Rămâi conectat

Știri

Călătorii în timp: Alba Iulia, un puzzle de obiective turistice

Publicat

în

În Alba Iulia timpul nici nu a stat în loc, dar nici nu a curs alene

Aici, în acest mic oraș transilvănean, s-a adunat laolaltă întreaga istorie a spațiului românesc – cu tristețile și bucuriile ei, cu momentele de glorie și episoadele ajunse mai aproape de legendă. Timpul a avut răbdare cu Alba Iulia, care a devenit astăzi un adevărat centru al turismului cultural, reprezentativ nu numai la nivel național, ci chiar continental.

După cucerirea romană a Daciei, la Apulum – anume în zona cetății dacice de tip urban numită Apoulon – a fost construit unul dintre mai importante centre ale noii puteri colonizatoare de pe cuprinsul Daciei. Castrul roman Apulum, căci despre el este vorba, a devenit noua casă a Legiunii a XIII-a Gemina, al cărei rol era să străjuiască regiunea auriferă din Apuseni – noua comoară a Imperiului Roman – și drumul de transport al aurului către Roma. După anul 106, dacii și romanii nu s-au mai bătut. Ba chiar soldații romani și – au găsit soții dace, cu care și-au întemeiat familii – neoficiale, căci nu aveau voie să se căsătorească.

Așa a fost atunci, așa a înregistrat istoria. Dar, la Alba Iulia, războaiele daco-romane nu s-au încheiat. Atât numai că astăzi se desfășoară cu public. Audiență numeroasă, de toate felurile: copii, adolescenți, adulți – unii târâți de copii, alții implicați – turiști români și străini – din aceia entuziasmați, chiar fără să înțeleagă exact ce se petrece. Ce se întâmplă de fapt: de cum începe sezonul cald, în fiecare vineri, spre apusul soarelui, la ora 19.00, în fața Porții IV a Cetății Alba Carolina, are loc o lecție de istorie vie. Gărzile romane ale Legiunii a XIII-a Gemina se luptă cu războinicii daci, așa cum se întâmpla acum 1900 de ani. Până la moarte, până la victoria finală. Fiecare îmbrăcați și înarmați cum se cuvine, după rigorile din trecut – romanii cu platoșe și căști de fier și emblematicele scuturi roșii, dacii cu straie mai puțin sofisticate, dar cu arme ingenioase și curaj în strigătele de luptă.

1-1 pentru daci

Înainte de începerea luptelor propriu-zise, sunt prezentate familiile războinicilor daci, femei tinere și copii frumoși – unii de numai câteva luni – și „nimfele” romane îmbrăcate în rochii roșii lungi, cu priviri și zâmbete zglobii. Fiecare își susține luptătorii săi.

Apoi, se fac demonstrații de țintire cu arcul. Câte două trageri pentru daci, două pentru romani. Fiecare tabără își alege propriul reprezentant în care-și pune încrederea și onoarea. Până se pregătesc arcașii, un moderator în togă romană întreabă publicul cine-i susține pe romani. Nicio reacție. Încă o dată! „Cine ține cu romanii?” De data asta se ridică timid vreo două mâini și zeci de perechi de ochi îi sfredelesc pe nechibzuiții care au cutezat. Şi începe întrecerea. Trage romanul, apoi dacul. E egal, 1-1. Se vede că au mână războinicii, dar trasul cu arcul nu-i treabă ușoară, nu intră săgeata cu una cu două. Ca să nu intre audiența la bănuieli se face strigare, să vină cineva din public să încerce să țintească. Se oferă un tânăr, nici prea în formă, dar, după cât se pare, nici debutant. Din public, un român suspicios îi șoptește soției, „Ăsta-i de-al lor, mă!”. A nimerit civilul, una a intrat.

Urmează turnirul. Fiecare tabără își alege câte un om și-l trimite în ring. Lupta începe când se strigă „pugnate!” [n.r. – luptă!], comandă murmurată de copii la unison, cu priviri fixe, încărcate de adrenalină, semn că sunt clienți fideli ai luptelor. Se procedează astfel de două ori: câștigă un roman, apoi un dac. Romanii mor tragic și sunt prompți la comanda publicului „resucita!” [n.r. – trezește-te!]; dacii, mai teatrali, se aruncă pe iarbă și se lasă rugați să învie -ori nu le convine că-i latina limba de circulație.

Spectacolul îi fascinează pe cei mici, sunt complet captivați de costume, de arme – între care vedetă e buzduganul unui dac – și de luptele dure, umăr la umăr. Pe unii părinți îi ține locului, dar tot la grijile cotidiene le e gândul. Nici când s-au înfruntat șeful legiunii cu un tarabostes – încăierare, nu glumă! – o mamă nu a putut să se abțină să nu privească ambianța cotidiană și să nu îi dea un cot, cu subînțeles, soțului: „Vai, ia uite ce Porsche are aia!”. Lupte vechi, doar vremurile-s altele. De altfel, nu sunt neglijate referirile la astfel de confruntări de rutină. Moderatorul comentează entuziasmul de luptă al dacilor și explică cum aceștia plecau la război râzând, dar glumește și că plângeau numai la căsătorie – cum mai plâng și azi. Părinții zâmbesc amar, copiii râd zgomotos. Fiecare cu ce știe.

Confruntarea se termină cu o luptă între gladiatori – un adevărat spectacol de forță, care reușește să îi prindă și pe cei mari în joc. Şi de data aceasta se termină cu egalitate, să nu plece nimeni cu inima grea. S-a lăsat amurgul și e rost de o cină ardelenească. Pentru un turist în Alba Iulia, acesta este abia începutul unui sfârșit de săptămână planificat la minut.

Alba Iulia, un puzzle de obiective turistice

Cei ce nu au timp de zăbovit în vacanță trebuie să se trezească de dimineață, căci au de ajuns departe. În Alba Iulia, nu ai cum să te pierzi în căutare de locuri devenite simboluri naționale. Sunt la fiecare pas. Şi cum altfel ar fi putut fi în orașul cu o istorie continuă de două milenii, în care s-au înfăptuit cele două uniri ale tuturor provinciilor istorice românești – la distanță de trei secole!

Întocmai pentru a ușura vizitarea cetății, cu atingerea tuturor obiectivelor importante, s-au întocmit două trasee turistice principale – Traseul celor trei fortificații și Traseul porților. Primul plimbă călătorul pe parcursul a două milenii, din castrul roman, în cetatea medievală și, în final, în cetatea bastionară. Cetatea din Alba Iulia este un adevărat festin pentru iubitorii de istorie! Cel de-al doilea, în schimb, traversează întreaga Cetate Alba Carolina, într-un drum ce unește Poarta I cu Poarta IV și pe lângă care se sudează, ca într-un puzzle, cele mai reprezentative edificii pentru oraș și pentru acest neam.

Spațiile sacre

Dacă itinerarul prin Cetatea Alba Carolina pornește de la Poarta IV – numită în trecut și Poarta Episcopului – atunci călătorul pătrunde în arealul destinat edificiilor de cult. Încă de la intrare se ivește turnul înalt al Arhiepiscopiei Ortodoxe de Alba Iulia, în curtea căreia se află unul dintre cele mai importante simboluri ale românilor – Catedrala Încoronării (foto jos). Expresie arhitecturală a împlinirii visului de veacuri al românilor – realizarea României Mari prin actul de la 1 decembrie 1918 – edificiul a fost ridicat între anii 1921-1922, după planurile arhitectului Victor Ştefănescu, fiind gazda ceremoniilor de încoronare a Regelui Ferdinand I și a Reginei Maria, la 15 octombrie 1922.

Cu o compoziție arhitecturală de inspirație realistă (o revenire la formele tradiționale românești, care inserează numeroase elemente din emblematicul stil brâncovenesc) ce amintește de Biserica Domnească din Târgoviște, Catedrala stă mărturie veșnică a unității românilor din cele trei principate române. Semnificația istorică a momentului pentru care a fost ridicată este gravată și în perete: de o parte și de alta a ușii se înalță portretele suveranilor români sub care s-a întregit neamul.

Față-n față cu biserica ortodoxă, în oglindă – imagine cuminte pentru spațiul cultural transilvănean – este Catedrala Romano-Catolică „Sfântul Mihail”. A fost construită în secolul al XII-lea – mai ușor de reținut e că are aceeași vechime cu Catedrala Notre-Dame din Paris – dar originile sale datează dinaintea anului 1000 – dinaintea Cruciadelor! E veche, domnule!

După ce a fost distrusă complet de hoardele de tătari în prima jumătate a secolului XIII, a fost donată Bisericii Catolice care a și demarat procesul de reconstrucție. Arhitectural, clădirea îmbină într-o armonie unică elementele romanice cu cele gotice, renascentiste (adăugate la începutul secolului XVI) și baroce (adăugate în secolul al XVIII-lea, când a reintrat în administrația Bisericii Romano-Catolice).

În afară de lăcaș de cult, biserica este și loc de pelerinaj, căci adăpostește sarcofagele unor personaje istorice importante pentru regiune. Printre acestea se numără cele ale Reginei Isabella și Principelui Ioan Sigismund, dar și al lui Iancu de Hunedoara – acoperit de numeroase coroane de flori, veștejite de vreme, împodobite cu câte o panglică în roșu, alb și verde, aduse omagiu de către oameni care nu uită trecutul.

Pe drumul ce desparte cele două catedrale, arheologii au descoperit urmele a două temple vechi, romane. Unul era închinat zeiței Nemesis – care în mitologia romană îi ocrotea pe generali și pe gladiatori – celălalt, zeului Mithras, al cărui cult era dedicat exclusiv bărbaților. Astăzi, aici, deasupra acestor vestigii ale trecutului, au loc ciocnirile săptămânale dintre daci și romani.

Mihai Viteazul, „Babilon” și cazinoul

După ce părăsește spațiile sacre din punct de vedere religios, călătorul pătrunde în alt tărâm, sacru și el, dar din perspectivă istorică. Piața din Cetatea Alba Carolina este străjuită de o impunătoare statuie ecvestră a voievodului Mihai Viteazul. Veșnică amintire a primei unirii a principatelor române sub un sceptru valah. În spatele statuii se înalță Palatul Principilor – clădire care strălucea de lux și fețe nobile în a doua jumătate a secolului XVII. Dar înainte ca acesta să cunoască gloria amenajării ambientale, între 1599 și 1600, Mihai Viteazul a locuit în acest palat pe perioada șederii în Alba Iulia, timp de 11 luni. La Alba Iulia a redactat voievodul documentul de unire politică a Țării Românești, Transilvaniei și Moldovei, pe care îl semnează cu celebrele vorbe „Io Mihail Voievod, din mila lui Dumnezeu, domn al Țării Românești, al Ardealului și a tătă țara Moldovei. Pohta ce-am pohtit”. Mihai Viteazul nu și-a satisfăcut „pohta” pentru multă vreme, dar după el au fost mulți care au împrumutat gusturile voievodului și au căutat să împlinească obiectivul național al unirii.

În fața Palatului reședință a voievodului român stau două dintre clădirile simbol ale orașului Alba Iulia și ale țării: Muzeul Național al Unirii și Sala Unirii. Deși ambele aparțin de Muzeu, fiecare reprezintă un monument în sine. Muzeul de istorie al Albei Iulia – un spațiu muzeal cum puține există în România, cu expoziții permanente de colecții de arheologie preistorică, dacică, romană și medievală foarte bine organizate, cu exponate unice puse în valoare și cu metode interactive de prezentare – este găzduit de clădirea „Babilon”. Ridicată între 1851-1853, avea destinația de locuință pentru o parte dintre ofițerii garnizoanei din Alba Iulia. De altfel, oficial, era numită Pavilionul Ofițerilor. Dar cum aceștia veneau din toate colțurile unui imperiu multinațional, a început să fie numită „Babilon”, după legendara clădire biblică. Atât că acest Babilon nu a fost dărâmat, ci restaurat în 1968 și donat Muzeului Național al Unirii.

Sala Unirii se găsește vis-a-vis de Muzeu, fiind însă construită la câțiva ani după. Inițial, aici funcționa un cazinou militar. Purta și clădirea aceasta istorii mici, nenumărate și, probabil, semnificative pentru cei ce o frecventau. Dar s-a înnobilat istoric cu adevărat la 1 decembrie 1918, când a fost aleasă pentru a găzdui ședința Marii Adunări Naționale care a hotărât unirea Transilvaniei cu România. În această cameră, suficient de mare cât să cuprindă 1228 de suflete, s-a înfăptuit cel mai de seamă vis românesc – când s-a scris noul certificat de naștere al României Mari, unirea Transilvaniei, Banatului, Crișanei, Sătmarului și Maramureșului cu România.

În Sala Unirii este păstrat și aparatul de fotografiat al lui Samoilă Mârza, omul care, neangajat de nimeni și fără să o știe, a realizat singurele fotografii de la Marea Unire. După momentul istoric de la 1 decembrie, Sala Unirii a fost reabilitată și decorată cu portrete ale marilor conducători ai neamului românesc și cu busturile și portretele cuplului regal Maria-Ferdinand. În timp, Sala Unirii a devenit un mic „Cotroceni” al Ardealului, locul unde au pășit toți regii României Mari și toți președinții republicii române.

Moștenirea romană

Călătoria prin Cetatea Alba Carolina continuă și nu poate să treacă cu vederea istoria romană a orașului. Învecinat cu Sala Unirii este Muzeul Principia, unde săpăturile arheologice au dezvăluit o serie de clădiri tipice pentru comandamentul legiunii romane. Arheologii consideră că aici se afla comandantul Legiunii a XIII-a Gemina, unde erau păstrate cele mai de preț bunuri, precum tezaurul și stindardele. În apropiere trecea Via Principalis, drumul roman care lega această clădire de Poarta de Sud a castrului. Situl de la Muzeul Principia cuprinde și o grădină romană, cu portic, coloane și capiteluri.

Cu ocazia diverselor sărbători ce au loc în oraș – care nu sunt puține, căci Alba Iulia este o urbe vie și plină de energie creatoare – în fața muzeului au loc reprezentații de dans și teatru interactiv oferite de voluntarii ce fac parte din „trupele romane”.

Dacă se urmărește Turul celor trei fortificații se pot vizita și porțile largi (de până la 10 metri) ale Castrului Apulum, cel mai mare dintre cele 160 de castre romane existente pe teritoriul României. Interesant de observat este și sistemul de încălzire centralizată cu aburi folosit de romani în clădiri.

Sfârșitul: la picioarele Victoriei Înaripate

Drumul către ieșirea din Cetatea Alba Carolina trece pe sub Poarta a III-a, care este simbolul orașului și cea mai impunătoare dintre toate. Poarta masivă, construită în stil de arc de triumf, este bogat ornamentată cu scene de inspirație politico-militară și cu statui și basoreliefuri. În partea superioară este așezată statuia ecvestră a împăratului Carol al VI -lea al Sfântului Imperiu Romano-German, fiul lui Leopold I din Casa de Habsburg. În soclul statuii se consideră că a fost închis Horea, în timpul Răscoalei de la 1784, însă în realitate el a fost întemnițat într-una din încăperile Porții a IV-a.

Un ultim popas înainte de ieșirea din labirintul Cetății trebuie făcut la Obelisc, de unde, dacă norocul e de partea călătorului, se poate admira panorama orașului de jos, de la poalele Cetății Alba Carolina, sub cel mai frumos apus de soare – pentru cei interesați de răgazuri cu nuanțe romantice. Obeliscul a fost ridicat în 1937, la inițiativa asociației „Astra”, cu banii strânși de la locuitori și reprezintă un omagiu adus conducătorilor Răscoalei de la 1784-85, Horea, Cloșca și Crișan. La bază se află o celulă simbolică, iar în față o Victorie Înaripată cu o cunună de lauri în mână.

Periplul prin Cetatea Alba Carolina se încheie cu ultimele două Porți – II și I. Şi apoi retur. Odată ce ai intrat este greu să renunți, să lași totul în urmă și mergi să îți vezi de alte treburi. Revii, treci în revistă tot ceea ce ai văzut, toate colțurile de veacuri prin care ți-ai plimbat mintea. Îți zici ca e bine, așa cum ar trebui să fie.

În Alba Iulia timpul nu stă în loc. A luat-o razna și hipnotizează. Când soarele ajunge la amiază, la ora 12.30 e bine să iei prânzul cel mic, mai ales dacă ești călător și cauți un scurt moment de respiro. Stai în piață, între ruinele romane și Sala Unirii, și mănânci un hot dog american. Prin fața ta defilează în cântec de tobe și trâmbițe o gardă în haine austriece. Și aceasta este o imagine firească pentru orașul etern din inima Transilvaniei.

Sursa.historia.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

APRILIE, Prier: Datini, tradiții și obiceiuri românești

Publicat

în

Prier înseamnă timp favorabil, prielnic atât pentru semănatul holdelor dar și pentru turmele de animale. Datini, tradiții și obiceiuri românești, în luna aprilie

Conform tradiției populare românești, luna aprilie se mai numește și „Prier”. Această denumire populară, a lunii aprilie, provine de la verbul “a prii” și înseamnă timp prielnic pentru semănături, ori lucrări în gospodărie .

Când vremea este înșelătoare, cu timp friguros și secetos pentru lucrările de primăvară, aprilie anunță sărăcie și se numește și ”Traistă-n băț”. De fapt, în spiritualitatea populară se și spune că ”Prier priește, dar și jupuiește!”, aluzie la zilele capricioase, cu timp potrivnic lucrărilor de sezon. În această lună se continuă semănatul de primăvară, început în martie. Acum se închid țarinile, ceea ce înseamnă că oile și vitele nu mai au voie să pască libere iar pășunatul devălmaș este întrerupt pentru câteva luni, se formează turmele, se repară gardurile țarinilor, se tund oile înainte de a fi urcate la munte etc. Se mai spune, despre luna aprilie, că este o lună capricioasă în care vremea va fi ori geroasă, ori călduroasă. Totodată, în luna lui aprilie se fac prevestiri ale vremii ce va urma, astfel se nasc o parte din superstițiile acestei luni.

Dacă în luna lui Prier este vreme frumoasă și călduroasă, atunci luna mai va avea vreme rece, cu înghețuri; Dacă la Prier este vreme posomorâtă și rece, atunci luna lui mai va avea vreme frumoasă și călduroasă; Negura de la răsărit, din luna aprilie, e semn bun pentru anul în curs; Dacă în aprilie tună și fulgeră, atunci nu există motive să ne temem de ger; Vremea frumoasă din luna aprilie ne va aduce o vară furtunoasă, etc.

Veseli de 1 aprilie – superstiții de 1 aprilie

Ziua Păcălelilor şi Ziua internațională a păsărilor. Dar pe noi ne interesează primul aspect. De unde vine? Cum se … manifestă? şi ce superstiții avem de 1 Aprilie?
Ziua de 1 Aprilie a fost întotdeauna un prilej de distracție şi cum e sănătos să râzi, ne bucurăm şi noi când avem prilejul. Se pare că originile acestei zile se regăsesc, ca multe alte obiceiuri, în schimbarea calendarului gregorian. Se spune că, odată cu această schimbare, mulți nu s-au putut obişnui cu noile date ale sărbătorilor. Și atunci, în timpul lui Carol al IX-lea, mulți neadaptați sărbătoreau Anul Nou la… 1 Aprilie! Cei ce sărbătoreau astfel erau numiți „nebuni de Aprilie”. Apoi obiceiul s-a perpetuat până-n zilele noastre, pierzându-şi semnificația inițială şi păstrând doar… ”nebunia”. Pentru că e o nebunie veselă şi plăcută! Superstiţia spune că păcăleala de 1 Aprilie trebuie făcută până la ora 12:00, cele după această oră, se zice că aduc ghinion. Tot o superstiţie spune că în ziua de 1 Aprilie nu se fac căsătorii, pentru că: ori acestea nu durează, se destramă, ori soţul va fi „sub papuc”. La noi, se spune că dacă nu păcăleşti pe nimeni de 1 Aprilie, tot anul până la celălalt 1 Aprilie vei fi tu cel păcălit. Tot anul? Nu-i cam mult? Dar dacă aşa zice superstiţia, să ne grăbim să păcălim pe cineva. Pardon: ce vă spunem mai jos nu-i păcăleală.

 Sărbătoarea Floriilor – tradiții și obiceiuri

Intrarea Domnului în Ierusalim sau Floriile este prima sărbătoare cu dată schimbătoare din calendarul anului bisericesc. Totodată, Floriile deschid ciclul sărbătorilor pascale, care se încheie la Înălțarea Domnului.  În ziua de Florii există obiceiul de a merge la Biserică cu ramuri de salcie înmugurite, pentru a fi sfințite de către preot. Conform tradiției creștine, obiceiul ne amintește de intrarea triumfală a Domnului în Ierusalim, înainte de Patimi, când a fost întâmpinat de mulțime cu ramuri de măslin și crenguțe de palmier sau flori. Crenguțele de salcie vor fi împărțite credincioșilor ce au participat la slujba de Florii. Aceștia vor lua crenguțele acasă și le vor pune la geamuri, la uși și la porți pentru a le apăra casele de rele și necazuri. În unele zone ale țării, oamenii de la sate se încing cu ramurile de salcie, peste mijloc, deoarece se spune că acest ritual îi apără de boli și îi face mai robuști. Exista și obiceiul ca părinții sa-și lovească copiii cu nuielușa de salcie, când veneau de la biserică. Credeau că așa vor crește sănătoși și înțelepți. Oamenii le puneau și pe pomii fructiferi, pentru a-i ajuta să rodească. Exista credința că abia acum pomii prind putere să rodească. De aceea, nu se plantau pomi înainte de Florii, de teama ca aceștia să nu rămână fără rod. În ziua de Florii, stupii erau împodobiți cu ramurile de salcie sfințite, ca albinele să se bucure de binecuvântarea divină. În unele sate, mâțișorii erau aruncați în curte când începea să bată grindina. Însă, ramurile de salcie aveau în principal menirea de a-i feri pe oameni de duhurile necurate, sau erau utilizate și în scopuri terapeutice, oamenii înghițeau mâțișori de pe ramura de salcie, pentru a fi feriți de diferite boli. Un alt obicei, întâlnit în ziua de Florii, este acela de a trece pe la mormintele rudelor pentru a le agăța de cruci crenguțele de salcie, astfel aceștia vor ști că Paștele se apropie. Tot în ziua de Florii, șnurul de mărțișor se va agăța într-un copac înmugurit sau înflorit pentru a avea sănătate și belșug în anul ce urmează. Totodată, ziua de Florii este prilej de sărbătoare pentru cei cu nume de flori, deoarece își serbează onomastica.

Obiceiul Lazaritelor

Înainte de a intra în Ierusalim, Hristos l-a înviat pe Lazăr. Învierea lui Lazăr este simbolul învierii viitoare a neamului omenesc. În popor se crede că Lazăr era un fecior tânăr, fratele fetei care s-a căsătorit cu Dragobete, Cap de Primăvară. Potrivit tradiției, într-o sâmbătă Lazăr a plecat cu oile la păscut, lăsând-o pe mama sa să facă plăcinte. Urcând întru-un copac să ia muguri pentru animale, își aduce aminte de plăcinte. Se grăbește să coboare, cade și moare. Potrivit legendei că Lazăr ar fi murit de dorul plăcintelor, exista obiceiul ca în această sâmbătă, femeile de la țară să facă ofranda de pomenire a morților împărțind plăcinte de post. Profesorul Ion Ghinoiu afirma că în ajunul sau sâmbăta Floriilor, se efectua un ceremonial complex, numit Lazarita, care era structurat după modelul colindelor. Ion Ghinoiu afirma că    Lazarita era un ceremonial la care participau numai fetele. „Una din fete, numita Lazarita, se îmbrăca în mireasă și colinda împreună în fața ferestrelor caselor unde au fost primite. Lazarita se plimba cu pași domoli, înainte și înapoi, în cercul format de colindătoarele care povestesc, pe o melodie simpla, drama lui Lazăr sau Lazarica: plecarea lui Lazăr de acasă cu oile, urcarea în copac pentru a da animalelor frunza, moartea neașteptată prin căderea din copac, căutarea și găsirea trupului neînsuflețit de către surioarele lui, aducerea acasă, scăldatul ritual în lapte dulce, îmbrăcarea mortului cu frunze de nuc, aruncarea scaldei mortului pe sub nuci”.

 Sărbătoarea dinților

Ziua de 11 aprilie este dedicată Sfântului Antipa, despre care oamenii din popor cred că vindecă durerile de dinți și măsele. Sfântul Antipa s-a rugat pentru cei care îi vor face pomenire să fie feriți de patimi și de alte boli, între care și nesuferita durere a dinților.

  Sursa:azm.gov.ro, sursa foto:dragusanul.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Ziua Păcălelilor: Originea acestei zile și cum este sărbătorită în alte țări. Nimeni nu are voie să se supere pe 1 aprilie

Publicat

în

De Ziua Păcălelilor nimeni nu are voie să se supere: Care este originea zilei

În fiecare an, la 1 aprilie, oamenii din lumea întreagă marchează Ziua păcălelilor, cunoscută și ca Ziua păcălitului sau Ziua nebunilor, când fiecare încearcă, cu mai mult sau mai puțin succes, să-i facă o șotie colegului, prietenului, vecinului, unui membru de familie, mai exact, toată lumea păcălește pe toată lumea.

Celebrarea Zilei Pacalelilor isi are originile in Franta, in secolul al XVI-lea, cand a fost adoptat calendarul Gregorian, care a mutat Anul Nou de la 1 aprilie la 1 ianuarie. Vestea noului calendar s-a raspandit incet iar cei care continuau sa sarbatoreasca anul nou de 1 aprilie era considerati ″pacalitii de 1 aprilie″.

In Franta, 1 APRILIE, ZIUA PACALELILOR, este numita Poisson d’Avril, adica „pestele de aprilie”, cu referire la un peste tanar, usor de capturat. Francezii obisnuiesc sa-si pacaleasca prietenii lipind-le pe spate un peste de hartie. In momentul in care cineva descopera farsa, acesta trebuie sa strige „Poisson d’Avril!”.

Timp de 200 de ani, practica farselor de 1 APRILIE, ZIUA PACALELILOR, s-a raspandit in Anglia si in Statele Unite. Toate farsele trebuie sa fie facute pana la ora pranzului. Orice farsa facuta dupa aceasta ora va aduce ghinion farsorului.

ZIUA PACALELILOR, 1 APRILIE – Cei care nu raspund cu zambetul pe buze unei farse facute de vor fi urmariti de ghinion tot anul. Barbatii pacaliti de o femeie frumoasa de Ziua Pacalelilor vor ajunge sa o ia de nevasta, sau, daca barbatul este casatorit, cei doi vor ramane prieteni foarte buni.

Originea acestui obicei nu este cunoscută cu exactitate. Unii consideră că aceasta este legată de schimbarea anotimpului, în timp ce alții cred că provine de la adoptarea noului calendar. Ipoteza acceptată de majoritate, însă, susține că obiceiul păcălelilor de 1 aprilie a apărut în vestul Europei, pe la jumătatea secolului al XVI-lea, conform site-ului www.infoplease.com. În vechiul calendar iulian, Anul Nou se sărbătorea la 1 aprilie, dar în 1582, papa Grigorie al XIII-lea a făcut trecerea de la vechiul calendar iulian la noul calendar, care avea să-i poarte numele — calendarul gregorian, sărbătoarea Anului Nou mutându-se de atunci pe 1 ianuarie. Oamenii au avut probleme în a se obișnui cu noua dată a acestei sărbători și au continuat să-și trimită felicitări și să-și facă urări tot pe 1 aprilie. Cei care continuau să sărbătorească Anul Nou la 1 aprilie au fost numiți „nebuni de aprilie”, de unde și denumirea de Ziua nebunilor (April Fools’ Day) sau Ziua păcălelilor. Cu timpul, felicitările trimise pentru Anul Nou la 1 aprilie au început să fie considerate farse, fiind însoțite adeseori de cadouri hazlii, relatează Agerpres.

Ziua de 1 aprilie este recunoscută ca Zi a păcălelilor în majoritatea țărilor lumii. Marcată mai întâi în Europa, a trecut peste ocean și s-a răspândit apoi în majoritatea țărilor de pe glob. Este totuși sărbătorită cu preponderență în Europa și în America și mai puțin de civilizațiile orientale.

La noi în țară, Ziua păcălelilor se sărbătorește începând cu secolul al XIX-lea. Potrivit site-ului www.istorie-pe-scurt.ro, se obișnuiește ca farsele să fie făcute până la ora prânzului, altfel acestea aduc ghinion păcăliciului. Tradiția spune că dacă o fată frumoasă reușește să te păcălească, trebuie să o iei de nevastă sau măcar să fii prietenul ei. Dar nu este indicat să te căsătorești la 1 aprilie, pentru că bărbatul însurat în această zi va fi toată viața sub papucul nevestei. Copiii născuți la 1 aprilie vor avea succes pe aproape toate planurile, dar ar fi bine să stea departe de jocurile de noroc.

Prin celebrarea acestei sărbători, ziua de 1 aprilie devine un prilej de bucurie și de distracție pentru toți cei care au simțul umorului, sau, așa cum spunea scriitorul Mark Twain, „ziua de 1 aprilie este ziua în care ne amintim ce suntem în celelalte 364 de zile ale anului”.

Alte superstitii de 1 APRILIE – ZIUA PACALELILOR:

=> In regiunea Tirol, din Elvetia, un manunchi de paie este ingropat de 1 APRILIE, pentru ca recolta sa fie bogata in sezonul urmator.

=> Copiii nascuti de  ZIUA PACALELILOR vor fi norocosi in afaceri, dar vor fi urmariti de ghinion la jocurile de noroc.

=> Indragostitii nu ar trebui sa se casatoreasca pe 1 APRILIE, pentru ca mariajul nu va functiona, ori pentru ca femeia va fi “cocosul” in familie.

=> Cel care nu va pune la cale o farsa de ZIUA PACALELILOR va fi pacalit pentru tot restul anului.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Digitalizare a Serviciului de Ambulanță Județean Alba: Licitație pentru achiziții de peste 2,8 milioane de lei

Publicat

în

Digitalizare a Serviciului de Ambulanță Județean Alba

Serviciul de Ambulanță Județean Alba a lansat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o procedută de achiziție derulată în cadrul unui amplu proiect de digitalizare finanțat prin PNRR.

Achiziția are o valoare totală estimată de peste 2,8 milioane de lei.

Serviciul de Ambulanță Județean Alba a semnat, la sfârșitul lunii septembrie 2024, contractul de finanțare pentru implementarea proiectului ”Digitalizarea Serviciului de Ambulanță Județean Alba”.

Scopul proiectului este implementarea unui sistem informatic integrat printr-un ansamblu arhitectural digital ce îmbină în mod armonios echipamentele hardware și aplicațiile software.

Obiectivele proiectului sunt îmbunătățirea/dezvoltarea rețelelor de comunicații și a infrastructurii IT și hardware la nivelul instituției și implementarea unui software non-clinic integrat și interoperabil.

Achiziția în curs cuprinde echipament si accesorii pentru computer, computere portabile, computer de birou, surse de alimentare electrică continuă, echipament de rețea, pachete software pentru editare de text, servere și servicii de instalare de computere și de echipament de procesare a informațiilor.

Data limită pentru primirea ofertelor este 28 aprilie.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba