Educație și Cultură
Ce cuprinde noul manual de sport?! Metodologie de facultate pentru elevii din clasa a 5-a
Dacă până acum, şcolarii de clasa a V-a nu au învăţat cum să meargă, cum să se târască sau cum să sară, ei pot răsufla uşuraţi. Noile manuale cuprind definiţii complexe ale acestor deprinderi. În plus, aceştia vor învăţa şi din înţelepciunea lui Aristotel. Elevii din clasa a V-a nu vor avea manuale pentru materii de bază precum Matematica şi Româna, la care vor fi evaluaţi pentru admiterea la liceu. În schimb, vor avea manuale de Educaţie Fizică ce cuprind noţiuni mult prea avansate pentru vârsta lor, unele dintre acestea studiindu-se abia la facultate, după cum afirmă experţii în Educaţie.
Mai mult, complexitatea manualelor a ajuns într-o notă a penibilului, după cum mai explică specialiştii, iar asta pentru că şcolarilor de clasa a V-a le sunt oferite definiţii complicate ale unor activităţi pe care ei le-au deprins deja în primii ani de viaţă precum mersul, târâtul sau săritul.
Şi absurdul situaţiei nu se opreşte aici: materia din cartea de Sport este „împănată” cu citate filozofice din perioada Greciei Antice scrise greşit din punct de vedere gramatical. Vizavi de toate aceste critici, editorii manualelor se apără spunând că ei nu au făcut decât să cuprindă într-o carte programa şcolară pentru Educaţie Fizică care a fost elaborată anul trecut.
- Ce cuprinde manualul
Dacă un copil de 11-12 ani nu a învăţat până la această vârstă ce înseamnă mersul, el poate să stea liniştit pentru că manualul de Educaţie Fizică prevede o definiţie complexă a acestui mecanism. „Mersul este modalitatea de bază, cea mai simplă, folosită pentru deplasarea omului încă din primul an de viaţă. În timpul mersului vei păstra contactul permanent al unui picior cu solul”, este explicaţia oferită în manual pentru copiii care au ajuns la vârsta preadolescenţei fără a şti cum să meargă.
Mai mult decât atât, în acelaşi material didactic sunt prezentate şi variante de mers. Una dintre acestea este „deplasarea în poziţia ghemuit (mersul piticului)- înaintarea se face cu genunchii indoiti. Trunchiul este drept, ducerea piciorului inainte se face cu o uşoară ridicare a corpului, pentru impingerea piciorului de sprijin pe sol”. Altă modalitate de a merge explicată în manual este „mersul pe vârfuri“. Aceasta se realizează prin „deplasarea pe vârfurile picioarelor, fără a atinge solul cu câlcâiele, menţinând spatele drept şi având privirea înainte“.
- Manual plin de greşeli gramaticale
Manualul de sport pentru clasa a V-a le va explica elevilor cum se stă în coloană, cum să execute o răsucire pe loc sau care sunt părţile corpului şi cum să stea corect în bancă. De asemenea, copiii vor învăţa la ce comenzi date de profesor trebuie să răspundă, cum trebuie să execute o tărâtură, cum să sară, dar şi care sunt punctele cardinale. Iar dacă părinţii îşi fac griji că micuţii nu vor învăţa suficientă teorie, nu este cazul.
Elevii vor avea acces la definiţii despre aparatul locomotor, atitudine cifotică, atitudinea lordotică sau indicatorii morfologici ai organismului. În plus, copiii de 11 ani vor deprinde şi cunoştiinţe filozofice, unde sunt prezente inclusiv citate din Platon, Aristotel sau din civilizaţia latină. „Cele 4 lucruri cu ajutorul cărora oamenii obişnuiau să facă educaţie sunt ştiinţa de carte, gimnastica, muzica, desenul“, este citat ce apaţine lui Aristotel în pagina 10.
Singura problemă este că filozoful este citat greşit de editorii manualului, explică profesorii de Română. „Există o neconcordanţă în ceea ce priveşte folosirea timpurilor verbale. Ambele verbe trebuiau să fie la timpul imperfect pentru că se raportează la o acţiune din trecut“.
- Manualul prevede lucruri care se învaţă la Facultatea de Educaţie Fizică
Cei mai mulţi dintre profesorii de Sport se arată consternaţi de apariţia acestor manuale, principalul motiv fiind că nu le găsesc necesare. „Eu cred că rolul şcolii este să cultive valori şi să-ţi ofere experienţe de învăţare memorabile. Ora de Educaţie Fizică e un spaţiu foarte fertil în care poţi crea astfel de experienţe.
Dacă în loc sa îmbogăţeşti experienţa copiilor, tu vii cu extra informaţie…faci fix pe dos. Referitor la noţiuni, mi se par total nepotrivite vârstei. Aş pune un astfel de manual doar la biblioteca şcolii în cazul în care cineva ar vrea cineva să citească aşa ceva“, crede Maximilian Dobrescu, profesor de Educaţie Fizică.
Dorin Stoican, unul dintre editorii manualului, care este şi profesor de Sport, spune că era nevoie de realizarea acestor manuale întrucât Educaţia Fizică era singura materie la care nu exista un astfel de material didactic. „Manualul nu face decât să respecte programa şcolară care a fost stabilită anul trecut, programă care a fost realizată în colectiv de profesori de Sport. Manualul prevede şi lucruri care se învaţă în Facultatea de Educaţie Fizică“, a recunoscut Dorin Stoican.
sursa: adevarul.ro
Educație și Cultură
Care este exponatul lunii aprilie la muzeul din Sebeș
Exponatul lunii aprilie la muzeul din Sebeș, o bijuterie de acum 4 mii de ani
Exponatul lunii aprilie la Muzeul Municipal „Ioan Raica” Sebeş este un ac cu capul discoidal, care a fost descoperit la Sebeş „Podul Pripocului” într-o aşezare de epoca bronzului aparţinând fazei a II-a a culturii Wietenberg.
Piesa a fost descoperită în anul 1960 în urma cercetărilor întreprinse de muzeul sebeşean, în colaborare cu Institutul de Arheologie din Cluj.
Acul, confecţionat din bronz, are lungimea 19,6 cm şi diametrul discului de 3,9 cm şi este ornamentat printr-un şir de proeminenţe realizate prin ciocănire dinspre partea opusă în tehnica „au repoussé” dispuse pe marginile discului, din care lipseşte un mic fragment. În şirul eliptic este încadrată o cruce realizată în aceiași manieră, iar sub disc tija este torsionată. Piesa a dezvoltat de-a lungul timpului o patină nobilă de culoare verde.
Originea acestui tip de ac se găseşte la începutul epocii bronzului din Europa Centrală, iar piesa de la Sebeş poate fi datată începutul epocii bronzului mijlociu. În preistorie legăturile comerciale ale zonei Sebeşului nu se limitau în numai la ariile învecinate, existând descoperiri care atestă contacte cu spaţiile răsăritene, dar şi cu Europa Centrală. Unul dintre marile drumuri ale care lega podişul Transilvaniei de câmpia Tisei şi Europa Centrală şi trecea, de-a lungul Mureşului. Aşa stand lucrurile, nu ne surprinde prezenţa în bazinul râului Sebeş, afluent al râului Mureş, a unor bunuri de prestigiu importate din alte arii culturale, cum este acul cu cap discoidal descoperit la Sebeş.
Pe acest drum se tranzitau atât sarea, necesară triburilor din vest unde acest bun lipseşte, cât şi unele produse finite din bronz sau aur, specifice spaţiului transilvănean. La schimb cu aceste produse, erau aduse materii prime pentru obţinerea bronzului (cositor, antimoniu, plumb), în baza acestor relaţii comerciale putându-se explica prezenţa la Sebeş a unor piese de factură central europeană, cum este acul cu cap discoidal de la „Podul Pripocului”, Sebeşul fiind situat pe un drum care lega zona saliniferă de la Ocna Sibiului cu Mureşul şi, de aici, cu Transdanubia şi Europa Centrală.
Pe lângă relaţiile de schimb, acul cu cap discoidal de la Sebeş reprezintă o dovadă a simţului estetic deosebit al orfevrarilor care l-au produs, dar şi preferinţele, în ceea ce priveşte podoabele, a celor care l-au achiziţionat, putând oferi indicii asupra modei şi a gustului în materie de podoabe, în acele timpuri. Astfel, se observă legătura comunităților din zonă cu centrele metalurgice central-europene, acul la Sebeş, alături de alte descoperiri, reprezentând una dintre cele mai estice apariţii ale acestui tip de podoabă, cu mult în afara ariei în care ele se concentrează (centrul Europei). Ţinând seama de cronologia absolută realizată pe baza probelor de radiocarbon din necropola Wietenberg de la Sebeş, contemporană cu locuirea de la „Podul Pripocului”, acul poate fi datat în perioada cuprinsă între secolul XX şi jumătatea secolului al XVIII-lea î. Chr.
Educație și Cultură
Performanță de senzație la matematică a unui elev al Școlii Gimnaziale „Mihai Eminescu” Alba Iulia
Elev al Școlii Gimnaziale „Mihai Eminescu” Alba Iulia, performanță de senzație la matematică
Educație și Cultură
„Pentru slava mai mare a lui Dumnezeu. Iezuiții în Transilvania”, expoziție la muzeul albaiulian
Expoziție specială la muzeul albaiulian
-
Știriacum 6 zile
Mesaje, urări şi felicitări pe care să le transmiţi de SFÂNTUL GHEORGHE 2024
-
Politicăacum 2 săptămâni
Revoluția de la 1848 din Transilvania: Pe 18 aprilie, la Blaj avea loc prima adunare a românilor din Transilvania
-
Divertismentacum 6 zile
Ce nume se sărbătoresc de SFANTUL GHEORGHE 2024. Cui îi spunem ”la mulți ani” | radiounirea.ro
-
Știriacum o săptămână
De ce bat clopotele la biserică: Un obicei care datează de sute de ani
-
Știriacum 2 zile
Sâmbăta lui Lazăr: Ce nu ai voie să faci cu o zi înainte de Florii
-
Știriacum 16 ore
Crenguțele de salcie: Semnificația uneia dintre cele mai cunoscute tradiții românești de Florii
-
Știriacum 8 ore
Începe SĂPTĂMÂNA MARE: Ce trebuie să faci în fiecare zi în această perioadă
-
Știriacum o săptămână
Eticheta nu e o simplă formalitate: Codul Bunelor Maniere. Care sunt regulile de bază