Rămâi conectat

Știri

21 noiembrie: Deschiderea oficială a Sesiunii Ştiinţifice a Muzeului Naţional al Unirii Alba Iulia „Unitate, Continuitate şi Independenţă în Istoria Poporului Român. 101 ani de la Marea Unire (1918-2019)”

Publicat

în

Joi, 21 noiembrie 2019, de la ora 10.00, la Sala Unirii va avea loc deschiderea oficială a Sesiunii Ştiinţifice a Muzeului Naţional al Unirii Alba Iulia „Unitate, Continuitate şi Independenţă în Istoria Poporului Român. 101 ani de la Marea Unire (1918-2019)”.

La eveniment vor participa peste 100 de specialişti din instituţii muzeale şi universitare din întreaga ţară: Alba Iulia, Bucureşti, Deva, Cluj-Napoca, Timişoara, Satu Mare, Sibiu, Suceava, Târgu Mureş, Craiova, Turda, Iași, Arad, Oradea.

În cadrul evenimentului vor fi lansate şi două volume de carte, respectiv:

  • Virgil Pană, „Românii mureșeni pe fronturile Marelui Război. Documente”

(Târgu-Mureș, 2018), prezintă: Virgil Pană

  • Cristian Crasnaveț, „Obeliscul Horea, Cloșca și Crișan”,

(Alba Iulia, 2018), prezintă: Tudor Roșu

Evenimentul este organizat de Consiliul Județean Alba și Muzeul Național al Unirii Alba Iulia.

Program general

Sesiunea științifică „Unitate, continuitate și independență

în istoria poporului român. 101 ani de la Marea Unire (1918 – 2019)”

Joi, 21 noiembrie 2019, Sala Unirii

Ora 10:00 – deschiderea lucrărilor:

Cuvânt din partea Muzeului Național al Unirii Alba Iulia

Director Gabriel Tiberiu Rustoiu,

Cuvânt din partea autorităților locale

Lucrări în plen:

Viorica Rusu–Bolindeț, Florin–Ovidiu Botiș, Iulia–Alexandra Iliescu, Radu Ota, Matei Drîmbărean, Călin Șuteu – Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei, Cluj–Napoca, doctorand Universitatea „Babeș–Bolyai” Cluj–Napoca, doctorand Universitatea București, Muzeul Național al Unirii Alba Iulia, Direcția Județeană pentru Cultură Alba, Gigapixel Art SRL

Palatul Guvernatorului Daciei Romane de la Apulum. Rezultatele campaniilor 2018–2019

Tudor Roșu – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Imaginea președintelui american Woodrow Wilson în preajma Marii Uniri

Lansări volume:

Virgil Pană, „Românii mureșeni pe fronturile Marelui Război. Documente”

(Târgu-Mureș, 2018), prezintă: Virgil Pană

Cristian Crasnaveț, „Obeliscul Horea, Cloșca și Crișan”,

(Alba Iulia, 2018), prezintă: Tudor Roșu

Ora 11:30 – vernisaj expoziție „Dionysos– Bacchus–Liber Pater. Desfătare și viață veșnică la Apulum

Muzeul Național al Unirii Alba Iulia, etaj I

Orele 15:00 – 19:00,

Prezentarea lucrărilor pe secţiuni, Sala Unirii și Museikon

Vineri, 22 noiembrie 2019

Orele 10:00 – 12:00

Prezentarea lucrărilor pe secţiuni, Sala Unirii și Museikon

Secţiunea ARHEOLOGIE

joi, 21 noiembrie 2019,

Museikon

orele 15:00 – 19:00

Moderatori: Paul Pupeză, Oana Tutilă

  1. Sabin Adrian Luca – Muzeul Național Brukenthal, Sibiu, Universitatea „Lucian Blaga”, Sibiu

Câteva date despre datarea absolută a unor situri neolitice și eneolitice din Transilvania

  1. Cătălin Cristescu, Nicolae Cătălin Rișcuța, Antoniu Marc – Muzeul Civilizaţiei Dacice şi Romane Deva

Complexe aparținând epocii fierului descoperite La Vețel – Luncă, În Vie (jud. Hunedoara)

  1. Marius Ciută – Universitatea „Lucian Blaga”, Sibiu

Despre colecții și colecționari. Un caz atipic

  1. Paul Pupeză, Viorica Crișan – Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei, Cluj–Napoca

Decor dacic sau tamga sarmatic? Vase incizate de la Covasna – Cetatea Zânelor

  1. Claudiu Purdea – Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia

Noi date despre un tezaur cu monede Koson din Munții Șureanu în documentele Monetăriei din Alba Iulia

  1. Ștefan Georgescu, Ana Cristina Hamat, Alexandru Flutur – Cercetător independent, Muzeul Banatului Montan Reșița, Muzeul Național al Banatului, Timișoara

Dispozitivele pentru iluminat descoperite în zona Berzovia – Ramna

  1. Oana Tutilă – Muzeul Civilizaţiei Dacice şi Romane Deva

Despre un cercel roman din aur descoperit la Cârjiți, județul Hunedoara

  1. Radu Ota – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Herme descoperite la Apulum 

  1. Anca Timofan, Andrei Iosif – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia, Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia

Sectorul Domus–Thermae de la Apulum

  1. Alexandru Diaconescu – Universitatea „Babeș–Bolyai” Cluj–Napoca

Gropile rituale (așa numitele favissae) din sanctuarul lui Liber Pater 

  1. Dan Matei – Institutul de Arheologie și Istoria Artei Cluj-Napoca

Situația postromană a castrului legionar de la Alba Iulia raportată la situația celorlalte castre de odinioară ale provinciei

  1. George Bounegru, Ilie Lascu, Bogdan Pâclișan, Ana Fetcu –  Muzeul Național al Unirii Alba Iulia, Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia

Descoperiri funerare romane din necropola nordică de la Apulum 

  1. Radu Ciobanu – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Bacchanalia – Serbările lui Bacchus, de la spectacol teatral la primul mare scandal de moravuri al Antichității

Secţiunea ARHEOLOGIE.

vineri, 22 noiembrie 2019,

Museikon

orele 10:00 – 12:00

Moderatori: Ana Hamat, Vitalie Bârcă

  1. Ana Cristina Hamat – Muzeul Banatului Montan Reșița

Despre creștinism și bijuterii sau despre cum să nu–i cauți pe creștini în Dacia

  1. Ioan Oprea – Muzeul Naţional al Unirii Alba Iulia

Roma și primele vexilla imperiale

  1. Vasile Moga – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Observații asupra unei interesante epigrafe apulense

  1. Mariana Egri, Andreea Drăgan, Aurel Rustoiu, Matthew McCarty – Institutul de Arheologie şi Istoria Artei, Cluj–Napoca, University of British Columbia

Villa rustica de la Oarda. Rezultate preliminare

  1. Cristina Mitar – Muzeul Civilizaţiei Dacice şi Romane Deva

Cigmău – un castru neobișnuit din apropierea granițelor romane

  1. Vitalie Bârcă – Institutul de Arheologie şi Istoria Artei, Cluj–Napoca

Pixidele din os din mediul sarmatic. Observații pe marginea originii și datării lor

  1. Emil Dumitrașcu – Muzeul Național de Istorie a României, București

Cercetări arheologice preventive pe Autostrada A. 10/lot 4; situl arheologic Măhăceni 1 (sit nr. 4)

  1. Gabriel Balteș, Călin Cosma – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia, Institutul de Arheologie şi Istoria Artei, Cluj–Napoca

Cimitirul avar de la Sâncrai (jud. Alba)

  1. Anca Matiș, Gabriel Balteș, Valentin Deleanu – Muzeul Naţional al Unirii Alba Iulia

Morminte de incinerație în urnă (sec. VIII–IX) descoperite la Simeria în 2018, cu ocazia proiectului ”Reabilitarea liniei de cale ferată Simeria – Curtici–Frontieră”

  1. Aurel Dragotă – Universitatea „Lucian Blaga” Sibiu

La granița dintre păgânism și creștinism. Morminte cu groapa de foc rituală descoperite în necropola de la Alba Iulia – Izvorul Împăratului în campaniile arheologice din anii 2006–2007

  1. Călin Șuteu – Gigapixel Art SRL

Digitizarea tri–dimensională a colecțiilor muzeale. Studii de caz și aplicații recente

 

Secțiunea ISTORIE

joi, 21 noiembrie 2019,

Sala Unirii, Corpul A

orele 15:00 – 19:00

Moderator: Florin Bogdan

  1. Gheorghe Anghel – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Un testament politic al lui Mihai Viteazul

  1. Mihaela Comșa – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Nicolae Albu, istoric al învățământului românesc în Transilvania iluministă

  1. Ana Maria Roman Negoi, Cristinel Roman Negoi – Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia, Școala Gimnazială Avram Iancu, Alba Iulia

Aspecte juridice și sociale cuprinse în Patenta imperială privind stabilirea grecilor și turcilor în Transilvania din 1778

  1. Jan Nicolae – Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia

Historia homiletica Transilvanie. Predicile protopopului Vasile Gan de la Lupșa (1859–1932) 

  1. Simona Hărmănescu – Complexul Național Muzeal „Moldova” Iași, Muzeul „Al. I. Cuza”, Ruginoasa, drd. Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava

Început de istorie la Ruginoasa

  1. Răzvan Neagu – Colegiul Tehnic Turda

Personalități ale Marii Uniri: protopopul greco–catolic de Alba Iulia, Vasile Urzică (1872–1970)

  1. Virgil Pană – Muzeul Județean Mureș

Date noi privind participarea mureșenilor la Marea Unire

  1. Diana Kinces – Muzeul Județean Satu Mare

Anul 1919 în istoria Sătmarului

  1. Alexandru Porțeanu – Institutul de Istorie Nicolae Iorga
  2. Începuturile noii epoci istorice a Transilvaniei. Observații și considerații istoriografice
  1. Ioana Rustoiu – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Orfelinatul greco–catolic din Blaj în 1919

Secțiunea ISTORIE

vineri, 22 noiembrie 2019,

Sala Unirii, Corpul A

orele 10:00 – 12:00

Moderator: Dragoș Ursu

  1. Ioana Ursu – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia, Universitatea „Babeș–Bolyai”, Cluj–Napoca

Biografii și minerit aurifer în județele Alba și Hunedoara în sec XX

  1. Doina Dreghiciu – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Însemne de proprietate inedite de pe cărți vechi românești aflătoare pe teritoriul județului Alba

  1. Gabriela Mircea – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

O bibliotecă publică albaiuliană, de la sfârșitul secolului al XIX–lea – începutul secolului al XX–lea. Structura si componența sa

  1. Florin Bogdan – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Cărți vechi românești care au circulat în spațiul jud. Alba. Colecții din București și Cluj–Napoca 

  1. Bogdan Avram – Parohia Ortodoxă Teleac

Însemnări ale cantorilor de strană pe filele cărților vechi din colecția Museikon

  1. Marius Rotar – Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia

Rugby–ul românesc în timpul celui de al Doilea Război Mondial

  1. Dragoș Ursu – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Patriarhul Justinian (1948–1977) și problema reintegrării socio–profesionale a preoților foști deținuți politici. Strategii, compromisuri și adaptări

  1. Elena Cucui – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Icoana pe sticlă – sursă de inspirație, pentru un maestru al picturii contemporane

  1. Sorin Russu – Facultatea de Teologie Greco–Catolică, Blaj

Cât de mare e România Mare? După 100 de ani 

  1. Ioan Bizău – Universitatea „Babeș–Bolyai”, Cluj–Napoca

Titlu rezervat

  1. Cristea Marius Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Luptele de la Miraslău (jud. Alba) din august–septembrie 1944 

  1. Ion Cârja – Universitatea „Babeș–Bolyai”, Cluj–Napoca

Românii din Austro-Ungaria în anii „Marelui Război”. Perspectiva surselor vizuale 

  1. Dan Roman – Universitatea de Vest „Vasile Goldiș” Arad

Problema Banatului în tratativele Conferinței de Pace de la Paris (1919-1920)

Secţiunea CONSERVARE – RESTAURARE

joi, 21 noiembrie 2019,

Sala Unirii, Laboratorul de Restaurare

orele 15:00–19:00

Moderatori: Alexandru Știrban, Gheorghina Olariu

  1. Doina Hendre Biro – Biblioteca Batthyaneum, Filială a Bibliotecii Naționale a României

Utilizarea pigmenților naturali pentru decorarea manuscriselor medievale, reflectată în studiile lui Robertus Szentivany, la începutul secolului XX

  1. Cristina Carșote1, Elena Badea2,3, Zizi Baltă1, Irina Petroviciu1, Lucreția Miu2, Vasile Mihai 11Centrul de Cercetări și Investigații Fizico–Chimice și Biologice (CCIS), Muzeul Național de Istorie a României (MNIR), 2Grupul Cercetări Avansate pentru Patrimoniul Cultural (ARCH Lab), Institutul Național de Cercetare–Dezvoltare pentru Textile și Pielărie (INCDTP), Sucursala ICPI, 3Departamentul de Chimie, Facultatea de Științe, Universitatea Craiova

Materiale și tehnici utilizate la realizarea Codexului Altemberger 

  1. Gheorghina Olariu – Muzeul Judeţean Satu Mare

Investigații XRF, iconostasul bisericii Peles județul Satu Mare 

  1. Laura Troșan, Ioana Cova – Muzeul Etnografic al Transilvaniei, Cluj–Napoca

Modalități de expunere a textilelor arheologice 

  1. Rodica Oprițescu – Muzeul Olteniei Craiova

Psaltire 1816, tratamente de restaurare–conservare aplicate 

  1. Olimpia Mureșan – Mureșan Olimpia I.I., Oradea

Despre sticla arheologică 

  1. Daniela Văcariu – Complexul Național Muzeal Astra, Sibiu

Investigații fizico–chimice realizate pe pictura din Biserica Vința 

  1. Dan Anghel – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Relevanța markerilor tehnologici la restaurarea ceramicii  

  1. Radu Ardelean – Muzeul Judeţean Satu Mare

Intervenții de biocidare și hidrofobizare la unele monumente și morminte de război din județul Satu Mare 

  1. Sorin Șerban – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Metode de prelevare și prelucrare a unor vase ceramice descoperite în necropola de la Sâncrai

  1. Sorina Voju – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Efectele nocive ale umidității excesive asupra bunurilor culturale pe suport textil. Exemplificări și soluționări pe un lot de textile etnografice 

  1. Daniela Burnete – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Etape în restaurarea unei icoane pe lemn de sec XIX 

  1. Alexandru Știrban – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Restaurarea unui lot de manuscrise de secol XVIII (proiect ROCHER) 

  1. Marius Anghel – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Restaurarea legăturii unui Penticostarion, 1768 

  1. Daniela Zudor – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Modalități de depozitare a bunurilor muzeale – textile etnografice 

  1. Elena Czifra – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Restaurarea unui Antologhion, 1693.

  1. Smaranda Cutean – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Cauzele deteriorării obiectelor culturale  din expoziții

Secţiunea CONSERVARE – RESTAURARE

vineri, 22 noiembrie 2019,

Sala Unirii, Laboratorul de Restaurare

orele 10:00–12:00

Moderatori: Mirel Bucur, Petronela Fotea

  1. Petronela Fotea, Eugenia Oprescu – Muzeul Naţional al Ţăranului Român, Bucureşti, Muzeul Naţional al Literaturii Române, București

Valorificarea prin restaurare a patrimoniului cultural mobil la Casele Memoriale din patrimoniul MNLR–ului – Casa Tudor Arghezi 

  1. Sidonia Olea – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Valorificarea unei statui monumentale prin conservare și restaurare. Studiu de caz: statuia lui Emanuil Gojdu (Oradea)

  1. Constantin Măruțoiu, D. Nemeș, O. F. Nemeș, M. Cotețiu, Persida Măruțoiu – Universitatea „Babeș–Bolyai”, Cluj–Napoca

Studii privind materialele utilizate de Grigore Ranite la realizarea icoanei Maica Domnului cu Pruncul 

  1. Mirel Bucur – Universitatea „Lucian Blaga” Sibiu

Restaurarea unei icoane pe sticlă cu reprezentarea Sfântului Gheorghe. Studiu de caz 

  1. Ioana Popițiu – Muzeul Civilizației Dacice și Romane Deva

Considerații asupra patrimoniului mobil pe suport anorganic. Studiu de caz (Proiect ROCHER)  

  1. Dumitrița Filip – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Degradări ale picturii murale din interiorul bisericilor de lemn din județul Alba

  1. Dorin Barbu – Muzeul Național Brukenthal, Sibiu

Restaurarea armelor de foc cu rotiță 

  1. Leonard Fulău – Muzeul Naţional al Literaturii Române, București

Cazania lui Varlaam. Intervenții de restaurare 

  1. Ștefan Lipot – Muzeul Oraşului Oradea – Complex Cultural

Restaurarea ceramicii din situl Salca–Oradea, campania 2016 

  1. Vasile Ioniță – SC Conrest Expert SRL

Conservarea lemnului arheologic din perioade și locuri diferite           

  1. Miruna Căminescu – C. Cons–Art S.R.L.

Restaurarea icoanei ”Sfântul Arhanghel Mihail”

  1. Simona Gheorghe – Muzeul Olteniei Craiova

Tehnologii complementare aplicate în restaurarea ceramicii arheologice           

  1. Eugenia Oprescu – Muzeul Naţional al Literaturii Române, București

Aspecte de degradare ale tapiseriei din Colecția Dimitrie Anghel supusă procesului de restaurare–conservare în regim de urgență 

  1. Codruța Leahu – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Evaluarea interacțiunii rețetelor bazate pe nanomateriale, obținute de ICECHIM, cu diverse suporturi papetare în scopul conservării acestora (proiect ROCHER) 

  1. Monica Druța – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Considerații privind starea de conservare a unui lot de cinci cărți de patrimoniu din sec. al XVII–lea – Cazania lui Varlaam

  1. Maria Zgârciu – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Conservarea și restaurarea unei cărți românești vechi (Strastnic, Blaj, 1753) (Proiect ROCHER) 

  1. Maria Cernea – Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

Restaurarea unui pergamentAct de Înobilare, 1703


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

Crenguțele de salcie: Semnificația uneia dintre cele mai cunoscute tradiții românești de Florii

Publicat

în

Semnificația uneia dintre cele mai cunoscute tradiții românești de Florii

În Duminica Floriilor, in bisericile ortodoxe, se binecuvinteaza ramurile de salcie. In popor exista credinta ca salcia are puteri miraculoase: alunga duhurile necurate, iar animalele si pamanturile sunt ferite de lucrarea duhurilor rele.

De aceea nu trebuie sa ne miram daca o mai intalnim atarnata in adaposturile animalelor.

Salcia care era dusa la biserica trebuia sa aiba mugurii desfacuti. In cazul in care vremea fusese neprielnica pentru inmugurire, atunci crengile de salcie erau puse in apa cu cel putin o seara inainte de a fi duse la biserica.

Mugurii de salcie erau considerati vindecatori. Cei care mancau muguri de salcie, scapau de friguri si de alte boli. Mugurii de salcie erau introdusi in aluatul pentru paine.

In popor, exista credinta ca salcia sfintita aruncata in foc poate ajuta in cazul unui incendiu. Cu salcie sfintita, inmuiata in agheazma, erau stropite atat casele oamenilor, cat si incaperile unde stateau animalele, pentru a fi ferite de lucrarea duhului necurat.

Salcia in crestinism (Floriile)

In gandirea crestina, simbolismul salciei este intalnit pentru prima data in scrierile Pastorului Hermas. Aici martirii sunt numiti „ramuri de salcie purtatoare de rod” ale copacului divin, care este Hristos. Cu alte cuvinte cei ce si-au daruit viata lui Hristos, nu au ramas in moarte, ci au biruit-o prin Hristos. Salcia, in scrierile unor Sfinti Parinti, o reprezinta pe Fecioara Maria. Aceasta desi alege fecioria, deci viata fara rod, naste pe Hristos. In concluzie, trebuie sa intelegem ca folosirea salciei in cult nu este expresia acomodarii Bisericii la mediu. Dimpotriva, folosirea salciei in cult isi are bogatia sa in viata rituala a Bisericii.

Salcia in credinta populara

In popor exista credinta ca cei care nu pot ajunge la biserica, in special din motive de sanatate, trebuie sa fie loviti cu aceste ramuri de salcie binecuvantate, strigandu-se in mod repetat: „Iesi, boala, intoarce-te sanatate!”. Apoi sa se cante: „Nu sunt eu cel ce te loveste/ Ramura de salcie te loveste / Nu tu esti in suferinta / Ramura este cea care sufera / In curând va fi Pastele”. Modul in care aceasta ramura de salcie se pastreaza in gospodarie, este diferit de la o zona la alta. In Moldova si in Bucovina exista credinta ca salcia nu trebuie adusa in casa. Ea se pune intotdeauna afara, la streasina casei. Dimpotriva, in Muntenia si Oltenia, ramurele de salcie se pun la icoane.

In literatura folclorica romaneasca exista multe legende despre salcie. In una din ele se spune ca Fecioara Maria, auzind de Rastignirea lui Hristos, a plecat sa-L caute. Ajungand la malul unui rau s-a rugat de broasca sa o treaca dincolo, dar aceasta nu a vrut spunandu-i ca si ea a avut trei copii care au fost omorati de roata unei carute si nu a mai plans dupa ei. Fecioara a blestemat-o sa se usuce, dar sa nu putrezeasca niciodata. Asa a ajuns la salcie, cea care si-a facut ramurile punte pentru a o ajuta pe Fecioara sa treaca raul. Fecioara a binecuvantat-o, ca niciodata sa nu arda, sa rodeasca si sa se inmulteasca oriunde s-ar aseza.

Duminica Floriilor marchează, an de an, intrarea Domnului în Ierusalim, pe un asin, întâmpinat cu flori, cu ramuri de măslin şi de finic de mii de oameni şi aclamat ca un adevărat împărat prin cuvintele: ”Osana! Bine este cuvântat Cel ce vine în numele Domnului!”. Salcia înlocuieşte de fapt ramurile de măslin şi finic, care nu se găsesc în Români. În această zi se ţine o Liturghie diferită de cea care se oficiază în celelalte duminici. Pe de altă parte, potrivit unei legende, salcia s-ar facut punte peste un râu pentru Maica Domnului, ajutând-o să îşi continue drumul. De Florii e foarte bine să vă împărtăşiţi. La sfârşitul slujbei, preoţii împart crenguţele de salcie sfinţită, pe care e bine să le luaţi acasă şi să le puneţi la icoane. Se spune despre ele că au putere tămăduitoare.   Drept mulţumire, Fecioara Maria a dăruit sfinţenie salciei. În zilele noastre, creştinii adună crenguţe de salcie pe care le duc la biserică pentru a fi sfinţite de preoţi, apoi le aşază la icoane, ca să-i păzează pe toţi cei din casă de boli. Alţii le prind la uşa de la intrare, să le protejeze locuinţa, sau şi îşi încing mijlocul cu ele, fiind convinşi că astfel alungă durerile. Există obiceiul ca părinţii să-i lovească pe copii cu nuieluşe de salcie când vin de la biserică, pentru a creşte sănătoşi şi înţelepţi. În unele zone, sunt puse înainte de culcare sub pernă de către fetele mari, existând credinţa că astfel vor deveni mai frumoase şi se vor mărita în acel an. Se mai pun la pomii fructiferi şi la vie, ca să rodească mai mult, sau la stupi, pentru a fi binecuvântate albinele. Cei care cultivă cânepă caută să rupă ramuri de salcie cât mai lungi, ca să le va crească înaltă cânepa.

Sursa: avocat.r,o crestinortodox.ro, libertatea.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Superstiții de Florii și semnificația lor: Ce trebuie să faci ca să-ți meargă bine

Publicat

în

Floriile reprezintă sărbătoarea Intrării Domnului în Ierusalim, comemorată întotdeauna cu o săptămâna înaintea Paștelui, zi în care credincioșii se duc la biserică cu frunze de salcie, pentru a-L întâmpina pe Iisus Hristos.

Află de pe www.radiounirea.ro care sunt cele mai interesante supersții de Florii și ce trebuie să faci sau să eviți ca să-ți meargă bine

Floriilor se leaga numeroase supersitii si obiceiuri transmise din generatie in generatie. Oamenii vor avea intotdeauna superstitii de Florii, asa ca ele nu se vor pierde atat de usor cu timpul. Poate ca aceste obiceiuri par fara sens in opinia unora, insa farmecul lor consta in faptul ca pastreaza viu spiritul sarbatorii.
1. In Duminica Floriilor nu se face curatenie in casa, altfel iti va merge rau tot anul. Insa traditia spune ca fetele care vor sa se marite pot sa scoata la soare zestrea. Se spune ca acest obicei grabeste aparitia ursitului si a nuntii. In schimb, este bine sa faci curat in gospodarie in ajunul sarbatorii.
2. Oamenii de la sate povestesc ca persoana care indrazneste sa se spele pe cap in aceasta zi risca sa ii albeasca podoaba capilara prematur. Unii dintre sateni spun ca se poate intampla acest lucru chiar peste noapte. Legenda porneste de la faptul ca in aceasta zi infloresc copacii cu flori albe. Singura solutie sa nu se intample nenorocirea este ca apa respectiva sa fie descantata si sfintita.
3. Conform vorbelor din popor, asa cum va fi vremea in Duminica Floriilor, la fel va fi si in prima zi de Paste.
4. Superstitiile de Florii legate de vreme nu se incheie aici. Unele spun ca broastele vestesc prin cantecul lor o vara lunga si frumoasa.
5. In aceasta zi sfanta are loc dezlegarea la peste, moment pe care oamenii care au tinut post il asteapta cu bucurie. Indiferent de modul in care alegi sa pregatesti acest aliment, important este sa il consume toti membrii familiei. Superstitiile spun ca ei vor avea noroc si se vor vindeca de orice boala ar suferi.
6. Daca ai de ceva vreme o dorinta arzatoare, se indeplineste daca te impartasesti in aceasta zi. Tot ce trebuie sa faci este sa o spui in gand in timp ce te indrepti spre preot.
7. In unele zone din tara parintii isi lovesc usor copiii cu ramuri de salcie (dupa ce au fost sfintite la biserica), pentru ca ei sa creasca sanatosi si destepti.
8. Cei care mananca muguri de salcie dupa slujba de sfintire se vor tamadui de boli si isi vor intari sistemul imunitar si pe viitor.
9. Acelasi efect terapeutic il au si florile duse la biserica. Se spune ca ele trebuie adaugate si apa de imbaiat pentru a feri corpul de boli.
10. Superstitiile de Florii spun ca persoanele care nu vor sa cinsteasca asa cum se cuvine aceasta sarbatoare se vor umple de pistrui.

Sursa:divahair.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Sâmbăta lui Lazăr: Ce nu ai voie să faci cu o zi înainte de Florii

Publicat

în

Sâmbăta lui Lazăr este sărbătorită de creștini-ortodocși cu o zi înainte de Duminica Intrării lui Hristos în Ierusalim (Duminica Floriilor) și reprezintă puntea de legătură între Postul Paștelui și Săptămâna Patimilor.

Duminica Floriilor este precedată de Sâmbăta lui Lazăr. În această zi, Iisus Hrisos îşi arată din nou minunile, înviindu-l pe Lazăr, la patru zile de la moarte.

Învierea lui Lazăr este simbolul învierii viitoare a neamului omenesc. După această minune, mulţimile strânse la porţile cetăţii l-au întâmpinat cu flori şi l-au aclamat pe Mântuitor, la intrarea în Ierusalim, scrie romaniatv.net. Sâmbăta din ajunul Floriilor este cunoscută şi ca Moşii de Florii, când se fac pomeniri pentru sufletul rudelor decedate.

În această sâmbătă, Biserica Ortodoxă cinsteşte una dintre cele mai mari minuni săvârşite de Iisus Hristos în viaţa pământeană, învierea lui Lazăr. Evenimentul religios s-a petrecut în localitatea Betania, unde Lazăr, prietenul lui Iisus, murise de patru zile. Învierea lui Lazăr a fost descrisă în Sfânta Evanghelie după Ioan în Capitolul 11, versetele de la 1-45. Sfântul Evanghelist Ioan ne spune că Lazăr, originar din Betania (localitatea palestiniană Al-Izzariya de astăzi), ca şi surorile lui, Marta şi Maria, făcea parte din grupul persoanelor preţuite de Iisus.  Mai mult, tradiţia spune că Lazăr era fiul fariseului Simon, în casa căruia s-a pregătit Cina Mântuitorului. Tradiţia spune că, după învierea sa din morţi, timp de 30 de ani, cât a mai trăit, Lazăr a mâncat doar fructe. Se mai spune că Maica Domnului nostru Iisus Hristos i-a lucrat cu mâinile ei un omofor şi i l-a dăruit. De asemenea, se mai spune că, cele patru zile petrecute în mormânt l-au marcat pe Lazăr şi, cât a trăit, el n-a mai zâmbit niciodată.

Sâmbăta lui Lazăr. De ce este bine să facem plăcinte

În multe localităţi, îndeosebi în Sudul ţării, în ajunul Floriilor, se respectă tradiţia „Cântecelor de Paşti”. În fiecare comunitate, în faţa lăcaşurilor de cult ortodoxe, se intonează cântece religioase care amintesc despre moartea şi învierea lui Lazăr, prietenul lui Iisus. Învierea lui Lazăr anticipează Învierea Mântuitorului Hristos.

În sâmbăta Floriilor, la casele gospodarilor colindă fetele din localitatea respectivă , purtând pe cap cunune cu flori de câmp. În colindele lor se povesteşte despre moartea nefericită şi despre înmormântarea unui tânăr pe nume Lazăr. Una dintre fete, care poartă numele de Lăzăriţa, se îmbracă în mireasă. În cântec, Lăzăriţa deplâng drama lui Lazăr şi spune că acesta i-a cerut mamei să-i facă azima şi aceasta nu i-a îndeplinit dorinţa; atunci tânărul s-a dus cu oile la pădure, s-a suit pe o creangă să scuture frunze pentru oi, dar a început să bată vântul. Atunci creanga s-a rupt, iar el a căzut şi a murit. L-au găsit cele trei surori ale lui, l-au adus acasă, l-au scăldat în lapte dulce şi l-au înmormântat.

În Sâmbăta Floriilor copiii colindă la vecini şi la prieteni cu crenguţe de salcie sfinţite la biserică de preotul satului. În colindul lor se regăsesc urări de bine şi de sănătate. Cântecele copiilor povestesc din generaţie în generaţie despre Iisus, Cel care a fost primit cu slavă şi cu ramuri de măslin şi de finic în Ierusalim de mulţimile care, peste o săptămână, l-au răstignit. Colindătorii sunt primiţi de gazde cu multă bucurie. În cinstea lor, gazdele îşi împodobesc casa cu salcie sfinţită, îşi exprimă optimismul, speră şi spun cu credinţă: „Vă aşteptăm şi la anul!”. Bătrânii satului respectă tradiţia şi colindătorii sunt răsplătiţi cu ouă albe, nefierte, pentru a fi vopsite de Sfântul Paşte.

Prin tradiţie, în Sâmbăta lui Lazăr, gospodinele plămădesc plăcinte şi să le dea de pomană vecinilor, rudelor şi tuturor musafirilor. Dacă femeile pregătesc plăcinte, fetele tinere plantează flori, fiind convinse că numai cele sădite acum vor avea multe ramuri înflorite. În numeroase zone din ţară, fetele mai mici, îmbracate în rochii albe, împodobite cu flori de primăvară, merg cu colindul prin sat, spunând povestea sărmanului Lazăr care a murit foarte tânăr. Gospodarii le cinstesc cu ouă, pe care să le încondeieze în Joia Mare.

Sursa.realitatea.net


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba