Rămâi conectat

Educație și Cultură

Manualele de religie de clasa a III-a propovăduiesc doctrina spaimei: copii morţi în somn, călcaţi de maşină dacă muncesc de Sărbători sau lăsaţi muţi dacă nu pupă moaşte

Publicat

în

Lecţiile din manualele de religie au stârnit în ultimii ani numeroase critici. Deşi o mare parte a manualelor care aveau conţinut cu impact emoţional asupra copiilor au fost retrase, noile manuale stârnesc la rândul lor controverse.

Manualele de religie de clasa a III-a conţin informaţii de-a dreptul traumatizante pentru elevi. Copiilor de 9 ani le este prezentat un Dumnezeu răzbunător şi violent, care îi pedepseşte aspru pe cei care fac fapte rele.

Controversă, manipulare, îndoctrinare, afacere. Cam acestea sunt cuvintele care rezumă scandalul „orei de religie”, care dintr-odată şi-a schimbat caracterul din obligatorie, în opţională.

Până la revizuirea manualelor de religie, promisă de mai marii Bisericii, elevii continuă să înveţe de pe manuale care conţin informaţii controversate şi lecţii care riscă să îi afecteze emoţional.

În loc să fie prezentat, pe înţelesul copiilor, un Dumnezeu al dragostei, al bunătăţii, al prieteniei, manualele tratează şi creionează natura răzbunătoare a Creatorului.

La lecţia „Moise, de la robie la libertate” elevii află cât de răzbunător poate fi Dumnezeu. „Ca să-l determine pe faraon să-i elibereze din robie pe evrei, Dumnezeu a trimis asupra egiptenilor zece pedepse foarte grele”: a transformat în sânge apa râului Nil, a acoperit cu broaşte tot pământul Egiptului, au apărut ţânţari peste tot, a umplut casele şi pământul egiptenilor cu tăuni, au murit de foame multe vite, au apărut răni şi bube pe oameni şi pe vite, a trimis grindină, apoi lăcuste care au distrus totul, a trimis întuneric peste Egipt, a ucis pe primii băieţi nou-născuţi în familiile egiptenilor, iar pedeapsa care l-a lovit „direct în inimă” pe faraon a fost să îi omoare fiul care îi urma la tron” .

Relatări horor despre un copil sufocat în somn

În acelaşi manual, conceptul de păcat şi păcătos este indus în mentalul colectiv încă din primele pagini ale cărţilor. Copiii au parte de o altă lecţie cu puternic impact emoţional. La capitolul Solomon este prezentată o  „dreaptă judecată”. Copii află că două femei au născut, iar uneia dintre ele i-a murit copilul sufocat în somn. Mama copilului mort s-a trezit şi a înlocuit copilul cu cel viu. Elevii a căror vârstă nu depăşeşte 9 ani află că regele Solomon, pentru a face dreptate şi pentru a afla adevărul, a decis să taie pruncul în două pentru a-l împărţi celor două mame. Astfel, avea să se descopere care este mama care a minţit.

Exemplele date sunt revoltătoare, consideră părinţii: dacă faci murături de Sfânta Parascheva, te calcă maşina, dacă mergi la film cu prietenii păcătuieşti împotriva lui Dumnezeu.

Munceşti în zile de sărbătoare, te calcă maşina!

Într-un alt manual de clasa a treia, tot la cultul ortodox, copiii află cum a fost pedepsită o tânără care nu a mers să se închine la moaşte de Sfânta Paraschiva, preferând să facă murături în ziua de sărbătoare.

Pentru că a continuat să muncească, deşi a fost atenţionată de mamă că este păcat tânăra a fost călcată de o maşină când a ieşit din casă să cumpere o pâine. Tânăra s-a însănătoşit după ce mama ei „alergat la Sfânta Parascheva să-i ceară iertare şi să se roage pentru salvarea acesteia”.

Tot la capitolul Sfânta Parscheva, elevii de clasa a III-a află cum unei fetiţe de trei ani şi jumătate i s-a oprit brusc glasul. Şi în acest caz copila şi-a revenit după ce mama a mers la moaşte pentru a cere ajutorul. Şi l-a primit imediat, fetiţa recăpătându-şi glasul de îndată.

Manualele de religie îi îndeamnă pe copii să cheme preoţii şi să se ungă cu ”undelemn sfinţit”, atunci când sunt bolnavi.

„Deşi nu există nici măcar un caz care să probeze (ştiinţific) acest lucru, preoţii continuă să vândă ”leacuri miraculoase” fabricate sub masca religiei. Leacuri care îi ţin pe oameni într-o continuă speranţă deluzorie, în timp ce preoţii îi deposedează de bani şi averi. Copilul îndoctrinat ajuns la maturitate nu va chema medicii ca să-şi salveze semenii, ci va da fuga la biserică să cumpere produsul miraculos. Odată aplicat untdelemnul pe trupul bolnavului, acesta, culmea, nu se însănătoşeşte. Se poate chiar înrăutăţi situaţia lui şi, fără un ajutor medical de specialitate, poate sfârşi în mod stupid.”, susţin reprezentanţii societăţii civile.

Reprezentanţii Bisericii au anunţat că vor revizui manualele de religie, îmbunătăţindu-le conţinutul, urmând ca din toamnă să apară şi în varianta digitală. “Dorim ca aceste manuale să fie îmbunătăţite, să ţină cont de faptul că noua generaţie de copii este mai precoce, să transmită valori”, a declarat Constantin Stoica, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei.

sursa: www.adevarul.ro

 

 


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Publicitate

Educație și Cultură

Care este exponatul lunii aprilie la muzeul din Sebeș

Publicat

în

Exponatul lunii aprilie la muzeul din Sebeș, o bijuterie de acum 4 mii de ani

Exponatul lunii aprilie la Muzeul Municipal „Ioan Raica” Sebeş este un ac cu capul discoidal, care a fost descoperit la Sebeş „Podul Pripocului”  într-o aşezare de epoca bronzului aparţinând fazei a II-a a culturii Wietenberg.

Piesa a fost descoperită în anul 1960 în urma cercetărilor întreprinse de muzeul sebeşean, în colaborare cu Institutul de Arheologie din Cluj.

Acul, confecţionat din bronz, are lungimea 19,6 cm şi diametrul discului de 3,9 cm şi este ornamentat printr-un şir de proeminenţe realizate prin ciocănire dinspre partea opusă în tehnica „au repoussé” dispuse pe marginile discului, din care lipseşte un mic fragment. În şirul eliptic este încadrată o cruce realizată în aceiași manieră, iar sub disc tija este torsionată. Piesa a dezvoltat de-a lungul timpului o patină nobilă de culoare verde.

Originea acestui tip de ac se găseşte la începutul epocii bronzului din Europa Centrală, iar piesa de la Sebeş poate fi datată începutul epocii bronzului mijlociu. În preistorie legăturile comerciale ale zonei Sebeşului nu se limitau în numai la ariile învecinate, existând descoperiri care atestă contacte cu spaţiile răsăritene, dar şi cu  Europa Centrală. Unul dintre marile drumuri ale care lega podişul Transilvaniei de câmpia Tisei şi Europa Centrală  şi trecea, de-a lungul Mureşului. Aşa stand lucrurile, nu ne surprinde prezenţa în bazinul râului Sebeş, afluent al râului Mureş, a unor bunuri de prestigiu importate din alte arii culturale, cum este acul cu cap discoidal descoperit la Sebeş.

Pe acest drum se tranzitau  atât sarea, necesară triburilor din vest unde acest bun lipseşte, cât şi unele produse finite din bronz sau aur, specifice spaţiului transilvănean. La schimb cu aceste produse, erau aduse materii prime pentru obţinerea bronzului (cositor, antimoniu, plumb), în baza acestor relaţii comerciale putându-se explica prezenţa la Sebeş a unor piese de factură central europeană, cum este acul cu cap discoidal de la „Podul Pripocului”,  Sebeşul fiind situat pe un drum care lega zona saliniferă de la Ocna Sibiului cu Mureşul şi, de aici, cu Transdanubia şi Europa Centrală.

Pe lângă relaţiile de schimb, acul cu cap discoidal de la Sebeş reprezintă o dovadă a simţului estetic deosebit al orfevrarilor care l-au produs, dar şi preferinţele,  în ceea ce priveşte podoabele, a celor care l-au achiziţionat, putând oferi indicii asupra modei şi a gustului în materie de podoabe, în acele timpuri. Astfel, se observă legătura comunităților din zonă cu centrele metalurgice central-europene, acul la Sebeş, alături de alte descoperiri, reprezentând una dintre cele mai estice apariţii ale acestui tip de podoabă, cu mult în afara ariei în care ele se concentrează (centrul Europei). Ţinând seama de cronologia absolută realizată pe baza probelor de radiocarbon din necropola Wietenberg de la Sebeş, contemporană cu locuirea de la „Podul Pripocului”,  acul poate fi datat în perioada cuprinsă între secolul XX şi jumătatea secolului al XVIII-lea î. Chr.

Drepturile de autor pentru acest text aparțin Centrului Cultural „Lucian Blaga” Sebeș și Muzeului Municipal „Ioan Raica” Sebeș

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Educație și Cultură

Performanță de senzație la matematică a unui elev al Școlii Gimnaziale „Mihai Eminescu” Alba Iulia

Publicat

în

Elev al Școlii Gimnaziale „Mihai Eminescu” Alba Iulia, performanță de senzație la matematică

Elevul Vlad Chedveș, din clasa a II-a E de la Școala Gimnazială “Mihai Eminescu” din Alba Iulia, pregătit de profesoara pentru învățământ primar Anca Farkas-Rusu.
Acesta a obținut premiul al II-leala  Faza Națională a Concursului Internațional de Matematică “LUMINAMATH”, ediția a XXVII-a.
„Felicitări și mult succes în continuare!”, au transmis reprezentanții unității școlare.

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Educație și Cultură

„Pentru slava mai mare a lui Dumnezeu. Iezuiții în Transilvania”, expoziție la muzeul albaiulian

Publicat

în

Expoziție specială la muzeul albaiulian

Joi 25 aprilie, la ora 15.00, la Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia va fi vernisată expoziția „Pentru slava mai mare a lui Dumnezeu. Iezuiții în Transilvania”.
Înființat în secolul al XVI-lea de către Ignațiu de Loyola, Ordinul iezuit a jucat un rol important în viața ecleziastică și culturală a Europei, implicit a Transilvaniei. Societatea lui Isus, așa cum mai este cunoscut ordinul, a întemeiat școli, a construit biserici și a înființat tipografii. Activitatea iezuiților în Transilvania a fost întreruptă de mai multe ori din cauza vicisitudinilor istoriei, inclusiv în perioada relativ recentă, când ordinul a fost interzis în România, în anul 1948.
Piesele expuse oferă o imagine de ansamblu asupra activității iezuiților în Transilvania, multe dintre acestea fiind de o valoare remarcabilă. Astfel, sunt expuse obiecte de artă – tablouri –, elemente arhitecturale, obiecte de cult, documente, cărți vechi, textile și relicvarii care adăpostesc fragmente de os ale fondatorilor ordinului, dar și Sfânta Cruce.
Expoziția poate fi vizitată în perioada 25 aprilie – 30 iunie.
Evenimentul este organizat de Consiliul Județean Alba și Muzeul Național al Unirii Alba Iulia, în parteneriat cu Arhiepiscopia Romano-Catolică Alba Iulia, Episcopia Romano-Catolică Timișoara, Episcopia Romano-Catolică Satu Mare, Provincia Maghiară Iezuită Budapesta, Biblioteca Academiei Române – filiala Cluj-Napoca, Muzeul Haáz Rezső Odorheiu Secuiesc, Muzeul Secuiesc al Ciucului Miercurea Ciuc, Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei Cluj-Napoca și Biblioteca Județeană Satu Mare.

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba