Rămâi conectat

Știri

Mai multe străzi din Căpâlna de Jos modernizate: Licitația de peste 5.000.000 de lei, lansată în SEAP

Publicat

în

Mai multe străzi din localitatea Căpâlna de Jos modernizate: Licitația de peste 5.000.000 de lei, lansată în SEAP

Compania Națională de Investiții a lansat în SEAP o licitație pentru execuția unor lucrări pentru proiectul „Modernizare străzi in localitatea Căpâlna de Jos, comuna Jidvei, județul Alba”. Valoarea totală estimată a investiției este de 5.138.261,32 de lei, fără TVA.

Obiectivul feneral al proiectului „Modernizare străzi în localitatea Căpâlna de Jos, Comuna Jidvei, județul Alba” este îmbunătățirea infrastructurii prin asigurarea unor condiții optime pentru circulația pe drumul public și implicit îmbunătățirea calității vieții comunității aflate in zona de influență a proiectului, precum și crearea condițiilor optime desfășurării activităților zilnice.

Obiectivele specifice ale proiectului:

1.Modernizarea străzi in localitatea Căpâlna de Jos, comuna Jidvei, județul Alba, precum și asigurarea unor gabarite corespunzătoare pentru străzile existente, duce la sporirea accesibilității, a confortului și a siguranței cetățeniilor

2.Asigurarea condițiilor minime de siguranță și confort
Descrierea situației existente

Localitatea Căpâlna de Jos se desfășoară în lungul drumului județean DJ 142N, iar străzile care urmează să fie modernizare alcătuiesc o rețea care asigură accesul riveranilor spre proprietățile acestora. Traseul existent al străzilor este un unul sinuos, condiționat de limitele de proprietate. Având in vedere că Primăria Comunei Jidvei nu dispune de un nomenclator al străzilor, pentru identificarea lor in cadrul proiectului au fost numerotate de la 1 la 16.

Majoritatea străzilor au o îmbrăcăminte asfaltică ușoară care a fost compromisă prin lucrările edilitare care s-au realizat pe amplasament. Îmbrăcămintea asfaltică are durata de viață depășită. Excepție fac strada 2 între kilometrii 0+184 și 0+363, strada 4 intre kilometrii 0+200 și 0+335, strada 6 intre kilometrii 0+670 și 0+720, strada 10 intre kilometrii 0+075 și 0+540 si strada 11 integral, care prezintă o pietruire cu materiale locale.

Partea carosabilă existentă este foarte variabilă, între 3 si 5.5 metri, fiind condiționată de limitele de proprietate. Pe traseu sunt vizibile tasări ale corpului de drum (in special pe zonele de refaceri după introducerea rețelelor edilitare), deformații în profil longitudinal, rupturi de margine, gropi, făgașe și burdușiri. Elementele geometrice ale traseului nu corespund categoriei străzilor, existând tronsoane cu lățime sub 3 metri. Trotuarele nu sunt amenajate decât sporadic pe unele străzi. Trotuarele existente sunt amenajate de riverani la limita de proprietate, majoritatea fiind din beton si foarte degradate. Profilul în lung al străzilor urmărește formele de relief străbătute, alternând declivități reduse cu declivități accentuate. Sistemele de scurgere existente în zona străzilor sunt alcătuite din șanțuri și rigole de pământ, cu mici excepții, pe tronsoane realizate de riverani în fața proprietăților. Sistemul de scurgere a apelor nu are capacitatea necesară asigurării scurgerii apelor în lungul drumului. Accesele nu sunt așezate la cotă, pentru a asigura continuitatea șanțurilor, si sunt amenajate de riverani diverse soluții. Descărcarea apelor pluviale se realizează prin podețe tubulare. În marea majoritate podețele nu asigurĂ debuȘeul pentru scurgerea apelor. SistemUL de semnalizare rutierĂ este inexistent.

În lungul traseului nu s-a constatat, în schimb prezența unor alunecări de teren active.

Având in vedere ca in prezent străzile sunt intr-o stare avansată de degradare, circulația fiind îngreunată, mai ales pe timp ploios, prin implementarea proiectului se preconizează reducerea cu peste 30% a timpului de deplasare. În funcție de configurația existentĂ, traseul drumurilor a fost sistematizat prin proiectarea elementelor geometrice, astfel încât acestea să indeplinescă condițiile impuse de circulația rutieră modernă și să corespundă normelor tehnice în vigoare. Proiectarea s-a făcut cu respectarea prevederilor STAS 863 si STAS 10144.

Lungimea totala a rețelei de străzi proiectate este de 4.300 de metri. În locurile unde situația din teren a permis-o, s-au prevăzut trotuare pe o parte a străzilor rurale sau pe ambele părți. Trotuarele vor fi încadrate de borduri prefabricate din beton sau de șanțuri pereate. S-a pastrat traseul existent al drumurilor, cu ușoare corecții locale pentru încadrarea în prevederile STAS 863. Viteza de proiectare adoptată este de 50 km/h, cu restricții de viteză impuse de punctele dificile ale traseului. Străzile se vor realiza din aliniamente racordate cu curbe circulare si cu clotoide. La trasarea curbelor s-a âinut cont de păstrarea pe cât posibil a platformei existente și s-a evitat demolarea unor construcții. Panta acostamentelor este de 4% înspre marginea platformei drumurilor, acestea realizându-se dintr- un strat de balast și unul din piatră spartă. Apa de pe carosabil se va scurge în șanțurile si rigolele proiectate.

Sistemul rutier proiectat va avea următoarele caracteristici:

•4 cm strat de uzură BA 16 conform AND605 (BA16 rul conform SREN 13108);
•5 cm strat de legătură BAD 22.4 conform AND605 (BA22.4 leg conform SR EN 13108);
•16 cm strat de bază din piatră spartă (conform SR EN 13242+A1, STAS 10473);
•30 cm strat de fundație din balast conform SR EN 13242+A1
•10 cm strat de formă din balast conform SR EN 13242 +A1;

Sistemul rutier pentru acostamente va fi realizat dintr-un strat de fundație de 15cm balast și un strat superior din 10 cm din piatră spartă.

Trotuarele vor avea următorul sistem rutier:

•4 cm strat de uzură BA 8 conform AND605 (BA16 rul conform SR EN 13108);
•12 cm strat de bază din piatră spartă (conform SR EN 13242+A1, STAS 10473);
•20 cm strat de fundație din balast conform SR EN 13242+A1


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

Locuințele din Lupșa și Hădărău, branșate la sistemul cu apă potabilă centraliza: Proiectul care așteaptă undă verde de la APM Alba

Publicat

în

Locuințele din Lupșa și Hădărău, branșate la sistemul cu apă potabilă centralizat

Peste 400 de branșamente urmrează să fie făcute, prin proiectul care așteaptă undă verde de la APM Alba.

Amplasamentul studiat se găsește în comuna Lupșa, localitatea Lupșa și Hădărău. Terenurile pe care se vor executa lucrările proiectate sunt cuprinse pe domeniul public-administrativ al acesteia.

În prezent, zona studiată din localitățile Lupșa și Hădărău, nu dispun de un sistem centralizat de alimentare cu apă potabilă. Există un sistem de alimentare cu apă și stație de tratare – aflat la nivel de execuție, cu implementare în perioada imediat următoare, motiv pentru care se va face referire la această rețea ca și cum ar fi existentă.

Problema la sistemul de alimentare cu apă potabilă este faptul că proiectul nu a fost finanțat și pentru branșamentul proprietăților la acest sistem. Investiția inițială a fost de execuție a captării de apă, stației de tratare și conductele de distribuție.

Prin urmare, proprietățile nu sunt branșate la sistemul de alimentare cu apă, motiv pentru care acest sistem nu este integral. Totodată, fără a avea consumatori, Stația de Tratare nu poate funcționa în parametrii proiectați.

Prin investiția propusă se dorește branșarea proprietăților la sistemul de alimentare cu apă.

Ținând cont de cele arătate mai sus și de prevederile și conținutul documentelor strategice de țară care sunt:

– planul național de dezvoltare;
– codul național strategic de referință;
– programul național de dezvoltare urbană;
– planul de dezvoltare al regiunii;
– strategia de dezvoltare a Comunei.

Majoritatea gospodăriilor se alimentează cu apă din fântâni, sau diferite tipuri de captări (curs de apă, foraj) dar nu beneficiază de apă potabilă. Situația actuală este incompatibilă cu normele sanitare din U.E., dar și cu normele societății moderne, iar populația este expusă riscului epidemiologic de apariție a îmbolnăvirilor hidrice.

Consiliul Local LUPȘA urmărește branșarea tuturor proprietăților la sistemul de alimentare cu apă potabilă centralizat.

Entitatea responsabilă cu implementarea proiectului este Consiliul Local al Comunei Lupșa.

Conform documentației, pentru dimensionarea sistemului de alimentare cu apă, s-a considerat că, în perspectivă, toți locuitorii vor avea instalații interioare de apă rece, apă caldă și canalizare, cu preparare individuală a apei calde.

În urma calculelor efectuate conform SR 1343-1/95, au rezultat următoarele debite caracteristice (pentru nevoi gospodărești, nevoi publice):

Qzi med = 224,56 m³/zi = 2,59 l/s;
Q zi max = 291,94 m³/zi = 3,37 l/s;
Q max orar = 817,43 m³/zi = 34,05 m³/h = 9,46 l/s.

Branșamentul locuințelor se va face prin cămine de branșament din material plastic, prevăzute cu capac de acces. Căminele vor fi pre-echipate cu contor Dn 25 mm, 2 robinete de secționare, cât și mufe de legătură la conducta de branșament.

Amplasarea căminelor de branșament se va face la limita de proprietate, pe cât posibil în spațiul verde evitându-se astfel amplasarea acestora în trotuar.

Astfel, s-a prevăzut un număr de 446 buc cămine de branșament, în vederea contorizării întregii zone extinse a localităților.

Conductele de branșament sunt realizate din țeavă de PEHD PE100 Pn6 RC având diametrul Dn 25 și se vor realiza din conducta de serviciu prin intermediul colierelor de branșare pentru țevi de polietilenă, adaptate la diametrul conductelor (conform SR 8591-91 și SR 4163/1-95).

Lungimea totală a conductelor de branșament PEID PE100 RC DN25 mm Pn 6 va fi de cca. 1460 ml.

Calculul sarcinii hidrodinamice necesare pentru alimentarea cu apă a unei gospodării s-a efectuat în ipoteza asigurării prin branșament a necesarului de apă rece și necesarul de apă rece pentru prepararea apei calde, pentru punctul de consum cel mai dezavantajat din punct de vedere hidraulic.

Pentru o gospodărie obișnuită, tip parter sau P+1, se vor prevedea branșamente Dn 25, executate din țeava PEID 25, prevăzute cu contor de apă Dn 25 (Qn=1,50-6,00 m³).
Montajul conductelor de branșament se va face subteran sub adâncimea minimă de îngheț conform STAS 6054-77 (-0,90 m).

Săpătura se execută atât mecanic cât și manual, funcție de prezența pe traseu a altor utilități, cu pereți verticali, lățimea săpăturii aferente conductei de legătură fiind de 0,6 m; pozarea conductei se va realiza pe un pat de nisip de 10 cm sub generatoarea inferioară, iar umplutura până la 15 cm deasupra generatoarei superioare se va realiza cu nisip bine compactat, restul umpluturii fiind reprezentat de materialul rezultat din săpătură, sortat și măruntit pentru eliminarea bolovanilor și a bulgărilor mari. Materialul excedentar, rezultat în urma săpăturii, va fi îndepărtat.

Căminul de apometru va fi de tip monobloc, complet echipat, compus din: corp cămin din polietilenă (PE) executat prin turnare în dublu strat – strat compact de polietilenă la exterior și strat de polietilenă expandată la interior, cu rol de izolație termică, având Dn500 mm și H= 1100 mm, prevăzut cu capac din polietilenă; capacul este prevăzut cu cameră de formare a pernei de aer împotriva înghețului, etanșarea se face cu garnitură din cauciuc EPDM; căminul este echipat cu contor, robinete de separare și fitingurile de montaj aferente. Căminul se montează pe un pat de nisip de 10 cm, bine compactat, materialul de umplutură se va aplica în straturi uniforme succesive de 20 – 40 cm, cu compactare la minim 90%.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Vizită la Sebeș a unor oficiali din Landul Brandenburg

Publicat

în

Oficiali din Landul Brandenburg în vizită la Sebeș

Marți 14 mai, conducerea Primăriei Sebeș a primit, în Aula Primăriei, o delegație a membrilor Comisiei pentru Afaceri Europene a Parlamentului Landului Brandenburg, condusă de Barbara Richstein, vicepreședintele Parlamentului Landului Brandenburg și Matthias Stefke, vicepreședintele Comisiei Afaceri Europene și Politică de Dezvoltare a Landului Brandenburg.
Delegația germană a vizitat Liceul Tehnologic Sebeș, unitate de învățământ profesional, inclusiv în sistem dual, construcție nouă finanțată prin Programul Operațional Regional 2014-2020 și Liceul German.
În cadrul întâlnirii au fost abordate teme de interes comun precum dezvoltarea comunității locale și impactul pozitiv al investițiilor germane în zonă. De asemenea, un subiect important pe agenda de lucru a fost și formarea profesională în sistem dual, după modelul german și oportunitățile de finanțare europeană pentru educație prin Programul Regiunea Centru 2021-2027.
Evenimentul se datorează parteneriatului solid dintre Regiunea Centru și Landul Brandenburg, având ca obiectiv principal prezentarea exemplelor de succes din Regiunea Centru în implementarea proiectelor de dezvoltare regională, finanțate prin Programul Operațional Regional și cooperării bilaterale dintre Germania și România, în special între Landul Brandenburg și Regiunea Centru.

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

15 mai, Ziua bujorului românesc: Floarea națională a României prezentă în folclorul românesc, în literatură, pictură și în motivele tradiţionale ale portului popular

Publicat

în

15 mai, Ziua bujorului românesc, floarea naţională a României

În octombrie 2022, preşedintele Klaus Iohannis a promulgat legea prin care bujorul este declarat Floare Naţională. „Se declară floarea de bujor, din familia Paeoniaceae, ca Floare Naţională a României.

În cultura orientală chineză, bujorul e considerat regele florilor, iar în Japonia, în trecut, doar familiile înstărite aveau dreptul să-l cultive în grădina proprie. De curând, în România, a fost propus ca acesta să devină „floare naţională”.
În Transilvania, Moldova sau Dobrogea i se mai spune busuioc roşu, palma-Maicii-Domnului, rujioară sau băbărujă. Sunt toate denumiri populare, arhaice, pentru a desemna bujorul românesc.
La începutul secolului al XIX-lea, Bujor era numele unui haiduc, numit astfel după culoarea aprinsă a părului. În cultura populară, bujorul este adesea asociat cu dorul, cu frumuseţea fizică sau cu dragostea. Îl întâlnim în versurile lui Eminescu, ale lui Coşbuc sau Alecsandri, dar şi în unele dintre poeziile publicate de Caragiale în Moftul Românesc (nr. 17, 1893).

În folclor, există credinţa că în petalele bujorului sunt ascunse spirite răutăcioase. Totuşi, în satele româneşti, la jumătatea lunii mai, ţăranii petrec la „Sărbătoarea bujorului”, în cadrul căreia oamenii aduc un omagiu naturii, dar şi frumuseţii spirituale şi fizice a mândrelor şi tinerilor feciori.

”Bujorul românesc” a fost adoptat de Asociația CAMARAZII ca simbol de reprezentare la evenimentele în care se marchează eroismul ostașilor Armatei Române și sângele vărsat pe câmpurile de bătălie. ”Bujorul românesc” a fost rezervat de Asociație la OSIM, ca marcă figurativă individuală, fiind publicat în Buletinul Oficial de Proprietate Industrială, Secțiunea Mărci.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba