Rămâi conectat

Știință și Tehnologie

Sunt mai multe lucruri pe care nu le cunoști atunci când zbori cu avionul! Câteva secrete pe care piloții și personalul de la bord le ascund

Publicat

în

Sunt mai multe lucruri pe care nu le cunoști atunci când zbori cu avionul! Câteva secrete pe care piloții și personalul de la bord le ascund

Nu întodeauna atunci când zbori, ți se spun toate secretele piloților și însoțitorilor de bord. Pentru a avea un zbor mai liniștit, îți vom prezenta câteva dintre acestea, care, cu siguranță, vor contribui la luarea celor mai bune decizii, la următoarea ta călătorie cu avionul.

Cele mai multe accidente au loc în timpul decolării sau la aterizare, nu în timpul zborului.

Avionul este probabil deteriorat undeva. Nu vă faceți griji, totuși. Defecțiunea nu este atât de importantă încât să reprezinte un pericol pentru siguranța pasagerilor.

Avioanele transportă adesea trupuri neînsuflețite în zona de bagaje. S-a întâmplat de câteva ori ca acestea să iasă din cutiile în care fuseseră închise și să ajungă peste geamantanele pasagerilor.

Totuși, statiscticile arată că cel mai adesea peștii transportați în cutii pentru alimente sunt cei care ies din pachete și cad peste bagaje.

Pachetele marcate ca fiind „fragile” sunt aruncate la fel de dur ca celelalte de către cei care gestionează bagajele.

În cazul zborurilor de scurtă durată, avioanele au, adesea, mai puțin de o oră pentru a se întoarce, astfel că obiectele din ele nu sunt curățate foarte bine.

Altitudinea subțiază sângele, astfel că alcoolul consumat are un efect mai puternic în aer decât pe pământ.

Ca să știi când să te oprești din băut, ține minte că un pahar cu alcool consumat în timpul călătoriei cu avionul are același impact asupra organismului ca două pahare consumate la sol.

Oamenii schimbă scutecele pentru copii pe măsuța pe care tu iei masa. Și asta se întâmplă deseori.

Personalul companiei aeriene poate lucra cu ușurință șase zile la rând, cu o odihnă minimă. Și asta include și piloții.

Unele avioane mai noi au un loc special destinat persoanelor care își pierd viața în mijlocul zborului.

Dacă un motor ia foc, incendiul poate fi stins în timpul zborului. Și chiar dacă nu poate fi stins, motorul este proiectat astfel încât să ardă și să cadă fără a afecta aripa.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Auto

A venit frigul, ești pregătit? Cum conduci mașina în condiții de ceață și umezeală

Publicat

în

Odată cu răcirea vremii, a apărut ceaţa, care îngreunează mult circulaţia rutieră, mai ales noaptea, pe drumurile naţionale, dar nu numai.

Radiounirea.ro îţi spune cum trebuie să conduci maşina în condiţii de ceaţă şi umezeală pe carosabil

O viteză redusă şi un stil de condus preventiv sunt recomandate în orice condiţii, cu atât mai mult atunci când afară e ceaţă şi carosabilul e umed. Dar dacă e noapte şi ceaţa este densă şi persistentă, cu vizibilitate sub 20 de metri, este mai bine să-ţi amâni călătoria până a doua zi, după risipirea ceţii.

Verifică luminile şi ştergătoarele

Înainte de a pleca la drum, verifică atent funcţionarea farurilor, a stopurilor şi, nu în ultimul rând, a proiectoarelor de ceaţă. Dacă nu ai timp să speli întreaga maşină, curăţă bine sticla farurilor, a proiectoarelor şi a stopurilor. Murdăria afectează mult eficienţa acestora. Apoi, trebuie să te asiguri că ai suficient lichid de ştergere a parbrizului şi că ştergătoarele funcţionează normal. Verifică şi instalaţia de dezaburire a lunetei, care este foarte utilă pe timp de ceaţă, precum şi instalaţia de aer condiţionat, folositoare pentru dezaburirea parbrizului şi a geamurilor, prin reglarea temperaturii în interiorul maşinii.

Fie că este ziuă, fie că este noapte, dacă-i ceaţă e absolut necesar să aprinzi farurile de întâlnire, proiectoarele şi stopurile de ceaţă şi să păstrezi permanent o distanţă suficientă faţă de vehiculul din faţă. Nu trebuie să foloseşti faza lungă, pentru că vizibilitatea va fi şi mai redusă şi îi vei deranja pe cei care circulă din sens invers, precum şi pe cel din faţa ta, care va fi orbit de lumina proiectată în oglinzile retrovizoare.

Depăşirile, foarte periculoase

Atât în localităţi, cât şi în afara acestora, depăşirile pe timp de ceaţă sunt foarte periculoase. De aceea, este recomandat să nu te grăbeşti şi, dacă e cazul, să mergi în coloană, păstrând o distanţă corespunzătoare faţă de maşina din faţa ta.

Dacă e noapte şi ceaţa este foarte deasă, în afara localităţilor poţi folosi şi luminile de avarie, ca să fii mai vizibil pentru ceilalţi participanţi la trafic. În situaţii-limită, nu ezita să foloseşti şi claxonul, pentru a semnala pericolul. Dacă eşti începător, evită să pleci la drum pe ceaţă densă. Vei face asta după ce vei dobândi suficientă experienţă la volan. Dacă totuşi eşti nevoit s-o faci, i-aţi toate măsurile necesare şi condu încet, cu mare precauţie.

Dacă circuli pe un drum necunoscut, orientează- te după cei din faţa ta. Este chiar recomandat să alegi un şofer care circulă precaut, cu o viteză optimă, să conduci atent în urma lui, dar să menţii tot timpul o distanţă corespunzătoare, astfel încât să nu-l deranjeze lumina farurilor tale. Vei învăţa multe (când să accelerezi, când să frânezi, când să nu frânezi ci să foloseşti frâna de motor etc.).

Nu staţiona şi nu opri pe carosabil

Trebuie să ştii că pe timp de ceaţă, oprirea şi staţionarea pe părţile carosabile este strict interzisă în afara localităţilor. Dacă te confrunţi cu o situaţie de urgenţă, scoaţi maşina în afara drumului sau pe banda de urgenţă (desigur dacă aceasta există).

O atenţie specială trebuie să acorzi bicicliştilor şi atelajelor care, de cele mai multe ori, nu au o semnalizare corespunzătoare. În fine, pe timp de ceaţă, şoseaua este umedă, uneori chiar acoperită cu polei, de aceea, orice manevră în trafic trebuie bine pregătită şi făcută cu maximă precauţie.

sursa: libertatea.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știință și Tehnologie

Miriapodul de casă, exponatul săptămânii la Muzeul de Științe din Aiud

Publicat

în

Miriapodul de casă, în prim-plan la muzeul aiudean

Scutigera coleoptrata este unul dintre cei mai cunoscuți reprezentanți al clasei Chilopoda, cunoscut și sub numele de ”miriapod de casă”.

Este un chilopod de culoare galben-gri, cu trei dungi dorsale de culoare închisă având lungimea corpului de 25 – 35 mm și până la 15 perechi de picioare extrem de lungi, cu aspectul unor antene. Aceste picioare delicate sunt atașate de un corp rigid. Acest lucru îi permite să atingă viteze surprinzătoare, de până la 0,4 metri pe secundă. Cu aceeași ușurință Scutigera traversează rapid pereții și tavanul caselor. Inițial specie endemică pentru regiunea mediteraneană, aceasta s-a răspândit în toată lumea locuind adesea în casele oamenilor.

Trăiește în jur de 3-7 ani, în funcție de mediu. Atinge maturitatea sexuală în al treilea an de viață. Femela depune ouăle primăvara, în sol și le acoperă cu resturi vegetale; înconjoară cu corpul ei ponta cu ouă, iar mai târziu și larvele. Acest lucru se întâmplă timp de câteva săptămâni. În plus, femela mai secretă o substanță contra fungilor.

Scutigera coleoptrata preferă să trăiască în locurile umede și răcoroase. Sistemul respirator nu are niciun mecanism pentru închiderea stigmelor respiratorii. De aceea, are nevoie de un mediu care să o protejeze de deshidratare și de frigul excesiv. Majoritatea exemplarelor care se întâlnesc în afara caselor, trăiesc sub pietre, piloți de lemn, în grămezi de frunze putrezite. În perimetrul casei, aceasta poate fi găsită oriunde. Cel mai des, se întâlnește în subsoluri, băi și toalete, care oferă o umiditate ridicată, însă pot fi găsite și în birouri, dormitoare și sufragerie. Primăvara, uneori, Scutigera părăsește locuințele umane, dar se poate întoarce toamna pentru iernat.

Scutigera coleoptrata se hrănește cu diverse insecte din casele oamenilor. Nu aduce stricăciuni mobilierului sau produselor alimentare. Chiar dacă sunt veninoase, membrele sunt foarte subțiri ca să penetreze pielea umană. Vânează păianjeni, păduchi, termite, gândaci, furnici și alte artropode întâlnite în case. Scutigera este un animal de pradă nocturn. În ciuda prezenței ochilor fasetați, bine dezvoltați, preferă să folosească antenele pentru a detecta prada. Antenele poartă receptorii olfactivi și tactili. După ce și-a prins victima, o ține strâns cu mandibulele și picioarele anterioare. În acest fel, poate să prindă mai multe insecte în același timp.

Pentru a captura prada Scutigera sare asupra ei sau utilizează picioarele într-o tehnică specială. Un studiu a demonstrat capacitatea Scutigerei de a distinge prada de dușman, evitând insectele periculoase. Când întâlnește o viespe, ea se retrage după injectarea veninului pentru a aștepta până când acesta o va omorî. Dacă un picior este prins de inamic, atunci ea îl desprinde.

În muzeul aiudean poate fi observată în sala a doua.

 


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știință și Tehnologie

Șerparul, exponatul săptămânii la Muzeul de Științe din Aiud

Publicat

în

Un nou exponat atractiv în prim-plan la muzeul din Aiud

Șerparul este exponatul săptămânii la Muzeul de Științe din Aiud.

Șerparul – Circaetus gallicus este o specie prezentă în cea mai mare parte a continentului european. Habitatul specific îl reprezintă pădurile de diferite esențe, folosite pentru cuibărit, în alternanță cu terenuri deschise și însorite, cultivate sau necultivate, cu pajiști si tufărișuri, preferate pentru hrănire. Are o greutate de 1200-2000 g (masculul) şi 1300-2300 g, femela. Anvergura aripilor este cuprinsă între 162-178 cm. Adulții au înfățișare similară, femela având coada ușor mai lungă. Penajul este variabil, cu spatele, capul și pieptul maronii, iar abdomenul alb și presărat cu pete maronii. Pe coadă se observă 3-4 benzi închise. Se hrănește în special cu șerpi dar și cu șopârle, broaște (de unde și alte denumiri populare: uliu broscar sau șopârlar), mamifere mici și mai rar cu păsări sau nevertebrate.

Este o specie răpitoare diurnă, ziua staționează pe arbori înalți care îi asigură posibilitatea controlului unui câmp larg vizual, zboară la înălțime mare și uneori planeză pe loc în căutarea prăzii.
În România este oaspete de vară. Se reproduce în perioada aprilie-iulie Își construiește în fiecare an alt cuib plasat de regulă în arborii înalți de unde poate supraveghea o zonă întinsă, mai rar pe stânci. Femela depune un singur ou, incubația durează 45-47 de zile și este asigurată de femelă, care este hrănită de mascul în toată această perioadă. Puii devin zburători la 60-80 de zile și ajung la maturitatea sexuală la 3-4 ani. Pentru iernat migrează în Africa. Trăiește până la 17 ani.

În România, populația estimată este de 220-300 de perechi. Cele mai mari efective sunt în Franța, Spania și Turcia. Vânătoarea ilegală, mai ales în timpul migrației, alături de deranjul provocat de activitățile umane în timpul perioadei de reproducere sunt principalele cauze ale mortalității și ale scăderii efectivului acestei specii.

În muzeul din Aiud șerparul poate fi observat în sala a treia, alături de alte păsări răpitoare de zi.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Stiri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare