Educație și Cultură
Abstinenţa sexuală până la căsătorie, în programa şcolară
Mai multe organizaţii nonguvernamentale care promovează valorile familiei creştine tradiţionale cer ca în loc de „Educaţie sanitară„, în şcoală să se promoveze abstinenţa sexuală până la căsătorie. Detaliile pe radiounirea.ro.
Scrisoarea vine ca răspuns la propunerea ministrului Sănătăţii, Nicolae Bănicioiu, de a introduce în şcoli materia obligatorie „Educaţie sanitară“.
Nu mai puţin de 19 ONG-uri solictă ca în şcolile din România, să fie promovată abstinenţa sexuală până la căsătorie. Cererea a fost făcută prin intermediul unei scrisori deschise adresate Ministerului Educaţiei şi Ministerului Sănătăţii şi vine ca reacţie la ultimele demersuri ale ministrului Nicolae Bănicioiu, dar şi ale societăţii civile de a transforma opţionalul „Educaţie sanitară” în materie obligatorie.
Concret, în solicitare se arată că „Elevii, copiii noştri, trebuie educaţi spre înfrânarea trupească şi amânarea relaţiei intime până la vremea căsătoriei”. ONG-urile, printre care se numără şi Asociaţia Părinţi pentru Ora de Religie (coordonată de Romeo Moşoiu, consilier al ministrului Educaţiei – n.r.), mai subliniază că educaţia despre alte orientări sexuale şi promovarea toleranţei faţă de persoanele LGBT nu are ce căuta în şcoli. „Discursurile despre „homofobie” nu-i ajută nici ele cu nimic, atâta timp cât caută să normalizeze un comportament care, din punct de vedere medical şi moral, prezintă riscuri multiple şi majore. A promova diminuarea riscurilor e un lucru bun, dar eliminarea lor, prin educarea şi promovarea abstinenţei până la căsătorie, este cel mai bun lucru pentru sănătatea copiilor”, se arată în scrisoarea deschisă. De asemenea, semnatarii mai spun că valorile „revoluţiei sexuale” nu sunt compatibile cu o educaţie în spiritul dragostei, responsabilităţii, grijii faţă de sine şi respectului pentru ceilalţi.
Abstinenţa sexuală până la căsătorie, nerealistă în timpurile moderne
Experţii în Educaţie consideră că solicitarea este nerealistă pentru timpurile în care trăim. „În opinia mea, pledoaria pentru abstinenţă nu rezonează cu timpurile în care trăim. În plus, când obligi pe cineva la ceva, apare sindromul fructului oprit. Când impui cenzură şi constrângeri, practic îi determini pe copii să încerce să experimenteze. De asemenea, din momentul în care împlinesc 18 ani, devenind majori, nu poţi să-i mai constrângi, e o contradicţie constituţională”, a atras atenţia expertul Marian Staş. La rândul ei, sociologul Alina Suciu, care predă în sistemul preuniversitar la Colegiul German „Goethe” din Capitală este de părere că e nerealist să se promoveze în şcoală, abstinenţa până la căsătorie. „Cei care promovează abstinenţa sunt departe de realităţile şcolii româneşti şi de cum sunt în realitate generaţiile actuale de copii. Poate poţi să le vorbeşti despre protecţie şi despre întârzierea începerii vieţii sexuale, dar nu ar fi deloc realist să le vorbim despre abstinenţa până la căsătorie„, a explicat Suciu.
Abstinenţa sexuală până la căsătorie, cea mai bună metodă de protecţie
În ceea ce priveşte efectele abstinenţei sexuale, psihologul Diana Ioaneş spune că deşi aceasta este cea mai bună metodă contraceptivă, ea cauzează traume de alt fel. „Dacă o persoană care a ajuns la maturitate sexuală nu găseşte modaliăţi de convertire a energiei libidinale, poate să ajungă la stări de frustrare personală, social, dar şi profesională. Cred că educaţia sexuală în şcoală este necesară ca disciplină, dar nu numai din punct de vedere biologic, trebuie să se pună accent şi pe emoţionalitate, pe aspectele psihologice”, este de părere Ioaneş.
Citeşte şi Ore de educaţie financiară în şcoli
La rândul său, profesoara de Biologie Nicoleta Oprea de la Şcoala Sanitară Postliceală „Carol Davila”, care a predat cursuri de educaţie sexuală în mai multe licee, arată că „ar fi exagerat să se promoveze abstinenţa până la căsătorie, care în zilele noastre are loc după 30 de ani”. De altfel, nici nu este recomandat medical din punct de vedere al echilibrului hormonal ca o persoană matură sexual să practice abstinenţa, lucru relevat în studii medicale de specialitate.
Sexul, îngrijorarea Patriarhiei
Părintele Constantin Stoica, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei, a explicat pentru „Adevărul” că Biserica este îngrijorată de lecţiile care li se predau elevilor la orele de „Educaţie sanitară„. „Părinţii şi Biserica au în atenţie ce se predă la aceste ore de educaţie sanitară, important este ce se transmite să nu reprezinte parte a unei anumite presiuni ideologice şi să nu aducă atingere vieţii şi demnităţii persoanei umane şi valorilor familiei tradiţionale. Pentru elaborarea conţinuturilor este nevoie de consultare între minister, părinţi, Biserică şi cei interesaţi de ce se predă. Nu credem că este necesar ca această oră să devină obligatorie”, a spus Stoica.
Vezi scrisoarea organizaţiilor nonguvernamentale aici:
Senatorii au respins o propunere prin care „Educaţia sexuală” trebuia să devină materie obligatorie
La începutul lunii mai, senatorii au votat împotriva transformării disciplinei „Educaţie sanitară” din materie opţională, în materie obligatorie. Proiectul de lege care ar fi făcut „Educaţia sanitară” materie obligatorie la şcoală a fost iniţiat de către senatorul Tudor Ciuhodaru, medic de profesie. La această materie elevii ar fi învăţat despre viaţa sexuală, efectele consumului de droguri, igienă personală şi despre cum să prevină unele boli grave.
Citeşte şi Orele de educaţie sanitară ar putea deveni OBLIGATORII la toate clasele
Fostul ministru al Educaţiei, în mandatul căruia a fost introdus acest opţional, senatorul Ecaterina Andronescu, spune că propunerea legislativă a doctorului Tudor Ciuhodaru (senator PP-DD) nu avea nicio şansă să primească un vot pozitiv.
„Schimbările de curriculum se fac de către Ministerul Educaţiei prin Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE), ai cărui experţi realizează curricula şi programele şcolare. Dacă s-ar fi votat pozitiv ca o materie să fie introdusă în şcoli prin lege, s-ar fi creat un precedent şi s-ar putea interveni oricând în acest sens”, susţine Ecaterina Andronescu, preşedintele Comisiei pentru Învăţământ de la Senat.
Românii, ruşinaţi de sex
Experţii au salutat iniţiativa spunând că România este cu mult în urma ţărilor occidentale la acest capitol şi că motivul pentru care am ajuns astfel este fiindcă atât profesorilor, cât şi părinţilor le este jenă să vorbească despre viaţa sexuală şi despre prevenirea bolilor cu copiii lor.
„Sexul este un subiect tabu în România şi oamenii cred că dacă le vorbim despre asta copiilor nu facem decât să-i încurajăm să-şi înceapă viaţa sexuală. Părinţii refuză să le vorbească despre sexualitate fiindcă le este greu să recunoască faptul că un adolescent are nevoi sexuale. De asemenea, nici profesorii nu au pregătirea necesară şi limbajul adecvat. Nu există toleranţă în gândire vizavi de acest aspect şi biserica are o foarte mare contribuţie în acest sens. E o îndobitocire să nu le spui adolescenţilor ce înseamnă lucrurile acestea, ce înseamnă igiena intimă. Spre exemplu, copiilor le este ruşine să spună dacă au o infecţie a pielii şi nu ajung la doctor din cauza asta“, a explicat psihologul Mihai Copăceanu.
El a mai subliniat că în zilele noastre, unii copii îşi încep viaţa sexuală în jurul vârstei de 14 ani şi, fiind curioşi, se hrănesc cu mituri şi idei false astfel că la maturitate ajung să aibă lacune de educaţie sexuală. „În societatea românească e o pudoare şi o ruşine să vorbeşti despre lucrurile fireşti. Copiii sunt frustraţi că nu au cu cine să vorbească şi apelează la anturaj, la copiii mai mari“, a explicat psihologul.
Cum e în alte ţări
În Finlanda, educaţia pentru sănătate este inclusă în orele de biologie la clasele primare, iar mai târziu se predă separat ca Educaţie pentru sănătate. În Franţa, Educaţia sexuală se predă în şcoli din 1973, iar unităţile de învăţământ le dau adolescenţilor prezervative încă din clasele a VIII-a şi a IX-a. În Germania, educaţia pentru sănătate este obligatorie din 1992, fiind iniţial introdusă în şcoli în 1970. Şi în Marea Britanie, educaţia pentru sănătate se predă obligatoriu în toate şcolile, aminteşte psihologul Mihai Copăceanu, care a studiat la universitate acolo. În alte părţi ale lumii, precum India sau ţările africane, educaţia pentru sănătate se concentrează mult pe prevenţia infectării cu virusul HIV.
Raport. Peste 23.000 de tinere sub 19 ani nasc anual
Peste 23.000 de tinere de cel mult 19 ani nasc anual, sarcina la adolescente fiind un fenomen întâlnit în România de mai bine de 10 ani. Dintre aceste tinere, peste 4.000 sunt la a doua naştere, potrivit directorului executiv al Societăţii de Educaţie Contraceptivă şi Sexuală, Borbala Koo.
„Discutăm despre tinere care vin cu un bagaj cultural din familie, care trăiesc într-o societate dominată de informaţii negative privind contracepţia modernă, dar şi de o lipsă de cunoştinţe privind riscurile unei sarcini nedorite. Foarte multe fete consideră că la primul act sexual nu pot rămâne gravide, ceea ce este cu totul şi cu totul neadevărat, şi de aici începe toată problema care, de cele mai multe ori, este o dramă, pentru că a avea un copil până la 19 ani, în România, rămâne o problemă”, a mai spus Borbala Koo.
sursa: adevarul.ro
Educație și Cultură
„Săptămâna verde” la Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeș: Cum a decurs
Cum a decurs „Săptămâna verde” la Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeș
La Sebeș, „Săptămâna Verde” a adus o explozie de activități creative și educative, reunind comunitatea în jurul valorilor de conservare a mediului înconjurător și de promovare a unui stil de viață sustenabil.
Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeș a fost gazda unor evenimente pline de culoare și inspirație, aducând împreună peste 2.000 de copiii, însoțiți de părinți, bunici și cadre didactice, pentru a celebra frumusețea naturii și a învăța despre importanța protejării ei.
La Biblioteca Municipală „Lucian Blaga” Sebeș, atelierele de lectură au fost o sursă de inspirație pentru copii, care au descoperit povești captivante, cu personaje care își împărtășesc dragostea pentru natură. Micuții cititori au fost încurajați să-și exprime creativitatea și să-și pună imaginația la treabă în cadrul atelierelor de personalizare a ghivecelor pentru flori. Cu pensule în mână și culori vii, au transformat ghivecele goale în opere de artă unice, pline de farmec. Copăceii plantați în aceste ghivece au devenit simboluri vii ale angajamentului lor de a îngriji și proteja mediul înconjurător.
Elevii și preșcolarii din instituțiile de învățământ din municipiul Sebeș și împrejurimi s-au alăturat „Săptămânii Verzi” prin participarea la o serie de proiecții de filme educative și inspiraționale despre natură. În sala de evenimente a Centrului Cultural „Lucian Blaga” Sebeș, copiii au călătorit virtual prin peisaje spectaculoase și au învățat despre ecosistemele unice ale planetei noastre și despre modurile în care pot contribui la conservarea lor.
Compartimentul muzeal, compus din Muzeul Municipal „Ioan Raica” din Sebeș și Casa Memorială „Lucian Blaga” din Lancrăm, și-a primit vizitatorii, atât la secţia de Știinţele Naturii – extrem de atractivă, dar și în celelalte spații expoziționale, elevii descoperind istoria orașului și a zonei, evenimente și personalități istorice, culturale și artistice. La complexul memorial „Lucian Blaga” din Lancrăm am avut onoarea de a fi vizitați de elevi din întreaga țară, dornici să descopere „curțile dorului” și să cunoască locurile pe care Lucian Blaga le-a iubit atât de mult.
„Săptămâna Verde” a fost o sărbătoare a naturii și a prieteniei, un prilej de educație și conștientizare pentru întreaga comunitate. Prin participarea activă la evenimente, ne-am reafirmat cu toții angajamentul față de protejarea mediului înconjurător și ne-am conectat cu frumusețea și importanța naturii în viața noastră.
Educație și Cultură
Care este exponatul lunii aprilie la muzeul din Sebeș
Exponatul lunii aprilie la muzeul din Sebeș, o bijuterie de acum 4 mii de ani
Exponatul lunii aprilie la Muzeul Municipal „Ioan Raica” Sebeş este un ac cu capul discoidal, care a fost descoperit la Sebeş „Podul Pripocului” într-o aşezare de epoca bronzului aparţinând fazei a II-a a culturii Wietenberg.
Piesa a fost descoperită în anul 1960 în urma cercetărilor întreprinse de muzeul sebeşean, în colaborare cu Institutul de Arheologie din Cluj.
Acul, confecţionat din bronz, are lungimea 19,6 cm şi diametrul discului de 3,9 cm şi este ornamentat printr-un şir de proeminenţe realizate prin ciocănire dinspre partea opusă în tehnica „au repoussé” dispuse pe marginile discului, din care lipseşte un mic fragment. În şirul eliptic este încadrată o cruce realizată în aceiași manieră, iar sub disc tija este torsionată. Piesa a dezvoltat de-a lungul timpului o patină nobilă de culoare verde.
Originea acestui tip de ac se găseşte la începutul epocii bronzului din Europa Centrală, iar piesa de la Sebeş poate fi datată începutul epocii bronzului mijlociu. În preistorie legăturile comerciale ale zonei Sebeşului nu se limitau în numai la ariile învecinate, existând descoperiri care atestă contacte cu spaţiile răsăritene, dar şi cu Europa Centrală. Unul dintre marile drumuri ale care lega podişul Transilvaniei de câmpia Tisei şi Europa Centrală şi trecea, de-a lungul Mureşului. Aşa stand lucrurile, nu ne surprinde prezenţa în bazinul râului Sebeş, afluent al râului Mureş, a unor bunuri de prestigiu importate din alte arii culturale, cum este acul cu cap discoidal descoperit la Sebeş.
Pe acest drum se tranzitau atât sarea, necesară triburilor din vest unde acest bun lipseşte, cât şi unele produse finite din bronz sau aur, specifice spaţiului transilvănean. La schimb cu aceste produse, erau aduse materii prime pentru obţinerea bronzului (cositor, antimoniu, plumb), în baza acestor relaţii comerciale putându-se explica prezenţa la Sebeş a unor piese de factură central europeană, cum este acul cu cap discoidal de la „Podul Pripocului”, Sebeşul fiind situat pe un drum care lega zona saliniferă de la Ocna Sibiului cu Mureşul şi, de aici, cu Transdanubia şi Europa Centrală.
Pe lângă relaţiile de schimb, acul cu cap discoidal de la Sebeş reprezintă o dovadă a simţului estetic deosebit al orfevrarilor care l-au produs, dar şi preferinţele, în ceea ce priveşte podoabele, a celor care l-au achiziţionat, putând oferi indicii asupra modei şi a gustului în materie de podoabe, în acele timpuri. Astfel, se observă legătura comunităților din zonă cu centrele metalurgice central-europene, acul la Sebeş, alături de alte descoperiri, reprezentând una dintre cele mai estice apariţii ale acestui tip de podoabă, cu mult în afara ariei în care ele se concentrează (centrul Europei). Ţinând seama de cronologia absolută realizată pe baza probelor de radiocarbon din necropola Wietenberg de la Sebeş, contemporană cu locuirea de la „Podul Pripocului”, acul poate fi datat în perioada cuprinsă între secolul XX şi jumătatea secolului al XVIII-lea î. Chr.
Educație și Cultură
Performanță de senzație la matematică a unui elev al Școlii Gimnaziale „Mihai Eminescu” Alba Iulia
Elev al Școlii Gimnaziale „Mihai Eminescu” Alba Iulia, performanță de senzație la matematică
-
Știriacum 7 zile
Mesaje, urări şi felicitări pe care să le transmiţi de SFÂNTUL GHEORGHE 2024
-
Politicăacum 2 săptămâni
Revoluția de la 1848 din Transilvania: Pe 18 aprilie, la Blaj avea loc prima adunare a românilor din Transilvania
-
Divertismentacum 7 zile
Ce nume se sărbătoresc de SFANTUL GHEORGHE 2024. Cui îi spunem ”la mulți ani” | radiounirea.ro
-
Știriacum o săptămână
De ce bat clopotele la biserică: Un obicei care datează de sute de ani
-
Știriacum 3 zile
Sâmbăta lui Lazăr: Ce nu ai voie să faci cu o zi înainte de Florii
-
Știriacum 2 zile
Crenguțele de salcie: Semnificația uneia dintre cele mai cunoscute tradiții românești de Florii
-
Știriacum o zi
Începe SĂPTĂMÂNA MARE: Ce trebuie să faci în fiecare zi în această perioadă
-
Știriacum o săptămână
Eticheta nu e o simplă formalitate: Codul Bunelor Maniere. Care sunt regulile de bază