Știri
SAL : Soluționarea Alternativă a Litigiilor. Ce soluții vor avea păgubiții, începând cu 2016
Aţi fost la mare şi sunteţi nemulţumiţi de condiţiile de cazare? Vă puteţi adresa Agenției Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) care va sancţiona hotelul, dar banii îi recuperaţi, dacă îl daţi în judecată hotelul sau dacă negociaţi printr-un mediator.
Rezolvarea alternativă
Pe lângă aceste variante, din 9 ianuarie 2016, vă veți putea plânge unei entități specializate în soluționarea alternativă a litigiilor. Pe scurt, SAL. Aceasta va aplica proceduri extrajudiciare de rezolvare a reclamaţiilor, va fi independentă și imparţială (conciliator, mediator, avocatul poporului, cameră de recurs etc.). Ea va propune o soluţie sau va convoca părţile pentru a găsi o soluţie, în cel mult 90 de zile. Așa prevăd Directiva 2013/11/UE SAL şi Regulamentul 524/2013 SOL (soluţionarea online a litigiilor), de la care sunt exceptate doar serviciile medicale şi cele din educaţie.
„Prin apelarea la entitățile SAL, profesionistul – retailer-ul, banca sau asiguratorul – nu va mai fi sancționat”, ne-a spus Alexandru Encean, partner al entității SAL Ombudsman Services.
Proiecte avem, legea lipseşte
Clientul nu va plăti nimic pentru aceste servicii, în schimb, comerciantul s-ar putea să achite nişte taxe. Deocamdată, nu se știe cine sunt entităţile SAL de la noi, deoarece România este singura țară din UE care nu a adoptat încă nouă legislație, deşi avea termen până pe 9 iulie.
Există însă două proiecte. Unul este al ANPC. Iniţiat în septembrie 2014, pe acesta l-au completat BNR, Asociaţia Română a Băncilor și Autoritatea pentru Supraveghere Financiară (ASF). Acesta este pe circuitul interministerial, ne-au spus reprezentanţii ANPC.
Fiecare ar vrea SAL-ul său
Fiecare dintre cele cinci organizaţii doreşte să înfiinţeze propria entitate SAL. „Nicio instituție a statului român nu poate crea entitate SAL, pentru că ea trebuie să fie independentă, adică să nu fie sub tutela niciunei alte entități (…) Toate celelalte țări au entități SAL mediatori și arbitri”, ne-a precizat Mugur Mitroi, președintele Consiliului de Mediere.
Dacă până în ianuarie Guvernul nu transmite Comisiei Europene entitățile SAL locale, românii se vor adresa direct celor europene pentru rezolvarea problemelor. În cele două proiecte de lege se scrie că autoritatea din România care va transpune legislaţia europeană în România este Ministerul Energiei, IMM-urilor şi Mediului de Afaceri. Operaționalizarea regulilor europene (crearea structurilor, informarea cetățenilor etc.) trebuie făcută până în 2018, ne-a menţionat Călin Rangu, directorul Direcției Protecția Consumatorilor din cadrul ASF.
Cum se va aplica
Consumatorul se va putea adresa oricărei entităţi SAL specializată în domeniul în care are problema şi care este acceptată de comerciant sau de producător. Toate entitățile SAL trebuie comunicate Comisiei Europene și incluse pe platformele SOL, fiind disponibile pentru oricare țară din UE. Astfel, orice român îşi va putea rezolva, spre exemplu, plângerea legată de un produs cumpărat de la Londra, în timpul vacanţei, după ce ajunge acasă.
Comercianţii (restaurante, magazine, agenţii de turism etc.), instituţiile financiare (bănci, societăţi de asigurări etc.) şi producătorii vor afişa, la intrare, entităţile SAL agreate să le soluţioneze disputele cu clienții, din 9 ianuarie 2016.
„Practica internaţională în domeniu arată că procedurile SAL specifice, pe anumite sectoare de activitate, dezvoltate în cadrul unor consultări adecvate, cu implicarea tuturor părţilor interesate, au o credibilitate semnificativ mai mare decât procedurile SAL stabilite la nivel centralizat”, ne-au explicat reprezentanții BNR.
Comparativ cu un proces, soluţionarea unei dispute prin mediere este cu 60% mai ieftină şi de 13 ori mai rapidă, în 43 de zile, faţă de 566 de zile, conform Comisiei Europene.
Centru SAL pentru sistemul financiar-bancar
BNR doreşte să înfiinţeze Centrului SAL pentru sistemul financiar-bancar, ca entitate juridică autonomă, neguvernamentală, apolitică, fără scop lucrativ, de interes public, cu personalitate juridică, având competență exclusivă de soluționare a litigiilor din sistem.
„Soluţionarea litigiilor înaintate de către consumatori Centrului SAL ar fi efectuată de Corpul Conciliatorilor, format din persoane fizice, cu expertiză în domeniul SAL, responsabile cu derularea procedurilor SAL, selectate potrivit criteriilor stabilite de Colegiul de Coordonare”, ne-au detaliat reprezentanțiii BNR.
Un fel de entitate SAL are ASF
Modele asemănătoare vor să înfiinţeze ANPC-ul și ASF-ul. În plus, Călin Rangu precizează că singura organizație de tip ombudsman (un fel de avocatul poporului, dar pe domeniu sau industrie), făcută întâmplător după modelul entităţilor SAL, este departamentul de rezolvare a petițiilor din cadrul ASF-ului. Mai exact, acesta face o concilieri, deoarece le oferă celor două părți o soluție, spre deosebire de mediere, care ajută părțile să ajungă la o soluție.
„Noi vrem să fie cât mai multe entități SAL, dar să fie niște norme profesionale foarte clare. Specialiștii aceștia ar trebui autorizați de autoritatea competentă în domeniu. De asta ASF-ul și BNR-ul doresc niște organisme care să asigure profesionalizarea acestor organisme”, a adăugat Rangu. De altfel, în prezent, mediatorii se specializează în litigii și în reclamații precum cele soluționate de ANPC, de ASF și de BNR.
„Noi am propus și un sistem prin care partea reclamată, dacă se retrage din discuții, primește amendă, pentru că fără măsuri coergitive nu se poate în România”, a subliniat Rangu.
În plus, ASF-ul susţine că dorește să colecteze de la entitățile SAL informaţii despre practicile din domeniu, ca să știe ce măsuri să ia, pentru îmbunătățirea pieței.
Știri
Marșul pentru Viață, în 31 martie, la Alba Iulia
La Alba Iulia, o nouă ediție a Marșului pentru Viață
Știri
Întâlnire bilaterală cu oficiali elvețieni la Primăria Alba Iulia
La Primăria Alba Iulia, întâlnire bilaterală cu oficiali elvețieni
La Primăria Alba Iulia, a avut loc o întrevedere de lucru între Primăria Municipiului Alba Iulia, reprezentanți ai Ambasadei Elveției în România – Programul Energy Efficiency, teprezentanți ai Secretariatului Afacerilor Economice – din Elveția, reprezentanți ai Ministerului de Finanțe din România – Coordonator Național pentru contribuția financiară elvețiană din România și reprezentanți ai Universității Tehnice din Cluj Napoca.
Discuțiile s-au concentrat în jurul proiectelor municipalității care pot beneficia de sprijin financiar în viitorul apel de proiecte dedicat eficienței energetice care se va lansa anul acesta, în baza acordului-cadru bilateral semnat între Elveția și România. Alba Iulia s-a bucurat de această vizită de lucru în contextul în care eforturile municipalității din ultimii ani au făcut ca Alba Iulia să devină, în anul 2021, primul oraș din Transilvania care a primit titlul de comunitate sustenabilă. Obținerea acestei certificări europene oferite municipalității în prezența Ambasadorului Elveției în România, a fost rezultatul unui proces interdisciplinar într-o rețea de expertiză paneuropeană și al unei munci de echipă alături de Romania Green Building Council, Agenția Locală pentru Energie Alba și SERVELECT, se arată într-un comunicat de presă.
„Am încredere că echipa Primăriei Alba Iulia va reuși să pregătească documentațiile necesare pentru a accesa prima finanțare elvețiană nerambursabilă dedicată dezvoltării sustenabile a comunității noastre, mai ales deoarece, acest instrument financiar este printre puținele surse de finanțare pe care municipalitatea albaiuliană nu a avut ocazia să le acceseze până în prezent”, a declarat primarul Gabriel Pleșa.
Știri
”Conferințele de la Sebeș”, eveniment cultural găzduit în Aula Primăriei, în 3 aprilie
„Conferințele de la Sebeș”, un nou eveniment cultural de înaltă ținută, găzduit în Aula Primăriei
Primăria şi Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeş vă invită miercuri, 3 aprilie 2024, cu începere de la ora 17.00, în „Aula” primăriei municipiului Sebeş, la conferinţa „Nivele tipologice și axiologice ale discursului intelectual. Despre lectura sau hermeneutica existențială”, susţinută de dr. Virgil Podoabă, profesor universitar la Catedra de Literatură comparată a Facultăţii de Litere a Universității „Transilvania” din Brașov.
Prof. univ. dr. Virgil Podoabă este scriitor, traducător și critic literar, membru al Uniunii Scriitorilor din România. După studii primare în satul natal şi liceale la Cluj, urmează cursuri universitare între 1972 şi 1976 la Facultatea de Filologie din acelaşi oraş. Teza de doctorat cu titlul „Experiența revelatoare și tematizarea ei în literatura română contemporană” o susţine la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj în anul 2003, lucrare distinsă cu calificativul „Summa cum Laude”. Din aprilie 1990 este redactor la revista „Vatra” din Tîrgu Mureș, iar din anul 1992 ocupă postul de lector la Catedra de Literatură comparată, a Facultăţii de Litere a Universității „Transilvania” din Brașov, urmând cursus honorum până la titlul ştiinţific de profesor universitar. Activitatea sa a fost intensă încă din perioada studenţiei când, a fost președinte al Cercului de istoria literaturii române și redactor al revistei „Echinox” (1974-1976), în care de altfel a şi debutat cu o recenzie în anul 1973 și în paginile căreia, a susținut cu cronici literare și eseuri, rubricile „Proză” și „Cronica literară”.
A făcut parte din echipa de coordonare a cenaclului „Echinox” între anii 1974-1976, a cenaclului „Silvania” din Zalău între 1976 şi 1980, şi a cenaclului „Iosif Vulcan” din Oradea între 1980 şi 1991, iar din anul 1990 şi până în prezent este redactor la revista „Vatra” din Tîrgu-Mureș. De-a lungul timpului a susţinut cu cronici literare, eseuri şi studii critice, prestigioase reviste de profil: „Familia” (1980-1990), „Vatra” (din 1990 încoace), şi a colaborat la revistele „Steaua”, „Caiete critice”, „Arca”, „Tribuna”, „Viața Românească”, „Limes”, „Calende”, „Discobolul”, „Paralela 45” etc. A înființat și a fost redactor-șef între 1991 şi 1992 al ziarului „Gazeta de Vest” din Oradea, iar împreună cu un grup de studenți de la Facultatea de Litere din Brașov a pus bazele revistei studenţești „Erată”, pe care a şi condus-o în calitate de director între anii 1995 şi 1999.
Totodată, prof. univ. dr. Virgil Podoabă are un palmares impresionant de participări la colocvii, târguri de carte, simpozioane, lansări de carte și întâlniri cu cititorii şi a susţinut de-a lungul timpului numeroase conferințe pe teme literare și culturale, cum este cea de la Sebeş.
-
Știriacum 2 săptămâni
Hodaița, obicei vechi păstrat în Alba: Alungă spiritele rele, când se lasă Postul Paștelui
-
Știriacum 2 săptămâni
Cheile Vălișoarei, una dintre bijuteriile naturale ale turismului din Alba
-
Politicăacum o săptămână
Conspirația din spatele abdicării lui Alexandru Ioan Cuza: 20 martie 2024 – 204 ani de la nașterea sa
-
Știriacum 6 zile
23 martie, Ziua Mondială a Meteorologiei: La Alba Iulia a funcționat cea mai veche stație meteo din România, mai bine de 100 de ani
-
Știriacum o săptămână
20 martie, echinocţiul de primăvară: Semnificație, tradiții și obiceiuri
-
Știriacum 5 zile
Buna Vestire, cunoscută în calendarul popular sub denumirea de Ziua Cucului: În aceasta zi are loc primul său cântec, prin care anunță vestirea primăverii
-
Știriacum 2 săptămâni
Rimetea-Alba și Biertan-Sibiu, printre cele mai frumoase sate din Transilvania, locul în care tradiţionalismul este considerat un stil de viaţă
-
Știriacum o săptămână
22 martie, Ziua Mondială a Apei: 80% din resursele de apă potabilă ale României provin din Munții Carpați