Asa se mănâncă sănătos la grătar! Sfaturile nutriționistului privind alegerea produselor pe care le punem pe grătar

Adăugat la Sănătate

Perioada ieșirilor la iarbă verde a început în forță odată cu minivacanța de 1 Mai, iar mulți dintre noi s-au obișnuit să petreacă în weekend-uri la grătar cu familia sau prietenii. Departe de mine gândul să-ți stric distracția și să-ți spun să te abții de la mâncare. Vreau să-ți arăt în schimb cum poți să petreci și să te bucuri, fără ca acest lucru să te coste o indigestie sau, și mai rău, un drum până la spital.

Asta pentru că mulți dintre noi uită cât de importantă este moderația și ajung să facă excese în aceste zile de relaxare. Așadar, dacă te pregătești să ieși la iarbă verde și să încingi grătarul, iată câteva sfaturi de care îți recomand să ții cont pentru a rămâne doar cu amintiri plăcute.

Ce cumperi pentru grătar

Să începem cu lista de cumpărături. Nu mă îndoiesc că prima ta oprire o să fie la raionul de carne. Și pe bună dreptate. Ce grătar e ăla fără carne?

Ți-aș recomanda să mergi la măcelărie, dar cum probabil nu ai prea mult timp la dispoziție, poți să mergi și la hipermarket.

De aici ai putea să alegi un cotlet de porc slab, o pulpă de pui ori de curcan sau frigărui din carne macră, gata condimentată, numai bune de pus direct pe grătar. Ai putea să treci și pe la raionul de pește, poate îți surâde ceva de aici. Ce-ai zice de o saramură cu legume proaspăt coapte? Mie deja îmi lasă gura apă. Dacă și ție îți plac micii și crezi că grătarul nu are farmec fără ei, poți să pui în coș o caserolă.

Buun, dacă ai terminat cu tot ce înseamnă carne, să trecem și la legume. Întâi și-ntâi, nu uita de salata verde. Merge de minune cu aproape orice fel de carne. Și să-ți spun un secret: fibrele din salată ajută nu numai la digestie, ci reduc și din absorbția grăsimilor.

Și dacă tot ești la raionul de legume, te sfătuiesc să pui în coș și câteva ciuperci, dovlecei, roșii și ardei (neapărat dacă faci saramură de pește) sau poate chiar și vinete, care se potrivesc de minune în combinație cu dovleceii. Pentru orice eventualitate, pune și câțiva cartofi sau ridichi, castraveți și ceapă verde pentru salată.

Am uitat ceva? Aaa, da! Băuturile. Nutriționist fiind, nu pot să nu îți amintesc să iei cu tine cât mai multă apă. Hidratarea este esențială fie că ești acasă, la serviciu sau … la grătar.

Poate vrei să faci o limonadă, iar în acest caz te trimit înapoi la fructe și legume să pui și câteva lămâi în coș. Sau poate că n-ai chef să storci lămâi dar parcă nici apă simplă n-ai bea. Ce e de făcut în acest caz? Pune în apă câteva felii de lămâie și așteaptă un pic să-și lase aroma. Vei obține apă cu gust dar fără calorii (poți să aplici aceeași schemă cu orice fruct îți place).

Poți să iei și câteva beri (cu alcool sau fără), dar nu exagera, pentru că excesele pot duce la complicații care nu fac altceva decât să-ți strice vacanța. Consumă responsabil și cedează volanul celui care nu a consumat alcool.

Ce riști dacă uiți de moderație

Dacă ai acidul uric crescut, te sfătuiesc să eviți carnea de animal tânăr (inclusiv cea de pui sau curcan), fructele de mare și carnea afumată. Nu bea mai mult de o doza mica de bere, pentru că alcoolul, precipită atacurile de gută. Dacă ai probleme cu glicemia și vrei să bei limonadă, atunci ar fi bine să nu îi pui miere. Mai ales dacă ai probleme cu trigliceridele, hipertensiunea, diabetul sau pancreasul, te sfătuiesc să consumi alcool cu moderație.

Dar hai să-ți dau și câteva exemple de cum poți să combini toate alimentele pe care le-ai cumpărat deja pentru o vacanță reușită din toate punctele de vedere.

Cum combini ce ai pus pe grătar

Înainte de toate, vreau să-ți atrag atenția asupra unui lucru foarte important. De fapt, dacă mă gândesc mai bine, sunt două :):

  • Ai grijă să nu gătești carnea în exces pe grătar, adică să nu se carbonizeze. Vor rezulta niște compuși toxici pe care crede-mă că nu ai vrea să îi mănânci.
  • O variantă excelentă de frăgezire a cărnii înainte de a o pune pe grătar, dar şi pentru a evita coacerea excesivă la exterior şi rămânerea ei crudă în interior, este să o ţii peste noapte la rece în bere, alături de condimentele preferate.
  • Nu stropi legumele cu ulei! Vei adăuga niște calorii în plus fără să le îmbunătățești gustul. N-ar fi mai bine să păstrezi caloriile respective pentru un desert sau o bere?

Să revenim însă la ce pui în farfurie. Aici ai mai multe variante.

  1. Poți să alegi o bucată de carne pe care să o combini cu dovlecei, vinete, ardei și ciuperci făcute pe grătar plus salată verde.
  2. Poți să alegi pește cu saramură.
  3. Sau 2-3 mici și o bucată de carne slabă. Ai uitat să iei pâine? Nu-i nicio tragedie! Ții minte cartofii pe care i-am pus în coș mai devreme? Folosește jarul de la grătar și coace-i așa cum făceau bunicii. Vor ieși de-a dreptul de-li-cioși. Și dacă pe lângă mici și cartofi mai încape și o salată, cu atât mai bine.

Ți-a rămas carne? Nu te strădui să o termini pe toată într-o singură zi, ci folosește-o în sandvișul pentru micul dejun. Este mult mai bună decât orice mezeluri ai putea cumpăra.

La desert te sfătuiesc să alegi fructe. Nu de alta, dar abia ai scăpat de pască și cozonaci. N-ar fi păcat să nu încerci și altceva?

În încheiere, te sfătuiesc să faci din  minivacanțe sau concedii o bucurie completă. Pentru asta nu te rezuma la mâncare. Scoate copilul din tine la joacă! Încinge o partidă de fotbal cu prietenii sau copiii. Joacă badminton, volei sau orice altceva îți face plăcere. Socializează și bucură-te de momentele petrecute în natură! Așa cum ai grijă de ritualul grătarului și picnicul la iarbă verde respectă-ți și corpul, și sănătatea, care e atât de ușor de pierdut dar atât de greu de câștigat.

Așa că în încheiere dă-mi voie să te las în compania unui îndemn pe care îl adresez tuturor pacienților și cunoscuților mei: trăiește-ți viața din plin dar spune-ți în fiecare clipă „Sănătate, te iubesc!”.

sursa: desprealcool.ro

Tudor Stan

redactor Radio Unirea FM
Mobil: 0756.638.321
email: tudorstan90@gmail.com

Facebook 

Comentarii