Rămâi conectat

Educație și Cultură

Subiectele la BAC, denunțate la DNA: „Programele par să aspire să creeze un fel de filologi cretini și nu niște vorbitori și comunicatori de o inteligență normală”

Publicat

în

Politologul Alina Mungiu-Pippidi a denunțat la DNA modelele de subiecte pentru examenul bacalaureat la limba română. Află de pe radiounirea.ro cum sunt considerate, în opinia dommiei sale, programele şcolare.

Aceasta semnalează procurorilor că “programele la română nu au ca scop să învețe pe cineva limba română, sunt inadecvate, excesiv de filologice, confuze ca să creeze arbitrariu cât mai mare la corectură și par să aspire să creeze un fel de filologi cretini și nu niște vorbitori și comunicatori de o inteligență normală”.Mungiu-Pippidi dă un exemplu de test la limba română, invitând procurorii DNA și cititorii să găsească rezolvarea.

”Dragă DNA, știu că nu îți vezi capul de treabă. Nu vreau să te încarc mai mult. Dimpotrivă, vreau să te ajut,de asta fac acest denunț legat de corupția din sistemul de educație românesc. (…) De câțiva ani încoace efortul de a îndrepta situația a făcut ca să se achiziționeze camere de luat vederi pentru bacalaureat. Dar persoane cu oarecare educație, ca academicienii Solomon Marcus, Nicolae Zamfir sau ca mine au atras atenția că educația pe care o dăm elevilor este de vină, de la conținutul programelor și forma de predare la forma de testare, inclusiv bacul. În textul meu, ”Bacalaureatul la română, o bătaie de joc națională” am atras atenția că programele la română, culminând cu cele de la bac, nu au ca scop să învețe pe cineva limba română, sunt inadecvate, excesiv de filologice, confuze ca să creeze arbitrariu cât mai mare la corectură și par să aspire să creeze un fel de filologi cretini și nu niște vorbitori și comunicatori de o inteligență normală. Și dădeam soluția simplă să fie modelate după testele PISA. Credeți că s-a schimbat ceva?”, scrie politologul.

Iată un model din cele de săptămâna asta:
PUBLICITATE

<< Examenul de bacalaureat naţional 2015 Proba E. a) Limba şi literatura românăFiliera teoretică – Profilul umanist; Filiera vocaţională – Profilul pedagogic Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.

SUBIECTUL I (30 de puncte)

(Vasile Voiculescu, Sakuntala)

Rezumatul meu: Naratorul se întoarce la el în Buzău cu trenul să viziteze un vechi prieten la moșie, o călătorie care îi deșteaptă amintiri plăcute de demult.

Cerințele examinatorilor: Scrie pe foaia de examen răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la text:

1. Numeşte câte un sinonim neologic potrivit pentru sensul din text al cuvintelorstăruiau şi deodată. 2 puncte

2. Explică rolul virgulei în secvența plecase în streinătate, trecuse pe la Paris. 2 puncte

3. Construieşte un enunţ în care să ilustrezi sensul conotativ al substantivului turmă.2 puncte

4. Transcrie, din textul dat, două secvenţe care conturează dimensiunea temporală.4 puncte

5. Precizează două motive literare prezente în textul dat. 4 puncte

6. Menţionează tipul de perspectivă narativă din textul dat. 4 puncte

etc)

Mai departe

Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte despre rolul reţelelor de socializare în promovarea artei.

În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:

− să respecţi structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris (?), utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri (??); 8 puncte

− să ai conţinutul adecvat argumentării pe tema dată: formularea ipotezei/a propriei opinii (???) faţă de problematica pusă în discuţie, etc

Notă! În vederea acordării punctajului, textul trebuie să fie în concordanţă cu problematica pusă în discuţie (?????)>>

“Dragi procurori, și dragi cititori care nu sunteți procurori, nu vă spuneți că e ceva în neregulă cu voi dacă nu reușiți să rezolvați niciunul din subiectele astea, deși ați luat bacalaureatul sau ați terminat o facultate. Nu reușesc decât cei care au fost pregătiți în acest sens – învățând pe de rost texte standard sau chiar răspunsul la aceste subiecte, extrase dintr-un set limitat. Mai reușesc cei foarte inteligenți, care ghicesc la vreo jumătate din astea ce vor examinatorii, dar nu prea au cum să ajungă la nota zece cu aceste subiecte.

Sigur că nimeni care e astfel educat și examinat nu dezvoltă o gândire argumentativă și nici nu ajunge să înțeleagă limba română. Redactarea subiectelor calcă în mod constant principiul wittgensteinian că tot ceea ce merită a fi exprimat poate fi exprimat clar. Cine gândește și scrie astfel nu poate învăța sau testa pe alții și nici nu înțelege la servește limba română. O asemenea testare și filosofie a predării vine dintr-o școală menită a produce analfabeți funcționali, viitori șomeri sau culegători de căpșuni”, mai scrie Mungiu-Pippidi.

Conform studiului PISA 2012, publicat la 1 decembrie 2013, aproape 40% dintre elevii români au dificultăți să citească și să înțeleagă un text – sunt, cu alte cuvinte, analfabeți funcționali. Studiul, care a fost realizat pe 510.000 elevi în vârstă de 15 ani din 65 de țări, mai arată că elevii români sunt cel mai puțin motivați dintre copiii care au luat parte la cercetare, la mare distanță de toți ceilalți. Întrebările din studiile PISA sunt de înțelegere, apelează la inteligența, simțul de observație și atenția copiilor. Li se dă, de exemplu, o descriere a felului de organizare al albinelor și li se cer explicații sumare pentru a vedea dacă au înțeles de ce albinele fac una sau alta.În 2012, România s-a plasat pe locul 45 în rândul celor 65 de ţări participante la studiul PISA, mult sub media OECD, la același nivel cu Serbia sau Rusia.
Sursa: b1.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Educație și Cultură

Concursuri ale cercurilor tehnico-aplicative de elevi din Alba: Când vor avea loc

Publicat

în

În Alba, concursuri ale cercurilor tehnico-aplicative de elevi

Etapa judeţeană a concursurilor cercurilor tehnico-aplicative de elevi – „Prietenii Pompierilor” şi „Cu viaţa mea apăr viaţa” – se va desfăşura, anul acesta, în data de 10 mai, în municipiul Alba Iulia.
Concursul „Prietenii Pompierilor” va reuni la start echipaje formate din 9 membri şi o rezervă (băieţi/fete sau mixte). Componenții echipajelor vor avea vârsta cuprinsă între 11 şi 15 ani
Concursul „Cu viaţa mea apăr viaţa” va reuni la start echipaje formate din 3 membri şi o rezervă (băieţi/fete sau mixte). Componenții echipajelor vor avea vârsta cuprinsă între 10 şi 15 ani şi între 15 și 18 ani.
Fiecare echipaj va fi însoţit de un professor coordonator.
Cele două concursuri sunt oeganizate de Consiliul Judeţean Alba în parteneriat cu Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Unirea” al judeţului Alba.

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Educație și Cultură

Mara Roman, elevă a Colegiului Tehnic „I. D. Lăzărescu” Cugir, calificare la etapa națională a Olimpiadei de Chimie

Publicat

în

Calificare la etapa națională a Olimpiadei de Chimie pentru o elevă a Colegiului Tehnic „I. D. Lăzărescu” Cugir

Performanță deosebită reușită de o elevă de la Colegiul Tehnic „I. D. Lăzărescu” din Cugir: Mara Roman a reușit să se califice la faza națională a Olimpiadei de Chimie.

Mara Roman este elevă în clasa a X-a.

„Cu bucurie anunțăm încă o calificare la Națională la una dintre cele mai dificile discipline: chimia. Concursul adresat liceelor tehnologice, vocaționale, câștigat și în 2024 și de un reprezentant al școlii noastre ne aduce speranță și certitudinea că ceea ce facem aici la Lăzărescu, nu facem în zadar!”, au transmis reprezentanții colegiului cugirean.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Educație și Cultură

English 4 Kids, clubul de engleză al Bibliotecii Județene „Lucian Blaga” Alba, o nouă întâlnire în 16 aprilie

Publicat

în

English 4 Kids – Clubul de engleză al Bibliotecii Județene „Lucian Blaga” Alba

English 4 Kids – Clubul de engleză este un proiect cultural-educativ inițiat în anul 2019, desfășurat lunar sub forma unui club de limbă și civilizație engleză pentru copii, având ca scop apropierea celor mici de limba și cultura britanică/americană și familiarizarea acestora cu fondul de carte în limba engleză al Bibliotecii Județene „Lucian Blaga” Alba.

Elementele implicate în desfășurarea acestui club sunt: joc/joacă, ateliere creative, cântece, vizionări de materiale educative audio-video în limba engleză, toate sub îndrumarea unui cadru didactic specializat – prof. Diana Bianca Mortură. Din partea bibliotecii județene, proiectul este coordonat de bibliotecara Ana-Maria Pienar.
Activitățile din luna aceasta vor avea loc în data de 16 aprilie 2024, la ora 16:00, la sala de lectură a Bibliotecii Județene „Lucian Blaga” Alba, iar tema abordată va fi „In the Kitchen”. Alături de Diana Bianca Mortură și Ana-Maria Pienar, copiii prezenți la eveniment vor cânta și se vor juca, vor învăța expresii și cuvinte noi, vor lectura cărți adecvate și vor conversa cu copii de vârsta și preocupări similare, toate în limba engleza.

English 4 Kids – Clubul de engleză va avea loc și în cadrul Târgului de cArte Alba Transilvana, din perioada 10-12 mai 2024, în aer liber, în Cetatea Alba Carolina din Alba Iulia. Organizatorii evenimentului sunt Consiliul Județean Alba și Biblioteca Județeană „Lucian Blaga” Alba.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba