Rămâi conectat

Știri

Au început înscrierile la școlile militare: Locuri disponibile, criterii de recrutare, salarii după absolvire

Publicat

în

Cei care doresc sa urmeze o cariera militara se pot inscrie la admiterea in invatamantul universitar, postliceal sau liceal militar. Candidatii, care se vor bate in total pe 2570 de locuri, isi pot sa depune dosare pana pe 1 martie.

Ofiteri – 893 locuri 
1. Academia Fortelor Terestre “Nicolae Balcescu”, Sibiu (3 ani): 264 locuri
2. Academia Fortelor Aeriene „Henri Coanda”, Brasov (3 ani): 184 locuri
3. Academia Navala „Mircea cel Batran”, Constanta (4 ani): 108 locuri
4. Academia Tehnica Militara, Bucuresti (4 ani): 219 locuri
5. Institutul Medico-Militar (5-6 ani): 110 locuri din care: 60 – prin Universitatea de Medicina si Farmacie „Carol Davila”, Bucuresti (40 medicina generala, 10 medicina dentara, 10 farmacie) si 50 Universitatea de Medicina si Farmacie din Targu Mures (medicina generala)
6. Universitatea Nationala de Aparare „Carol I”, Bucuresti (3 ani): 8 locuri
Maistri militari – 678 locuri 
1. Scoala Militara de Maistri Militari si Subofiteri a Fortelor Terestre „Basarab I” din Pitesti (2 ani): 313 locuri
2. scoala Militara de Maistri Militari si Subofiteri a Fortelor Aeriene „Traian Vuia” din localitatea Boboc, judetul Buzau (2 ani): 245 locuri
3. Scoala Militara de Maistri Militari a Fortelor Navale „Amiral I. Murgescu” din Constanta (2 ani): 120 locuri Trebuie precizat ca la maistri militari, un procentaj de cel mult 25% din numarul de locuri este rezervat absolventilor din acest an ai colegiilor nationale militare.
Subofiteri – 399 de locuri 
1. Scoala Militara de Maistri Militari si Subofiteri a Fortelor Terestre „Basarab I” din Pitesti (1 an): 323 locuri
2. Scoala Militara de Maistri Militari si Subofiteri a Fortelor Aeriene „Traian Vuia” din localitatea Boboc, judetul Buzau (1 an): 76 locuri
Colegii nationale militare – 600 locuri 
1. Colegiul National Militar ”Mihai Viteazul”, din Alba Iulia, judetul Alba -120 locuri
2. Colegiul National Militar ”Dimitrie Cantemir”, din Breaza, judetul Prahova -120 locuri
3. Colegiul National Militar ”stefan cel Mare” din Campulung Moldovenesc, judetul Suceava -120 locuri
4. Colegiul National Militar ”Tudor Vladimirescu” din Craiova, judetul Dolj -120 locuri
5. Colegiul National Militar ”Alexandru Ioan Cuza” din Constanta, judetul Constanta -120 locuri
Criterii de recrutare 
Pentru admiterea in invatamantul universitar militar de formare a ofiterilor (cu durata intre 3 si 6 ani) se pot inscrie elevii din clasele a XII-a, precum si tinerii care sunt absolventi de liceu cu diploma de bacalaureat si care vor implini cel mult 30 de ani (24 pentru piloti) in anul 2019.
Pentru admiterea in invatamantul postliceal militar de formare a maistrilor militari (cu durata de 2 ani) se pot inscrie elevii din clasele a XII-a, precum si tinerii care sunt absolventi de liceu cu diploma de bacalaureat si care vor implini cel mult 30 de ani in anul 2019.
Pentru admiterea in invatamantul postliceal militar de formare a subofiterilor (cu durata de 1 an) se pot inscrie:
– soldatii/gradatii profesionisti care sunt absolventi de liceu cu diploma de bacalaureat (sau care vor face dovada obtinerii diplomei pana la concursul de admitere) si care vor implini cel mult 35 de ani in anul 2019, cu o vechime in serviciu de cel putin 2 ani pana la data organizarii concursului de admitere si calificativul cel putin ”Bun” in aprecierea de serviciu din ultimii 2 ani;
– elevii din clasele a XII-a si tinerii care sunt absolventi de liceu cu diploma de bacalaureat si care vor implini cel mult 35 de ani in anul 2019.
Pentru colegiile nationale militare (licee militare cu specializare matematica-informatica si durata de 4 ani) se pot inscrie elevii din clasele a VIII-a sau absolventii care nu au fost inmatriculati intr-o unitate de invatamant liceal sau profesional, cu varsta de cel mult 16 ani impliniti in anul 2019.
Veti incepe cu vizita medicala, apoi veti depune documentele necesare in dosarul de candidat (obligatoriu acte de identitate si de studii, cazier). Selectionarea candidatilor recrutati consta in sustinerea unor probe psihologice si fizice. Fiecare candidat recrutat va fi planificat pentru parcurgerea probelor de selectie si va fi anuntat cu privire la data prezentarii la centrul zonal de selectie si orientare de care apartine. Detalii obtineti de la personalul recrutor, la inscriere.
Candidatii admisi (selectionati) vor participa la concursul de admitere (examen scris).
Mai multe informatii si consiliere puteti gasi la birourile informare-recrutare din cadrul centrelor militare judetene si de sector, unde trebuie sa va prezentati cu cartea de identitate. Pentru liceul militar, trebuie sa mergeti cu unul dintre parinti sau tutorele legal.
Salarii 
La nivelul ministerului Apararii solda lunara se compune dintr-o parte fixa alcatuita din solda de functie, solda de grad, gradatii si, dupa caz, solda de comanda si o parte variabila compusa din indemnizatii, compensatii, sporuri, prime, premii si din alte drepturi salariale.
Concret, cuantumul brut al salariilor de baza/soldelor de functie s-a majorat cu 15%, in ultimul an, in conformitate cu prevederile Legii nr. 152/2017. De acesta majorare au beneficiat  cadrele militare in activitate, soldatii si gradatii profesionisti in activitate si personalul civil din Ministerul Apararii Nationale si institutile aflate in subordine, conform adevarul.ro.
Soldatii au cea mai mare crestere
Cea mai mare crestere a soldei se inregistreaza in cazul soldatilor. Astfel, daca in 2016 venitul unui asemenea militar era de numai 1.215 lei, in anul 2018 acesta a ajuns la1.857 lei. Acest lucru inseamna o crestere de 54 la suta a venitului net fata de decembrie 2016.
Cu o treapta mai sus, in cazul unui subofiter, acesta a castigat in luna decembrie 2016: 1.663 lei, in luna aprilie 2017: 1.785 lei, in luna iunie 2017: 2.063 lei, iar in luna ianuarie 2018: 2.440 lei, o crestere de 46,7 la suta, raportat la decembrie 2016.
Plutonierii adjutanti principali sunt subofiterii care au  solda cea mai mare incasand 2.576 de lei.
Trecand la corpul ofiterilor, un tanar locotenent a trecut de la o solda de 2,122 lei, la una de 2,271 de lei.
Alte sporuri si beneficii 
Indiferent de grad sau functie, la capitolul beneficii materiale pot fi incadrate din acest an si diurnele duble pe care militarii le incaseaza in comparatie cu alti bugetari. Astfel daca pleaca la o distanta mai mare de 5 km de localitatea in care isi are locul permanent de munca angajatul beneficiaza, pe perioada executarii acestor tipuri de misiuni, de suma zilnica de 85 de lei. Apoi, tot din acest an, militarii pleaca in concedii pe banii lor, urmand ca la intoarcere sa deconteze cheltuielile in limita sume de 1.450 de lei. In plus, chiria locuintei este compensata de MApN.
Sursa:portalinvatamant.ro

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

Tulnicul, simbol al Țării Moților: Instrumentul muzical face parte din moştenirea culturală a poporului român

Publicat

în

Patrimoniul cultural este, cu siguranță, cel mai de preț lucru pe care îl avem

Tocmai de aceea, Tulnicul, simbol al Țării Moților, este un instrument muzical străvechi despre care se vorbește tot mai rar, dar pe care ne dorim ca și tânăra generație să-i cunoască originea și utilitatea.

Tulnicul este un instrument muzical străvechi care face parte din zestrea națională. Cu aproximativ o sută de ani în urmă, în casa fiecărui moț se găsea măcar un tulnic, la care ştia să cânte întreaga familie.

Pe vremuri, acesta era folosit ca mijloc de comunicare și instrument pentru interpretarea cântecelor, încă de pe vremea dacilor, dacă este să ne luăm după spusele istoricilor.

Localnicii folosesc şi acum tulnicul atât ca instrument muzical, cât şi ca mijloc de comunicare, în satele risipite prin munţi.

Pentru cel de-al doilea rol practic al tulnicului, utilizatorul trebuie să ştie atât cântările specifice care anunţă plecarea la diferite munci şi etapele de lucru, cât şi pe cele destinate unui eveniment major din viaţa omului: naştere, botez, nuntă sau deces.

În trecut, sunetul tulnicului punea pe fugă animalele de pradă sau anunţa primejdia unui război, iar, pe timp de pace, înlocuia dangătul clopotelor de biserică, anunţând sărbătorile creştineşti.

Conform obiceiului, transmis din generație în generație, cântările și chemările de tulnic sunt interpretate de o singură tulnicăreasă. Dacă sunt mai multe tulnicărese, ele pot cânta toate același cântec sau pot interpreta pe tonuri cu un singur tulnic solist. Fiecare tulnic are un sunet aparte, care depinde de lungimea tulnicului și de calitatea lemnului din care este construit.

Astăzi, glasul tulnicului se aude din ce în ce mai rar în zona Munților Apuseni. El sună a praznic sau a dor, pe care unii singuratici sau îndrăgostiţi şi-l mai împărtăşesc peste munţi şi văi.

Conform Dicţionarului de termeni muzicali (DTM) şi a Tezaurelor terminologice din cadrul Institutului de Memorie Culturală, tulnicul este un instrument aerofon, cu formă tubulară, deschisă la ambele capete, care produce sunete muzicale cu ajutorul curentului de aer dirijat prin interiorul său. Tulnicul reprezintă unul dintre cele cinci tipuri de bucium, întâlnite pe povârnişurile de miazăzi şi de răsărit ale Carpaţilor, în munţii din nordul ţării şi din Munţii Apuseni. În general, instrumentele din familia buciumului se prezintă sub forme tronconice drepte, curbate sau răsucite, realizate din fier, lemn sau scoarţă de tei, lemn de brad sau din scoarţă de cireş.

Unii bătrâni susţin că lemnul cel mai bun se găseşte în „fulgeriş”, adică pe înălţimi, unde tună şi fulgeră mai des. E o taină care spune că ramura din care se va naşte viitorul tulnic nu trebuie să audă glas de izvor. La vremea cuvenită iniţierii meşterul dezvăluie ucenicului un secret: copacul crescut între stânci are fibra mai deasă, este mai moale şi se lucrează mai uşor. Se alege creanga cea mai netedă, fără noduri, iar lemnul său trebuie să răsune, să aibă rezonanţă, când este lovit cu securea.

După legile nescrise ale moţilor, cu aproximativ o sută de ani în urmă, în casa fiecăruia se găseau două-trei tulnice, la care ştia să cânte întreaga familie. Localnicii folosesc şi acum tulnicul atât ca instrument muzical, cât şi ca mijloc de comunicare, substituind cu succes încă telefonul mobil în satele risipite prin munţi. Pentru cel de-al doilea rol practic al tulnicului, utilizatorul trebuie să ştie atât cântările specifice care anunţă plecarea la diferite munci şi etapele de lucru, cât şi pe cele destinate unui eveniment major din viaţa omului şi a comunităţii: naştere, botez, nuntă sau deces. În trecut sunetul său punea pe fugă animalele de pradă sau anunţa primejdia unui război, iar pe timp de pace înlocuia dangătul clopotelor de biserică, anunţând sărbătorile creştineşti.

Sursa:acasalaromani.ro, romania-redescoperita.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Urcatul oilor la stână: Datini, tradiții și obiceiuri românești în luna mai

Publicat

în

Măsura oilor sau urcatul oilor la stână, a rămas până în zilele noastre o complexă sărbătoare pastorală care se desfășoară la începutul lunii mai, odată cu formarea stânelor sau cu deplasarea turmelor în zona pășunatului de vară.

Este un obicei cu multiple conotații – economice, sociale, estetice, distractive – la care participă întreaga obște a satului. Acum, în cadrul sărbătoresc, original și pitoresc, se desfășoară, după tradiții seculare, întâiul muls al oilor, consemnându-se drepturile la cota-parte din produsele lactate ale fiecărui proprietar de oi.

De câțiva ani această manifestare are loc, în funcție de starea vremii, după data de 10 mai, în acele sate de munte în care păstoritul mai păstrează din farmecul de altă dată.

Măsura oilor este precedată de unele activități practice (închiderea țarinilor, construirea sau repararea stânelor, înțărcatul mieilor, alegerea oilor sterpe, tunsul oilor și al berbecilor) precum și de activități cu caracter juridic (asocierea proprietarilor de oi, însemnarea oilor, angajarea ciobanilor, arendarea suprafețelor pe care se va pășuna, plata pășunatului etc).

În cazul în care pășunatul este de tip pendulator, când turmele trebuie să se deplaseze la mari distante, o delegație de săteni se deplasează în alt sat, unde închiriază câte un munte pentru întreaga vară. După întoarcerea acestora și anunțarea rezultatelor negocierii, se constituie stânele. Această formă de organizare se mai practică în satele din zona Rădăuți. Păstorii din zona de podiș (satele Bilca, Frătăuți, Arbore, Milișăuți) arendează terenuri în părțile Cârlibabei, pe munții Țapu, Iedu, Oușor, Piatra Roșie sau își organizează stâni pe munții Rarău, Giumalău, Călimani. Pe islazul comunal rămân să pască doar cârlanii și gâștele, uneori în amestec cu porcii.

O etapă importantă pentru buna desfășurare a păstoritului este angajarea oamenilor pricepuți „să poarte stâna”, în frunte cu baciul care gestionează întreaga activitate. Întotdeauna „nimatul” (locul unde stau oile) este păzit de către ciobani pe timp de noapte, câte doi de o parte și de alta a strungii.

Înainte ca oile să fie adunate în turmă, acestea se tund de către proprietari, se despart de miei și se înseamnă în urechi cu „furculițe”, „hârlețe”, „găurele”, cu ciucuri de lână colorata sau cu plăcuțe ștanțate.

Măsura oilor, unul dintre cele mai importante momente din calendarul popular, a căpătat de-a lungul timpului o semnificație deosebită, transformându-se într-o adevărată sărbătoare pastorală.

În satele în care turma urma să parcurgă zeci de kilometri până la locul de pășunat, măsura se făcea pe loc, în capul satului sau pe islazul comunal. Fiecare gospodar își mulgea oile separat, cantitatea de lapte obținută fiind măsurată cu tâncușul și trecută în scriptele baciului. Înainte, cantitatea de lapte obținută la prima mulsoare era trecută pe răboj după care acesta se despica, o parte a însemnărilor rămânând proprietarului.

După operația de măsurare a laptelui, după notarea semnelor făcute în urechile oilor și cinstirea ciobanilor, urma aprinderea unui foc, oile fiind obligate să treacă peste jăratecul sau fumul acestuia, „pentru curățire”, timp în care erau numărate de către cioban și atinse cu o ramură de leuștean.

Turma ajungea la locul de destinație însoțită, de cele mai multe ori, de către preotul din sat. Sus, pe munte, se desfășura un ceremonial de consacrare a locului și de ipostaziere a lupului, prin sfințirea stanei și a oilor. Încă din prima zi de pășunat, aici se aprindea focul viu care, prin grija ciobanilor, era permanent întreținut, obicei păstrat, până nu demult, în stanele din munții Bucovinei.

În localitățile în care pășunatul se desfășoară local, în vatra satului, practicile și obiceiurile la măsura oilor diferă, nu atât în conținut cât în modul de desfășurare. Aici, oile sunt adunate în turme cu o zi-două înaintea zilei de măsură, care este anunțată din timp de către primărie. În această zi, toată suflarea satului se pregătește pentru a participa la sărbătoare. Gospodinele pregătesc mâncăruri speciale (drob de miel, friptură, sarmale, cozonaci, ouă roșii etc.) iar bărbații au grijă ca băutura să fie suficientă. Către amiază, pot fi văzute grupuri de săteni îmbrăcați în costume de sărbătoare îndreptându-se către locul de stână. Dacă satul este mai mare, atunci pe raza lui se formează mai multe stâne. Ajunși la stână, gospodarii își așteaptă oile duse la pășunatul de dimineață. După intrarea oilor în târlă și închiderea acesteia, se derulează ceremonialul de început al pășunatului. Ciobanii înfig în mijlocul țarcului o cruce de lemn împodobită cu verdeață și afumă de jur împrejur gardurile și acareturile stânii, pentru îndepărtarea spiritelor rele. În fata asistenței urmează, apoi, slujba de sfințire a oilor și a stânii, oficiată de către preotul satului. După acest ceremonial, fiecare gospodar își alege oile din turmă și le mulge separat. Laptele obținut se duce în coliba baciului, pentru măsurare, această operație fiind făcută în vase speciale. În urma „măsurii”, fiecare sătean știe ce cantitate de brânză urmează să primească. La măsură nu este permis nici un vicleșug, deoarece se consideră că este de rău augur a se face vreo înșelătorie iar cei prinși cu vicleșuguri sunt supuși unor aspre critici de către întreaga comunitate.

După „măsură” urmează ospățul ritual, pe pajiștea din imediata apropiere a stânei. Pe iarba verde se întind ștergare și covoare pe care se așează bunătățile culinare pregătite special pentru acest moment festiv. Gruparea sătenilor pe pajiște se face în funcție de gradul de rudenie, de vecinătate sau de prietenie. Nimeni nu are voie sa mănânce sau să bea până când nu se termină slujba pe care preotul o oficiază în mijlocul oilor. Apoi, sătenii se ospătează într-o atmosferă plină de voie bună, obișnuind a-și trimite câte ceva unii altora (pahare cu băutură, ouă roșii, bucăți de drob etc). Cât timp durează această masă câmpenească, ciobanii prepară, în stână, primul caș.

La un moment dat, are loc pomana ciobanilor, când aceștia trec printre grupurile așezate pe iarba și primesc din partea participanților câte ceva de mâncare: ouă, friptură, cozonaci, băutură etc. Urmează împărțirea, în mod egal, a primului caș și consumarea sa rituală.

De cele mai multe ori, către seară, sosesc muzicanții tocmiți de către baci sau de către cineva dintre gospodari, ziua terminându-se cu o adevărată petrecere.

Și tot către seară, feciorii fură încălțămintea fetelor și o aruncă, uneori, pentru a nu mai fi găsită, întrucât există credința că, astfel, fetele se vor căsători în acel an.

Vechimea păstoritului este demonstrată și de aceste obiceiuri, practicate, încă, în forma lor ancestrală, făcute în credința că ele vor spori productivitatea iar animalele vor fi apărate de forțele malefice. Sursa:azm.gov.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Din 19 până în 25 mai, a 17-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru „Poveşti”

Publicat

în

Din 19 până în 25 mai, a 17-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru „Poveşti”

Se anunţă o nouă ediţie reuşită a Festivalului Internaţional de Teatru „Poveşti”, cu” o selecţie foarte riguroasă şi foarte bună, cu evenimente foarte frumoase şi foarte bine gândite”, după cum a afirmat managerul Teatrului de Păpuşi „Prichindel” Alba Iulia, Ioana Bogăţan.

În cadrul unei conferinţe de presă dedicată celei de-a 17-a ediţii a festivalului organizat, între 19 şi 25 mai, de „Prichindel” şi Consiliul Judeţean Alba, Ioana Bogăţan a spus că vor fi spectacole bune, atât pentru copii, cât şi pentru adulţi, lansări de carte, expoziţii, ateliere pentru copii. În total peste 30 de evenimente.

Ioana Bogăţan a precizat că biletele au fost epuizate în cea mai mare parte încă din primele două-trei zile, excepţie făcând piesele unor teatre din străinătate, la actuala ediţie fiind invitate companii din Grecia, Italia, Portugalia şi Republica Moldova. În fiecare an există un cap de afiş, anul acesta sunt mai multe, a adăugat Ioana Bogăţan, menţionând în acest sens „Căsătoria” (o producţie a Teatrului de Comedie din Bucureşti), „…Escu” (o coproducţie Teatrul „Stela Popescu” Bucureşti şi Teatrul Naţional „Satiricus” din Chişinău), „La câţiva oameni distanţă de tine” (o coproducţie a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti şi Centrul Cultural „George Coşbuc” Bistriţa), „Agnes, aleasa lui Dumnezeu” (Teatrul Nottara Bucureşti), „Paracliserul” (Teatrul Dramaturgilor Bucureşti) şi „Băieţii de zinc” (Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra” Bucureşti). „Important este că avem acest festival la Alba Iulia şi este important să ne bucurăm de el”, a conchis managerul Teatrului de Păpuşi „Prichindel” Alba Iulia.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba