Știri
SAL : Soluționarea Alternativă a Litigiilor. Ce soluții vor avea păgubiții, începând cu 2016
Aţi fost la mare şi sunteţi nemulţumiţi de condiţiile de cazare? Vă puteţi adresa Agenției Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) care va sancţiona hotelul, dar banii îi recuperaţi, dacă îl daţi în judecată hotelul sau dacă negociaţi printr-un mediator.
Rezolvarea alternativă
Pe lângă aceste variante, din 9 ianuarie 2016, vă veți putea plânge unei entități specializate în soluționarea alternativă a litigiilor. Pe scurt, SAL. Aceasta va aplica proceduri extrajudiciare de rezolvare a reclamaţiilor, va fi independentă și imparţială (conciliator, mediator, avocatul poporului, cameră de recurs etc.). Ea va propune o soluţie sau va convoca părţile pentru a găsi o soluţie, în cel mult 90 de zile. Așa prevăd Directiva 2013/11/UE SAL şi Regulamentul 524/2013 SOL (soluţionarea online a litigiilor), de la care sunt exceptate doar serviciile medicale şi cele din educaţie.
„Prin apelarea la entitățile SAL, profesionistul – retailer-ul, banca sau asiguratorul – nu va mai fi sancționat”, ne-a spus Alexandru Encean, partner al entității SAL Ombudsman Services.
Proiecte avem, legea lipseşte
Clientul nu va plăti nimic pentru aceste servicii, în schimb, comerciantul s-ar putea să achite nişte taxe. Deocamdată, nu se știe cine sunt entităţile SAL de la noi, deoarece România este singura țară din UE care nu a adoptat încă nouă legislație, deşi avea termen până pe 9 iulie.
Există însă două proiecte. Unul este al ANPC. Iniţiat în septembrie 2014, pe acesta l-au completat BNR, Asociaţia Română a Băncilor și Autoritatea pentru Supraveghere Financiară (ASF). Acesta este pe circuitul interministerial, ne-au spus reprezentanţii ANPC.
Fiecare ar vrea SAL-ul său
Fiecare dintre cele cinci organizaţii doreşte să înfiinţeze propria entitate SAL. „Nicio instituție a statului român nu poate crea entitate SAL, pentru că ea trebuie să fie independentă, adică să nu fie sub tutela niciunei alte entități (…) Toate celelalte țări au entități SAL mediatori și arbitri”, ne-a precizat Mugur Mitroi, președintele Consiliului de Mediere.
Dacă până în ianuarie Guvernul nu transmite Comisiei Europene entitățile SAL locale, românii se vor adresa direct celor europene pentru rezolvarea problemelor. În cele două proiecte de lege se scrie că autoritatea din România care va transpune legislaţia europeană în România este Ministerul Energiei, IMM-urilor şi Mediului de Afaceri. Operaționalizarea regulilor europene (crearea structurilor, informarea cetățenilor etc.) trebuie făcută până în 2018, ne-a menţionat Călin Rangu, directorul Direcției Protecția Consumatorilor din cadrul ASF.
Cum se va aplica
Consumatorul se va putea adresa oricărei entităţi SAL specializată în domeniul în care are problema şi care este acceptată de comerciant sau de producător. Toate entitățile SAL trebuie comunicate Comisiei Europene și incluse pe platformele SOL, fiind disponibile pentru oricare țară din UE. Astfel, orice român îşi va putea rezolva, spre exemplu, plângerea legată de un produs cumpărat de la Londra, în timpul vacanţei, după ce ajunge acasă.
Comercianţii (restaurante, magazine, agenţii de turism etc.), instituţiile financiare (bănci, societăţi de asigurări etc.) şi producătorii vor afişa, la intrare, entităţile SAL agreate să le soluţioneze disputele cu clienții, din 9 ianuarie 2016.
„Practica internaţională în domeniu arată că procedurile SAL specifice, pe anumite sectoare de activitate, dezvoltate în cadrul unor consultări adecvate, cu implicarea tuturor părţilor interesate, au o credibilitate semnificativ mai mare decât procedurile SAL stabilite la nivel centralizat”, ne-au explicat reprezentanții BNR.
Comparativ cu un proces, soluţionarea unei dispute prin mediere este cu 60% mai ieftină şi de 13 ori mai rapidă, în 43 de zile, faţă de 566 de zile, conform Comisiei Europene.
Centru SAL pentru sistemul financiar-bancar
BNR doreşte să înfiinţeze Centrului SAL pentru sistemul financiar-bancar, ca entitate juridică autonomă, neguvernamentală, apolitică, fără scop lucrativ, de interes public, cu personalitate juridică, având competență exclusivă de soluționare a litigiilor din sistem.
„Soluţionarea litigiilor înaintate de către consumatori Centrului SAL ar fi efectuată de Corpul Conciliatorilor, format din persoane fizice, cu expertiză în domeniul SAL, responsabile cu derularea procedurilor SAL, selectate potrivit criteriilor stabilite de Colegiul de Coordonare”, ne-au detaliat reprezentanțiii BNR.
Un fel de entitate SAL are ASF
Modele asemănătoare vor să înfiinţeze ANPC-ul și ASF-ul. În plus, Călin Rangu precizează că singura organizație de tip ombudsman (un fel de avocatul poporului, dar pe domeniu sau industrie), făcută întâmplător după modelul entităţilor SAL, este departamentul de rezolvare a petițiilor din cadrul ASF-ului. Mai exact, acesta face o concilieri, deoarece le oferă celor două părți o soluție, spre deosebire de mediere, care ajută părțile să ajungă la o soluție.
„Noi vrem să fie cât mai multe entități SAL, dar să fie niște norme profesionale foarte clare. Specialiștii aceștia ar trebui autorizați de autoritatea competentă în domeniu. De asta ASF-ul și BNR-ul doresc niște organisme care să asigure profesionalizarea acestor organisme”, a adăugat Rangu. De altfel, în prezent, mediatorii se specializează în litigii și în reclamații precum cele soluționate de ANPC, de ASF și de BNR.
„Noi am propus și un sistem prin care partea reclamată, dacă se retrage din discuții, primește amendă, pentru că fără măsuri coergitive nu se poate în România”, a subliniat Rangu.
În plus, ASF-ul susţine că dorește să colecteze de la entitățile SAL informaţii despre practicile din domeniu, ca să știe ce măsuri să ia, pentru îmbunătățirea pieței.
Știri
Recepție a lucrărilor pe lotul 1 al Transapusenei
Transapuseana, recepție a lucrărilor pe lotul 1
Vineri 26 aprilie a avut loc recepția lucrărilor pe lotul 1 al Transapusenei, care totalizează nu mai puțin de 43 de kilometri.
Anunțul a fost făcut de Marius Hațegan, vicepreședinte al Consiliului Județean Alba.
„O investiție pe cât de costisitoare, pe atât de necesară. Ca inginer, pot zice că lucrările sunt de nota 10 și de „jos pălăria!”. Ca vicepreședinte al Consiliului Județean, transmit că am respectat, termenul de finalizare a lucrărilor”, a precizat Marius Hațegan.
Lungimea totală a drumului modernizat este de 78,42 kilometri.
Autoritățile județene afirmă că modernizarea Transapusenei este importantă pentru județul Alba, dar și pentru România, întrucât va îmbunătăți semnificativ infrastructura rutieră și va facilita accesul la arealele turistice din zonă.
Știri
Teren multisport în cartierul Recea din Alba Iulia: Autorizație de construire
Alba Iulia: Autorizație de construire pentru un teren multisport în cartierul Recea
Știri
29 aprilie: Ziua Veteranilor de Război în România
Zi dedicată în România veteranilor de război
Ziua veteranilor de război este marcată anual la 29 aprilie, în semn de recunoaştere a meritelor acestora pentru apărarea independenţei, suveranităţii, integrităţii teritoriale şi a intereselor României.
Aceasta a fost instituită prin Hotărârea de Guvern nr. 1222/10.10.2007, publicată în M.O. nr. 699/17.10.2007, iar data aleasă este cea la care, în anul 1902, regele Carol I a promulgat, la solicitarea supravieţuitorilor Războiului de Independenţă (1877-1878), Înaltul Decret prin care a fost instituit pentru prima dată titlul de „veteran de război”, în conformitate cu Convenţia Statelor Europene de la Geneva, în onoarea ostaşilor care au luptat în acest război.
În Războiul de Independenţă (1877-1878) au murit 10.000 de ostaşi din cei peste 58.000, care au constituit Armata de Operaţii, potrivit site-ului oficial al Asociaţiei Naţionale a Veteranilor de Război, www.veterani-ww2.ro. Ulterior, în Primul Război Mondial, în care a fost mobilizată 11% din populaţia ţării, respectiv peste 880.000 de militari, a fost necesară jertfa a peste 410.000 de soldaţi (peste 335.000 de morţi şi dispăruţi şi peste 75.000 de invalizi), în vederea atingerii obiectivului, respectiv acela al eliberării şi al reîntregirii naţionale. Luptele duse pe teritoriul ţării au făcut, de asemenea, circa 650.000 de morţi în rândul populaţiei civile. În cel de-al Doilea Război Mondial, România a înregistrat peste 900.000 de morţi, răniţi, dispăruţi, prizonieri, răniţi şi invalizi, din care circa 92.000 de militari decedaţi, potrivit informaţiilor prezentate în albumul „100 de ani de viaţă, 100 de ani de istorie”, publicat cu prilejul Centenarului Marii Uniri, pe site-ul www.mapn.ro. La data publicării acestui volum, în 2018, mai erau în viaţă aproximativ 8.300 de veterani de război, circa 250 de văduve de război şi în jur de 63.000 de văduve de veterani de război.
Înaltul Decret Regal din 29 aprilie 1902 prevedea, la articolul 2, că: „Pentru ca fiecărui ostaş veteran să i se asigure liniştea şi ocupaţiunea pentru restul de viaţă, i se vor pune la dispoziţie cele necesare în acest scop, ca stimulent pentru generaţiile viitoare”, notează site-ul amintit anterior. Astfel, participanţilor la Războiul de Independenţă li s-au asigurat, pe lângă acest onorant statut, mijloace pentru un trai decent şi diferite înlesniri, în semn de recunoaştere a sacrificiilor lor pe câmpul de luptă.
De asemenea, după Primul Război Mondial, încheiat în anul 1918, au fost adoptate diferite legi, prin care participanţii la campanii şi urmaşii lor au primit diferite drepturi şi avantaje reparatorii. Astfel, prin Legea din 13 ianuarie 1918, participanţii la Primul Război Mondial care au fost decoraţi cu Medalia „Virtutea Militară” de război clasa I, au primit o pensie viageră, iar prin Legea din 2 septembrie 1920, li s-au creat condiţii speciale de pensionare, potrivit volumului „Calendarul Tradiţiilor Militare” (2010). În 1927, prin Decretul – lege nr. 1402 din 15 mai, ofiţerilor activi şi de rezervă care participaseră la Primul Război Mondial şi care fuseseră decoraţi cu Ordinul „Mihai Viteazul”, li s-au acordat loturi de teren sau loturi de casă, precum şi anumite gratuităţi.
Veteranii de război au primit o serie de drepturi şi avantaje şi în anii următori, printr-o serie de acte normative, precum Decretul nr. 1304 din 8 mai 1933, Decretul nr. 1056 din 6 mai 1936, Legea nr. 794 din 4 septembrie 1941, Legea nr. 310 din 24 aprilie 1945, Decretul-lege nr. 440 din 4 iunie 1945. Începând din 1948, aceste drepturi şi avantaje au fost revăzute, unele fiind chiar anulate.
sursa: agerpres.ro
-
Știriacum 7 zile
Mesaje, urări şi felicitări pe care să le transmiţi de SFÂNTUL GHEORGHE 2024
-
Politicăacum 2 săptămâni
Revoluția de la 1848 din Transilvania: Pe 18 aprilie, la Blaj avea loc prima adunare a românilor din Transilvania
-
Divertismentacum 7 zile
Ce nume se sărbătoresc de SFANTUL GHEORGHE 2024. Cui îi spunem ”la mulți ani” | radiounirea.ro
-
Știriacum o săptămână
De ce bat clopotele la biserică: Un obicei care datează de sute de ani
-
Știriacum 2 zile
Sâmbăta lui Lazăr: Ce nu ai voie să faci cu o zi înainte de Florii
-
Știriacum o zi
Crenguțele de salcie: Semnificația uneia dintre cele mai cunoscute tradiții românești de Florii
-
Știriacum 21 de ore
Începe SĂPTĂMÂNA MARE: Ce trebuie să faci în fiecare zi în această perioadă
-
Știriacum o săptămână
Eticheta nu e o simplă formalitate: Codul Bunelor Maniere. Care sunt regulile de bază