Rămâi conectat

Știri

Salariaţii ar putea beneficia de un nou tip de concediu. Proiectul va fi votat în curând de Senat

Publicat

în

Salariaţii părinţi ar putea să beneficieze de un nou tip de concediu, prevede un proiect de act normativ care figurează marţi pe ordinea de zi a senatorilor, fiind propus pentru adoptare. Angajatorii vor fi obligaţi să îl acorde la cererea persoanelor îndreptăţite, iar acestea vor primi lunar şi o indemnizaţie. Pe deasupra, perioada în care angajaţii se vor afla în noul concediu va fi considerată vechime în muncă. Mai multe afli pe radiounirea.ro.

Salariaţii vor putea să beneficieze de un concediu de acomodare pe durata perioadei în care li se va încredinţa un copil în vederea adopţiei, conform unui proiect de lege inclus pe ordinea de zi de marţi a Senatului (prima Cameră sesizată, forul decizional fiind Camera Deputaţilor). Acesta este înscris în procedura de urgenţă, iar comisiile senatoriale care s-au ocupat de avizare şi amendare au propus plenului adoptarea documentului. Propunerea de act normativ – prin care se vor aduce modificări semnificative la Legea nr. 273/2004 privind procedura adopţiei – prevede că noul concediu va avea o durată de cel mult 90 de zile. În acest timp, salariatul îndreptăţit (oricare dintre cei doi soţi ai familiei adoptatoare) va primi şi o indemnizaţie lunară.
Concediul de acomodare şi indemnizaţia vor fi acordate la cerere, iar aceste drepturi vor fi stabilite şi acordate din ziua următoare celei în care este pusă în executare hotărârea judecătorească de încredinţare în vederea adopţiei. „Pe perioada concediului (…), persoana îndreptăţită beneficiază de plata contribuţiei individuale de asigurări sociale de sănătate. Cuantumul contribuţiei se calculează prin aplicarea cotei procentuale, prevazută de lege, la valoarea indemnizaţiei acordate. Fondurile necesare plăţii indemnizaţiei (…), a contribuţiei (…), cheltuielile administrative, precum şi cele de transmitere a drepturilor se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice”, scrie în proiectul de lege.
Totodată, pentru drepturile persoanelor aflate în concediu de acomodare nu se vor datora impozit şi contribuţii sociale obligatorii, exceptând contribuţia la sănătate. Iar perioada respectivă va fi asimilată stagiului de cotizare la obţinerea indemnizaţiilor pentru concediile medicale, pentru obţinerea pensiei şi pentru obţinerea şomajului. „Pentru perioadele asimilate, la determinarea punctajului lunar al asiguratului, pentru stabilirea prestaţiilor de asigurări sociale, din sistemul public de pensii, se utilizează 25% din câştigul salarial mediu brut lunar din perioadele respective”, dispune proiectul de act normativ.
În plus, perioada concediului de acomodare va fi considerată vechime în muncă, în serviciu şi în specialitate.
Cererea pentru acordarea concediului şi a indemnizaţiei va trebui să fie însoţită de:
• certificatul de grefă în baza căruia se execută hotărârea judecătorească de încredinţare în vederea adopţiei;
• documentul care atestă mutarea copilului la adoptator/familia adoptatoare;
• dovada intrării efective în concediu sau a suspendării activităţii.
Conform prevederilor proiectului, cererea şi documentele doveditoare se vor depune şi înregistra la agenţia pentru plăţi şi inspecţie socială în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul/reşedinţa persoana îndreptăţită.
În altă ordine de idei, salariatul care va beneficia de concediul de acomodare şi de indemnizaţia aferentă nu va putea cere, pentru minorul încredinţat pentru adopţie, concediu pentru creşterea copilului sau stimulent de inserţie. Concret, concediul de acomodare va fi acordat doar în cazul adoptării copiilor în vârstă de peste doi ani.
Important! Nu doar salariaţii vor avea dreptul la concediul de acomodare şi indemnizaţia aferentă, ci şi persoanele care obţin venituri din activităţi independente sau activităţi agricole.
Indemnizaţia de concediu de acomodare va fi de 3.400 de lei
Indemnizaţia care va fi acordată salariatului aflat în concediul de acomodare, potrivit proiectului de lege aflat la Senat, va fi în cuantum de 6,8 ISR. Având în vedere că, în prezent, Indicatorul Social de Referinţă are o valoare de 500 de lei, indemnizaţia va fi de 3.400 de lei.
„Calculul şi plata indemnizaţiei, inclusiv a contribuţiei individuale de asigurări sociale de sănătate, se fac de către Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială prin agenţiile pentru plăţi şi inspecţie socială judeţene şi a municipiului Bucureşti şi se achită, în funcţie de opţiunea persoanei îndreptăţite, în cont bancar sau la domiciliul acestuia, respectiv la Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate”, este prevăzut în documentul menţionat.
Atât concediul de acomodare, cât şi plata indemnizaţiei vor înceta la cererea persoanei îndreptăţite sau în ziua următoare celei în care:
• se împlinesc cele 90 de zile de concediu;
• copilul împlineşte 18 ani;
• moare copilul;
• moare persoana îndreptăţită care urma să adopte în calitate de persoană singură;
• a rămas definitivă hotărârea judecătorească de revocare a încredinţării în vederea adopţiei.
În acelaşi timp, suspendarea drepturilor va avea loc în ziua următoare celei în care s-a dispus plasamentul copilului în regim de urgenţă sau a fost pusă în executare hotărârea judecătorească de revocare a încredinţării în vederea adopţiei.

Angajatorii care nu vor acorda concediul de acomodare vor fi amendaţi
Proiectul de lege prevede că angajatorii vor fi obligaţi să acorde concediul de acomodare, în caz contrar urmând să fie amendaţi. Concret, cei care nu vor acorda salariaţilor îndreptăţiţi acest concediu vor fi sancţionaţi cu o amendă cuprinsă între 1.000 şi 2.500 de lei. În acelaşi timp, angajatorii nu vor putea să concedieze angajaţii aflaţi în concediul de acomodare decât dacă acest lucru va fi făcut pentru motive ce intervin ca urmare a reorganizării judiciare, a falimentului sau a desfiinţării.
Referitor la salariaţii care vor dori să facă evaluările pentru obţinerea atestatului şi să realizeze potrivirea practică cu copilul, angajatorii vor fi, de asemenea, obligaţi să acorde timp liber, fără micşorarea drepturilor salariale, în limita a cel mult 40 de ore pe an. Timpul liber va fi acordat în baza unei cereri la care se va anexa calendarul întâlnirilor cu copilul sau programul de vizite.
Cei care nu vor acorda timp liber vor putea fi amendaţi tot cu sume cuprinse între 1.000 şi 2.500 de lei.

Procedura adopţiei va fi uşurată semnificativ
În afară de prevederile referitoare la drepturile pe care le vor avea salariaţii în raport cu angajatorii, în cazul celor care vor vrea să adopte copii, proiectul de act normativ va eficientiza procedura de adopţie aplicabilă în prezent.
Printre cele mai semnificative modificări propuse, conform reprezentanţilor Ministerului Muncii, se numără:
• reducerea de la un an la şase luni a perioadei de căutare a rudelor copilului care vor să se ocupe de creşterea şi îngrijirea acestuia;
• prelungirea valabilităţii atestatului pentru adopţie (necesar viitorilor părinţi) de la un an la doi ani;
• eliminarea etapei de pregătire pentru persoanele cărora le-a expirat atestatul şi solicită obţinerea unuia nou;
• stabilirea compatibilităţii copilului cu adoptatorii la nivelul direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, nu la nivelul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie (ANPDCA), pentru a eficientiza procesul de identificare a celei mai potrivite familii pentru copilul adoptabil;
• eliminarea termenului de doi ani pentru valabilitatea statutului de copil adoptabil (statutul va fi păstrat până la încuviinţarea adopţiei sau până la împlinirea vârstei de 14 ani, când copilul îşi va exprima opinia cu privire la această posibilitate);
• introducerea unor termene pentru procedurile în instanţă pentru cele trei etape ale procesului de adopţie (declararea adoptabilităţii, încredinţarea în vederea adopţiei, încuviinţarea adopţiei).
Schimbările propuse vor ajuta nu numai la simplificarea procedurii de adopţie, ci vor oferi şi soluţii legislative prin care actualul sistem de adopţie să funcţioneze mai bine, subliniază iniţiatorii proiectului.
„Prin actualele modificări aduse legii, ne dorim să flexibilizăm procesul de adopţie. (…) Documentul reflectă credinţa noastră că vom putea oferi oricărui copil care nu are o familie o şansă mai bună de a avea parte de dragostea unor părinţi”, a declarat Gabriela Coman, preşedinte ANPDCA, în primăvară, la momentul lansării proiectului în dezbatere publică. Noua lege va urma să intre în vigoare la patru luni de la publicarea în Monitorul Oficial. Însă până a se putea ajunge în acest punct proiectul de act normativ va trebui adoptat de Parlament.

Ce persoane pot adopta un copil
În prezent, dacă sunt îndeplinite anumite condiţii, copiii pot să fie adoptaţi de către orice persoană sau familie atestată în acest sens, a explicat anul trecut, pentru AvocatNet.ro, Roxana Lupu, Managing Partner Lupu&Partners. Astfel, aceste persoane trebuie să fie cu cel puţin 18 ani mai în vârstă decât adoptatul şi să îndeplinească garanţii morale şi condiţii materiale necesare la creşterea, educarea şi dezvoltarea armonioasă a copilului. „Asupra suficienţei veniturilor în vederea creşterii şi educării copilului se va pronunţa responsabilul de caz în cadrul evaluării sociale în vederea obţinerii atestatului de familie aptă să adopte”, a menţionat Roxana Lupu, având în vedere faptul că legea nu stabileşte un cuantum minim al veniturilor necesare.

În altă ordine de idei, persoanele care n-au capacitate deplină de exerciţiu sau care au boli psihice nu pot să adopte copii. Aceeaşi regulă este aplicabilă şi persoanelor condamnate definitiv pentru infracţiuni contra persoanei/familiei, care au fost săvârşite cu intenţie, dar şi pentru infracţiunea de trafic de persoane sau trafic şi consum ilicit de droguri.
Sursa:avocatnet.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

Din 19 până în 25 mai, a 17-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru „Poveşti”

Publicat

în

Din 19 până în 25 mai, a 17-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru „Poveşti”

Se anunţă o nouă ediţie reuşită a Festivalului Internaţional de Teatru „Poveşti”, cu” o selecţie foarte riguroasă şi foarte bună, cu evenimente foarte frumoase şi foarte bine gândite”, după cum a afirmat managerul Teatrului de Păpuşi „Prichindel” Alba Iulia, Ioana Bogăţan.

În cadrul unei conferinţe de presă dedicată celei de-a 17-a ediţii a festivalului organizat, între 19 şi 25 mai, de „Prichindel” şi Consiliul Judeţean Alba, Ioana Bogăţan a spus că vor fi spectacole bune, atât pentru copii, cât şi pentru adulţi, lansări de carte, expoziţii, ateliere pentru copii. În total peste 30 de evenimente.

Ioana Bogăţan a precizat că biletele au fost epuizate în cea mai mare parte încă din primele două-trei zile, excepţie făcând piesele unor teatre din străinătate, la actuala ediţie fiind invitate companii din Grecia, Italia, Portugalia şi Republica Moldova. În fiecare an există un cap de afiş, anul acesta sunt mai multe, a adăugat Ioana Bogăţan, menţionând în acest sens „Căsătoria” (o producţie a Teatrului de Comedie din Bucureşti), „…Escu” (o coproducţie Teatrul „Stela Popescu” Bucureşti şi Teatrul Naţional „Satiricus” din Chişinău), „La câţiva oameni distanţă de tine” (o coproducţie a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti şi Centrul Cultural „George Coşbuc” Bistriţa), „Agnes, aleasa lui Dumnezeu” (Teatrul Nottara Bucureşti), „Paracliserul” (Teatrul Dramaturgilor Bucureşti) şi „Băieţii de zinc” (Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra” Bucureşti). „Important este că avem acest festival la Alba Iulia şi este important să ne bucurăm de el”, a conchis managerul Teatrului de Păpuşi „Prichindel” Alba Iulia.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Centru de colectare prin aport voluntar, în Ocna Mureș. Primăria solicită acord de mediu

Publicat

în

Centru de colectare prin aport voluntar, în Ocna Mureș. Primăria solicită acord de mediu din partea APM Alba

Un centru de colectare a deșeurilor prin aport voluntar urmează să fie construit în Ocna Mureș. Suprafața acestuia o să fie de 4.450.00 m2, pe care urmează să fie amplasate aporximativ 15 containere.

Conform documentației, prin acest proiect se intenționează construirea unui centru de colectare a deșeurilor prin aport voluntar ce va asigura colectarea separată a deșeurilor. Amplasamentul în suprafața de 4 450.00 m2, aflat în proprietatea domeniului privat al orașului Ocna Mureș identificat cu CF 84021 este situat în extremitatea vestică a localității Ocna Mureș – intravilan, strada Mihai Viteazu, nr. 150, având categoria de folosință: neproductiv, mărginit de terenuri libere de construcții.

Pe amplasament se vor executa următoarele lucrări:

– Platformă carosabilă pentru amplasarea containerelor de tip ab-roll pentru deșeuri și circulația autoturismelor cetățenilor care aduc deșeuri, respectiv a camioanelor (cap tractor), care aduc/ridică containerele de mai sus;
– Platformă betonată pentru amplasarea containerelor de tip baracă;
– Canalizare pentru colectarea apelor pluviale;
– Zonă verde cu gazon și plantație perimetrală de protecție;
– Utilități: Alimentarea cu energie electrică – racord la rețeaua de electricitate existentă în zonă.
– Alimentarea cu apă – apă rece – racord existent la rețeaua de apă a localității – apă caldă – boiler electric – grupuri sanitare.
– Apele uzate fecaloid menajere rezultate de la grupurile sanitare vor fi colectate printr-o rețea internă de canalizare și descărcate într-un bazin betonat impermeabilizat vidanjabil V=8mc, amplasat în incintă.
– Accesul pe proprietate auto și pietonal se face pe zona de Sud-Est din drumul comunal DC3.

La finalizarea lucrărilor de construcție, prin grija beneficiarului se va realiza platforma carosabilă în interiorul proprietății, terenul rămas liber va fi amenajat parțial cu gazon, iar restul va fi plantat cu pomi, flori și arbuști decorativi.deșeurilor din containerele deschise înalte.

– Stâlpi de iluminat și camere de supraveghere (8 bucăți). Copertină pe structură metalică ușoară (conform proiect de rezistență) pentru protecția containerelor deschise;
– Împrejmuire a amplasamentului cu gard din panouri bordurate prinse pe stâlpi rectangulari din oțel, cu poartă de acces culisantă – acționare manuală;
– În zona de acces principal se va monta un cântar carosabil pentru camioane (cap-tractor);
– Platforma va fi prevăzută cu următoarele dotări:
– Container de tip baracă pentru administrație – supraveghere, prevăzut cu un mic depozit de scule și două grupuri sanitare, unul pentru angajatul platformei, altul pentru cetățenii care aduc deșeuri;
– Container de tip baracă, frigorific, pentru cadavre de animale mici de casă (pisici, câini, păsări);
– Un container de tip baracă pentru colectarea de deșeuri periculoase (vopsele, bidoane de vopsele sau diluanți, medicamente expirate, baterii)
– Trei containere prevăzute cu presă pentru colectarea deșeurilor de hârtie/carton, plastic, respectiv textile;
– Trei containere închise și acoperite de tip walk-in, pentru colectarea deșeurilor electrice/electronice, a celor de uz casnic (electrice mari – frigidere, televizoare, etc.) și a celor de mobilier din lemn;
– Două containere de tip SKIP deschise, pentru deșeuri de sticlă – geam, respectiv sticle/borcane/recipiente;
– Trei containere deschise, înalte, de tip ab-roll pentru anvelope, deșeuri metalice, deșeuri de curte/grădină (crengi, frunze, etc.);
– Trei containere deschise, joase, de tip ab-roll pentru deșeuri din construcții, moloz;
– Separator de hidrocarburi pentru toată platforma carosabilă;
– Două scări mobile metalice (oțel zincat) pentru descărcarea.

Utilități: Alimentarea cu energie electrică – racord la rețeaua de electricitate existentă în zonă.

Alimentarea cu apă – apă rece – racord existent la rețeaua de apă a localității – apă caldă – boiler electric – grupuri sanitare.
Apele uzate fecaloid menajere rezultate de la grupurile sanitare vor fi colectate printr-o rețea internă de canalizare și descărcate într-un bazin betonat impermeabilizat vidanjabil V=8mc, amplasat în incintă.

Accesul pe proprietate auto și pietonal se face pe zona de Sud-Est din drumul comunal DC3.

La finalizarea lucrărilor de construcție, prin grija beneficiarului se va realiza platforma carosabilă în interiorul proprietății, terenul rămas liber va fi amenajat parțial cu gazon, iar restul va fi plantat cu pomi, flori și arbuști decorativi.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

„Serbarea Narciselor” 2024 de la Negrileasa, în 18 și 19 mai: Care este programul evenimentului

Publicat

în

„Serbarea Narciselor” 2024 de la Negrileasa, în 18 și 19 mai: Care este programul evenimentului

Poiana Negrileasa din comuna Bucium, declarată monument al naturii, găzduiește și în 2024 „Serbarea Narciselor”, una dintre cele mai vechi sărbători din ţara noastră.

Locuitorii din zona Munţilor Apuseni, dar şi din diverse părţi ale ţării sunt invitați să se bucure de frumuseţea zonei, priveliştea încântătoare şi mireasma oferită de numărul foarte mare de narcise.
În acest an, evenimentul are loc în zilele de 18 și 19 mai, când sunt programate şi spectacole de muzică uşoară şi populară.
Program SERBAREA NARCISELOR DE LA NEGRILEASA MAI 2024

Sâmbătă, 18 mai, de la ora 17:00:

* Calin Buzgariu, Alex Bunea, Alexandra Veres si Daliana Hanes;
* Sandra N. Fata de la munte o sa ne incante cu un recital de 1 ora. O interpreta care se incadreaza perfect cu melodiile ei in cadrul de poveste al Negrilesei.
* Difuzam filmul Avram Iancu impotriva imperiului dupa care urmeaza muzica de toate genurile si tragem cortina;
Duminică, 19 mai, de la ora 9:00:

* Sunet de tulnice
* Formatia Efect Music
* Ansamblul Tarina Cupru Min
* Ansamblul Fii Motilor Buces
* Ansamblul Doina Crisului Brad
* Ansamblul AURARII Bucium
* Monica Blaga
* Denisa Macavei
* Delia Jude si Alin Joldes
* Varul Sandel
* Oana Bozga Pintea
* Lena Miclaus si Septimiu Marisca

În poiană o să avem și comercianți pe toate gusturile și de la an la an mai încadrați în specificul sărbătorii. O să fie și tobogane pentru cei mici și sperăm să putem să ne ridicăm la așteptările dvs și cu drumul de acces.

Încheiem printr-o rugăminte majoră, RESPECTAȚI POIANA, RESPECTAȚI FLORILE, IUBIȚI NATURA ȘI PĂSTRAȚI CURĂȚENIA!”, transmit organizatorii.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba