Rămâi conectat

Educație și Cultură

Elogii pentru pictorul Eugen Măcinic în presa din Prahova

Publicat

în

În presa din Prahova, elogii pentru pictorul Eugen Măcinic

Într-un articol publicat pe site-ul ziarulprahova.ro pictorul Eugen Măcinic beneficiază de cuvinte elogioase după o nouă prezență pe simezele ploieștene.

„Poate fiindcă a descoperit aplecarea spre frumos, spre culoare chiar la vârsta cutiei cu acuarele din ghiozdanul de elev, pictorul Eugen Măcinic – cel care a adus,  la acest  început de lună martie,  primăvara pe simezele galeriei ploieștene de artă – recunoaște  că  tehnica  acuarelei este  cea care îl reprezintă,  adăugând însă  că deopotrivă  uleiul, pastelul și creionul îi  sunt dragi.

După ce tocmai am văzut expoziția ce îi poartă semnătura, eu am încredințarea că i-a fost hărăzit  dintru începuturi ca însăși inima sa să închidă o cutie cu acuarele. Și deloc o oarecare cutie cu acuarele, ci  o… fermecată cutie cu acuarele, care recunoaște sensibilitatea  inimii ce așterne culorile pe hârtie, precizia mâinii care mânuiește pensula încât să stăpânească transparențele, luminozitatea și delicatețea tușelor, măiestria de a  imprima  florilor, peisajelor sau naturilor statice valențele lirice ale unor poeme așezate în nuanțe duioase.

Nu am avut bucuria să îl cunosc  personal pe artist, dar l-am regăsit cumva în expoziție chiar înainte de a-l… descifra în lucrări, prin șevaletul așezat chiar la intrare, ca un fel de  politicoasă invitație în atelierul său de lucru şi apoi în călătoria spre public. Recunosc că mi-a plăcut acest gest de ospeție și curtoazie adresat vizitatorului, această întindere de mână… sufletească,  inclusiv în absența gazdei. Încât,  odată trecut de șevalet, rămâi același oaspete  așteptat cu bucurie. Te întâmpină  narcise galbene,  trandafiri, alte și alte flori așezate în ulcele și ele înflorate sau în vaze transparente, ți se deschid sub pași  străzi din Sebeșul natal sau  case din sate transilvănene, te cheamă țărmuri de mare albastră sau alte locuri care parcă doinesc, cântă din frunză, ori deapănă, deodată cu ape curgătoare, cine ştie ce basm despre tărâmuri măiastre.

Totul,  absolut totul,  respirând duioșie, finețe și acea frumusețe care nu te trage de mânecă să o vezi, ci te așteaptă să ți se dăruiască privirii, inimii.

Anul trecut,  pictorul Eugen Măcinic a expus, în cadrul Muzeului Județean  de Artă  Prahova – „Ion Ionescu Quintus”, lucrări reunite sub tema preludiilor cromatice, de data aceasta  ales să îi   dăruiască publicului ploieştean o întreagă primăvară în culori. Aşa cum o vede, aşa cum o simte, aşa cum  se aşează  ea pe hârtie de sub vârful pensulei ce adună nu doar culorile, ci şi  emoţiile, frumuseţile, seninurile, liniştile din fermecata cutie cu acurele despre scriam chiar de la început”, se notează în articolul semnat de Luiza Rădulescu Pintilie.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Educație și Cultură

Care este exponatul lunii aprilie la muzeul din Sebeș

Publicat

în

Exponatul lunii aprilie la muzeul din Sebeș, o bijuterie de acum 4 mii de ani

Exponatul lunii aprilie la Muzeul Municipal „Ioan Raica” Sebeş este un ac cu capul discoidal, care a fost descoperit la Sebeş „Podul Pripocului”  într-o aşezare de epoca bronzului aparţinând fazei a II-a a culturii Wietenberg.

Piesa a fost descoperită în anul 1960 în urma cercetărilor întreprinse de muzeul sebeşean, în colaborare cu Institutul de Arheologie din Cluj.

Acul, confecţionat din bronz, are lungimea 19,6 cm şi diametrul discului de 3,9 cm şi este ornamentat printr-un şir de proeminenţe realizate prin ciocănire dinspre partea opusă în tehnica „au repoussé” dispuse pe marginile discului, din care lipseşte un mic fragment. În şirul eliptic este încadrată o cruce realizată în aceiași manieră, iar sub disc tija este torsionată. Piesa a dezvoltat de-a lungul timpului o patină nobilă de culoare verde.

Originea acestui tip de ac se găseşte la începutul epocii bronzului din Europa Centrală, iar piesa de la Sebeş poate fi datată începutul epocii bronzului mijlociu. În preistorie legăturile comerciale ale zonei Sebeşului nu se limitau în numai la ariile învecinate, existând descoperiri care atestă contacte cu spaţiile răsăritene, dar şi cu  Europa Centrală. Unul dintre marile drumuri ale care lega podişul Transilvaniei de câmpia Tisei şi Europa Centrală  şi trecea, de-a lungul Mureşului. Aşa stand lucrurile, nu ne surprinde prezenţa în bazinul râului Sebeş, afluent al râului Mureş, a unor bunuri de prestigiu importate din alte arii culturale, cum este acul cu cap discoidal descoperit la Sebeş.

Pe acest drum se tranzitau  atât sarea, necesară triburilor din vest unde acest bun lipseşte, cât şi unele produse finite din bronz sau aur, specifice spaţiului transilvănean. La schimb cu aceste produse, erau aduse materii prime pentru obţinerea bronzului (cositor, antimoniu, plumb), în baza acestor relaţii comerciale putându-se explica prezenţa la Sebeş a unor piese de factură central europeană, cum este acul cu cap discoidal de la „Podul Pripocului”,  Sebeşul fiind situat pe un drum care lega zona saliniferă de la Ocna Sibiului cu Mureşul şi, de aici, cu Transdanubia şi Europa Centrală.

Pe lângă relaţiile de schimb, acul cu cap discoidal de la Sebeş reprezintă o dovadă a simţului estetic deosebit al orfevrarilor care l-au produs, dar şi preferinţele,  în ceea ce priveşte podoabele, a celor care l-au achiziţionat, putând oferi indicii asupra modei şi a gustului în materie de podoabe, în acele timpuri. Astfel, se observă legătura comunităților din zonă cu centrele metalurgice central-europene, acul la Sebeş, alături de alte descoperiri, reprezentând una dintre cele mai estice apariţii ale acestui tip de podoabă, cu mult în afara ariei în care ele se concentrează (centrul Europei). Ţinând seama de cronologia absolută realizată pe baza probelor de radiocarbon din necropola Wietenberg de la Sebeş, contemporană cu locuirea de la „Podul Pripocului”,  acul poate fi datat în perioada cuprinsă între secolul XX şi jumătatea secolului al XVIII-lea î. Chr.

Drepturile de autor pentru acest text aparțin Centrului Cultural „Lucian Blaga” Sebeș și Muzeului Municipal „Ioan Raica” Sebeș

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Educație și Cultură

Performanță de senzație la matematică a unui elev al Școlii Gimnaziale „Mihai Eminescu” Alba Iulia

Publicat

în

Elev al Școlii Gimnaziale „Mihai Eminescu” Alba Iulia, performanță de senzație la matematică

Elevul Vlad Chedveș, din clasa a II-a E de la Școala Gimnazială “Mihai Eminescu” din Alba Iulia, pregătit de profesoara pentru învățământ primar Anca Farkas-Rusu.
Acesta a obținut premiul al II-leala  Faza Națională a Concursului Internațional de Matematică “LUMINAMATH”, ediția a XXVII-a.
„Felicitări și mult succes în continuare!”, au transmis reprezentanții unității școlare.

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Educație și Cultură

„Pentru slava mai mare a lui Dumnezeu. Iezuiții în Transilvania”, expoziție la muzeul albaiulian

Publicat

în

Expoziție specială la muzeul albaiulian

Joi 25 aprilie, la ora 15.00, la Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia va fi vernisată expoziția „Pentru slava mai mare a lui Dumnezeu. Iezuiții în Transilvania”.
Înființat în secolul al XVI-lea de către Ignațiu de Loyola, Ordinul iezuit a jucat un rol important în viața ecleziastică și culturală a Europei, implicit a Transilvaniei. Societatea lui Isus, așa cum mai este cunoscut ordinul, a întemeiat școli, a construit biserici și a înființat tipografii. Activitatea iezuiților în Transilvania a fost întreruptă de mai multe ori din cauza vicisitudinilor istoriei, inclusiv în perioada relativ recentă, când ordinul a fost interzis în România, în anul 1948.
Piesele expuse oferă o imagine de ansamblu asupra activității iezuiților în Transilvania, multe dintre acestea fiind de o valoare remarcabilă. Astfel, sunt expuse obiecte de artă – tablouri –, elemente arhitecturale, obiecte de cult, documente, cărți vechi, textile și relicvarii care adăpostesc fragmente de os ale fondatorilor ordinului, dar și Sfânta Cruce.
Expoziția poate fi vizitată în perioada 25 aprilie – 30 iunie.
Evenimentul este organizat de Consiliul Județean Alba și Muzeul Național al Unirii Alba Iulia, în parteneriat cu Arhiepiscopia Romano-Catolică Alba Iulia, Episcopia Romano-Catolică Timișoara, Episcopia Romano-Catolică Satu Mare, Provincia Maghiară Iezuită Budapesta, Biblioteca Academiei Române – filiala Cluj-Napoca, Muzeul Haáz Rezső Odorheiu Secuiesc, Muzeul Secuiesc al Ciucului Miercurea Ciuc, Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei Cluj-Napoca și Biblioteca Județeană Satu Mare.

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba