Telefonul Copilului, asaltat în 2015 : Alba, unul dintre județele cu cele mai puține raportări de abuz

Adăugat la Știri

Numarul baietilor care au raportat cazuri de bullying la Telefonul Copilului 116 111 a crescut de peste 20 de ori, de la 25 de cazuri în anul 2014 la 534 de cazuri în anul 2015. Totodata, totalul solicitarilor de ajutor în general formulate de baieti s-a dublat în perioada analizata, înregistrându-se 1.094 de cazuri. În principal, acestia au sesizat cazuri de abuz de tip bullying (48,90%).

telefonul copiluluiSolicitarile de consiliere psihologica au reprezentat totodata un procentaj semnificativ (42,14%) atât în ceea ce priveste fenomenul bullying, cât si probleme sentimentale, criza de identitate, nevoia de comunicare si relationare cu parintii, relatii de prietenie.
Asociatia Telefonul Copilului atrage atentia asupra faptului ca tot mai multi copii si adolescenti care au apelat 116 111 anul trecut s-au confruntat cu probleme de natura psihologica. Comparativ cu anul 2014, numarul solicitarilor de consiliere psihologica s-a dublat, iar cele mai frecvente stari emotionale în care copiii au solicitat sprijinul specialistilor nostri au fost: depresia, amagirea, izolarea, stima scazuta, singuratatea, nefericirea în sânul familiei, frica, panica, stari cu efecte devastatoare asupra sanatatii psihice a copiilor. Este esential sa încurajam copiii sa vorbeasca despre problemele cu care se confrunta. Despre maniera în care familia, societatea si tehnologia le influenteaza vietile. Ramânem la celalalt capat al firului pentru fiecare copil care are nevoie de sprijin si ne asteptam la o noua crestere semnificativa a acestui segment de cazuri, luând în considerare rezultatele înregistrate deja în primele 3 saptamâni ale acestui an’, a declarat Catalina Surcel, director executiv, Asociatia Telefonul Copilului
Numarul total de apeluri înregistrate la 116 111 în anul 2015 a fost de 105.194, iar dintre acestea 7.745 reprezinta cazuri care au necesitat interventie si monitorizarea de lunga durata a specialistilor Asociatiei Telefonul Copilului, în colaborare cu reprezentantii institutiilor abilitate la nivel local.

Din numarul cazurilor în care a fost necesara interventia institutiilor abilitate, 40,58% au fost cazuri de abuz asupra copilului si violenta în familie, respectiv 3.143 de cazuri. Formele cele mai grave sesizate au fost: molestare fizica (40,71%), neglijare (31,65%) si abuz emotional (11,25%).
Referitor la consilierea psihologica, 2.713 astfel de cazuri au fost înregistrate la Telefonul Copilului 116 111 în anul 2015, dublu fata de anul anterior. Jumatate dintre cazurile care au necesitat consiliere psihologica (50,87%) au fost sesizate de adolescenti si s-au referit la situatii de bullying, probleme specifice adolescentei: probleme sentimentale, criza de identitate, manifestarea sentimentelor de excludere si dificultate în relationare. În anul 2014, pentru aceleasi situatii înregistrate, procentajul a fost de doar 17,56%. Alte problematici din aria psiho-emotionala care au necesitat consiliere psihologica de lunga durata se refera la: nevoia de comunicare a copiilor cu parintii (18,58%), nevoia unei relatii functionale copii-parinti (16,55%), suport în depasirea gândurilor extreme/ potentiale acte extreme, în special cele suicidare (3,75%), totodata nevoia de sustinere a parintilor în depasirea unor probleme de comportament ale copiilor (10,25%).
Raportat la gen, fetele au sesizat anul trecut cele mai multe astfel de situatii (73,66%) si au avut vârsta cuprinsa în categoriile: 16 – 18 ani (40,49%), 13 – 15 ani (22,93%) si 9 – 12 ani (10,24%). În ceea ce priveste baietii, acestia au avut vârsta cuprinsa în categoriile: 13 – 15 ani (20,98%) si 16 – 17 ani (5,36%). 53,65% dintre copiii si adolescentii care au contactat 116 111 au manifestat la începutul apelului stari emotionale negative (tristete, apasare, frica, singuratate, panica, furie), iar 46,35% au manifestat stari emotionale pozitive (speranta, optimism, curaj).
Solicitarile de consiliere juridica personalizata primite din partea parintilor au înregistrat un procentaj de 12,33% si s-au referit la: încredintarea minorului (60,21%), drepturile copilului (26,91%) si alocatii/ prestatii sociale (12,88%).
Copiii si parintii au solicitat consiliere din partea specialistilor Asociatiei Telefonul Copilului si în mediul online, la adresa de e-mail telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro. 1.165 de solicitari de consiliere psihologica au fost înregistrate în mediul online: 90% dintre situatiile înregistrate din mediul online provin din partea preadolescentilor si adolescentilor, iar 10% din partea parintilor, rudelor sau altor persoane. Raportat la gen, fetele au efectuat cele mai multe sesizari online (68,46%) si au avut vârsta cuprinsa în categoriile: 13 – 15 ani (39,87%), 16 – 18 ani (21,51%) si 9 – 12 ani (7,08%). 31,54% dintre baietii care au efectuat sesizari online au fost din urmatoarele categorii de vârsta: 13 – 15 ani (17,40%), 16 – 18 ani (13,19%) si 9 – 12 ani (0,95%). Copiii au contactat online Telefonul Copilului referitor la îmbunatatirea relatiei cu parintii (ca o particularitate fata de alti ani gestionarea relatiei cu parinti alcoolici) (37.93%), temeri legate de problemele asociate adolescentei, gânduri legate de planificarea viitorului si intentia de parasire a domiciliului familiei (34.60%), cazuri de abuz asupra copiilor (molestare fizica, abuz emotional, abuz sexual, neglijare, cersetorie, abuz de tip bullying), în procentaj de 16,14%, iar parintii pentru a solicita consiliere juridica privind violenta în familie, încredintarea copilului, respectarea în fapt a dreptului la vizita al copilului pentru parintele care are o astfel de hotarâre judecatoreasca si probleme din mediul scolar în procentaj de 11,33%.
În ceea ce priveste mediul de provenienta, cele mai multe situatii au fost sesizate din mediul urban (42,48%), urmat de mediul rural (39,38%). În 18,14% dintre situatiile înregistrate la 116 111, apelantii nu au dorit sa mentioneze mediul de provenienta. Cele mai multe apeluri au fost înregistrate din regiunea Moldova (29,70%), urmata de Muntenia (21,13%), Transilvania (10,03%), Bucuresti (9,79%), Oltenia (9,62%), Dobrogea (3,43%) si Banat (2,52%). Apelantii au solicitat confidentialitate privind regiunea din care provin în 13,78% dintre situatii.

Cele mai multe cazuri au fost înregistrate din judetele: Vrancea, Teleorman, Dolj, Vaslui, Buzau, Constanta, Dâmbovita, Olt, Bacau, Iasi. Judetele cu cele mai putine situatii înregistrate au fost: Harghita, Salaj, Mehedinti, Covasna, Suceava, Alba, Tulcea, Maramures si Arad.
116 111 este linia europeana de asistenta pentru copii, gestionata în România de Asociatia Telefonul Copilului si Telekom România. Apelul catre 116 111 este oferit gratuit de Telekom România si Telekom România Mobile Communications.

Simona Lodroman

redactor șef Radio Unirea FM
Mobil: 0733.948.174
email: slodroman@yahoo.com

Comentarii