Rămâi conectat

Știri

Istoria primului muzeu din Alba Iulia: Era vizitat de nume mari din domeniul științei ori alte persoane publice, din Germania, Anglia sau Italia

Publicat

în

Între primele societăți culturale menite să sprijine înființarea unor muzee în Transilvania se numără și cea apărută la Alba Iulia, în anul 1886

Muzeul local, inaugurat în anul 1888, cuprindea bogate colecții de arheologie romană, științele naturii, etnografie și numismatică, aflate în grija lui Adalbert Cserni, custode și director al instituției. Rolul muzeului de pilon în cultura locală, în cele trei decenii de existență, a fost de necontestat.

Moartea lui Cserni, precum și noile realități politico-istorice de după Primul Război Mondial, aduce muzeul pe alte coordonate istorice, complet diferite.

În ambianţa culturală a celei de-a doua jumătăţi a veacului al XIX-lea se manifesta pregnant dorinţa înfiinţării unor societăţi menite să susţină deschiderea unor muzee locale. O astfel de societate a apărut şi la Alba Iulia în anul 1886, sub numele de „Societatea de istorie, arheologie şi ştiinţele naturii”. Mulţimea şi frumuseţea antichităţilor romane, prezente la tot pasul în cuprinsul oraşului, justifica, măcar în parte, un astfel de muzeu. Dorința înființării era necesară și pe fondul distrugerii acestor vestigii din oraş, care era atât de mare, încât în perioada respectivă este descrisă activitatea febrilă a localnicilor de a vinde orice găseau în pământ din vremea romanilor, de la monedele pe care le topeau, până la cărămizile banale ce serveau ca paviment clădirilor moderne ori pentru cuptoarele de pâine din diversele brutării ori gospodării. Misiunea de organizator al primei colecţii muzeale din Alba Iulia a revenit neobositului A. Cserni (1842-1916), care, din anul 1887, este numit custode, iar ulterior, în anul 1910 director al acestui muzeu.

Conform statutelor aprobate, primul muzeu al societății cuprindea o bibliotecă și secțiile de arhivă, arte frumoase, arte industriale (aplicate), arheologie și numismatică, etnografie și științe naturale. Primul muzeu își deschidea porțile în anul 1888, în două camere improprii din cartierul Lipoveni. Aceasta până când în anul 1900, la insistențele lui Cserni, primăria orașului a oferit o clădire situată în cartierul Maieri (acum Şcoala Generală „Avram Iancu”), ce beneficia de cinci camere: o sală mare cu expoziția propriu-zisă, două săli pentru depozite (vizitabile și ele), o bibliotecă și un birou, la care s-a adăugat ulterior o sală spațioasă construită în anul 1905, ce forma lapidariumul interior. Numărul ridicat de monumente romane a necesitat extinderea spațiului protejat, prin ridicarea unei terase din lemn destinate lapidariumului exterior, ce se întindea ca un veritabil câmp de ruine în curtea spațioasă.

Obiectele de rezistență ale muzeului erau, în primul rând, monumentele sculpturale, inscripțiile și artefactele descoperite la Apulum și tăblițele cerate romane provenite din minele aurifere de la Alburnus Maior (Roșia Montană). Nu lipseau însă nici exponate preistorice, postromane sau medievale. În forma primită după anii 1905-1906, muzeul și-a dobândit cu adevărat statutul dorit. Colecțiile expuse, completate și de bogatele exponate de științele naturii, erau etalate într-o manieră modernă, după criteriul cronologic și tematic și, pentru ca totul să beneficieze de o integrare pe măsură, sălile au fost zugrăvite în roșu purpuriu pompeian, imitând interioarele romane. Inventarul primului muzeu înregistra 622 de obiecte arheologice, 1000 de monede, dar şi o bibliotecă cu 1000 de volume. Colecţiile s-au format mai cu seamă din donaţii, venite din partea membrilor asociaţiei, arheologi amatori sau instituţii, precum și de la Biblioteca Batthyaneum.

Programul cu publicul era redus: sâmbăta între orele 15 și 18, dar pentru cei doritori se puteau găsi și alte zile de vizită. Din momentul inaugurării sale, în anul 1888, până în anul 1918, muzeul a strâns în jur de 10000 de vizitatori. Majoritatea celor care i-au trecut pragul provenea din rândul elevilor care soseau organizați în grupuri, însoțiți de profesori, nu doar de la școlile din Alba Iulia, ci și din Aiud, Târgu Mureș, Deva, Cluj, Arad sau Orăștie. Cu timpul, spectrul vizitatorilor s-a lărgit, incluzând categorii socio-profesionale diverse, inclusiv din mediul rural învecinat orașului, dar merită consemnată și vizitarea sa de nume mari din domeniul științei ori alte persoane publice, sosite din Germania, Anglia sau Italia.

Activitatea vechiului muzeu și a societății care îl sprijinea nu s-a limitat doar la aspectele amintite, ci a debutat chiar cu editarea unuia dintre primele anuare științifice de profil din Transilvania, apărut între anii 1888 și 1917, ce a însumat articole de arheologie, istorie, științele naturii și filologie. Desigur, între figurile prezente constant, cu contribuții importante, se numără custodele muzeului, Adalbert Cserni, care și-a publicat în paginile revistei rezultatele primelor sale săpături arheologice în orașele romane de la Apulum.

Prima etapă majoră din evoluția muzeului din Alba Iulia se încheie din cauza unor evenimente care, conjugate într-un mod nefericit, i-au amenințat chiar existența: declanșarea Primului Război Mondial și moartea lui Cserni, în anul 1916. Închiderea instituției era iminentă. Rămas fără o bună parte din patrimoniul său, aflat în exil la Budapesta, începând cu anul 1916, muzeul a fost închis în 22 ianuarie 1919. Redeschiderea din 8 august 1920 a adus instituția pe noi coordonate istorico-politice, însă insuficient de coerente pe parcursul perioadei interbelice. Doar numirea lui Ion Berciu la conducerea instituției în anul 1938 a coincis cu o nouă perioadă de reafirmare a muzeului din Alba Iulia atât pe plan local, cât și internațional.

Muzeul din Alba Iulia, unul dintre primele înființate în Transilvania, datorează enorm activității depuse de Adalbert Cserni, primul său custode și director. Chiar după un secol de la dispariția fondatorului său, specialiștii se apleacă cu respect în fața uneia dintre cele mai frumoase și apreciate inițiative culturale derulate pe plan local. Valorile promovate de Cserni sunt de o extremă actualitate și azi, iar unele dintre problemele cu care se confrunta atunci neobositul naturalist și arheolog, au rămas, din păcate, și ele la fel de actuale. (C.I.P.)

Sursa:edu.kindergraff.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

Povestea micilor, o mâncare cu tradiție de 1 mai

Publicat

în

A venit asadar Ziua Muncii, cea care prin excelenta se sarbatoreste la iarba verde, cu gratarul incins alaturi. Si ca in fiecare an, mititelul o sa fie regele petrecerii.

Acest produs cu traditie in cultura romaneasca a aparut la inceputul secolului trecut, iar reteta originala a fost revendicata de mai multi bucatari. Indiferent cine este inventatorul, nu uitati sa luati paine proaspata si mustar, inainte sa plecati de acasa.

Mititeii reprezintă un fel de mâncare românească, un fel de chiftele la grătar, de obicei de formă cilindrică, a căror compoziție constă din carne de vacă (uneori amestecată cu carne de oaie sau de porc), la care se adaugă usturoi, piper negru și uneori ardei iute. De obicei sunt mâncați cu muștar. Legenda spune că mititeii au fost inventați într-o seară la hanul “La Iordachi” din București, binecunoscut pentru cârnații săi, când bucătăria a rămas fără învelișuri.

O alta sursa scrie despre micii de la Carul cu Bere vestit in acea vreme. Bucatarul de la acea vreme, vorbea despre originea sarbeasca a acestui preparat. Intr-o scrisoare datata 16 iunie 1920, proprietarul descrie reteta acestui preparat: „Mititeii sunt un produs culinar din carne de vita, in stare finita de sapte pana la opt centimetri si la o grosime de cam trei centimetri, ce se servesc ori ca o gustare intre mese la o halba de bere, ori ca entrée, ori ca fel de mancare de sine statatoare”, scrie stirileprotv.ro.

La fel de populari in perioada interbelica erau si mititeii lui Pastorel. In reteta sa, carnea de vita trebuia sa provina de la ceafa, coada sau pulpa. Iar pe langa amestecul de condimente, trebuia sa contina si miez de franzela inmuiat in usturoi.

Astazi s-a dezvoltat o intreaga industrie in jurul mititeilor. In zilele noastre, micii se fac pe banda rulanta. Numai in aceasta fabrica se pregatesc pentru 1 mai 150 de mii de bucati. De obicei reteta contine un amestec de carne de vita si carne de porc, insa proportiile difera in functie de zona.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Miercurea Mare din Săptămâna Patimilor: Ce să faci în această zi pentru a fi ferit de rele și boli

Publicat

în

Miercurea Mare din Săptămâna Patimilor: Ce să faci în această zi pentru a fi ferit de rele și boli

Săptămâna Patimilor sau Săptămâna Mare este ultima săptămână a Postului Sfintelor Paşti, care începe în Duminica Floriilor şi se încheie în Sâmbăta Mare.

Aceasta este cea mai aspră săptămână a postului, amintind de patimile Domnului Iisus Hristos din aceste zile. După Lunea Mare și Marțea Mare, Miercurea Mare este o zi importantă, plină de simboluri și tradiții. Iată ce este bine să faci în această zi pentru a fi ferit de rele și de boli.

Miercurea Mare a Săptămânii Patimilor ne apropie de Sfintele Paşti. Denia care se ține în această seară îl aduce în prim-plan pe Iuda, apostolul trădător şi, totodată, se face pomenirea femeii păcătoase care, în dorinţa de a i se ierta păcatele, a spălat cu lacrimi şi a uns cu mir picioarele Mântuitorului, înainte de Patima Sa, ca simbol al pocăinţei şi îndreptării omului păcătos. Până Duminică, în ziua Învierii Domnului, credincioșii ortodocși au obiceiul de a posti. Unii țin chiar post negru, nemâncând nimic, începând din Miercurea Mare și până de Paște. Mai mult, se spune că cei care reușesc să țină post negru în această zi vor fi protejaţi tot anul de boli.

Miercurea Mare, ziua în care Iuda l-a trădat pe IIsus

Aceasta este ziua în care Iuda Iscarioteanul L-a vândut pe Iisus pentru treizeci de arginţi fariseilor şi cărturarilor ce voiau să-L ucidă. Gestul lui Iuda a făcut ca, mai târziu, ziua de miercuri să fie declarată zi de post. Astfel, alături de vineri (ziua în care Iisus a fost răstignit), Miercurea Mare este una din cele două zile ale săptămânii în care creştinii postesc pe tot parcursul anului, cu excepţiile zilelor marcate ca „harţi” în calendarul ortodox.

Miercurea Mare este ultima zi în care se mai pot face treburi pe câmp sau se mai spăla și călca. Din această zi, se spune că bărbații trebuie să stea pe lângă casă și să își ajute nevestele, scrie a1.ro.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

1 Mai, Ziua Muncii: Istoricul zilei și cum era sărbătorită

Publicat

în

În anul 1889, Congresul Internaționalei Socialiste a decretat ziua de 1 mai ca Ziua Internațională a Muncii, în memoria victimelor grevei generale din Chicago, ziua fiind comemorată prin manifestații muncitorești.

Cu timpul, 1 mai a devenit sărbătoarea muncii în majoritatea țărilor lumii, diversele manifestări căpătând amploare pe măsură ce autoritățile au convenit cu sindicatele ca această zi să fie liberă.

Istoric
Reducerea normei orare zilnice de lucru stă la originea semnificației zilei de 1 mai, de sărbătoare internațională a lucrătorilor. În anul 1872, circa 100 de mii de lucrători din New York, majoritatea din industria construcțiilor, au demonstrat, cerând reducerea timpului de lucru la 8 ore.

Data de 1 mai apare, pentru prima dată, în legătură cu întrunirea, din anul 1886, a Federației Sindicatelor din Statele Unite și Canadei (precursoarea Federației Americane a Muncii). George Edmonston, fondatorul Uniunii Dulgherilor și Tâmplarilor a inițiat introducerea unei rezoluții care stipula ca: „8 ore să constituie ziua legală de muncă de la, și după 1 mai 1886”, sugerându-se organizațiilor muncitorești respectarea acesteia.

La data de 1 mai 1886, sute de mii de manifestanți au protestat pe tot teritoriul Statelor Unite, însă cea mai mare demonstrație a avut loc la Chicago, unde au mers 90 de mii de demonstranți, din care aproximativ 40 de mii se aflau în grevă. Rezultatul: circa 35 de mii de muncitori au câștigat dreptul la ziua de muncă de 8 ore, fără reducerea salariului.

Dar, ziua de 1 mai a devenit cunoscută pe întreg mapamondul în urma unor incidente violente, care au avut loc trei zile mai târziu, în Piața Haymarket din Chicago. Numărul greviștilor se ridicase la peste 65.000. În timpul unei demonstrații, o coloană de muncitori a plecat să se alăture unui protest al angajaților de la întreprinderea de prelucrare a lemnului „McCormick”. Poliția a intervenit, 4 protestatari au fost împușcați și mulți alții au fost răniți.

În seara aceleași zile, a fost organizată o nouă demonstrație în Piața Haymarket. Din mulțime, o bombă a fost aruncată spre coloana de polițiști. Au fost răniți 66 de polițiști, dintre care 7 au decedat ulterior. Poliția a ripostat cu focuri de armă, rănind două sute de oameni, din care câțiva mortal. În urma acestor evenimente, 8 lideri anarhiști, care aparțineau unei mișcări muncitorești promotoare a tacticilor militante, violente, au fost judecați. Muncitorii din Anglia, Olanda, Rusia, Italia, Franța și Spania au adunat fonduri pentru plata apărării. În urma procesului, 7 dintre aceștia au fost condamnați la moarte (doi având ulterior pedeapsa comutată la închisoare pe viață) și unul la 15 ani închisoare. Șapte ani mai târziu, o nouă investigație i-a găsit nevinovați pe cei 8.

Eveniment anual
În anul 1888, la întrunirea Federației Americane a Muncii s-a stabilit ca ziua de 1 mai 1890 să fie data pentru susținerea, prin manifestații și greve, a zilei de muncă de 8 ore. Dar, în anul 1889, social–democrații afiliați la așa–numita Internațională a ll–a, au stabilit, la Paris, ca ziua de 1 mai să fie o zi internațională a muncitorilor. La 1 mai 1890, au avut loc demonstrații în SUA, în majoritatea țărilor europene, în Chile, Peru și Cuba. După aceasta, 1 mai a devenit un eveniment anual. Până în 1904, Internaționala a ll-a a chemat toți sindicaliștii și socialiștii să demonstreze energic, pentru „stabilirea prin lege a zilei de muncă de 8 ore, cererile de clasă ale proletariatului și pentru pace universală”.

La scurt timp, Federația Americană a Muncii s-a dezis cu totul de 1 mai, celebrând în schimb Labor Day („Ziua Muncii”), anual, în prima zi de luni a lui septembrie. Pe 28 iunie 1894, Congresul SUA a adoptat un act confirmând această dată ca sărbătoare legală. Această decizie a fost luată pentru a repara ofensa adusă greviștilor de la Sindicatul American al Căilor Ferate și al căror protest fusese înăbușit prin trimiterea de trupe. Ziua Muncii în SUA este asimilată grătarelor, autostrăzilor aglomerate și ca ultimul lung week-end al verii.

Instrumentare politică

1 mai a devenit, în aproape toată lumea, Ziua Internațională a Muncii. Există și excepții, de exemplu Australia, Elveția și Statele Unite, unde 1 mai nu este o sărbătoare oficială. În majoritatea țărilor vest europene, ziua de 1 mai este zi liberă.

În țările comuniste, ziua de 1 mai a fost transformată într-o sărbătoare de stat însoțită de defilări propagandistice. Regimurile comuniste încercau să instrumenteze politic o veche tradiție a mișcării muncitorești internaționale. De asemenea, și naziștii au avut tentative de uzurpare a acestor tradiții. Ziua de 1 mai, fusese transformată într-o sărbătoare a comunității naționale germane, promițându-se construirea unui socialism național, în centrul căruia nu se mai aflau muncitorii, ci arianul considerat un prototip al celor ce muncesc. Un discurs rostit de Hitler la 1 mai 1933 este edificator în acest sens: Certurile și neînțelegerile simbolizate de lupta de clasă se transformă acum într-un simbol al unității și înălțării națiunii. Ziua de 1 mai a fost transformată de către naziști într-o sărbătoare propagandistică. Se suținea că ziua de 1 mai trebuie să devină o sărbătoare a întregii națiuni și nu poate fi transformată într-un simbol al luptei proletare și a decadenței. Serbările câmpenești, chioșcurile cu bere și spectacolele nu lipseau, dar sindicatele fuseseră interzise. Organizațiile muncitorești au fost înlocuite cu directive de la partidul unic. Peste timp, grupări radicale folosesc retorica nazistă, participând la proteste violente având ca pretext ziua de 1 mai (de exemplu, în Germania).

În diferite țări

În Germania, 1 mai este zi liberă. Se poartă la butonieră o panglică roșie, în amintirea lui 1 mai 1890, când, în pofida interdicției manifestațiilor de către Sozialistengesetz, militanții Internaționalei au convenit să se întâlnească în parcuri purtând o astfel de panglică. Intrată în uitare în Germania de Vest, ea a fost mare sărbătoare în Republica Democrată Germană.

În România această zi a fost sărbătorită pentru prima dată de către mișcarea socialistă în 1890. În perioada regimului comunist, de 1 mai autoritățile organizau manifestații uriașe pe marile bulevarde. Coloane de oameni, în ținute festive, scandau lozinci și purtau pancarte uriașe. După 1990, importanța propagandistică a zilei a fost minimalizată, dar oamenii se bucură de acest eveniment, sărbătorindu-l în aer liber, la iarbă verde, la mare ori la munte. În 2003, pentru prima oară în istoria postdecembristă, o confederație sindicală (Blocul Național Sindical) a încercat organizarea unei adunări populare, cu mici, bere și muzică, pentru a serba acestă zi. Criticile nu au lipsit, la fel nici acuzațiile de simpatie pro-comunistă, amintirea propagandei PCR fiind încă vie în conștiința populației.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba