Știri
Mai mult de 100 de ani de istorie pentru spitalul din Sebeș
Spitalul din Sebeș, peste 100 de ani de istorie
Istoria spitalului din Sebeș a început în anul 1910, când, urmând ambițios tradiția centrelor din Sibiu, Cluj sau Arad, s-a dorit fondarea unui spital care să trateze cazurile grave.
Fondurile necesare construcției au provenit de la Primăria Sebeş, prin implicarea primarului J. Schopp, din contribuţia locuitorilor orașului și ai comunelor învecinate. Suma nefiind suficientă, a fost atrasă o donaţie a arhiducesei Sofia, soţia lui Franz Ferdinand de Habsburg, moştenitorul tronului.
Construcţia spitalului a început în anul 1910, după planul arhitectului Orend din Sighişoara, sub conducerea directă a arhitectului Ludwig Gabanny. Tot în această perioadă a fost amenajat și parcul spitalului, fiind aduși pomi şi arbori ornamentali.
Spitalul a fost inaugurat în data de 16 noiembrie 1912, cu numele de “Sofia’’, denumire pe care a purtat-o până în anul 1923. Profilul spitalului era mixt, predominând specialităţile de Chirurgie, Obstetrică – ginecologie, Oftalmologie, ORL.
De la început, Spitalul „Sofia” şi-a creat o reputație solidă, fiind căutat și de bolnavi din alte localităţi (Petroşani, Orăştie, Alba Iulia, Cugir, Aiud, Miercurea, Ighiu). Inspectoratul general sanitar din Cluj considera Spitalul Sofia Sebeş ca și spital de rang judeţean. În scurt timp, paturile fiind insuficiente, s-a mărit numărul la 80, ulterior la 100.
Din anul 1930, spitalul a beneficiat şi de o farmacie, iar din anul 1933 au fost create Secţia de Interne, Radiologia și Laboratorul. După primul război mondial, spitalul a fost renovat prin grija dr. Atanasie Moga, medicul oraşului, prin lucrări care s-au terminat în anul 1921. În perioada crizei generale din anii 1930-1933, primăria fiind în imposibilitatea de a mai finanța spitalul, acesta este preluat de Casa Centrală de Asigurări sociale, pe o perioadă de 10 ani.
După al doilea război mondial, spitalul era dotat cu 122 paturi şi avea 5 medici (3 chirurgi și 2 internişti), 7 surori, studenți medicinişti practicanţi, 2 medici la Circa urbană și 3 medici generali (1 stomatolog) la Ambulatoriul Casei Centrale de Asigurări Sociale, plus 6 medici cu cabinete particulare. Ulterior, dezvoltarea și extinderea spitalului s-a făcut în sistem pavilionar, multe secţii funcţionând în case naţionalizate.
În 1948 a fost înfiinţată Policlinica teritorială, cu 7 servicii de specialitate, la care se adaugă, în 1950, Oftalmologia și Radiologia, din 1951. Tot în anul 1951, se înfiinţează secţiile ORL, Pediatrie, Obstetrică-ginecologie, în anul 1959 secţia Dermato-Venerologie. Din anul 1956, funcționează Laboratorul Spitalului de analize chimice și bacteriologice. Din anul 1949, a funcţionat şi un dispensar TBC, iar din anul 1968 – Secţia Fizioterapie și Recuperare. În 1968, în locul staţionarului TBC se înfiinţează Secţia Neurologie. Secţia Psihiatrie de la Petreşti o consemnăm din anul 1974.
Tot după al doilea război mondial, au apărut circumscripţiile urbane și dispensarele de interprindere: Circa 1-4. “CPL”, “Sebeşul”, “Căprioara”, “IFET’, “Hârtie Petresti”, etc. În perioada 1950-1980, numărul de paturi a crescut de la 122 la 399, numărul de medici de la 22 la 65 şi cadre medicale de la 54 la 233. În perioada 1980-1990, s-au construit și inaugurat secţiile de Ginecologie și Nou-născuţi (clădirea nouă, 1984). Secţia Dermatologie şi Oftalmologie, mărirea secţiei de Pediatrie și a Policlinicii Stomatologie.
Spitalul Municipal Sebeș are actualmente 231 de paturi spitalizare continuă, 15 paturi spitalizare de zi și 8 paturi însoțitori, asigurând servicii medicale pentru orașul Sebeș și un număr de 15 comune, o comunitate de peste 60.000 de locuitori.
Serviciile medicale sunt asigurate de o echipă ce reuneşte peste 263 de angajaţi, dintre care 56 sunt medici cu specializare în toate ramurile medicale de bază: pediatrie, chirurgie pediatrică, ortopedie pediatrică, ORL, dermatovenerologie, reabilitare medicală, infecțioase, cardiologie, neurologie, medicină de urgenţă, anestezie şi terapie intensivă, epidemiologie, servicii paraclinice etc.
sursa: facebook Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeş
Știri
Sfânta Mercurie, Miercurea din Săptămâna Luminată: Tradiții și superstiții
Sfânta Mercurie, Miercurea din Săptămâna Luminată: Tradiții și superstiții
Săptămâna care urmează praznicului Învierii Domnului este numită Săptămâna Luminată. În vechime, Botezul era săvârșit în noaptea de Paști. Cei botezați erau numiți „luminați” și purtau haine albe în toată săptămâna de după Paști.
Sunt persoane care afirmă că de la purtarea hainelor albe, această săptămâna a primit numele de Săptămâna Luminată.
În Săptămâna Luminată, zilele de miercuri și vineri sunt zile cu „hărți”. Biserica ne oferă dezlegare la mâncărurile de dulce datorită Învierii Domnului. Conform Tipicului Sfântului Sava, miercurea și vinerea, în perioadă cuprinsă între Învierea Domnului și Duminică Tuturor Sfinților (prima după Rusalii), avem „dezlegare la peste”.
De la Învierea Domnului și până la Rusalii, nu se fac metanii, ci doar închinăciuni. Începând din Duminica Sfintelor Paști și până la Înălțarea Domnului, la Liturghie se cântă Axionul Paștilor: „Îngerul a strigat …”, iar credincioșii se salută cu cuvintele: „Hristos a înviat!” și răspund: „Adevărat a înviat!”
În Săptămâna Luminată nu se citește Psaltirea şi nu se fac parastase pentru cei trecuți la cele veșnice. Slujbele de înmormântare din Săptămâna Luminată sunt oficiate după o rânduială specială. Slujba înmormântării este înlocuită de slujba Învierii.
Miercurea din Săptămâna Luminată poarta numele de Sfânta Mercurie. Bărbaţii se duc să muncească la câmp, însă femeile au interdicţie. Conform tradiţiei, nu e bine a munci de „nunta şoarecilor”. Asta ar însemna să aduci rozătoarele în casă şi să te lipseşti restul anului de bucate pe masă. O veche tradiție aminteşte că femeile care nu respectă tradiția vor atrage în casa lor ghinioanele, iar în familia respectivă, gospodina nu va avea ” ce să pună pe masă” tot anul.
Pentru creștinii ortodocși, Săptămâna Luminată este începutul unei perioade de sărbătoare care se termină după 50 de zile Paști, de Rusalii, conform creștinootodox.ro.
Știri
A patra ediție a Târgului de joburi organizat de Universitatea din Alba Iulia: Când va avea loc
Când va avea loc a patra ediție a Târgului de joburi organizat de Universitatea din Alba Iulia
Centrul de Informare, Consiliere și Orientare în Carieră al Universității „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia (CICOC UAB) în parteneriat cu Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă Alba și Inspectoratul Teritorial de Muncă Alba va organiza în data de 22 mai Târgul de joburi CARIERA UAB, pentru studenți și absolvenți.
Sunt invitate să participe organizații din toate domeniile, interesate de a oferi studenților și absolvenților UAB locuri de muncă, practică, internship, voluntariat sau stagii de documentare în vederea elaborării lucrărilor de licență sau de disertație.
Succesul primelor trei ediții ale Târgului de joburi organizat la UAB, precum și rata crescută de inserție înregistrată ca urmare a desfășurării lor, determină continuarea organizării acestor tipuri de activități la nivelul Universității „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia, prin Centrul de Informare, Consiliere și Orientare în Carieră (CICOC-UAB).
Angajatorii care sunt în căutare de viitori angajați și doresc să îi întâlnească pe studenții sau absolvenții UAB aflați în procesul de identificare al unui loc de muncă sau reconversie profesională, pot transmite intenția de participare, împreună cu locurile vacante disponibile și numărul acestora la adresa de email [email protected], până la data de 15 mai, în vederea alocării unui stand.
Acest Târg de joburi este organizat în cadrul Proiectului CNFIS-FDI-2024-F-0466- MĂSURI INTEGRATIVE DE CONSILIERE ÎN CARIERĂ ȘI ARMONIZARE A OFERTEI DUCAȚIONALE CU RIGORILE PIEȚEI MUNCII – CARIERA UAB, finanțat de către Ministerul Educației, prin Fondul de Dezvoltare Instituţională destinat universităţilor de stat – FDI 2022 (Domeniul 7: Corelarea ofertei educaţionale cu cererea pieţei muncii, consilierea și orientarea în carieră), Manager de Proiect: Conf.univ.dr. Larisa Dragolea, Director al Centrului de Informare, Consiliere și Orientare în Carieră.
Centrul vine în sprijinul studenților, absolvenților, elevilor din clasele terminale, prin oferirea de servicii de informare, consiliere și orientare pentru alegerea traseului profesional, servicii de consiliere psihologică și evaluare aptitudinală, consiliere vocațională și educațională, monitorizarea inserției pe piața muncii, sprijin în procesul de identificare a locului de muncă potrivit, în acord cu abilitățile personale și competențele dobândite pe parcursul studiilor.
Știri
Reabilitare moderată a şcolii generale din Tăuţi: Care este stadiul lucrărilor
Care este stadiul lucrărilor de reabilitare moderată a școlii generale din Tăuți
-
Știriacum 2 zile
„Paştele cailor“ există: De unde vine expresia. Tradiții și legende de Paștele Cailor
-
Știriacum 3 zile
Udatul fetelor de Paște, un obicei păstrat din bătrâni: Cum se merge la udat în Ardeal
-
Știriacum 7 zile
Puterile miraculoase ale celor 12 lumânări aprinse în Joia Mare din Săptămâna Patimilor
-
Divertismentacum o săptămână
Luna MAI, o lună a naturii: Superstiţii şi obiceiuri în luna denumită popular și “Florar”
-
Știriacum 3 zile
Săptămâna luminată: Ce nu ai voie să faci în a doua şi a treia zi de Paşte
-
Știriacum 2 zile
Prăgșorul, obicei de Paști vechi de peste 250 de ani, în Țara Moților, la Bistra
-
Știriacum 2 săptămâni
Sâmbăta lui Lazăr: Ce nu ai voie să faci cu o zi înainte de Florii
-
Știriacum o săptămână
Mai, luna florilor: De la lalea, crin și bujor, la maci, margarete și lăcrămioare, transformǎ câmpul și grădinile în adevărate oaze de frumusețe și culoare