Educație și Cultură
Afișul primei ediții a Festivalului Blaga, exponatul lunii mai la muzeul din Sebeș
Exponatul lunii mai la muzeul din Sebeș, afișul primei ediții a Festivalului Blaga
Cu rădăcini adânci în tradiţia interbelică a Sebeşului, oraş în care evenimentele culturale, deşi de amploare mai mică, erau frecvente şi, în ciuda controlului total pe care Partidul Comunist Român îl exercita asupra culturii, care devenise exclusiv un instrument de propagandă, câțiva intelectuali curajoşi au reuşit să obţină aprobarea autorităţilor locale şi judeţene pentru a iniţia „Festivalul de poezie Lucian Blaga”, a cărui primă ediție s-a desfăşurat între 15 și 17 mai 1981.
Fondatorii acestuia au fost profesorii Mircea Tomuş şi Achim Mihu, poetul Ion Mărgineanu şi directorul din acea vreme a casei de cultură, Gheorghe Maniu. Împreună au gândit un proiect cultural pe care l-au pregătit minuţios, reuşind să-l protejeze într-o oarecare măsură de cenzura comunistă şi să aducă în faţa publicului o personalitate culturală pe care regimul comunist o dorea uitată. La succesul festivalului au contribuit şi alţi intelectuali din oraş, unul dintre aceştia fiind Nicolae Sterca, cel care a realizat manual primul afiş al festivalului. Un exemplar al acestuia este propunerea Muzeului Municipal „Ioan Raica” Sebeş drept exponat al lunii mai.
Afişul are dimensiunile de 100 x 60 cm şi este realizat pe un fundal albastru petrol. Central este poziţionată o fotografie portret a lui Lucian Blaga, realizată în alb-negru, în care poetul este surprins în profil, meditativ, cu degetul arătător aşezat la tâmplă şi următoarele căzute comod, privind în depărtări. Portretul este încadrat de un medalion oval negru, pe care este caligrafiat cu alb: „Festivalul de poezie Lucian Blaga, ediţia -I- 15-17 mai”, iar în partea de jos, central, este scris anul: 1981. Deasupra medalionului este scris tot cu alb un vers din poezia „Mirabila Sămânţă”: „Laudă seminţelor, celor de faţă şi în veci tuturor!”, vers devenit motto-ul festivalului, iar în partea de jos este scris locul de desfăşurare al evenimentului: „Sebeş-Alba”. Semnătura artistului este poziţionată în partea stângă, jos.
Autorul afişului, artistul plastic Nicolae Sterca (1935-2022), s-a născut la 16 noiembrie 1935, în satul Cărpiniş, deprinderile artistice moştenindu-le de la tatăl său care era sculptor în lemn şi de la bunica sa, o foarte îndemânatică ţesătoare. Şi-a perfecţionat talentul nativ urmând cursurile Facultăţii de Arte Plastice din Timişoara, unde, ca student, a participat la numeroase expoziţii de profil atât în centrul universitar unde studia, cât şi la Bucureşti. După absolvirea facultăţii în anul 1964, s-a stabilit la Sebeş, unde a activat ca profesor de desen la Şcoala Generală nr. 2, până la pensionarea sa survenită în anul 1988. Lucrări semnate de Nicolae Sterca se găsesc în colecţii particulare din România, Germania, Franţa, Olanda, Anglia, Suedia, Australia, SUA şi Canada.
Drepturi de autor text: Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeș
Foto Lucian Blaga (cu rol ilustrativ)
Educație și Cultură
Care este exponatul lunii aprilie la muzeul din Sebeș
Exponatul lunii aprilie la muzeul din Sebeș, o bijuterie de acum 4 mii de ani
Exponatul lunii aprilie la Muzeul Municipal „Ioan Raica” Sebeş este un ac cu capul discoidal, care a fost descoperit la Sebeş „Podul Pripocului” într-o aşezare de epoca bronzului aparţinând fazei a II-a a culturii Wietenberg.
Piesa a fost descoperită în anul 1960 în urma cercetărilor întreprinse de muzeul sebeşean, în colaborare cu Institutul de Arheologie din Cluj.
Acul, confecţionat din bronz, are lungimea 19,6 cm şi diametrul discului de 3,9 cm şi este ornamentat printr-un şir de proeminenţe realizate prin ciocănire dinspre partea opusă în tehnica „au repoussé” dispuse pe marginile discului, din care lipseşte un mic fragment. În şirul eliptic este încadrată o cruce realizată în aceiași manieră, iar sub disc tija este torsionată. Piesa a dezvoltat de-a lungul timpului o patină nobilă de culoare verde.
Originea acestui tip de ac se găseşte la începutul epocii bronzului din Europa Centrală, iar piesa de la Sebeş poate fi datată începutul epocii bronzului mijlociu. În preistorie legăturile comerciale ale zonei Sebeşului nu se limitau în numai la ariile învecinate, existând descoperiri care atestă contacte cu spaţiile răsăritene, dar şi cu Europa Centrală. Unul dintre marile drumuri ale care lega podişul Transilvaniei de câmpia Tisei şi Europa Centrală şi trecea, de-a lungul Mureşului. Aşa stand lucrurile, nu ne surprinde prezenţa în bazinul râului Sebeş, afluent al râului Mureş, a unor bunuri de prestigiu importate din alte arii culturale, cum este acul cu cap discoidal descoperit la Sebeş.
Pe acest drum se tranzitau atât sarea, necesară triburilor din vest unde acest bun lipseşte, cât şi unele produse finite din bronz sau aur, specifice spaţiului transilvănean. La schimb cu aceste produse, erau aduse materii prime pentru obţinerea bronzului (cositor, antimoniu, plumb), în baza acestor relaţii comerciale putându-se explica prezenţa la Sebeş a unor piese de factură central europeană, cum este acul cu cap discoidal de la „Podul Pripocului”, Sebeşul fiind situat pe un drum care lega zona saliniferă de la Ocna Sibiului cu Mureşul şi, de aici, cu Transdanubia şi Europa Centrală.
Pe lângă relaţiile de schimb, acul cu cap discoidal de la Sebeş reprezintă o dovadă a simţului estetic deosebit al orfevrarilor care l-au produs, dar şi preferinţele, în ceea ce priveşte podoabele, a celor care l-au achiziţionat, putând oferi indicii asupra modei şi a gustului în materie de podoabe, în acele timpuri. Astfel, se observă legătura comunităților din zonă cu centrele metalurgice central-europene, acul la Sebeş, alături de alte descoperiri, reprezentând una dintre cele mai estice apariţii ale acestui tip de podoabă, cu mult în afara ariei în care ele se concentrează (centrul Europei). Ţinând seama de cronologia absolută realizată pe baza probelor de radiocarbon din necropola Wietenberg de la Sebeş, contemporană cu locuirea de la „Podul Pripocului”, acul poate fi datat în perioada cuprinsă între secolul XX şi jumătatea secolului al XVIII-lea î. Chr.
Educație și Cultură
Performanță de senzație la matematică a unui elev al Școlii Gimnaziale „Mihai Eminescu” Alba Iulia
Elev al Școlii Gimnaziale „Mihai Eminescu” Alba Iulia, performanță de senzație la matematică
Educație și Cultură
„Pentru slava mai mare a lui Dumnezeu. Iezuiții în Transilvania”, expoziție la muzeul albaiulian
Expoziție specială la muzeul albaiulian
-
Știriacum 6 zile
Mesaje, urări şi felicitări pe care să le transmiţi de SFÂNTUL GHEORGHE 2024
-
Politicăacum 2 săptămâni
Revoluția de la 1848 din Transilvania: Pe 18 aprilie, la Blaj avea loc prima adunare a românilor din Transilvania
-
Divertismentacum 6 zile
Ce nume se sărbătoresc de SFANTUL GHEORGHE 2024. Cui îi spunem ”la mulți ani” | radiounirea.ro
-
Știriacum o săptămână
De ce bat clopotele la biserică: Un obicei care datează de sute de ani
-
Știriacum 2 zile
Sâmbăta lui Lazăr: Ce nu ai voie să faci cu o zi înainte de Florii
-
Știriacum 19 ore
Crenguțele de salcie: Semnificația uneia dintre cele mai cunoscute tradiții românești de Florii
-
Știriacum 11 ore
Începe SĂPTĂMÂNA MARE: Ce trebuie să faci în fiecare zi în această perioadă
-
Știriacum o săptămână
Eticheta nu e o simplă formalitate: Codul Bunelor Maniere. Care sunt regulile de bază