Rămâi conectat

Știri

Un județ și unsprezece opriri : Cele mai frumoase locuri din Alba

Publicat

în

Judetul Alba este alfabetic primul judet al tarii, inzestrat cu frumuseti naturale deosebite. Pagini importante din istoria tarii s-au scris in acest judet. Frumusetea salbatica a naturii cumulata cu vremurile vitrege ale istoriei au facut necesara infiintarea schiturilor si manastirilor de catre pustnicii care au vazut in retragerea lor la rugaciune singurul ajutor pentru aceasta tara greu incercata. Cetati, manastiri, cascade, chei, pesteri, sate rasfirate si izolate printre munti deosebiti alcatuiesc tabloul judetului.

Pornim intr-o frumoasa calatorie* din coltul de nord al judetului, dinspre judetul Cluj. Trecem prin localitatea Horea si alte cateva adunaturi de case aflate intr-un peisaj deosebit.

1. La iesirea  din comuna Arieseni pe drumul national 75 facem prima oprire langa indicatorul care semnalizeaza accesul spre  Cascada Vârciorog . Lasam masina langa indicator si o apucam pe marcajul punct galben, pe langa o vale melodioasa numita Vârciorog (afluent al raului Alb). Drumul de aproximativ 4 kilometri a fost prima parte, partea mai lirica, a unei simfonii deosebite. Cascada Vârciorog s-a aratat in toata frumusetea ei oferindu-ne  partea rapida a simfoniei, orchestrata de  caderea de apa de la  15 metri . Inca mai  inganam  si astazi, fara orchestra , frumoasa simfonie.

2. Ne-ntoarcem la drumul principal si ne oprim in comuna Garda de Sus. De-aici pornim intr-o frumoasa drumetie pe jos (se poate ajunge si cu masina) catre Ghetarul de la Scarisoara. Drumul in cea mai mare parte l-am facut pe soseaua tocmai construita care serpuia aproximativ 20 km. Dincolo de disconfortul cauzat de unele masini care urcau, peisajele care se iveau in fata noastra erau nemuritioare alcatuite din palcuri de brazi, flori multiculore, oameni care se zoreau sa stranga fanul uscat. Sus langa pestera singurul magazin care vindea apa si suveniruri era inchis pe motivul: Plecat la fan.

Ghetarul de la Scarisoara este un obiectiv valoros. Sa vezi in mijlocul verii, blocuri de gheata. (cel mai mare bloc de gheata subteran din Romania si din Europa) nu este ceva uzual. Coboram pe niste scări metalice care ne ajuta sa intrâm în Sala Mare, in mijlocul careia blocul de gheață, cu un volum de 80.000 m3 domneste ca un rege autoritar de peste 4.000 de ani. Natura face minuni si in acest caz si ne miram de puterea ei. “Minunea” de la Scarisoara a constituit de-a lungul vremii obiect de studiu pentru numerosi specialisti inca din anul 1847. Cele mai importante studii au fost elaborate de   Emil Racovita in anul 1927   si de M. Pop in 1947 si contuinua si in zilelel noastre. Ghetarul Scarisoara este prima pestera declarata Monument al Naturii in Romania in 1938. : http://peisajelecalatorului.com/2016/03/09/judetul-alba/

Inapoi ne-am intors pe acelasi drum, doar ca, din catunul Mununa am coborat prin padure, printre flori, pomi, fluturi , munti tuguiati, vai care isi croiesc drum creind niste chei calcaroase de o frumusete rara. Acesta este tabloul de la etaj. Pentru ca, In Apuseni, dupa parerea mea, peisajele sunt aranjate intocmai ca-intr-un muzeu pe doua nivele. La nivelui inferior, lacuri interioare, pesteri cu lilieci, stalactite si stalagmite acompaniate de melodia izvoarelor creeaza un tablou fermecator nu doar pentru ochii nostri dar si pentru suflet. Trecand prin frumoasele Chei ale Ordancusei , Pestera Poarta lui Ionele ne-a intarit cele de mai sus, aici este locul in care tasnesc apele ce se pierd în ponoarele si dolinele de pe Dealul Frumos si cătunul Mununa.

3. Continuam calatoria noastra pe drumul DN 75. Ariesul a croit de-a lungul vremii prin munti un drum care ne ofera peisaje incantatoare. Ne oprim la Manastirea din Albac. Desi aceasta manastire este una noua, faptul ca ea se afla in satul Albac, unde Horea era odinioara cantaret la strana Bisericii a capatat in sufletul nostru valente multiple. Bisericuta aceea, careia Octavian Goga i-a dedicat o sensibila poezie a fost mutata in satul Olanesti (transportanta ca si lemne de foc pentru a scapa de mania austro-ungara). Dar, intrand in curtea manastirii, am simtit cum   poezia lui Goga este contemporana cu noi si se pliaza acum si cu noua manastire: “Bisericuta din Albac,/Tu esti al vremurilor semn/Tot bietul nostru plins sarac/E-nchis in trupul tau de lemn”

4.Continuam calatoria printre muntii domoliti ai Apusenilor si trecem pe langa Lacul de acumurare Mihoesti, care desi este lac artificial nu denatureaza peisajul de poveste al Apusenilor. Viram pe Drumul Judetean 762 spre Muntele Gaina care ne duce in localitatea Vidra, locul unde s-a nascut “craisorul muntilor”.

Casa memoriala Avram Iancu este un muzeu ridicat chiar pe locul casei parintesti si care ne transpune nu neaparat in istoria pasoptista a carui simbol este , ci mai degraba intr-o gospodarie taraneasca in care obiectele din aceea vreme sunt expuse cu grija. Faptul ca decorul este asigurat de muntii din jur, ii confera locului  o frumusete deosebita:”Nu te teme, măi Axente, /Că şi eu viu de la munte”

Tot in Comuna Vidra, in satul Nemesti, am gasit  doua panouri informative unul pe partea dreapta cu Dealul cu melci si unul pe stanga  cu Cascada Pisoaia. Am lasat masina langa sosea si am luat-o spre stanga, printre niste case taranasti. Dupa doar cativa pasi am ajuns la umbra minunatei  cascade care are o cadere de apa de 18 m. Verdele frumos al vegetatiei din jurul cascadei (pomi coniferi si de foioase , arbusti mai josi sau pur si simplu iarba) impreuna cu formatiunile calcaroase de tip travertinic depuse de sute ani creeaza un spectacol armonios. Fiecare actor din aceasta scena are rolul principal. Si firul de iarba care moare la prima bruma dar si peretii vechi ai cascadei.

5. Ne-ntoarcem pe DN 75 si facem a cincea oprire. La cea mai veche manastire de lemn, din Ardeal: Manastirea Lupsa, intemeiata in 1429. Usa de intrare cu un zavor urias de care a trebuit sa trag cu putere pentru a intra, albul imaculat al manastirii, acoperisul tuguiat sunt simboluri care ne poarta cu gandul de la viata simpla a motilor si pana la cea de dincolo.

6. Urmam calatoria noastra pe DN 75 până la Poșaga de Jos, de unde se continuă pe drumul comunal DC 42 până la Poșaga de Sus. Aici  facem a sasea oprire. Schitul Izvorul Posaga, Cheile Posegii si rezervatia naturala Scarita-Belioara  sunt niste perle veritabile ale zonei.

Citește și Roşia Montană, printre cele mai vechi localități de munte din România

Schitul Izvorul Posaga  a fost construit in 1933 si ne ofera dncolo de bucuria linistitoare si o lectie de istorie dar si un peisaj incantator. Astfel, gardul  care imprejmuieste schitul, e din piatra  pe care sunt  pictate  chipuri ale domnitorilor si personajelor istorice, de la Burebista si pana la Horea.

Iesim pe poarta manastirii frumos sculptata si ne continuam drumul printre  chei intocmai ca print-un coridor lung cu pereti calcarosi. Strabatem acest coridor si dupa putin timp intram in salon. Of , dar ce salon luminos! Rezervatia naturala  Scarita-Belioara!

Pornim pe traseu (marcaj punct rosu) care inconjoara rezervatia, pentru a intra in atmosfera unica oferita de munti misteriosi imbracati in mantie alba, pe alocuri cu putina culoare data de padurile de fag si conifere si brodata  cu fire din floricele si fluturi .Timp de 5 ore cat a durat acest circuit, pe o distanta de vreo 8 Km si diferenta de nivel de 850 m , ne-am  minunat de frumusetile naturii  pe care le-am intalnit  la tot  pasul.

7. Iesim din nou, pe DN 75 si ne continuam drumul pana in localitatea Buru de unde viram  pe Drumul Judetean 107. Drumul pana la Aiud este pe alocuri plin   de gropi dar frumusetile ce se ivesc la marginea lui, iti pot umple sufletul de bucurie. Sunt multe de vazut la a saptea noastra oprire: doua manastiri ortodoxe nou infiintate  (Manastirea Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil  Si Sfantul Ioan Botezatorul) , satul Rimetea gatit frumos la umbra  muntiilor Trascau , cheile Valisoarei , cetatea Coltesti.

Satul Rimetea nu are arhitectura impresionanta a Barcelonei, dar casele simple albe si mai ales cadrul natural din jurul lui, ii confera unicitate si ne face sa ne simtim intr-o lume de poveste.

Si fiindca muntele are rolul cel mai important in acest ansamblu, ne-am gandit sa-l cunoastem mai bine, si cum altfel, decat sa-i cucerim unul din piscuri? Ne-am strecurat printre casele albe  de la mijlocul satului , am trecut pe langa stanci in forme deosebite  si in 2 ore am ajuns in Varful Piatra Secuiului (1.128 m). Peisajul este fabulos, in orice parte te-ai uita  jos spre sat sau in zare spre ceilati colti .

8.Ne continuam calatoria printre chei, trecem prin orase istorice precum Aiud si Teius .Ne abatem de la drumul principal pe Valea Manastirii spre  Manastirea  Rameti . Despre vechea manastire de la Ramet (marturie despre aceasta vechime este o inscripţie consemnată pe un al treilea strat de pictură  in anul 1377) pot spune ca este un tezaur de sfintenie, istorie, arhitectura si cadrul natural. Fotografia de mai jos si versurile lui Adrian Paunescu sper sa fie edificatoare: „Poreclă nobilă a unei naţii!/Sunt Apusenii. Templul tău măreţ,/În tine vin să se închine fraţii,Micuţă mănăstire din Râmeţi!Posibilă şi-n mic e măreţia;Cunosc un degetar monumental. E aici în Apuseni în România/Râmeţi, o mănăstire din Ardeal./Da, viaţa mea modernă şi pe fugă./Ateul meu zbuciumat destin,/Demult s-au dezvăţat de orice rugă,/Dar, la Râmeţi, veni-voi să mă-nchin.”

9. Cea de-a noua oprire este batranul oras Alba-Iulia. Catedrala ortodoxa sfintita in 1922 cand a fost ceremonia de încoronare a regelui Ferdinand si a Reginei Maria ca suverani ai Romaniei unite, Catedrala Romano-Catolică Sfântul Mihail (cea mai veche și  cea mai lungă catedrală din România), Muzeul Unirii,  Traseul Celor Trei Fortificat oprirea noastra prea scurta.

10. Iesim din Alba-Iulia si o luam spre Sebes. Din Sebes urmam drumul spre Daia Romana si deodata in departare un semafor (verde-rosiatiac) ne atentioneaza ca trebuie sa ne oprim sa vedem un nou spectacol al naturii: Rapa Rosie. Se spune ca se aseamana cu  Marele Canion al Americii de Nord, Noi nu l-am vazut pe acela, dar  Rapa Rosie de la Sebes  ne-a oferit un nou monument rar.

11. De la Sebes o luam in sus de-a lungul unei vai salbatice (desi s-a construit Transalpina in paralel cu ea ) careia Mihai Sadoveanu i-a spus candva Valea Frumoasei. Drumul ne poarta printre peisaje de vis greu de descris in cuvinte. Poate vorbele scriitorului din   1938, publicate in volumul„Valea Frumoasei”,  ne vin in ajutor ca sa putem descrie, cat de cat, locurile minunante pe langa care trecem: „În cea mai mare parte a cursului ei […], râpile împădurite ale muntelui se urcă oblu spre cer. […] Volbura apei tună între codri. Au trebuit sute de mii de ani puhoiului să spargă stânca şi s-o lucreze cu bătaia-i nedomolită”. Si ca un trofeu la finalul calatoriei noastre facem a unsprezecea oprire si admiram lacul Oasa impodobit cu brazi precum si  sfanta manastire la malul lui.Desigur opririle noastre in acest judet au fost prea putine. Fiecare localitate ascunde o frumusete deosebita intarita ba de-o fila de istorie, ba de-un peisaj mirific.

Sursa : peisajelecalatorului.com , http://peisajelecalatorului.com/


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

Crenguțele de salcie: Semnificația uneia dintre cele mai cunoscute tradiții românești de Florii

Publicat

în

Semnificația uneia dintre cele mai cunoscute tradiții românești de Florii

În Duminica Floriilor, in bisericile ortodoxe, se binecuvinteaza ramurile de salcie. In popor exista credinta ca salcia are puteri miraculoase: alunga duhurile necurate, iar animalele si pamanturile sunt ferite de lucrarea duhurilor rele.

De aceea nu trebuie sa ne miram daca o mai intalnim atarnata in adaposturile animalelor.

Salcia care era dusa la biserica trebuia sa aiba mugurii desfacuti. In cazul in care vremea fusese neprielnica pentru inmugurire, atunci crengile de salcie erau puse in apa cu cel putin o seara inainte de a fi duse la biserica.

Mugurii de salcie erau considerati vindecatori. Cei care mancau muguri de salcie, scapau de friguri si de alte boli. Mugurii de salcie erau introdusi in aluatul pentru paine.

In popor, exista credinta ca salcia sfintita aruncata in foc poate ajuta in cazul unui incendiu. Cu salcie sfintita, inmuiata in agheazma, erau stropite atat casele oamenilor, cat si incaperile unde stateau animalele, pentru a fi ferite de lucrarea duhului necurat.

Salcia in crestinism (Floriile)

In gandirea crestina, simbolismul salciei este intalnit pentru prima data in scrierile Pastorului Hermas. Aici martirii sunt numiti „ramuri de salcie purtatoare de rod” ale copacului divin, care este Hristos. Cu alte cuvinte cei ce si-au daruit viata lui Hristos, nu au ramas in moarte, ci au biruit-o prin Hristos. Salcia, in scrierile unor Sfinti Parinti, o reprezinta pe Fecioara Maria. Aceasta desi alege fecioria, deci viata fara rod, naste pe Hristos. In concluzie, trebuie sa intelegem ca folosirea salciei in cult nu este expresia acomodarii Bisericii la mediu. Dimpotriva, folosirea salciei in cult isi are bogatia sa in viata rituala a Bisericii.

Salcia in credinta populara

In popor exista credinta ca cei care nu pot ajunge la biserica, in special din motive de sanatate, trebuie sa fie loviti cu aceste ramuri de salcie binecuvantate, strigandu-se in mod repetat: „Iesi, boala, intoarce-te sanatate!”. Apoi sa se cante: „Nu sunt eu cel ce te loveste/ Ramura de salcie te loveste / Nu tu esti in suferinta / Ramura este cea care sufera / In curând va fi Pastele”. Modul in care aceasta ramura de salcie se pastreaza in gospodarie, este diferit de la o zona la alta. In Moldova si in Bucovina exista credinta ca salcia nu trebuie adusa in casa. Ea se pune intotdeauna afara, la streasina casei. Dimpotriva, in Muntenia si Oltenia, ramurele de salcie se pun la icoane.

In literatura folclorica romaneasca exista multe legende despre salcie. In una din ele se spune ca Fecioara Maria, auzind de Rastignirea lui Hristos, a plecat sa-L caute. Ajungand la malul unui rau s-a rugat de broasca sa o treaca dincolo, dar aceasta nu a vrut spunandu-i ca si ea a avut trei copii care au fost omorati de roata unei carute si nu a mai plans dupa ei. Fecioara a blestemat-o sa se usuce, dar sa nu putrezeasca niciodata. Asa a ajuns la salcie, cea care si-a facut ramurile punte pentru a o ajuta pe Fecioara sa treaca raul. Fecioara a binecuvantat-o, ca niciodata sa nu arda, sa rodeasca si sa se inmulteasca oriunde s-ar aseza.

Duminica Floriilor marchează, an de an, intrarea Domnului în Ierusalim, pe un asin, întâmpinat cu flori, cu ramuri de măslin şi de finic de mii de oameni şi aclamat ca un adevărat împărat prin cuvintele: ”Osana! Bine este cuvântat Cel ce vine în numele Domnului!”. Salcia înlocuieşte de fapt ramurile de măslin şi finic, care nu se găsesc în Români. În această zi se ţine o Liturghie diferită de cea care se oficiază în celelalte duminici. Pe de altă parte, potrivit unei legende, salcia s-ar facut punte peste un râu pentru Maica Domnului, ajutând-o să îşi continue drumul. De Florii e foarte bine să vă împărtăşiţi. La sfârşitul slujbei, preoţii împart crenguţele de salcie sfinţită, pe care e bine să le luaţi acasă şi să le puneţi la icoane. Se spune despre ele că au putere tămăduitoare.   Drept mulţumire, Fecioara Maria a dăruit sfinţenie salciei. În zilele noastre, creştinii adună crenguţe de salcie pe care le duc la biserică pentru a fi sfinţite de preoţi, apoi le aşază la icoane, ca să-i păzează pe toţi cei din casă de boli. Alţii le prind la uşa de la intrare, să le protejeze locuinţa, sau şi îşi încing mijlocul cu ele, fiind convinşi că astfel alungă durerile. Există obiceiul ca părinţii să-i lovească pe copii cu nuieluşe de salcie când vin de la biserică, pentru a creşte sănătoşi şi înţelepţi. În unele zone, sunt puse înainte de culcare sub pernă de către fetele mari, existând credinţa că astfel vor deveni mai frumoase şi se vor mărita în acel an. Se mai pun la pomii fructiferi şi la vie, ca să rodească mai mult, sau la stupi, pentru a fi binecuvântate albinele. Cei care cultivă cânepă caută să rupă ramuri de salcie cât mai lungi, ca să le va crească înaltă cânepa.

Sursa: avocat.r,o crestinortodox.ro, libertatea.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Superstiții de Florii și semnificația lor: Ce trebuie să faci ca să-ți meargă bine

Publicat

în

Floriile reprezintă sărbătoarea Intrării Domnului în Ierusalim, comemorată întotdeauna cu o săptămâna înaintea Paștelui, zi în care credincioșii se duc la biserică cu frunze de salcie, pentru a-L întâmpina pe Iisus Hristos.

Află de pe www.radiounirea.ro care sunt cele mai interesante supersții de Florii și ce trebuie să faci sau să eviți ca să-ți meargă bine

Floriilor se leaga numeroase supersitii si obiceiuri transmise din generatie in generatie. Oamenii vor avea intotdeauna superstitii de Florii, asa ca ele nu se vor pierde atat de usor cu timpul. Poate ca aceste obiceiuri par fara sens in opinia unora, insa farmecul lor consta in faptul ca pastreaza viu spiritul sarbatorii.
1. In Duminica Floriilor nu se face curatenie in casa, altfel iti va merge rau tot anul. Insa traditia spune ca fetele care vor sa se marite pot sa scoata la soare zestrea. Se spune ca acest obicei grabeste aparitia ursitului si a nuntii. In schimb, este bine sa faci curat in gospodarie in ajunul sarbatorii.
2. Oamenii de la sate povestesc ca persoana care indrazneste sa se spele pe cap in aceasta zi risca sa ii albeasca podoaba capilara prematur. Unii dintre sateni spun ca se poate intampla acest lucru chiar peste noapte. Legenda porneste de la faptul ca in aceasta zi infloresc copacii cu flori albe. Singura solutie sa nu se intample nenorocirea este ca apa respectiva sa fie descantata si sfintita.
3. Conform vorbelor din popor, asa cum va fi vremea in Duminica Floriilor, la fel va fi si in prima zi de Paste.
4. Superstitiile de Florii legate de vreme nu se incheie aici. Unele spun ca broastele vestesc prin cantecul lor o vara lunga si frumoasa.
5. In aceasta zi sfanta are loc dezlegarea la peste, moment pe care oamenii care au tinut post il asteapta cu bucurie. Indiferent de modul in care alegi sa pregatesti acest aliment, important este sa il consume toti membrii familiei. Superstitiile spun ca ei vor avea noroc si se vor vindeca de orice boala ar suferi.
6. Daca ai de ceva vreme o dorinta arzatoare, se indeplineste daca te impartasesti in aceasta zi. Tot ce trebuie sa faci este sa o spui in gand in timp ce te indrepti spre preot.
7. In unele zone din tara parintii isi lovesc usor copiii cu ramuri de salcie (dupa ce au fost sfintite la biserica), pentru ca ei sa creasca sanatosi si destepti.
8. Cei care mananca muguri de salcie dupa slujba de sfintire se vor tamadui de boli si isi vor intari sistemul imunitar si pe viitor.
9. Acelasi efect terapeutic il au si florile duse la biserica. Se spune ca ele trebuie adaugate si apa de imbaiat pentru a feri corpul de boli.
10. Superstitiile de Florii spun ca persoanele care nu vor sa cinsteasca asa cum se cuvine aceasta sarbatoare se vor umple de pistrui.

Sursa:divahair.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Sâmbăta lui Lazăr: Ce nu ai voie să faci cu o zi înainte de Florii

Publicat

în

Sâmbăta lui Lazăr este sărbătorită de creștini-ortodocși cu o zi înainte de Duminica Intrării lui Hristos în Ierusalim (Duminica Floriilor) și reprezintă puntea de legătură între Postul Paștelui și Săptămâna Patimilor.

Duminica Floriilor este precedată de Sâmbăta lui Lazăr. În această zi, Iisus Hrisos îşi arată din nou minunile, înviindu-l pe Lazăr, la patru zile de la moarte.

Învierea lui Lazăr este simbolul învierii viitoare a neamului omenesc. După această minune, mulţimile strânse la porţile cetăţii l-au întâmpinat cu flori şi l-au aclamat pe Mântuitor, la intrarea în Ierusalim, scrie romaniatv.net. Sâmbăta din ajunul Floriilor este cunoscută şi ca Moşii de Florii, când se fac pomeniri pentru sufletul rudelor decedate.

În această sâmbătă, Biserica Ortodoxă cinsteşte una dintre cele mai mari minuni săvârşite de Iisus Hristos în viaţa pământeană, învierea lui Lazăr. Evenimentul religios s-a petrecut în localitatea Betania, unde Lazăr, prietenul lui Iisus, murise de patru zile. Învierea lui Lazăr a fost descrisă în Sfânta Evanghelie după Ioan în Capitolul 11, versetele de la 1-45. Sfântul Evanghelist Ioan ne spune că Lazăr, originar din Betania (localitatea palestiniană Al-Izzariya de astăzi), ca şi surorile lui, Marta şi Maria, făcea parte din grupul persoanelor preţuite de Iisus.  Mai mult, tradiţia spune că Lazăr era fiul fariseului Simon, în casa căruia s-a pregătit Cina Mântuitorului. Tradiţia spune că, după învierea sa din morţi, timp de 30 de ani, cât a mai trăit, Lazăr a mâncat doar fructe. Se mai spune că Maica Domnului nostru Iisus Hristos i-a lucrat cu mâinile ei un omofor şi i l-a dăruit. De asemenea, se mai spune că, cele patru zile petrecute în mormânt l-au marcat pe Lazăr şi, cât a trăit, el n-a mai zâmbit niciodată.

Sâmbăta lui Lazăr. De ce este bine să facem plăcinte

În multe localităţi, îndeosebi în Sudul ţării, în ajunul Floriilor, se respectă tradiţia „Cântecelor de Paşti”. În fiecare comunitate, în faţa lăcaşurilor de cult ortodoxe, se intonează cântece religioase care amintesc despre moartea şi învierea lui Lazăr, prietenul lui Iisus. Învierea lui Lazăr anticipează Învierea Mântuitorului Hristos.

În sâmbăta Floriilor, la casele gospodarilor colindă fetele din localitatea respectivă , purtând pe cap cunune cu flori de câmp. În colindele lor se povesteşte despre moartea nefericită şi despre înmormântarea unui tânăr pe nume Lazăr. Una dintre fete, care poartă numele de Lăzăriţa, se îmbracă în mireasă. În cântec, Lăzăriţa deplâng drama lui Lazăr şi spune că acesta i-a cerut mamei să-i facă azima şi aceasta nu i-a îndeplinit dorinţa; atunci tânărul s-a dus cu oile la pădure, s-a suit pe o creangă să scuture frunze pentru oi, dar a început să bată vântul. Atunci creanga s-a rupt, iar el a căzut şi a murit. L-au găsit cele trei surori ale lui, l-au adus acasă, l-au scăldat în lapte dulce şi l-au înmormântat.

În Sâmbăta Floriilor copiii colindă la vecini şi la prieteni cu crenguţe de salcie sfinţite la biserică de preotul satului. În colindul lor se regăsesc urări de bine şi de sănătate. Cântecele copiilor povestesc din generaţie în generaţie despre Iisus, Cel care a fost primit cu slavă şi cu ramuri de măslin şi de finic în Ierusalim de mulţimile care, peste o săptămână, l-au răstignit. Colindătorii sunt primiţi de gazde cu multă bucurie. În cinstea lor, gazdele îşi împodobesc casa cu salcie sfinţită, îşi exprimă optimismul, speră şi spun cu credinţă: „Vă aşteptăm şi la anul!”. Bătrânii satului respectă tradiţia şi colindătorii sunt răsplătiţi cu ouă albe, nefierte, pentru a fi vopsite de Sfântul Paşte.

Prin tradiţie, în Sâmbăta lui Lazăr, gospodinele plămădesc plăcinte şi să le dea de pomană vecinilor, rudelor şi tuturor musafirilor. Dacă femeile pregătesc plăcinte, fetele tinere plantează flori, fiind convinse că numai cele sădite acum vor avea multe ramuri înflorite. În numeroase zone din ţară, fetele mai mici, îmbracate în rochii albe, împodobite cu flori de primăvară, merg cu colindul prin sat, spunând povestea sărmanului Lazăr care a murit foarte tânăr. Gospodarii le cinstesc cu ouă, pe care să le încondeieze în Joia Mare.

Sursa.realitatea.net


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba