Rămâi conectat

Știri

Ajutor financiar pentru familiile din Alba Iulia care nu au primit loc la creșă pentru copii lor: Decid consilierii locali, în ședința din 30 martie

Publicat

în

Consilierii locali din Alba Iulia vor supune votului în ședința din 30 martie un proiect de hotărâre  privind acordarea unui ajutor financiar familiilor copiilor de vârstă antepreşcolară, care nu au obţinut un loc la creşă, în funcţie de veniturile realizate, pentru plata serviciilor educaţionale prestate de o unitate de educaţie timpurie antepreşcolară privată sau a indemnizaţiei destinată pentru creşterea nepotului/ nepoţilor

Aprobă acordarea unui ajutor financiar familiilor copiilor de vârstă antepreşcolară, care nu au obţinut un loc la Creşele din subordinea Consiliului Local al Municipiului Alba Iulia, în funcţie de veniturile realizate, pentru plata serviciilor educaţionale prestate de o unitate de educaţie timpurie antepreşcolară privată sau a indemnizaţiei destinată pentru creşterea nepotului/ nepoţilor, pentru perioada aprilie – august 2022 din anul şcolar 2021 – 2022, inclusiv pe perioada vacantelor.

La Direcţia Creşe, aflată în subordinea Consiliului Local al municipiului Alba lulia, pentru anul şcolar 2021-2022 au fost depuse un număr de 227 cereri pentru admiterea copiilor în cele 3 creşe funcţionale din municipiul Alba lulia. în urma aplicării criteriilor de departajare, au fost admişi 90 copii, iar restul de 137 fiind respinşi.

Valoarea costului mediu lunar de întreţinere în creşele din Alba lulia a fost de 582,75 lei până în februarie 2022, inclusiv, iar din martie 2022 este de 413,49 lei.

Art. 2 (1) Pot beneficia de ajutorul financiar pentru îngrijirea copilului antepreşcolar, în limita fondurilor bugetare anuale aprobate cu această destinaţie, persoanele care au în întreţinere copii de vârstă antepreşcolară, ale căror venituri pe membru de familie sunt de până la 2100 de lei şi care se află în una dintre următoarele situaţii:
a) este părintele la care copilul locuieşte în mod statornic;
b) are calitatea de reprezentant legal al copilului şi se ocupă de creşterea şi îngrijirea acestuia;
c) este persoana desemnată de părinte pentru întreţinerea copilului, pe perioada absenţei părinţilor, conform prevederilor art. 104 din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Ajutorul financiar se acordă lunar, pentru fiecare copil de vârstă antepreşcolară, reprezentând echivalentul costului mediu lunar de întreţinere pentru copiii care frecventează Creşele din subordinea Consiliului Local al municipiului Alba Iulia în anul 2022, care este de 413,49 lei.
(3) Acordarea ajutorului financiar de la alin. (2) se efectuează numai pentru copilul care nu a obţinut un loc la creşă/grădiniţă în sistem public şi pentru care solicitantul nu a refuzat un loc la creşă/grădiniţă în sistem public, ori nu a retras copilul de la creşă/grădiniţă organizate în acelaşi sistem.
(4) Ajutorul financiar se acordă pentru fiecare copil de vârstă preşcolară, în funcţie de nivelul veniturilor nete lunare pe membru de familie, după cum urmează: pentru familiile cu venitul pe membru de familie de până la 2.100 lei, ajutorul financiar lunar este de 413,49 lei. La determinarea venitului net lunar se ia în considerare venitul net realizat de beneficiar în ultima lună, anterior solicitării dreptului la ajutorul financiar, în condiţiile art. 8 alin. (1) din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare,
Art. 3 (1) Pot beneficia de indemnizaţie pentru creşterea nepotului/ nepoţilor, care nu a obţinut un loc la creşă, bunicii, care se află în relaţii de rudenie firească sau din adopţie cu nepotul/nepoţii pentru care solicită indemnizaţia, are acordul părinţilor acestuia/acestora şi are starea de sănătate corespunzătoare.
(2) Indemnizaţia prevăzută la alin. (1) este în cuantum de 413,49 lei şi se acordă lunar, pentru fiecare copil de vârstă antepreşcolară, reprezentând echivalentul costului mediu lunar de întreţinere pentru copiii care frecventează creşele din subordinea Consiliului Local al municipiului Alba Iulia în anul 2022.
(3) Acordarea indemnizaţiei bunicilor destinată pentru creşterea nepotului/ nepoţilor se efectuează numai pentru copilul care nu a ocupat un loc în creşă/grădiniţă în sistem public şi pentru care solicitantul nu a refuzat un loc la creşă/grădiniţă în sistem public, ori nu a retras copilul de la creşă/grădiniţă organizate în acelaşi sistem.
(4) în cazul în care nu există un bunic care să se ocupe de creşterea şi îngrijirea nepotului, părintele poate desemna o altă persoană.
5) Acordarea indemnizaţie pentru creşterea nepotului/ nepoţilor, care nu a obţinut un loc la creşă, se acordă pentru fiecare copil de vârstă preşcolară, în funcţie de nivelul veniturilor nete lunare pe membru de familie a copilului, după cum urmează: pentru familiile cu venitul pe membru de familie de până la 2.100 lei, ajutorul financiar lunar este de 413,49 lei. La determinarea venitului
net lunar se ia în considerare venitul net realizat de beneficiar în ultima lună, anterior solicitării dreptului la ajutorul financiar, în condiţiile art. 8 alin. (1) din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare.
Art.4 (l)Ajutoarele financiare prevăzute la art. 2 şi art. 3 nu pot fi cumulate între ele şi nici cu ajutorul financiar pentru plata serviciilor oferite de bonă acordat în condiţiile Legii nr. 35/2020 sau orice alt ajutor financiar având acelaşi scop, cu excepţia stimulentului de inserţie prevăzut la art. 7 din OUG nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, cu modificările şi completările ulterioare.

Se acordă un ajutor financiar familiilor cu copii de vârstă antepreşcolară care nu au primit loc la creşă în anul şcolar 2021-2022, care poate fi utilizat pentru plata serviciilor educaţionale prestate de o unitate de educaţie timpurie antepreşcolară privată sau pentru îngrijirea copiilor de către bunici/ altă persoană desemnată de familie.
Ajutorul se acordă pe perioada anului şcolar 2021-2022, (inclusiv pe perioada vacanţelor şcolare), dacă beneficiarul îndeplineşte condiţiile.

Articolul 1. Condiţii de acordare :
(1) Pot beneficia de ajutorul financiar pentru îngrijirea copilului antepreşcolar, în limita fondurilor bugetare anuale aprobate cu această destinaţie, persoanele care au în întreţinere copii de vârstă antepreşcolară, ale căror venituri pe membru de familie sunt de până la 2100 de lei (inclusiv) şi care se află în una dintre următoarele situaţii:
a) este părintele la care copilul locuieşte în mod statornic;
b) are calitatea de reprezentant legal al copilului şi se ocupă de creşterea şi îngrijirea acestuia;
c) este persoana desemnată de părinte pentru întreţinerea copilului, pe perioada absenţei părinţilor, conform prevederilor art. 104 din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Ajutorul financiar se acordă pentru fiecare copil de vârstă preşcolară, în funcţie de nivelul veniturilor nete lunare pe membru de familie, după cum urmează: pentru familiile cu venitul pe membru de familie de până la 2.100 lei, ajutorul financiar lunar este de 413,49 lei;
La determinarea venitului net lunar se ia în considerare venitul net realizat de beneficiar în ultima lună, anterior solicitării dreptului la ajutorul financiar, în condiţiile art. 8, alin. (1) din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv toate veniturile şi cele care provin din drepturi de asigurări sociale de stat, asigurări de şomaj, indemnizaţii, alocaţii şi ajutoare cu caracter permanent, indiferent de bugetul din care se suportă, obligaţii legale de întreţinere şi alte creanţe legale, cu excepţia:
a) alocaţiei pentru susţinerea familiei, prevăzută de Legea nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b) alocaţiei de stat pentru copii, prevăzută de Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
c) bugetului personal complementar lunar şi a prestaţiilor sociale prevăzute la art. 58 alin. (4) lit. b) şi, respectiv, alin. (5) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
d) burselor şcolare, a drepturilor acordate în baza art. 51 alin. (2) şi art. 85 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
e) stimulentului educaţional oferit, potrivit prevederilor Legii nr. 248/2015 privind stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor provenind din familii defavorizate, cu modificările ulterioare, sub formă de tichet social pentru stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor proveniţi din familii defavorizate;
f) sprijinului financiar prevăzut de Hotărârea Guvernului nr. 1.488/2004 privind aprobarea criteriilor şi a cuantumului sprijinului financiar ce se acordă elevilor în cadrul Programului naţional de protecţie socială „Bani de liceu”, cu modificările şi completările ulterioare;
g) veniturilor obţinute din activităţile cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri în condiţiile Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
h) sumelor ocazionale acordate de la bugetul de stat sau bugetele locale cu caracter de despăgubiri sau sprijin financiar pentru situaţii excepţionale.
(3) Pentru a beneficia de ajutorul financiar, familia trebuie să îndeplinească cumulativ anumite condiţii:
a) părinţii/ persoanele prevăzute la alin. (1) lit.a, b şi c, după caz, sunt cetăţeni români, cetăţeni străini sau apatrizi;
b) persoanele prevăzute la alin. (1) lit.a, b şi c, după caz, să aibă domiciliul stabil/reşedinţă în municipiul Alba lulia;
c) copilul aflat în întreţinere, pentru care se solicită ajutorul financiar, este înscris pe lista copiilor respinşi la o creşă din sistemul public şi nicio persoană dintre cele menţionate la alin. (1) nu a refuzat un loc la creşele din sistemul public ori nu a retras copilul aflat în întreţinere de la oricare dintre creşele din sistemul public, pentru anul şcolar 2021-2022;
d) părinţii/ persoanele prevăzute la alin. (1) lit. a, b şi c, după caz, nu au datorii faţă de bugetul local;
e) părinţii/ persoanele prevăzute la alin. (1) lit.a (în cazul părinţilor divorţaţi), b şi c, după caz, sunt angajaţi cu contract individual de muncă ori în baza unui raport de serviciu, desfăşoară activităţi independente, obţin venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din activităţi agricole, silvicultură sau piscicultură ori exercită o funcţie de demnitate publică sau asimilată.
g) media veniturilor cumulate ale membrilor familiei nu depăşeşte 2100 de lei (inclusiv) – net /membru de familie, pe luna anterioară celei de depunere a cererii.
Articolul 2 Actele necesare solicitării şi atestării dreptului:
1. Cerere si Informare privind prelucrarea datelor cu caracter personal
2. Actul de identitate al solicitantului (copie şi original pentru verificarea conformităţii);
3. Actul de identitate al celuilalt părinte în cazul părinţilor căsătoriţi, necăsătoriţi, în situaţia în care aceştia convieţuiesc împreună (copie şi original pentru verificarea conformităţii);
4. Hotărâre de divorţ, dacă este cazul, care să ateste domiciliul statornic al copilului pentru care se solicită ajutorul financiar, precum şi modul în care se exercită autoritatea părintească – definitiva si executorie
5. Certificatul de naştere a copilului (copie şi original pentru verificarea conformităţii);
6. Adeverinţe şi acte doveditoare de venit, pe luna anterioară celei de depunere a cererii.
7. Extras de cont din care să rezulte datele de identificare privind contul bancar aparţinând titularului.

Articolul 3. Depunerea cererii:
(1) Cererea, completată de către unul dintre părinţii copilului/reprezentant legal pentru ajutorul financiar (pentru plata serviciilor educaţionale prestate de o unitate de educaţie timpurie antepreşcolară privată sau a unei indemnizaţii destinată pentru creşterea nepotului), însoţită de actele doveditoare, se vor depune la Direcţia de Asistenţă Socială Alba lulia.
Articolul. 4. Aprobarea/respingerea cererii:
( 1 ) Cererile şi actele doveditoare vor fi analizate de persoanele responsabile cu activitatea de primire şi de verificare.
(2) Verificarea îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate se realizează de către Serviciul Beneficii Sociale si Evaluare Primară prin Compartiment Protecţia Copilului în baza:
a) documentelor depuse de solicitant;
b) informaţiilor existente în bazele de date ale autorităţilor administraţiei publice centrale sau locale;
c) altor documente, în funcţie de situaţia în care se află solicitantul.
(3) După verificarea condiţiilor de acordare, cererile vor fi aprobate/respinse prin Dispoziţia Primarului Municipiului Alba lulia. Dispoziţia de aprobare/respingere va fi transmisă beneficiarului în termen de 5 zile de la emitere.
(4) Dreptul la ajutorul financiar se stabileşte începând cu luna depunerii cererii pentru cererile depuse până în 20 ale lunii în curs; iar pentru cererile depuse după data de 20 , dreptul se stabileşte începând cu luna următoare.
(5) Aprobarea sau respingerea dreptului se realizează în termen de maximum 30 de zile de la depunerea cererii.
Articolul 5. Acordarea sumelor:
(1) Ajutorul financiar se acordă lunar, până în luna august 2022 inclusiv. Sumele sunt virate în contul titularului, comunicat de către aceasta Direcţiei de Asistenţă Socială Alba lulia
(2) în vederea urmăririi respectării condiţiilor de acordare a ajutoarelor financiare şi indemnizaţiei destinate pentru creşterea nepotului/ nepoţilor, solicitantul are obligaţia de a depune, din 3 în 3 luni, o declaraţie pe propria răspundere privind menţinerea/modificarea condiţiilor de acordare a ajutorului.
(3) Neîndeplinirea obligaţiei prevăzute la alin.(3)în termen de maximum 30 de zile de la împlinirea termenului de 3 luni conduce la încetarea dreptului.
(4) Un nou drept poate fi stabilit după depunerea unei noi cereri şi a documentelor doveditoare.
A
Articolul 6. încetarea acordării dreptului:
a) la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani, în afara structurii anului şcolar;
b) la finalizarea anului şcolar curent în situaţia în care copilul antepreşcolar înscris în cadrul unei unităţi de educaţie timpurie împlineşte vârsta de 3 ani în timpul anului şcolar, însă nu mai mult de împlinirea vârstei de 4 ani.
c) pe perioada concediului acordat părintelui pentru îngrijirea copilului bolnav;
d) schimbarea domiciliului în altă localitate;
e) copilul este înscris la o creşă/grădiniţă organizată în sistem public;
f) nu mai sunt îndeplinite condiţiile de acordare;
g) solicitantul nu a depus declaraţia prevăzută la art. 5 alin. (3).
h) pentru dosarele aflate în plată care nu prezintă acte doveditoare de venit pănă în data de 20 aprilie 2022 se emite dispoziţie de încetare a dreptului.
Art 7. Recuperarea sumelor acordate necuvenit:
(1) Persoanele cărora li se face plata ajutorului financiar sunt obligate să comunice orice schimbare care poate determina încetarea sau modificarea acordării dreptului de ajutor financiar, în termen de cel mult 15 zile de la apariţia acesteia.
(2) Sumele plătite necuvenit cu titlu de ajutor financiar se recuperează pe baza Dispoziţiei Primarului Municipiului Alba Iulia.
(3) Dispoziţia prin care se recuperează sumele încasate necuvenit se comunică celui obligat la plată în termen de 5 zile de la emitere.

(4) In situaţia în care sumele plătite necuvenit cu titlu de ajutor financiar nu sunt restituite de către beneficiar, acestea se recuperează în condiţiile prevăzute de lege.
Art 8. Dispoziţii finale:
Nu pot beneficia de prevederile prezentei metodologii persoanele care se află în una sau mai multe dintre următoarele situaţii:
a) este asistent maternal profesionist în conformitate cu legislaţia în vigoare;
b) copilul/copiii este/sunt în întreţinerea acestor persoane, în temeiul art. 59 lit. b) din Legea nr.272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
c) este asistentul personal al copilului sau beneficiază de indemnizaţia prevăzută la art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
d) se află în perioada de concediu pentru creşterea copiilor în conformitate cu prevederile art. 2 sau 31 din O.U.G. nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
e) nu au achitat obligaţiile de plată faţă de bugetul local.
f) nu se încadrează în condiţiile stabilite de prezenta metodologie;
g) au depus un dosar incomplet sau actele care fac obiectul dosarului nu sunt în termen de valabilitate.
(2) Ajutoarele financiare şi indemnizaţia destinată pentru creşterea nepotului/ nepoţilor nu pot fi cumulate între ele şi nici cu ajutorul financiar pentru plata serviciilor oferite de bonă acordat în condiţiile Legii nr. 35/2020 sau orice alt ajutor financiar având acelaşi scop, cu excepţia stimulentului de inserţie prevăzut la art. 7 din OUG nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Contestaţiile formulate împotriva modului de stabilire şi de plată a ajutorului financiar se soluţionează potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

Evenimente în luna mai în Alba: Care sunt acestea

Publicat

în

Care sunt evenimentele din luna mai în Alba

În luna mai s-au desfășurat, sunt în derulare sau urmează să se desfășoare o serie de evenimente în județul Alba.

Iată care sunnt evenimentele în derulare sau care urmează să se desfășoare:

*10-12 mai
10.00-20.00 Târgul de Carte Alba Transilvana
(Esplanada Muzeului Național al Unirii Alba Iulia)
*11-12 mai
Zilele Băilor Sărate Ocna Mureș
(Băile Sărate Ocna Mureș)
*13-19 mai Sărbătoarea Libertății
(Câmpia Libertății, Palatul Cultural din Blaj)


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Sâmbăta din Săptămâna Luminată păstrează în credinţa populară o serie de obiceiuri: Istoria legată de acestă zi

Publicat

în

Prima săptămână de după Paşte, cunoscută şi sub denumirea de Săptămâna Luminată, are o semnificaţie aparte

Potrivit credinţei populare, în aceste zile, de la Înviere și până la Duminica Tomei, Raiul este deschis. Pe 08 mai este Sâmbăta Luminată, zi cu mare însemnătate pentru creştinii ortodocşi. În Sâmbăta Luminată credincioşii merg la biserică cu un ou roşu pentru a se împărtăşi.

În această zi nu se îngenunchează, oamenii nu fac mătănii, ci doar se închină. Iisus Hristos nu îi vrea pe oameni în umilinţă, ci să se îndrepte spre căinţă. Este singura sâmbătă în care nu se face parastas, deoarece morţii vor fi pomeniţi luni, după Duminica Tomei.

Săptămâna Luminată deschide perioada liturgică de 50 de zile până la Rusalii, numită Penticostar, în care rânduielile Bisericii se schimbă. Zilele din Săptămâna Luminată au semnificaţii speciale, dar şi denumire precise: Lunea Albă, Marţea Albă, Sfânta Miercuri, Joia Verde, Vinerea Scumpă sau Fântâniţa, Sâmbăta Luminată și Duminica Luminată. În Săptămâna Luminată, credincioşii trebuie să ţină cont de anumite reguli, potrivit tradiţiilor şi obiceiurilor străvechi.
Sâmbăta Luminată păstrează în credinţa populară o serie de obiceiuri. Este singura sâmbătă în care nu se face parastas, pentru că morţii vor fi pomeniţi la slujba specială de Paştele Blajinilor, în lunea de după Duminica Tomii (ce este sărbătorită la o săptămână după Paşte).

În această perioadă, credincioşii nu îngenunchează (nu fac mătanii), ci doar se închină. Hristos nu ne vrea în umilinţă, ci vrea să ne îndreptăm, nu vrea prosternare, ci căinţă şi biruinţa asupra propriilor păcate. După Sâmbăta Luminată, urmează Duminica Tomei, o sărbătoare a morților. În această zi, sunt pomeniți cei care au murit înecați.

Sâmbăta Luminată face parte din Săptămâna Luminată. Denumirea de Săptămâna Luminată, din care face parte și Sâmbăta Luminată, explică teologii, provine de la un obicei practicat în vechime, când Botezul era săvârşit în noaptea de Paşte. Cei botezaţi erau numiţi „luminaţi” şi purtau haine albe în toată săptămâna de după Paşte. Se pare că de la purtarea hainelor albe, această săptămână a primit numele de Săptămâna Luminată.

Prin Învierea Domnului Iisus Hristos din morţi, cei din popor cred că Raiul se deschide tuturor sufletelor reţinute în prinsoarea iadului începând de la Adam şi până la venirea Mântuitorului şi rămâne deschis de la Înviere până la Sâmbăta Luminată și Duminica Tomei.

Sâmbăta Luminată: Tradiții și obiceiuri

Sâmbăta Luminată păstrează în credinţa populară o serie de obiceiuri. Este singura sâmbătă în care nu se face parastas, pentru că morţii vor fi pomeniţi la slujba specială de Paştele Blajinilor, în lunea de după Duminica Tomii (ce este sărbătorită la o săptămână după Paşte).

În această perioadă credincioşii nu îngenunchează (nu fac mătanii), ci doar se închină. Hristos nu ne vrea în umilinţă, ci vrea să ne îndreptăm, nu vrea prosternare, ci căinţă şi biruinţa asupra propriilor păcate. După Sâmbăta Luminată, urmează Duminica Tomei, o sărbătoare a morților. În această zi, sunt pomeniți cei care au murit înecați.
Sâmbăta Luminată: Istoricul acestei sărbători

Istoria legată de Sâmbăta Luminată, care mai este numită și Sâmbăta Sfântului Cuvios loan şi a ucenicului Sfântului Grigorie Decapolitul este următoarea: Sfântul Cuvios Ioan, iubitor de pustie încă din tinereţe, a plecat la Sfântul Grigorie Decapolitul, unde a intrat în monahism. În timpul luptei împotriva sfintelor icoane a împăratului Leon Armeanul (813-820), Sfântul Grigorie împreună cu Sfântul Ioan şi cu Sfântul Iosif Imnograful, un alt ucenic al său, au plecat în Bizanţ. Cei trei mergeau prin cetăţi îndemnând poporul să cinstească sfintele icoane. Sfântul Grigorie a trimis pe Sfântul Iosif să-i înştiinţeze şi pe creştinii din Roma, dar a fost prins în insula Creta. Acesta este adevărul legat de Sâmbăta Luminată. În acest timp, Sfântul Grigorie Decapolitul a trecut la Domnul şi a fost îngropat de Sfântul Ioan. Nu după mult timp a trecut la cele veşnice şi Sfântul Ioan, de care a avut grijă Sfântul Iosif, care fusese eliberat din temniţă. Mai târziu, Sfântul Iosif Imnograful a zidit o biserică aproape de Bizanţ în cinstea Sfântului Nicolae şi a adus aici moaştele Sfântului Grigorie Decapolitul şi ale Sfântului Cuvios Ioan.
Sâmbăta Luminată, face parte din Săptămâna Luminată

Denumirea de Săptămâna Luminată, din care face parte și Săptămâna Luminată, explică teologii, provine de la un obicei practicat în vechime când Botezul era săvârşit în noaptea de Paşte. Conform crestinortodox.ro, cei botezaţi erau numiţi „luminaţi” şi purtau haine albe în toată săptămâna de după Paşte. Se pare că de la purtarea hainelor albe, această săptămână a primit numele de Săptămâna Luminată. Prin Învierea Domnului Iisus Hristos din morţi, cei din popor cred că Raiul se deschide tuturor sufletelor reţinute în prinsoarea iadului începând de la Adam şi până la venirea Mântuitorului şi rămâne deschis de la Înviere până la Sâmbăta Luminată și Duminica Tomei, sărbătorită anul acesta pe 19 aprilie, la exact o săptămână după Duminica Paştelui. În Duminica Tomei, Biserica Ortodoxă îl sărbătoreşte, practic, pe Sfântul Apostol Toma.

Sursa:romaniatv.net


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Controale DSVSA Alba, pentru prevenirea toxiinfecțiilor: Amenzi de peste 160.000 de lei și mai multe avertismente

Publicat

în

Rezultatele controalelor efectuate în perioada premergătoare sărbătorilor Pascale și în minivacanța de 1 mai

În perioada 27 martie – 7 mai, Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Alba a dispus acțiuni specifice pentru prevenirea toxiinfecțiilor alimentare, fiind intensificate controalele oficiale și măsurile care trebuie aplicate pentru protejarea drepturilor și intereselor consumatorilor.

Astfel, în perioada menționată, au fost efectuate 351 de acțiuni de control, în urma cărora au fost aplicate 34 de sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 160.800 de lei, dar și 13 avertismente, pentru nerespectarea normelor sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor.
Au fost efectuate verificări la toate categoriile de unități alimentare, din toate zonele județului, fiind aplicate sancțiuni la restaurante, fast-food-uri, cantine, pensiuni în care se servesc mâncăruri gătite, puncte gastronomice locale, carmangerii, abatoare, laboratoare de cofetărie și patiserie, brutării, piețe agroalimentare și standuri mobile în care se servesc produse alimentare.
Principalele neconformități depistate:

– Nerespectarea normelor stabilite de Autoritatea Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor privind întreţinerea spaţiilor de prelucrare, depozitare şi de valorificare a produselor alimentare, precum şi a instalaţiilor, utilajelor şi a ustensilelor de lucru folosite;
– Manipularea produselor alimentare cu încălcarea normelor sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor;
– Încălcarea normelor sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor privind demonstrarea trasabilităţii produselor la producerea, prelucrarea, distribuţia, punerea pe piaţă sau comercializarea alimentelor;
– Deficiențe structurale;
– Nerespectarea normelor de igienă pe fluxul tehnologic, în unităţile de prelucrare a produselor şi subproduselor de origine animală şi nonanimală;
– Ambalarea şi etichetarea necorespunzătoare a produselor alimentare şi comercializarea acestora neetichetate potrivit legislaţiei în vigoare;

– Nerespectarea normelor sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor privind condiţiile de depozitare a produselor alimentare;

– Nerespectarea de către agenţii economici care produc, prelucrează şi depozitează produse alimentare a frecvenţei controalelor privind testările prin analize de laborator pentru atestarea calităţii şi salubrităţii produselor de origine animală, conform normelor legale în vigoare, în laboratoarele autorizate.

De asemenea, în această perioadă, a fost emisă și o ordonanță de suspendare a activității pentru o brutărie pentru nerespectarea normelor de igienă, fabricarea produselor alimentare în spații insalubre, neefectuarea acțiunilor specifice de dezinsecție, dezinfecție și deratizare, respectiv pentru lipsa programelor de autocontrol.
Verificările s-au concentrat și pe zonele turistice, având în vedere minivacanța de 1 mai și Paști. Controalele au fost efectuate deoarece ne dorim ca unitățile de alimentație publică și operatorii din industria alimentară să respecte condițiile sanitare veterinare, condițiile de igienă în care sunt produse, depozitate, transportate și valorificate produsele alimentare. În această perioadă nu au fost înregistrate toxiinfecții alimentare consecutiv consumului de alimente.
Verificările sanitar-veterinare vor continua și în următoarea perioadă. Acestea se concentrează inclusiv pe prevenție și îndrumarea operatorilor din industria alimentară. Sancțiunile contravenționale sunt acordate în momentul în care deficiențele constatate inițial nu au fost remediate în intervalul de timp stabilit sau pun în pericol sănătatea consumatorilor. Consumatorii pot face orice sesizări ce țin de domeniul siguranței alimentelor la nr. de telefon: 0258 835 915 ori pe adresa pe e-mail [email protected].


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba