Rămâi conectat

Social-Economic

Ce se întâmplă cu FACTURILE peste o lună. Tot consumatorul plăteşte

Publicat

în

Furnizorii de energie electrică şi de gaze vor porni o campanie de informare a clienţilor lor privind drepturile ce li se cuvin în relaţia cu ei, tarifele practicate, precum şi furnizarea de date şi informaţii din factura la utilităţi, insa… pe banii consumatorilor. Află de pe radiounirea.ro cu cât ar urma sa crească valoarea facturii lunare, de la 1 iulie 2015.

Această campanie va porni de la 1 iulie şi va continua până în 2018, data la care piaţa de gaze pentru consumatorii casnici va fi în întregime liberalizată, termenul pentru piaţa de electricitate pentru consumatorii casnici fiind în 2017.

Proiectul de ordin este lansat în dezbatere publică pentru 30 de zile.

Fiecare furnizor de electricitate sau gaze de pe piaţa reglementată, cu peste 100 de clienţi, va trebui să aloce anual bani pentru campanie în limita a 1% din costurile proprii anuale ale companiilor, aferente activităţii de furnizare reglementată, pentru furnizarea de energie electrică, şi în limita a 0,5% din costurile de furnizare reglementată, pentru furnizarea de gaze. În România, există patru mari furnizori de energie electrică pe piaţa reglementată, Enel, CEZ, E.ON şi Electrica. Pe piaţa reglementată de gaze, sunt doi furnizori majori, GDF Suez şi E.ON. Toate aceste companii laolaltă rulează afaceri de peste 1 miliard de euro în furnizarea reglementată de gaze naturale şi electricitate, deci vor putea să aloce milioane de euro în această „mega-campanie” de informare a clienţilor. Mai ales că toate cheltuielile le vor transfera consumatorilor casnici, pentru că reprezintă costuri justificate recunoscute de către ANRE. „Păi, nu e normal? Operatorul descarcă toate aceste costuri în factura consumatorului. Noi îi obligăm să facă  această informare, ei o fac pe banii lor, apoi îşi recuperează costurile în factura clienţilor”, a spus Niculae Havrileţ, preşedintele ANRE.

Impactul acestei campanii de informare în preţul la curent sau gaze pe care îl plătim acasă este însă insignifiant. Din estimările lui Havrileţ, factura va creşte cu un procent de circa 0,01%.

„Activitatea de informare a clienţilor finali se realizează, în principal, prin următoarele modalităţi:

 – publicarea pe pagina proprie de internet
– afişarea la punctele unice de contact
publicarea în mass-media scrisă naţională şi/sau locală
– transmiterea de materiale informative către clienţii finali
– răspunsuri în scris, pe format hârtie sau e-mail, sau telefonic, la întrebările clienţilor finali”,

se arată în proiectul de ordin al ANRE.

Potrivit documentului, informarea clienţilor trebuie să conţină:

– drepturile şi obligaţiile clienţilor finali
preţurile şi tipurile de tarife practicate
– modalităţile de măsurare, facturare, conţinutul facturii şi mijloacele de plată
– principalele clauze ale contractului de furnizare
– modul de soluţionare a plângerilor
procedura, etapele şi documentele necesare procesului de schimbare a furnizorului
– principalele acte normative care reglementează domeniul energiei electrice şi al gazelor naturale, relevante pentru clienţii finali.

Furnizorul, de două ori într-un an calendaristic, prin intermediul mass-media scrisă, are obligaţia de a informa asupra domeniiilor principale, enumerate mai sus, ce trebuie aduse la cunoştinţa clienţilor. Mai mult, fiecare furnizor trebuie să înfiinţeze şi să actualizeze o pagină proprie de internet, care să conţină toate informaţiile impuse de ANRE şi prezentate mai sus de publicaţia noastră.

„”Românul va trebui să ştie exact ce plăteşte în factură şi cum să-şi aleagă cea mai bună ofertă de pe piaţă”, mai spune Havrileţ.

Dacă furnizorul nu îşi informează din timp clientul cu privire la orice modificare de preţ, de mod de facturare, de încasare sau alte condiţii contractuale, acesta din urmă poate renunţa imediat la contract fără a plăti despăgubiri, se arată în Anexa la proiectul de lege ANRE. „Dacă dreptul dumneavostră de a fi informat vă este încălcat, vă puteţi adresa ANRE”, se mai arată în textul documentului.

Toate demersurile făcute de furnizorii de gaze şi electricitate, însoţite de documentele corespunzătoare, trebuie depuse la sediul ANRE pentru verificare şi avizare.

Piaţa de energie electrică pentru consumatorii casnici va conţine, de la 1 iunie, un procent de 50% de energie achiziţionată din piaţa liberă. Practic, peste o săptămână, piaţa locală este la jumătatea drumului pentru liberalizarea totală, programat a se termina în 2017. Piaţa similară de gaze se va liberaliza gradual până la sfârşitul lui 2018.

În acest moment, preţul energiei electrice în factura pentru gospodării contează în proporţie de doar o treime, restul fiind distribuţie, transport, marja furnizorului, precum şi o serie întreagă de taxe şi tarife reglementate. La gaze, procentul gazului, ca marfă, în factură, este de 46%, restul până la 1005 reprezentând componentele distribuţie, trasnport, înmagazinare, marja furnizorului, plus o serie întreagă de alte taxe şi tarife reglementate.

sursa: capital.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Societate

Vinerea Mare: Care este programul serviciilor religioase de la catedrala ortodoxă din Alba Iulia

Publicat

în

Care este programul serviciilor religioase de la catedrala ortodoxă din Alba Iulia în Vinerea Mare

În Vinerea Mare, zi aliturgică, va fi un program special al serviciilor religioase la catedrala ortodoxă din Alba Iulia.

Iată care este acesta:

Sfânta și Marea Vineri
Răstignirea Domnului
(Zi aliturgică și ajun)

ora 7.00-9.00 – Ceasurile Împărăteşti şi Obedniţa

ora 9.00-9.45 – Vecernia cu scoaterea Sfântului Epitaf

ora 18.00-21.00 – Denia Prohodului Domnului cu Procesiunea Sfântului Epitaf

sursa: reintregirea.ro

 


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Societate

JOIA MARE, ziua Cinei celei de Taină

Publicat

în

Joia Mare pentru creștinii ortodocși și greco-catolici

Ziua de joi din Săptămâna Patimilor este cunoscută ca Joia Mare, ziua în care se prăznuiește Cina cea de Taină, adică ultima masă pe care a servit-o Iisus alături de cei 12 apostoli. 

Nu se știe cunoaște cu certitudine meniul din acel moment, dar se cunosc obiceiurile alimentare ale celor apropiați lui Iisus, bazat pe pâine, legume precum lintea, ceapa și andivele, fructe ca smochinele și strugurii, ulei de măsline, pește de râu, miere și vin.

Evangheliile menționează doar pâinea și vinul, alimente cu puternică valoare simbolică, ce au fost servite de Iisus și de apostoli la Cina cea de Taină.

Mâncarea era servită în vase din teracotă sau din piatră. Codul strict al etichetei la masă făcea ca la stânga și la dreapta gazdei să se așeze cei mai importanți oaspeți.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Social-Economic

Delegație a Băncii Mondiale în vizită la Sebeș

Publicat

în

Vizită la Sebeș a unei delegații a Băncii Mondiale

Zilele trecute, reprezentanții Primăriei Sebeș au primit vizita de lucru a unei delegații a Băncii Mondiale în contextul în care solicitarea Sebeșului pentru realizarea unei investiții teritoriale integrate în zona Sebeș-Vințu de Jos a primit avizul favorabil al Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene prin Comitetul pentru Coordonarea Instrumentelor Teritoriale Integrate (ITI).
În vederea inițierii demersurilor procedurale pentru dezvoltarea și organizarea ITI și pentru elaborarea strategiei de dezvoltare (cu finanțare din programul de asistență tehnică POAT 2021 – 2027), Primăria Sebeș a solicitat implicarea și suportul experților Băncii Mondiale.
Amintim că Strategia ITI Sebeș – Vințu de Jos își propune să fructifice oportunitățile deschise de poziționarea geografică a zonei care este traversată de Coridorul de Transport Pan-European nr. IV (Nădlac – Lugoj – Sebeș – Sibiu – București – Cernavodă – Constanța), care realizează legătura dintre vestul și estul Europei, la intersecția autostrăzilor A1 și A10, a nodului de cale ferată Vințu de Jos și a unor importante căi de comunicaţii rutiere naționale: DN1, E81, DN7, E68 şi DN67C – Transalpina (drumul la cea mai mare altitudine din România). Aceste atu-uri împreună cu nivelul economic și social al zonei creează cadrul propice pentru construirea unor programe de finanțare specifice care să contribuie la dezvoltarea sectoarelor economice cu potențial și importanță deosebită.
Inițiativa este în concordanță cu obiectivele Pactului Ecologic European și cu preocupările Uniunii Europene în privința combaterii crizei alimentare mondiale prin dezvoltarea capacității rețelelor de transport și terminalelor de transbordare în vederea transferului facil al mărfurilor pe teritoriul Uniunii Europene.
Delegația Băncii Mondiale care a vizitat Sebeșul și unitățile de producție alimentară din zonă a fost formată din Luz Diaz Rios (specialist senior în Afaceri Agricole), Aira Maria Htenas (economist agricol) și Adina Păsărel (expert în Politici ale UE).

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba