Rămâi conectat

Știri

RCA în rate şi scumpiri pentru anumiţi şoferi, din aprilie

Publicat

în

Autoritatea pentru Supravegherea Financiară a trimis în Parlament proiectul de modificare a normelor RCA. Documentul propune modificări fără precedent la legea asigurării auto obligatorii. Acesta ar urma să fie adoptat la jumătatea lunii aprilie, potrivit unor surse parlamentare.

Șoferii cu amenzi, în special pentru viteză, sau nerespectarea culorii semaforului ar putea plăti un tarif mai mare atunci când încheie o poliță de asigurare auto, potrivit modificărilor aduse la Legea RCA, trimise în Parlament de către ASF. „Instituția (n.red. – Consiliul Concurenței) susține continuarea demersurilor ASF pe lângă Poliția Română, astfel încât, în procesul de subscriere, societățile de asigurare autorizate să practice asigurări auto să aibă acces la informații limitate privind cazierul de conducător auto al clienților.

Considerăm că informațiile privind anumite contravenții aplicate în trafic șoferilor, obținute în urma exprimării acordului expres al acestora, ar putea fi utile societăților de asigurare în procesul de evaluare a riscului, astfel încât prima de asigurare să reflecte cât mai fidel riscul asociat”, se arată într-un raport al Consiliului Concurenţei, privind piața asigurărilor auto. Consiliul Concurenței mai recomandă ca plata taxelor și impozitelor aferente autovehiculelor să fie condiționată de prezentarea unei polițe RCA valabile la data plății.

Citește și Şoferii fără accidente ar trebui să plătească RCA mai mic

Asigurare obligatorie în rate

De asemenea, poliţa RCA va putea fi achiziţionată şi în rate, numărul plăţilor fiind eşalonat în funcţie de nevoile consumatorului persoană fizică. Ataşat poliţei, va fi semnat un contract de asigurare, noutate care până acum nu exista în legislaţia românească. „Principalele modificări ale proiectului de lege se referă la reglementarea contractului de asigurare RCA, contract în baza căruia sunt stabilite condiţiile generale și particulare ale acoperirii asigurării RCA, modalitatea și termenele de plată în cazul în care se optează pentru plata în rate, riscurile suplimentare celor obligatorii prevăzute de lege. Contractul RCA poate cuprinde alte clauze și condiţii suplimentare în măsura în care acestea nu restricționează drepturile terțelor persoane prejudiciate”, se arată în documentul trimis de ASF în Parlament.

Daunele, suportate la comun

O altă modificare se referă la răscumpărarea primei de asigurare. Mai exact, păgubitul RCA , la cerere, atunci când are o daună minoră, o poate achita el, astfel încât să nu se încarce cu un istoric negativ ulterior şi să îi crească prima RCA. „O altă noutate o constituie posibilitatea răscumpărării părţii din prejudiciu suportată de asigurat. Prin contractul RCA părţile pot conveni posibilitatea răscumpărarii, respectiv suportarea de către asigurat a contravalorii despăgubirii corespunzătoare evenimentului, asiguratul compensând asigurătorului RCA cuantumul acesteia, ulterior achitării despăgubirii cuvenite persoanei prejudiciate”, mai scrie în document. Un astfel de sistem a mai funcționat în România până în 2007, la intrarea în Uniunea Europeană. Orice daună mai mică de 100 de lei era suportată direct de șoferul vinovat, nu de către firma de asigurare.

Repară-ţi maşina pe propriul RCA

O altă modificare va permite compensarea directă, cu titlu opţional. Prin acest sistem şoferii vor fi despăgubiţi în situaţia în care sunt nevinovaţi de producerea accidentului, de către propriul asigurator RCA. „Astfel, în baza unei clauze contractuale opționale asiguratul va putea să se adreseze propriului asigurător RCA pentru obținerea despăgubirilor, acesta recuperând ulterior contravaloarea daunei achitate de la asigurătorul persoanei vinovate. În urma compensării directe, asigurătorul RCA al persoanei prejudiate recuperează contravaloarea daunei de la asigurătorul RCA al persoanei vinovate de producerea prejudiciului”. Surse din interiorul negocierilor pentru modificarea legii au declarat pentru Capital că această clauză contractuală, dacă este bifată de client, va scumpi poliţa RCA. Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare s-a opus vehement acestui proiect arătând că va conduce la creșterea tarifelor RCA și chiar la o posibilă blocare a pieței. Cele mai active firme pe zona RCA sunt Euroins și Carpatica Asig, ambele cu probleme financiare serioase și cu un număr important de reclamații la ASF. Cel mai mare vânzător de poliţe RCA până anul trecut, Astra Asigurări a intrat în faliment lăsând în urmă inclusiv datorii de peste 15 milioane de euro către alte societăți de asigurare din România. Proiectul de act normativ limitează, totuși, aplicarea decontării directe la daunele materiale, adică nu sunt incluse și daunele morale sau plățile pentru vătămări corporale.

Citește și Șoferii ar putea suspenda polițele RCA dacă nu utilizează mașina

Limite mai mari de despăgubire

Potrivit proiectului de lege, contractul de asigurare RCA se prelungeşte automat la acelaşi asigurator, dacă nu este denunţat cu minim 30 de zile înainte de data expirării. Măsura este criticată de reprezentanţii service-uri. Majoritatea asiguraților, dacă nu sunt atenţi să notifice din timp rezilierea contractului de asigurare, vor fi captivi la aceeaşi societate de asigurare încă un an. Acele societăţi de asigurări se vor baza pe neatenţia asiguraţilor cu privire la termenele de denunţare şi îşi vor menţine captivi clienţii mai mulţi ani. Este foarte posibil ca firmele de asigurări, în această situatie, să ofere în primul an de asigurare un cost al primei de asigurare redus, cost pe care să îl majoreze în următorul an de captivitate”, a declarat pentru Capital, Cristian Muntean, preşedintele Asociaţiei Service-urilor din România. ASF mai propune și modificarea limitelor maxime de despăgubire. Concret, despăgubirea maximă pentru daune materiale va crește de la 1 milion de euro la 1.220.000 de euro, iar limita pentru daune morale și vătămări corporale ar urma să urce de la 5 milioane de euro la 6.070.000 de euro.

Penalităţi mai mici pentru asigurători

Proiectul mai propune înjumătăţirea penalităţilor de întârziere aplicate asigurătorilor în cazul în care nu achită dauna în termen legal. Mai exact, penalităţile de întârziere se reduc de la 0,2% pe ziua de întârziere, la 0,1%. „O astfel de reducere de costuri pentru societăţile de asigurări reprezintă o veritabilă invitaţie la neplata daunelor către păgubiţii RCA. În condiţiile în care peste 80% dintre plăţile operate de către piaţa de asigurări se încadrează înafara termenului legal, ar fi trebuit aplicate măsuri corective mai drastice, pentru că actuala variantă de plată a penalităţilor de întârziere de 0,2% pentru ziua de întârziere este inadecvată”, a mai declarat Cristian Muntean.
ASF mai doreşte reducerea termenului de notificare a asigurătorului RCA în caz de daună la 5 zile lucrătoare de la producerea accidentului. Dacă păgubitul RCA nu notifică în termen de 5 zile lucrătoare de la producerea accidentului, asigurătorul RCA nu îl va mai despăgubi. Actualul termen de notificare a asigurătorului RCA este de 3 ani.

În baza unei clauze contractuale opționale asiguratul va putea să se adreseze propriului asigurător RCA pentru obținerea despăgubirilor, acesta recuperând ulterior contravaloarea daunei achitate de la asigurătorul persoanei vinovate. În urma compensării directe, asigurătorul RCA al persoanei prejudiate recuperează contravaloarea daunei de la asigurătorul RCA al persoanei vinovate de producerea prejudiciului.

Sursa:capital.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

Recepție a lucrărilor pe lotul 1 al Transapusenei

Publicat

în

Transapuseana, recepție a lucrărilor pe lotul 1

Vineri 26 aprilie a avut loc recepția lucrărilor pe lotul 1 al Transapusenei, care totalizează nu mai puțin de 43 de kilometri.

Anunțul a fost făcut de Marius Hațegan, vicepreședinte al Consiliului Județean Alba.

„O investiție pe cât de costisitoare, pe atât de necesară. Ca inginer, pot zice că lucrările sunt de nota 10 și de „jos pălăria!”. Ca vicepreședinte al Consiliului Județean, transmit că am respectat, termenul de finalizare a lucrărilor”, a precizat Marius Hațegan.

Lungimea totală a drumului modernizat este de 78,42 kilometri.

Autoritățile județene afirmă că modernizarea Transapusenei este importantă pentru județul Alba, dar și pentru România, întrucât va îmbunătăți semnificativ infrastructura rutieră și va facilita accesul la arealele turistice din zonă.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Teren multisport în cartierul Recea din Alba Iulia: Autorizație de construire

Publicat

în

Alba Iulia: Autorizație de construire pentru un teren multisport în cartierul Recea

A fost semnată autorizația de construire, în cartierul Recea din Alba Iulia, a unui complex ce va cuprinde un teren multisport, dar și locuri de joacă, inclusiv cu dotări speciale pentru copiii cu dizabilități.
Atât terenul cât și locul special de joacă sunt rezultatul propunerilor albaiulienilor, în cadrul procesului de bugetare participativă.
Terenul multisport va fi unul sintetic, amenajat și dotat corespunzător pentru practicarea mai multor sporturi, iar în întregul complex vor fi plantate vegetație, arbuști și arbori.
În acest moment se lucrează la caietul de sarcini, urmând ca lucrările să fie scoase în cel mai scurt timp la licitație, valoarea totală estimată a investiției fiind de 3,34 milioane lei.

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

29 aprilie: Ziua Veteranilor de Război în România

Publicat

în

Zi dedicată în România veteranilor de război

Ziua veteranilor de război este marcată anual la 29 aprilie, în semn de recunoaştere a meritelor acestora pentru apărarea independenţei, suveranităţii, integrităţii teritoriale şi a intereselor României.

Aceasta a fost instituită prin Hotărârea de Guvern nr. 1222/10.10.2007, publicată în M.O. nr. 699/17.10.2007, iar data aleasă este cea la care, în anul 1902, regele Carol I a promulgat, la solicitarea supravieţuitorilor Războiului de Independenţă (1877-1878), Înaltul Decret prin care a fost instituit pentru prima dată titlul de „veteran de război”, în conformitate cu Convenţia Statelor Europene de la Geneva, în onoarea ostaşilor care au luptat în acest război.

În Războiul de Independenţă (1877-1878) au murit 10.000 de ostaşi din cei peste 58.000, care au constituit Armata de Operaţii, potrivit site-ului oficial al Asociaţiei Naţionale a Veteranilor de Război, www.veterani-ww2.ro. Ulterior, în Primul Război Mondial, în care a fost mobilizată 11% din populaţia ţării, respectiv peste 880.000 de militari, a fost necesară jertfa a peste 410.000 de soldaţi (peste 335.000 de morţi şi dispăruţi şi peste 75.000 de invalizi), în vederea atingerii obiectivului, respectiv acela al eliberării şi al reîntregirii naţionale. Luptele duse pe teritoriul ţării au făcut, de asemenea, circa 650.000 de morţi în rândul populaţiei civile. În cel de-al Doilea Război Mondial, România a înregistrat peste 900.000 de morţi, răniţi, dispăruţi, prizonieri, răniţi şi invalizi, din care circa 92.000 de militari decedaţi, potrivit informaţiilor prezentate în albumul „100 de ani de viaţă, 100 de ani de istorie”, publicat cu prilejul Centenarului Marii Uniri, pe site-ul www.mapn.ro. La data publicării acestui volum, în 2018, mai erau în viaţă aproximativ 8.300 de veterani de război, circa 250 de văduve de război şi în jur de 63.000 de văduve de veterani de război.

Înaltul Decret Regal din 29 aprilie 1902 prevedea, la articolul 2, că: „Pentru ca fiecărui ostaş veteran să i se asigure liniştea şi ocupaţiunea pentru restul de viaţă, i se vor pune la dispoziţie cele necesare în acest scop, ca stimulent pentru generaţiile viitoare”, notează site-ul amintit anterior. Astfel, participanţilor la Războiul de Independenţă li s-au asigurat, pe lângă acest onorant statut, mijloace pentru un trai decent şi diferite înlesniri, în semn de recunoaştere a sacrificiilor lor pe câmpul de luptă.

De asemenea, după Primul Război Mondial, încheiat în anul 1918, au fost adoptate diferite legi, prin care participanţii la campanii şi urmaşii lor au primit diferite drepturi şi avantaje reparatorii. Astfel, prin Legea din 13 ianuarie 1918, participanţii la Primul Război Mondial care au fost decoraţi cu Medalia „Virtutea Militară” de război clasa I, au primit o pensie viageră, iar prin Legea din 2 septembrie 1920, li s-au creat condiţii speciale de pensionare, potrivit volumului „Calendarul Tradiţiilor Militare” (2010). În 1927, prin Decretul – lege nr. 1402 din 15 mai, ofiţerilor activi şi de rezervă care participaseră la Primul Război Mondial şi care fuseseră decoraţi cu Ordinul „Mihai Viteazul”, li s-au acordat loturi de teren sau loturi de casă, precum şi anumite gratuităţi.

Veteranii de război au primit o serie de drepturi şi avantaje şi în anii următori, printr-o serie de acte normative, precum Decretul nr. 1304 din 8 mai 1933, Decretul nr. 1056 din 6 mai 1936, Legea nr. 794 din 4 septembrie 1941, Legea nr. 310 din 24 aprilie 1945, Decretul-lege nr. 440 din 4 iunie 1945. Începând din 1948, aceste drepturi şi avantaje au fost revăzute, unele fiind chiar anulate.

sursa: agerpres.ro

 


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba