Rămâi conectat

Știri

SAL : Soluționarea Alternativă a Litigiilor. Ce soluții vor avea păgubiții, începând cu 2016

Publicat

în

Află de pe radiounirea.ro că din 2016 vom fi mai aproape de normalitate, odată cu transpunerea în legislaţia noastră a unei directive europene care vizează protecţia consumatorului.

Aţi fost la mare şi sunteţi nemulţumiţi de condiţiile de cazare? Vă puteţi adresa Agenției Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) care va sancţiona hotelul, dar banii îi recuperaţi, dacă îl daţi în judecată hotelul sau dacă negociaţi printr-un mediator.

Rezolvarea alternativă

Pe lângă aceste variante, din 9 ianuarie 2016, vă veți putea plânge unei entități specializate în soluționarea alternativă a litigiilor. Pe scurt, SAL. Aceasta va aplica proceduri extrajudiciare de rezolvare a reclamaţiilor, va fi independentă și imparţială (conciliator, mediator, avocatul poporului, cameră de recurs etc.). Ea va propune o soluţie sau va convoca părţile pentru a găsi o soluţie, în cel mult 90 de zile. Așa prevăd Directiva 2013/11/UE SAL şi Regulamentul 524/2013 SOL (soluţionarea online a litigiilor), de la care sunt exceptate doar serviciile medicale şi cele din educaţie.

„Prin apelarea la entitățile SAL, profesionistul – retailer-ul, banca sau asiguratorul – nu va mai fi sancționat”, ne-a spus Alexandru Encean, partner al entității SAL Ombudsman Services.

Proiecte avem, legea lipseşte

Clientul nu va plăti nimic pentru aceste servicii, în schimb, comerciantul s-ar putea să achite nişte taxe. Deocamdată, nu se știe cine sunt entităţile SAL de la noi, deoarece România este singura țară din UE care nu a adoptat încă nouă legislație, deşi avea termen până pe 9 iulie.

Există însă două proiecte. Unul este al ANPC. Iniţiat în septembrie 2014, pe acesta l-au completat BNR, Asociaţia Română a Băncilor și Autoritatea pentru Supraveghere Financiară (ASF). Acesta este pe circuitul interministerial, ne-au spus reprezentanţii ANPC.

Citește și Legea comunitară privind disputele dintre consumatori şi magazine a fost schimbatăAl doilea proiect este al Consiliului de Mediere, care susţine că este singura instituţie naţională care poate aviza entităţile SAL. Apărut în mai 2015, acesta se află la Ministerul Justiţiei, pentru aprobare.

Fiecare ar vrea SAL-ul său

Fiecare dintre cele cinci organizaţii doreşte să înfiinţeze propria entitate SAL. „Nicio instituție a statului român nu poate crea entitate SAL, pentru că ea trebuie să fie independentă, adică să nu fie sub tutela niciunei alte entități (…) Toate celelalte țări au entități SAL mediatori și arbitri”, ne-a precizat Mugur Mitroi, președintele Consiliului de Mediere.

Dacă până în ianuarie Guvernul nu transmite Comisiei Europene entitățile SAL locale, românii se vor adresa direct celor europene pentru rezolvarea problemelor. În cele două proiecte de lege se scrie că autoritatea din România care va transpune legislaţia europeană în România este Ministerul Energiei, IMM-urilor şi Mediului de Afaceri. Operaționalizarea regulilor europene (crearea structurilor, informarea cetățenilor etc.) trebuie făcută până în 2018, ne-a menţionat Călin Rangu, directorul Direcției Protecția Consumatorilor din cadrul ASF.

Cum se va aplica

Consumatorul se va putea adresa oricărei entităţi SAL specializată în domeniul în care are problema şi care este acceptată de comerciant sau de producător. Toate entitățile SAL trebuie comunicate Comisiei Europene și incluse pe platformele SOL, fiind disponibile pentru oricare țară din UE. Astfel, orice român îşi va putea rezolva, spre exemplu, plângerea legată de un produs cumpărat de la Londra, în timpul vacanţei, după ce ajunge acasă.

Comercianţii (restaurante, magazine, agenţii de turism etc.), instituţiile financiare (bănci, societăţi de asigurări etc.) şi producătorii vor afişa, la intrare, entităţile SAL agreate să le soluţioneze disputele cu clienții, din 9 ianuarie 2016.

„Practica internaţională în domeniu arată că procedurile SAL specifice, pe anumite sectoare de activitate, dezvoltate în cadrul unor consultări adecvate, cu implicarea tuturor părţilor interesate, au o credibilitate semnificativ mai mare decât procedurile SAL stabilite la nivel centralizat”, ne-au explicat reprezentanții BNR.

Comparativ cu un proces, soluţionarea unei dispute prin mediere este cu 60% mai ieftină şi de 13 ori mai rapidă, în 43 de zile, faţă de 566 de zile, conform Comisiei Europene.

Centru SAL pentru sistemul financiar-bancar

BNR doreşte să înfiinţeze Centrului SAL pentru sistemul financiar-bancar, ca entitate juridică autonomă, neguvernamentală, apolitică, fără scop lucrativ, de interes public, cu personalitate juridică, având competență exclusivă de soluționare a litigiilor din sistem.

„Soluţionarea litigiilor înaintate de către consumatori Centrului SAL ar fi efectuată de Corpul Conciliatorilor, format din persoane fizice, cu expertiză în domeniul SAL, responsabile cu derularea procedurilor SAL, selectate potrivit criteriilor stabilite de Colegiul de Coordonare”, ne-au detaliat reprezentanțiii BNR.

Un fel de entitate SAL are ASF

Modele asemănătoare vor să înfiinţeze ANPC-ul și ASF-ul. În plus, Călin Rangu precizează că singura organizație de tip ombudsman (un fel de avocatul poporului, dar pe domeniu sau industrie), făcută întâmplător după modelul entităţilor SAL, este departamentul de rezolvare a petițiilor din cadrul ASF-ului. Mai exact, acesta face o concilieri, deoarece le oferă celor două părți o soluție, spre deosebire de mediere, care ajută părțile să ajungă la o soluție.

„Noi vrem să fie cât mai multe entități SAL, dar să fie niște norme profesionale foarte clare. Specialiștii aceștia ar trebui autorizați de autoritatea competentă în domeniu. De asta ASF-ul și BNR-ul doresc niște organisme care să asigure profesionalizarea acestor organisme”, a adăugat Rangu. De altfel, în prezent, mediatorii se specializează în litigii și în reclamații precum cele soluționate de ANPC, de ASF și de BNR.

„Noi am propus și un sistem prin care partea reclamată, dacă se retrage din discuții, primește amendă, pentru că fără măsuri coergitive nu se poate în România”, a subliniat Rangu.

În plus, ASF-ul susţine că dorește să colecteze de la entitățile SAL informaţii despre practicile din domeniu, ca să știe ce măsuri să ia, pentru îmbunătățirea pieței.

Sursa:jurnalul.ro

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

Marșul pentru Viață, în 31 martie, la Alba Iulia

Publicat

în

La Alba Iulia, o nouă ediție a Marșului pentru Viață

Anual, în luna martie, intitulată „Luna pentru Viață”, se desfășoară în Patriarhia Română manifestarea de suflet cunoscută sub denumirea de Marșul pentru Viață.
Evenimentul, ajuns la cea de-a 14-a ediție, se derulează sub genericul „Construim pentru viață”, fiind o manifestare apolitică și neconfesională. Și în acest an, numeroși tineri de toate vârstele din municipiul Alba Iulia, însoțiți de preoții parohi, sunt așteptați să participe în număr mare la acest eveniment, cu scopul de a oferi o mărturie puternică privind importanța susținerii și promovării vieții.
La Alba Iulia, manifestarea va fi organizată duminică 31 martie 2024, de la ora 15.00. Cei care doresc să ia parte la acest eveniment sunt așteptați, în jurul orei 14.30, în proximitatea Casei de Cultură a Sindicatelor, vizavi de Facultatea de Teologie Ortodoxă. Apoi, participanții vor urma traseul: Strada Vasile Goldiș – Bulevardul Revoluției 1989 – Bulevardul Transilvaniei – Bulevardul 1 Decembrie 1918 – Strada Unirii – Piața Tricolorului – esplanada dintre Catedrala Reîntregirii și Catedrala romano-catolică „Sfântul Mihail”, locul de desfășurare a activităților ulterioare.
Evenimentul este organizat de Protopopiatul Ortodox Alba Iulia, în parteneriat cu ASCOR Alba Iulia, Asociația „Emanoil”, Biroul pentru Viață al Arhiepiscopiei Ortodoxe a Alba Iuliei, Facultatea de Teologie Ortodoxă din Alba Iulia, Seminarul Teologic Ortodox „Sfântul Simion Ștefan” din Alba Iulia și reprezentanții tuturor confesiunilor creştine din Alba Iulia și împrejurimi.

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Întâlnire bilaterală cu oficiali elvețieni la Primăria Alba Iulia

Publicat

în

La Primăria Alba Iulia, întâlnire bilaterală cu oficiali elvețieni

La Primăria Alba Iulia, a avut loc o întrevedere de lucru între Primăria Municipiului Alba Iulia, reprezentanți ai Ambasadei Elveției în România – Programul Energy Efficiency, teprezentanți ai Secretariatului Afacerilor Economice – din Elveția, reprezentanți ai Ministerului de Finanțe din România – Coordonator Național pentru contribuția financiară elvețiană din România și reprezentanți ai Universității Tehnice din Cluj Napoca.

Discuțiile s-au concentrat în jurul proiectelor municipalității care pot beneficia de sprijin financiar în viitorul apel de proiecte dedicat eficienței energetice care se va lansa anul acesta, în baza acordului-cadru bilateral semnat între Elveția și România.  Alba Iulia s-a bucurat de această vizită de lucru în contextul în care eforturile municipalității din ultimii ani au făcut ca Alba Iulia să devină, în anul 2021, primul oraș din Transilvania care a primit titlul de comunitate sustenabilă. Obținerea acestei certificări europene oferite municipalității în prezența Ambasadorului Elveției în România, a fost rezultatul unui proces interdisciplinar într-o rețea de expertiză paneuropeană și al unei munci de echipă alături de Romania Green Building Council, Agenția Locală pentru Energie Alba și SERVELECT, se arată într-un comunicat de presă.

„Am încredere că echipa Primăriei Alba Iulia va reuși să pregătească documentațiile necesare pentru a accesa prima finanțare elvețiană nerambursabilă dedicată dezvoltării sustenabile a comunității noastre, mai ales deoarece, acest instrument financiar este printre puținele surse de finanțare pe care municipalitatea albaiuliană nu a avut ocazia să le acceseze până în prezent”, a declarat primarul Gabriel Pleșa.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

”Conferințele de la Sebeș”, eveniment cultural găzduit în Aula Primăriei, în 3 aprilie

Publicat

în

„Conferințele de la  Sebeș”, un nou eveniment cultural de înaltă ținută, găzduit în Aula Primăriei

Primăria şi Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeş vă invită miercuri, 3 aprilie 2024, cu începere de la ora 17.00, în „Aula” primăriei municipiului Sebeş, la conferinţa „Nivele tipologice și axiologice ale discursului intelectual. Despre lectura sau hermeneutica existențială”, susţinută de dr. Virgil Podoabă, profesor universitar la Catedra de Literatură comparată a Facultăţii de Litere a Universității „Transilvania” din Brașov.

Prof. univ. dr. Virgil Podoabă este scriitor, traducător și critic literar, membru al Uniunii Scriitorilor din România. După studii primare în satul natal şi liceale la Cluj, urmează cursuri universitare între 1972 şi 1976 la Facultatea de Filologie din acelaşi oraş. Teza de doctorat cu titlul „Experiența revelatoare și tematizarea ei în literatura română contemporană” o susţine la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj în anul 2003, lucrare distinsă cu calificativul „Summa cum Laude”. Din aprilie 1990 este redactor la revista „Vatra” din Tîrgu Mureș, iar din anul 1992 ocupă postul de lector la Catedra de Literatură comparată, a Facultăţii de Litere a Universității „Transilvania” din Brașov, urmând cursus honorum până la titlul ştiinţific de profesor universitar. Activitatea sa a fost intensă încă din perioada studenţiei când, a fost președinte al Cercului de istoria literaturii române și redactor al revistei „Echinox” (1974-1976), în care de altfel a şi debutat cu o recenzie în anul 1973 și în paginile căreia, a susținut cu cronici literare și eseuri, rubricile „Proză” și „Cronica literară”.

A făcut parte din echipa de coordonare a cenaclului „Echinox” între anii 1974-1976, a cenaclului „Silvania” din Zalău între 1976 şi 1980, şi a cenaclului „Iosif Vulcan” din Oradea între 1980 şi 1991, iar din anul 1990 şi până în prezent este redactor la revista „Vatra” din Tîrgu-Mureș. De-a lungul timpului a susţinut cu cronici literare, eseuri şi studii critice, prestigioase reviste de profil: „Familia” (1980-1990), „Vatra” (din 1990 încoace), şi a colaborat la revistele „Steaua”, „Caiete critice”, „Arca”, „Tribuna”, „Viața Românească”, „Limes”, „Calende”, „Discobolul”, „Paralela 45” etc. A înființat și a fost redactor-șef între 1991 şi 1992 al ziarului „Gazeta de Vest” din Oradea, iar împreună cu un grup de studenți de la Facultatea de Litere din Brașov a pus bazele revistei studenţești „Erată”, pe care a şi condus-o în calitate de director între anii 1995 şi 1999.

Totodată, prof. univ. dr. Virgil Podoabă are un palmares impresionant de participări la colocvii, târguri de carte, simpozioane, lansări de carte și întâlniri cu cititorii şi a susţinut de-a lungul timpului numeroase conferințe pe teme literare și culturale, cum este cea de la Sebeş.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba