișel, Vidolm, Ocoliș, Poșaga, Sălciua, Brăzești, Sartăș, Hădărău, Lupșa, Mușca, Bistra și Roșia Montană. Între Turda și Cîmpeni au fost 22 de treceri la nivel cu cale ferată, cu și fără barieră. Trenul trecea prin 2 tuneluri: tunelul I: 46°30’13” N 23°37’20” E și tunelul II: 46°25’40” N 23°27’44” E. În ultimii ani pe această rută circulau zilnic (dus-întors) 3 trenuri: un accelerat (cu 2 clase) și 2 personale (cu 2 clase). Trenul accelerat parcurgea cei 94 km în cca 5 ore și 30 minute (oprind în numai 6 stații), iar cele personale în cca 6 ore și 30 minute (oprind în toate stațiile). Mocănița oprea însă și între stații, când pasagerii ocazionali făceau semne cu mâna. În anul 2014 Ministerul Culturii a declarat „Mocănița“ pe întreg traseul său (Turda-Abrud) drept monument istoric. Se preconizează prin aceasta, pe baza unor ajutoare din partea UE, repunerea în circulație a Mocăniței în următorii ani.

Două vagoane trase de o locomotivă micuță cu aburi, adică faimoasa Mocăniță, circulă din când în când, pe cei puțin peste 10 kilometri dintre Câmpeni și Abrud. Calea ferată îngustă de pe tronsonul Abrud – Vidolm din județul Alba a fost inclusă pe lista monumentelor istorice din România încă din anul 2006. Luna aceasta, însă, întregul traseu al Mocăniței, de aproape 100 de kilometri, a fost declarat monument istoric. Principalul câștig al protejării Măcăniței ca bun de patrimoniu este salvarea ei de la distrugere. Directorul Administrației Fondului Cultural Național, Leonard Horvath, spune că o Mocăniță funcțională ar revigora și economia locală.

Linia ferată de pe Valea Arieșului a fost construită la începutul anilor 1900. Mocăniţa circula între Turda şi Abrud. Avea 21 de staţii şi o viteză de maximum 40 km la oră. Timp de 75 de ani a fost utilizată atât pentru transportul călătorilor, cât şi cel de marfă, cum ar fi lemnul exploatat din Apuseni. A fost închisă însă la finele anilor ‘90, pe motiv că nu era rentabilă. De atunci, calea ferată a fost lăsată în paragină, iar pe multe tronsoane, șinele de cale ferată au fost furate și vândute la fier vechi. Pe segmentul Abrud – Câmpeni, aflat într-o stare fizică bună, circulația trenurilor a fost reluată, în scop turistic, de către un investitor austriac. Georg Hocevar este de 15 ani în România și conduce Asociația pentru păstrarea liniilor ferate înguste din România. Împătimit al locomotivelor cu aburi pe care le-a și reabilitat, Hocevar nici nu mai știe cât a investit în Mocăniță.

Acum, speranța redeschiderii întregului traseu al Mocăniței se leagă de obținerea unor fonduri europene. Însă până atunci, turiștii se pot plimba cu Mocănița pe traseul Câmpeni-Abrud, un drum ce ia aproximativ o oră, timp în care pot admira peisajul Munților Apuseni. Un bilet cu Mocănița costă 50 de lei dus-întors. În afară de traseul Câmpeni-Abrud, din județul Alba, în România turiștii mai pot călători cu trenul cu ecartament îngust în Maramureș, pe Valea Vaserului, în Hunedoara pe traseul Brad-Criscior, în județul Suceava, pe traseul Moldovița-Argel, în Mureș, în apropiere de stațiunea Sovata și în județul Covasna.

wikipedia.org și rfi.ro

 

 

 

Simona Lodroman

redactor șef Radio Unirea FM
Mobil: 0733.948.174
email: slodroman@yahoo.com

Comentarii