Rămâi conectat

Social-Economic

Câţi bani vor plăti în plus pe motorină şoferii care îşi iau maşini noi

Publicat

în

De la 1 septembrie, maşinile noi vândute vor fi dotate doar cu motorizare Euro 6, ceea ce impune folosirea unei soluţii apoase de absorbţie de noxe de oxizi de azot (NOx), denumită AdBlue, pentru ca maşinile să respecte standarde mai severe de limitare a poluării. Află de pe radiounirea.ro cât îi va costa pe șoferi o asemenea schimbare.

După 31 august legea nu va mai permite decât vânzarea de maşini noi cu motorizare Euro 6. Motoarele pe motorină impun alimentarea, odată cu carburantul, cu un aditiv de absorbţie a noxelor de azot. Singurul laborator din România specializat în cercetarea comportamentului carburanţilor a întreprins un experiment potrivit căruia alimentarea maşinilor Euro 6 se va scumpi cu cel puţin 7%, din cauza aditivului. La 31 august se termină perioada oferită producătorilor auto pentru a-şi epuiza stocurile de autoturisme cu motorizare Euro 5, potrivit reglementărilor UE, preluate şi de România. De la 1 septembrie, maşinile noi vândute vor fi dotate doar cu motorizare Euro 6, ceea ce impune folosirea unei soluţii apoase de absorbţie de noxe de oxizi de azot (NOx), denumită AdBlue, pentru ca maşinile să respecte standarde mai severe de limitare a poluării. Şoferii riscă să nu poată pleca din parcare sau să li se oprească motoarele în drum, dacă nu au suficient AdBlue în rezervorul special destinat, potrivit lui Bogdan Ovidiu Varga, profesor asociat la Universitatea Tehnică Cluj Napoca. Cercetătorul clujean a trimis la redacţia economica.net cât de mare poate fi consumul de AdBlue, folosit pentru absorbţia noxelor. Bogdan Varga conduce singurul laborator din România specializat în cercetarea comportamentului carburanţilor şi certificat TUV Nord – Germania. „Maşinile echipate cu motoare Euro 6 sunt dotate cu sisteme de absorbţie a noxelor cu aditivi de tip AdBlue şi au echipamente de control al emisiilor poluante, care blochează funcţionarea motorului, în momentul în care se constată (măsoară) o depăşire a valorilor prestabilite ale emisiilor poluante generate”, explică cercetătorul clujean.
Motorul nu mai porneşte decât într-un service dotat cu echipament de alimentare cu AdBlue. Nici o reţea de distribuţie de carburanţi din România nu este dotată ca atare şi nici nu a anunţat programe de adaptare a staţiilor în acest sens.

Citește și Taxă pentru şoferii străini care tranzitează Germania

Experimentul

Studiul de caz privind consumul de AdBlue a fost întreprins cu carburant din România şi pe infrastructura rutieră naţională urbană şi extraurbană, cu un SUV cu motor Euro 6-Diesel, cilindree 1989 cm3, 190 CP, transmisie automată, categoria SUV. „Vehiculul a fost nou (0 km, achiziţionat din reprezentanţă). Costul mediu al carburantului utilizat a fost 6 lei / litru, iar pentru cei 10.000 de kilometri rulaţi costul carburantului a fost de 3.900 de lei (650 de kilometri). Costul de alimentare cu AdBlue în reprezentanţă a fost de 280 lei pentru 25 de litri”, se spune în raportul laboratorului de la Universitatea Tehnică din Cluj Napoca. Ca urmare, „costul de exploatare al unui autovehicul de tipul de mai sus, echipat cu motor Euro 6 este cu 7,17% / kilometru mai mare decât pentru un autovehicul ce nu necesită completarea cu AdBlue”, explică profesorul Bogda Varga.

„Există deja indicii în unităţile service, privind autovehiculele care a fost utilizate în mod preponderent urban şi care au avut nevoie de realimentare cu AbBlue (22-25 litri) la un interval de numai 4.000 de km parcurşi. Creşterea costului pe kilometru parcurs se ridică astfel cu 19,4%, ţinând cont de costul general (soutia AdBlue şi manopera)”, adaugă cercetătorul. Staţiile de comercializare a carburanţilor nu au echipamentele necesare alimentării cu AdBlue – remarcă Bogdan Varga. Nici „nu deţin logistica aferentă pentru a deschide recipientul în care trebuie adăugat AdBlue (situat în acelaşi loc cu buşonul rezervorului de carburant), motiv pentru care alimentarea se realizează în mod corespunzător doar în unităţi service autorizate”, spune cercetătorul clujean. Marii benzinari ai ţării nici nu vor fi dispuşi curând să investească voluntar într-o asemenea logistică pretenţioasă. Sistemele de alimentare cu AdBlue nu trebuie să permită accesul aerului în rezervorul de AdBlue.

În suspans

Piaţa carburanţilor este însă nepregătită pentru comercializarea exclusivă de maşini noi cu motoare Euro 6, la mai bine de opt luni după ce economica.net a semnalat cea dintâi problemele. Atunci Comisia Europeană recunoaştea că nu ştie ce efecte are, asupra motoarelor Euro 6, folosirea carburanţilor existenţi pe piaţă în prezent şi nici nu elaborase noi standarde pentru noi carburanţi. Companiile petroliere nu au avut nici o reacţie oficială.

Citește și Regulile pentru soferii care vor geamuri fumurii se schimba. Atentie la opacitate! Amenzi usturatoare

Nimic nu s-a schimbat de atunci, potrivit cercetătorului clujean şi, într-adevăr, nimeni nu a anunţat nimic, nici comercianţii auto, nici producătorii de carburanţi, nici organismele naţionale de control (Registrul Auto Român, Autoritatea Naţionale pentru Protecţia Consumatorului). Producătorii de autoturisme au avut grijă să anunţe că vor lansa prototipuri cu motorizare Euro 6. Dacia a lansat deja în martie modelul Dacia Duster cu motor Euro 6. Marile camioane deja folosesc de câţiva ani motoare Euro 6. Producătorii de carburanţi sunt acoperiţi de reglementările actuale, din moment ce însăşi Comisia Europeană a omis să actualizeze standardele. Autorităţile de stat tac. „ANPC-ul, RAR-ul, dar şi comercianţii de carburanţi trebuie să realizeze împreună acţiuni de informare şi conştientizare a consumatorilor în acest sens. În prealabil este necesară realizarea de teste care să furnizeze mai multe răspunsuri clare la o chestiune care va genera un cost sumplimentar, în viitorul apropiat. Costul va fi suportat de consumator, iar acesta este în totală necunoştinţă de cauză”, spune Bogdan Varga. Câtă vreme, însă, autorităţile europene şi naţionale nu precizează ce anume ar trebui să spună clienţilor lor producătorii de carburanţi, aceştia nu-şi pot permite voluntariatul pe o temă uşor de transformat în litigiu juridic – atrag atenţia, neoficial, reprezentanţi ai companiilor petroliere.  Dificultăţile sunt sporite de compoziţia carburanţilor moderni, care conţin aditivi pentru îmbunătăţirea calităţii lor. Sunt vizate cifra cetanică la motorină, de pildă, pentru creşterea puterii efective a motorului şi reducerii consumului; lubricitatea sau capacitatea de ungere; filtrabilitatea, şi proprietăţile detergente. „Majoritatea acestor aditivi chimici sunt compuşi ai azotului, care generează mai multe emisii poluante de tipul NOx, în cadrul procesului de ardere. Se poate afirma că, prin creşterea calităţii carburantului prin utilizarea aditivilor pe bază de azot, se ajunge la creşterea emisiilor de NOx”. În concluzie, „cu cât un combustibil aditivat va emite mai mult NOx, cu atât vor creşte costurile de transport, deşi carburantul respectă normele actuale de calitate EN 590”, conchide Bogdan Varga.
Sursa: economica.net


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Social-Economic

Delegație a Băncii Mondiale în vizită la Sebeș

Publicat

în

Vizită la Sebeș a unei delegații a Băncii Mondiale

Zilele trecute, reprezentanții Primăriei Sebeș au primit vizita de lucru a unei delegații a Băncii Mondiale în contextul în care solicitarea Sebeșului pentru realizarea unei investiții teritoriale integrate în zona Sebeș-Vințu de Jos a primit avizul favorabil al Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene prin Comitetul pentru Coordonarea Instrumentelor Teritoriale Integrate (ITI).
În vederea inițierii demersurilor procedurale pentru dezvoltarea și organizarea ITI și pentru elaborarea strategiei de dezvoltare (cu finanțare din programul de asistență tehnică POAT 2021 – 2027), Primăria Sebeș a solicitat implicarea și suportul experților Băncii Mondiale.
Amintim că Strategia ITI Sebeș – Vințu de Jos își propune să fructifice oportunitățile deschise de poziționarea geografică a zonei care este traversată de Coridorul de Transport Pan-European nr. IV (Nădlac – Lugoj – Sebeș – Sibiu – București – Cernavodă – Constanța), care realizează legătura dintre vestul și estul Europei, la intersecția autostrăzilor A1 și A10, a nodului de cale ferată Vințu de Jos și a unor importante căi de comunicaţii rutiere naționale: DN1, E81, DN7, E68 şi DN67C – Transalpina (drumul la cea mai mare altitudine din România). Aceste atu-uri împreună cu nivelul economic și social al zonei creează cadrul propice pentru construirea unor programe de finanțare specifice care să contribuie la dezvoltarea sectoarelor economice cu potențial și importanță deosebită.
Inițiativa este în concordanță cu obiectivele Pactului Ecologic European și cu preocupările Uniunii Europene în privința combaterii crizei alimentare mondiale prin dezvoltarea capacității rețelelor de transport și terminalelor de transbordare în vederea transferului facil al mărfurilor pe teritoriul Uniunii Europene.
Delegația Băncii Mondiale care a vizitat Sebeșul și unitățile de producție alimentară din zonă a fost formată din Luz Diaz Rios (specialist senior în Afaceri Agricole), Aira Maria Htenas (economist agricol) și Adina Păsărel (expert în Politici ale UE).

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Societate

Ziua Pământului, marcată de pompierii militari din Alba printr-o acțiune de ecologizare

Publicat

în

Acțiune de ecologizare, de Ziua Pământului, a pompierilor militari din Alba

Pompierii din cadrul Secției de Pompieri Câmpeni au participat, cu ocazia Zilei Pământului, la o acțiune de ecologizare alături de alte instituții din județ.
Acțiunea de ecologizare a avut loc pe malul râului Arieș și afluenților acestuia, pe raza localităților Câmpeni, Abrud, Roșia Montană, Bistra, Lupșa, Sălciua și Baia de Arieș.
Ziua Pământului este marcată anual pe 22 aprilie de peste un miliard de oameni din 193 de țări. Sărbătoarea mondială a fost instituită de Adunarea Generală a ONU în urmă cu zece ani, pentru a atrage atenția asupra schimbărilor climatice dar și pentru a sublinia dorința comună a statelor membre de dezvoltare echilibrată, stabilă, pentru un viitor mai curat și mai verde.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Societate

Marțea Mare din Săptămâna Patimilor, numită şi Marţea Seacă: Ce poți face în această zi

Publicat

în

Ce să nu faci în Marțea Mare din Săptămâna Patimilor

În Marţea Mare din Săptămâna Patimilor Domnului, Sfinţii Părinţi au rânduit sa se citească Pilda celor zece fecioare.

Această pildă ne prezintă zece fecioare, cinci „înţelepte” şi cinci „neînţelepte”, care se pregătesc pentru nuntă. În Noul Testament, întâlnirea cu Hristos este asemănată unei nunti. Hristos se numeşte pe sine „mire”, iar Apostolii poartă numele de „prietenii mirelui”. Mireasa lui Hristos este Biserica.

În Marţea Mare din Săptămâna Patimilor se aspiră, se dă cu matura, se spală geamuri și se fac treburile grele pe lângă casă. Marţea Mare este ultima zi în care gospodarii mai pot face treburi pe câmp sau în care se mai spală și se calcă. Se spune că din această zi bărbaţii trebuie să stea pe lângă casă și să isi ajute nevestele.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba