„Smart Cities Research” – „The Business Case for Smart Cities: Alba Iulia”, conferinţă de diseminare a studiului Siemens, în 13 iulie

Adăugat la Știri

Joi, 13 iulie, de la ora 13.00, în sala de şedinţe din cadrul Primăriei municipiului Alba Iulia, va avea loc conferinţa de diseminare a studiului „Smart Cities Research”, realizat de către Siemens şi dedicat oraşelor inteligente. În cadrul studiului, Alba Iulia este subiect de cercetare alături de Londra (Marea Britanie), Bruxelles (Belgia), Aberdeen (Marea Britanie) şi Kartal (Turcia).

Studiul „Smart Cities Research” – „The Business Case for Smart Cities: Alba Iulia” a fost iniţiat cu scopul de a analiza modelele financiare și beneficiile care pot fi obținute pe mai multe axe de infrastructură inteligentă, în funcție de prioritățile şi nevoile oraşului Alba Iulia. Axele de infrastructură analizate în acest studiu sunt: energie, clădiri, management al traficului, transport public și siguranță publică.

Necesitatea şi relevanţa acestui demers pentru oraşul nostru au fost identificate în contextul în care Alba Iulia are nevoie de studierea gradului de aplicabilitate a soluţiilor inteligente pe dezvoltarea urbană, fiind primul oraş din România care implementează un proiect pilot de „smart city” la nivel integral. Participarea municipiului Alba Iulia în acest studiu, alături de alte mari oraşe europene, are rolul de a eficientiza identificarea modelelor de infrastructură locală şi a zonelor în care tehnologia va spori confortul vieţii cetăţenilor, care este, de fapt, scopul întregului proiect Alba Iulia Smart City 2018. De asemenea, studiul are rolul de a stabili priorităţile pentru aplicarea de soluţii inteligente la nivel de oraş, care să aducă beneficii directe cetăţenilor şi turiştilor.

În acest studiu, specialiştii Siemens au analizat modelele de dezvoltare urbană pentru o serie de domenii în care pot fi implementate tehnologii inteligente, în conformitate cu strategia, planurile şi ambiţiile de dezvoltare inteligentă a oraşului. Studiul Siemens este compus din patru capitole de analiză efectivă, cu o introducere-argument şi o parte finală de concluzii.  În preambul – Capitolul 1 –, se defineşte conceptul de smart city şi se vorbeşte despre „revoluţia digitală” de astăzi şi despre aderarea inteligentă a oraşelor la potenţialul enorm pe care în comportă o astfel de revoluţie. Totodată se pune accentul pe importanţa IoT – „Internet of Things”, care are rolul de a facilita comunicarea echipamentelor smart între ele şi de a agrega date extrem importante pentru evaluarea resurselor şi efectelor pe care tehnologia modernă le pune la dispoziţia unui oraş inteligent. Capitolul 2 – „Realising the value of data” – tratează importanţa colectării de date pentru orice analiză care vizează dezvoltarea urbană prin investiţii provenite din mediul de afaceri. Datele agregate constituie resursa fundamentală a aplicabilităţii, la scară largă, a tehnologiilor smart, care se dezvoltă pe patru stagii: concept, expansiune (scalabilitate), transformare şi maturitate.

Capitolul 3 este dedicat analizei potenţialului pe care îl are Alba Iulia pe secţiunile prioritare de infrastructură: transport, energie, clădiri, siguranţă şi conectivitate, în crearea unui model de dezvoltare tehno-economică. Sunt analizate datele existente, colectate de către Siemens, şi tehnologiile „din teren”, de care dispune astăzi Alba Iulia.

Citește și Alba Iulia, între istorie și legendă

La nivelul oraşului şi împrejurimilor – AIDA – au fost identificate trei sectoare de maxim interes. Acestea constituie focusul evaluării studiului Siemens, prezentate şi analizate fiecare în capitolul 4, cu titlul „Alba Iulia City Results”: conectivitate – care are scopul de a facilita dezvoltarea mediului de afaceri şi de a favoriza creşterea turismului în Alba Iulia; transport – mobilitate urbană şi integrarea Alba Iuliei cu restul judeţului, în scop turistic, şi energie – facilitarea uzului de resurse de energie reciclabilă. Se analizează apoi situaţia la zi a conectivităţii şi sunt expuse oportunităţile pe care le oferă calitatea acesteia pentru dezvoltarea turismului, după care se face evaluarea conectivităţii pentru mediul de smart business. De asemenea, se analizează sistemul de transport public şi evaluarea business case pe această temă, după care se trece la sectorul energetic şi se expune business case-ul pe smart energy. Capitolul se încheie cu un sumar al evaluării costurilor investiţiilor şi al beneficiilor implementării de tehnologii smart şi cu o secţiune de „next steps” pe care ar trebui să îi parcurgă Alba Iulia.

Capitolul cinci  este un „making of” al studiului şi cuprinde date logistice despre elementele de specialitate cu ajutorul cărora a fost realizat studiul.

În concluzie, putem afirma, conform demersului Siemens, că „oraşele inteligente, fundamentate pe o infrastructură digitală funcţională, deschid noi oportunităţi în ceea ce priveşte partea de finanţare. Există un apetit puternic pe piaţă în ceea ce priveşte investiţiile în sisteme care generează date şi care oferă, la rândul lor, oportunităţi pentru crearea de noi investiţii” (p. 64).

Siemens AG (Berlin şi Munchen) este un puternic jucător global de tehnologie, care de peste 165 de ani este un simbol al excelenţei inginereşti, inovaţiei, calităţii, fiabilităţii şi caracterului internaţional. Compania este activă în peste 200 de ţări în domeniile electrificării, automatizării și digitalizării. Fiind unul dintre cei mai mari producători de tehnologii eficiente energetic, dar și de tehnologii de consum  eficient al resurselor, Siemens este nr.1 în construcţia de turbine eoliene în larg, un furnizor de top de turbine pe gaz și abur pentru generarea de energie, un furnizor major de soluții pentru transportul energiei și un pionier în soluțiile de infrastructură, dar și în automatizări și soluții software și produse pentru industrie. Compania este de asemenea un furnizor de top de echipament medical imagistic – cum ar fi tomograful computerizat și sistemele de rezonanță magnetică – și un lider în diagnostic de laborator şi în IT clinic. În anul fiscal 2015, încheiat pe 30 septembrie 2015, Siemens a înregistrat venituri de 75,6 miliarde euro și un profit net de 7,4 miliarde euro la nivel global. La finalul lui septembrie 2015, compania avea in jur de 348,000 de angajaţi în  toată lumea. Mai multe informaţii sunt disponibile pe www.siemens.com.

 

Simona Lodroman

redactor șef Radio Unirea FM
Mobil: 0733.948.174
email: slodroman@yahoo.com

Comentarii