Administrație
Monumentul Unirii de la 1 Decembrie 1918 ar putea trece în domeniul public al Municipiului Alba Iulia
Monumentul Unirii de la 1 Decembrie 1918 ar putea trece în domeniul public al Municipiului Alba Iulia
Proiectul va fi supus cotului consilierilor albaiulieni, în ședința din 30 mai 2023. Proiectul de act administrativ iniţiat vizează aprobarea cererii de trecere a Monumentului Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918 – Alba Iulia din domeniul public al statului şi din administrarea Ministerului Culturii în domeniul public al Municipiului Alba Iulia şi în administrarea Consiliului Local al municipiului Alba Iulia.
O administrare mai eficientă, precum şi o mai bună punere în valoare, protejare şi conservare a monumentului de for public poate fi realizată de către unitatea administrativ teritorială, în speţă Municipiul Alba Iulia, având în vedere faptul că, Monumentul Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918 se regăseşte pe amplasamentul Ansamblului Memorial al Marii Uniri (Parcul Unirii), pe domeniul public al municipiului Alba Iulia, conform C.F. nr. 102075 Alba Iulia.

În încercarea de a identifica, cel puţin în linii generale elementele domeniului public, a fost creionată anexa nr. 2 la Codul Administrativ care statuează, într-o manieră exemplificativă şi nu limitativă, faptul că aparţin domeniului public al statului o serie de categorii de bunuri, printre care şi statuile şi monumentele declarate de interes public naţional. Totodată, la pct. 7 din anexa nr. 4 la Codul Administrativ se precizează că aparţin domeniului public local al comunei, al oraşului sau al municipiului: (…) statuile şi monumentele, dacă nu au fost declarate de interes public naţional.
De asemenea, potrivit dispoziţiilor art. 3-4 din Legea nr. 120/2006, cu modificările ulterioare, se pot realiza şi pot fi amplasate monumente de for public care aparţin domeniului public sau privat al statului, al unităţilor administrativ-teritoriale, ori persoanelor fizice sau juridice de drept privat.
Potrivit art. 859 din Codul Civil:” (1) Constituie obiect exclusiv al proprietăţii publice bogăţiile de interes public ale subsolului, spaţiul aerian, apele cu potenţial energetic valorificabil, de interes naţional, plajele, marea teritorială, resursele naturale ale zonei economice şi ale platoului continental, precum şi alte bunuri stabilite prin lege organică. (2) Celelalte bunuri care aparţin statului ori unităţilor administrativ-teritoriale fac parte, după caz, din domeniul public sau din domeniul privat al acestora, însă numai dacă au fost, la rândul lor, dobândite prin unul dintre modurile prevăzute de lege.”
Totodată, la art. 860 alin. (3) se prevede faptul că „Bunurile care formează obiectul exclusiv al proprietăţii publice a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale potrivit unei legi organice nu pot fi trecute din domeniul public al statului în domeniul public al unităţii administrativ-teritoriale sau invers decât ca urmare a modificării legii organice. în celelalte cazuri, trecerea unui bun din domeniul public al statului în domeniul public al unităţii administrativ-teritoriale şi invers se face în condiţiile legii”.
În prezent, bunul-monument de for public care urmează a fi transmis, aparţine domeniului public al statului, însă acesta nu se regăseşte în categoria bunurilor care formează obiectul exclusiv al proprietăţii publice a statului conform dispoziţiilor art. 860 alin. (3) din Codul Civil.
În conformitate cu prevederile art. 292 alin. (1) din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare: Trecerea unui bun din domeniul public al statului în domeniul public al unei unităţi administrativ-teritoriale se face la cererea consiliului judeţean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a consiliului local al comunei, al oraşului sau al municipiului, după caz, prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de autorităţile prevăzute la art. 287 lit. a), care au în administrare bunul respectiv, dacă prin lege nu se dispune altfel.
Administrație
Lucrările înaintează în forță pe Drumul Județean 107K Întregalde-Bârlești (intersecție cu Transapuseana)
Lucrările înaintează în forță pe Drumul Județean 107K Întregalde-Bârlești
Lucrările înaintează în forță pe Drumul Județean 107K Întregalde-Bârlești (intersecție cu Transapuseana), a anunțat Marius Hațegan, vicepreședinte al Consiliului Județean Alba.
Marius Hațegan a revenit pe acest șantier în cursul zilei de miercuri, împreună cu colegul său Ciprian Gatea de la Serviciul de Drumuri Județene.

Administrație
Lucrările la noua Grădiniță 16 din Alba Iulia, recepționate: Din toamnă, spații și dotări moderne pentru 160 de preșcolari
Lucrările la noua Grădiniță cu P.P. nr. 16 din Alba Iulia au fost recepționate: Spații și dotări moderne pentru 160 de preșcolari
Lucrările la noua Grădiniță cu P.P. nr. 16 din Alba Iulia, prima construită de la zero de Primăria Alba Iulia, au fost finalizate, recepția fiind realizată luni, 24 martie 2025. Din toamnă, 160 de preșcolari vor beneficia de spații moderne și europene.
După 33 de ani în care a funcționat la parterul unei clădiri a Colegiului „Alexandru Domșa”, improprie din punct de vedere al condițiilor și a spațiului insuficient, cu ajutorul primăriei, grădinița cu program prelungit nr.16 din Alba Iulia, are o locație proprie. Grădinița are două structuri arondate, respectiv grădinița cu program prelungit nr. 14 și grădinița cu program prelungit Bărăbanț.

Administrație
Reîncep lucrările de modernizare pe drumul județean DJ 704 A, DN7 – Pianu de Jos
A fost dat ordinul de începere a lucrărilor de modernizare pe drumul județean DJ 704 A, DN7 – Pianu de Jos
Acestea au fost iniţiate în septembrie 2024 şi sistate în perioada de iarnă.
Este vorba de un tronson cu o lungime totală de 5097 metri, între localitatea Sebeș, intersecția cu DN7 de la km 0+038 și intersecția cu drumul județean DJ 705B, la km 5+152.

creşterea mobilităţii populației din zonele deservite către zone urbane din județul Alba, cum ar fi Municipiul Sebeș, importantă zonă dezvoltată economic, puternic industrializată
diminuarea poluării prin scăderea cantităților de noxe și a prafului generat de traficul auto
reducerea duratei de deplasare prin creşterea vitezei medii de deplasare
posibilitatea circulaţiei pe tot parcursul anului, indiferent de anotimp, în condiţii de siguranţă şi confort
dezvoltarea economică a zonei
crearea de condiţii îmbunătățite de tranzit pentru posibili noi investitori din zonă