Din 12 noiembrie, Dosarul electronic de Sănătate va deveni obligatoriu

Adăugat la Știri

dosarul_electronic_de_sanatateDin 12 noiembrie, Dosarul electronic de Sănătate (DES) – o altă componentă a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) – va deveni obligatoriu. Spre deosebire de card, însă, DES trebuie utilizat de toţi medicii, indiferent că au sau nu contract cu Casele de asigurări de sănătate.

DES este folosit şi în prezent de o parte dintre medici, dar până acum nu a fost obligatoriu. Regulile detaliate referitoare la accesarea dosarului electronic al pacientului şi datele medicale incluse în acesta au fost stabilite prin Ordinul comun nr. 1123/849/2016, publicat în Monitorul Oficial 806/13 octombrie 2016,  şi se vor aplica de luna viitoare, mai exact de pe 12 noiembrie.
Orice pacient îşi va putea accesa propriul dosar electronic de sănătate cu ajutorul portalului DES (www.des-cnas.ro). Potrivit ordinului, „accesul direct al pacientului la propriul dosar electronic de sănătate sau al persoanei pe care o reprezintă legal se realizează numai prin intermediul portalului DES şi numai după autentificare”. Autentificarea în portalul DES va fi posibilă numai după ce un medic va genera o matrice de securitate şi după ce pacientul va stabili o parolă de acces. Apoi, autentificarea pacientului în portal se face fie prin folosirea cardului naţional de sănătate şi a codului PIN asociat, fie prin folosirea codului de asigurat de pe cardul de sănătate (CID) sau a codului numeric personal (CNP).
Odată ce un pacient intră efectiv în dosarul său electronic, acesta va căpăta acces la informaţiile medicale proprii. Totodată, pacientul va putea să adauge informaţii medicale în modulul „Antecedente declarate de pacient”, dar şi să acorde sau să retragă dreptul de acces al medicilor la DES.
Pentru a primi matricea, pacienţii vor merge cu buletinul la medici şi o vor cere. Ea se va elibera în format imprimat de hârtie A4, imediat după imprimare.
După primirea matricei, pacienţii vor avea la dispoziţie trei zile calendaristice pentru a-şi stabili, cu ajutorul portalului DES, parola de acces, apoi vor putea genera alte matrice direct prin portal.

Citește și Dosarele pentru acordarea de îngrijiri medicale la domiciliu pot fi depuse de alte persoane decât de beneficiari

Informaţiile pacienţilor din dosarul electronic vor fi organizate, potrivit Ordinului, în cinci mari module. „Sumarul de urgenţă” va cuprinde alergiile şi intoleranţele diagnosticate, protezele şi alte dispozitive medicale interne, transplanturile, procedurile medicale relevante pentru urgenţă, bolile cronice, bolile hematologice relevante pentru urgenţă, bolile transmisibile relevante pentru urgenţă, tratamentele curente şi internările recente etc. Va mai fi un „Istoric medical”, cu alergiile şi intoleranţele diagnosticate, bolile cronice diagnosticate, istoricul de boli/diagnostice (altele decât alergiile şi bolile cronice), intervenţiile şi procedurile efectuate, serviciile medicale, imunizările şi tratamentele medicamentoase acordate în cadrul unor studii clinice. În modulul „Antecedente declarate de pacient”, în care fiecare persoană va putea să introducă informaţii, vor exista antecedentele fiziologice, patologice, informaţiile despre mediul şi modul de viaţă, precum şi informaţiile despre consumul de alcool, tutun, cafeină sau droguri. Un alt modul va fi „Date personale”, în care vor fi cuprinse prenumele, numele, data naşterii, sexul, vârsta şi grupa sanguină. Modulul „Documente medicale” va cuprinde date şi informaţii medicale, din fişele de consultaţii ale medicilor din spital, dar şi prescripţii şi recomandări. Mai multe informaţii pot fi aflate şi de pe site-ul des-cnas.ro
Sursa: bzb.ro

Simona Lodroman

redactor șef Radio Unirea FM
Mobil: 0733.948.174
email: slodroman@yahoo.com

Comentarii