Rămâi conectat

Divertisment

Rujul – accesoriul feminin care datează de milenii! Asta făceau femeile în urmă cu foarte mulți ani pentru a-și înroși buzele

Publicat

în

Rujul – accesoriul feminin care datează de milenii! Asta făceau femeile în urmă cu foarte mulți ani pentru a-și înroși buzele

Rujul este cel mai cunoscut accesoriu de înfrumusețare, care nu lipsește în vremurile noastre din geanta unei femei. Pe vremuri, cu foarte mult timp în urmă, acesta se obținea din zdrobirea pietrelor semiprețioase, din insecte, petrol sau ulei de castor.

După cum avansează îndrăzneţ zoologul britanic Desmond Morris în Maimuţa goală(1967), se poate face fără teama de a greşi o analogie între buzele vopsite în roşu şi labiile femeii, a căror culoare ar stârni apetitul sexual.

Analogia a fost preluată şi de alţi antropologi, care au înzestrat-o cu noi semnificaţii.

În fapt, ce ne determină să ne vopsim buzele când avem atâtea motive să nu o facem?

Sănătatea e unul dintre ele. De cele mai multe ori, unele dintre ingredientele conţinute în vopseaua de buze sunt toxice, dacă ar fi să numim numai plumbul, şi nu au fost nicicând mai respingătoare dacă ar fi să menţionăm doar gândacii striviţi.

Cu toate acestea, continuăm să scoatem în fiecare zi din poşete batonul colorat care ne oferă, alături de alte trucuri cosmetice, iluzia unei mai mari încrederi în puterea noastră de seducţie.

Ingrediente:alge roşii, iod, brom, gândaci striviţi

Aventura roşului de buze începe în urmă cu 5.000 de ani, când femeile din Mesopotamia antică au avut îndrăzneala de a inventa ceea ce astăzi numim ruj.

Ele foloseau pietre semipreţioase pentru a-şi decora buzele şi chiar ochii. Cele din civilizaţia indusului, cu 3.000 de ani în urmă, simţeau şi ele nevoia de a-şi vopsi buzele în roşu.

Nu erau singurele, egiptencele din Antichitate făceau şi ele acelaşi lucru. Reţeta egiptencelor era alcătuită dintr-un amestec de alge roşii, iod şi brom, combinaţie care le provoca de cele mai multe ori îmbolnăviri serioase.

Nu a fost însă un motiv suficient pentru ca femeile să renunţe la decorarea gurii.

Se spune că însăşi Cleopatra avea propria sa reţetă de carmin, din care nu lipseau ca ingrediente gândacii striviţi şi furnicile.

Rujul cu sclipici nu era o raritate fiind obţinut dintr-o substanţă existentă în solzii peştilor. Parfumul a fost adăugat de Orient. Arabul Abu al-Quasim al-Zahrawi a rămas în istorie ca inventatorul rujului parfumat.

Decorarea în roşu a buzelor, considerată o expresie a încarnării lui Satan

Obiceiul vopsirii buzelor, chiar dacă datează din vremuri străvechi, nu a fost prea popular printre europeni secole de-a rândul.

În Europa medievală decorarea în roşu a buzelor a fost considerată o expresie a încarnării a lui Satan şi, prin urmare, afurisită de biserică.

Mult timp, cosmeticele de acest tip au făcut parte doar din instrumentarul de seducţie al prostituatelor.

Popularitatea rujului începe să crească abia în secolul al XVI-lea, în timpul domniei reginei Elisabeta I, care folosea roşu pentru buze şi alb pentru decorarea faţei.

În acea vreme, rujul era obţinut din ceară de albine şi pulberi roşii din plante.

Popularitatea se limita însă la femeile din clasele superioare şi la actori, singurii care aveau permisiunea să se machieze.

În mod inexplicabil, în 1770, în Parlamentul britanic a fost promovată o lege care anula căsătoria în cazul în care femeia se folosea de cosmetice înainte de ziua nunţii.

Până aproape în secolul al XIX-lea, în Marea Britanie utilizarea cosmeticelor nu a fost considerată acceptabilă de către femeile respectabile şi a fost asociată cu grupuri sociale restrânse precum actriţele sau prostituatele.

Machiajul a fost considerat provocator. Acceptarea completă a acestui produs de frumuseţe în societatea londoneză s-a produs abia în jurul anului 1921.

În secolul al XIX-lea, reţeta se modernizează: seu de căprioară, ulei de castor, ceară de albine.

La finele secolului al XIX-lea, Guerlain, o companie de cosmetice din Franţa, a început să fabrice rujul produs de parfumierii din Paris, ambalat în hârtie de mătase.

Reţeta îngloba seu de căprioară, ulei de castor şi ceară de albine. Înainte de acest moment, fiecare îşi pregătea rujul în casă.

Tot în secolul al XIX-lea, în Statele Unite ale Americii, rujul carmin era obţinut dintr-o substanţă extrasă din corpul şi ouăle unei insecte care trăia în cactuşii din Mexic, mixată cu aluminiu şi calciu.

Rujul nu era sub formă de baton, ci se aplica cu pensula. Culoarea a fost considerată mult prea artificială şi teatrală, aşa că era mai degrabă folosită de actriţe.

În 1880, doar câteva artiste îndrăzneau să-şi vopsească buzele atunci când se aflau pe scenă. Faimoasa actriţă Sarah Bernhardt a fost una dintre ele.

În 1912, într-un articol publicat în „The New York Times”, un editor de modă american susţinea că rujul este acceptabil, dar că ar trebui aplicat cu precauţie.

Aveai voie să te vopseşti la prânz, dar nu şi la cină.

Tubul de metal cu care ne-am obişnuit astăzi a fost inventat de Maurice Levy, în 1915, împreună cu mecanismul care împinge batonul în sus prin răsucire.

În 1923, acest sistem a fost patentat de americanul James Bruce Mason Jr, din Nashville, Tennessee.

Femeile încep să se rujeze mai ales când se duc la fotograf, pentru a da contur trăsăturilor, iar acest obicei ajută la impunerea produsului cosmetic.

Simţind încotro bate vântul pe piaţa cosmeticalelor, Elisabeth Arden şi Estée Lauder încep să vândă rujuri la saloanele lor de frumuseţe.

În 1927, chimistul francez Paul Baudercroux a inventat formula Sărutul roşu, considerată a fi primul tip de ruj care nu se ştergea în urma unui sărut.

Ironia sorţii, Sărutul roşua fost atât de greu de şters de pe buzele celei care-l folosea încât a fost scos de la vânzare.

În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, tubul de metal este înlocuit cu unul de plastic sau de hârtie.

Rujul era mai sărac în cele vremuri deoarece petrolul şi uleiul de castor care intrau în componenţa produslui erau greu de găsit.

Societatea se temea că tinerele fete vor deveni prea provocatoare pentru sexul opus

Actriţele au fost şi au rămas promotoarele rujului roşu, printre ele numărându-se Elizabeth Taylor şi Marilyn Monroe.

Dacă până prin 1920 rujul a continuat să fie doar de culoare roşie, în 1930, Elizabeth Arden începe să-l coloreze diferit.

Ea inspiră şi alte companii de cosmetice să facă acelaşi lucru şi, încet-încet, rujul devine un simbol al exprimării sexualităţii femeii adulte.

Nici adolescentele nu rămân indiferente în faţa acestui nou simbol al feminităţii aşa că încep să-l revendice.

Speriaţi de noua modă, mulţi dintre imigranţii americani refuză să-şi lase fetele să se dea cu ruj.

Un studiu din 1937 susţinea că jumătate dintre adolescente se luptau cu părinţii pentru dreptul de a se da cu vopsea de buze.

La mijlocul anilor 1940, revistele pentru adolescenţi avertizau că bărbaţii preferă un look natural al femeilor, iar cele care apelează la astfel de trucuri au toate şansele să-şi ruineze popularitatea şi cariera.

În fapt, societatea se temea că tinerele fete vor deveni mult prea provocatoare pentru sexul opus şi că multe dintre ele vor deveni victimele prădătorilor sexuali.

În 1950, o companie cosmetică numită Gala începe să introducă rujul de culoarea lavandei, precum şi rozul, albul şi portocaliul. Mai târziu, Max Factor scoate pe piaţă batonul numit strawberry meringue.

Rozul şi portocaliul devin culorile preferate printre adolescente.

În 1960, grupurile rock precum Ronette şi Shirelles popularizează rujul alb.

Vopseaua de buze ajunge să fie în aşa măsură identificată cu feminitatea încât cele care nu au acest obicei sunt considerate suspecte: fie au deficienţe mintale, fie sunt lesbiene.

În 1970, multe dintre companiile de cosmetice aduc pe piaţă culorii stranii pentru colorarea buzelor: bleu, verde lămâie, argintiu şi albastru închis.

Cântăreţul de rock Marilyn Manson ajută la popularizarea rujului de culoare închisă, aşa-numitul ruj gotic, în mediile subculturale.

Buzele negre sunt la modă din 1970 şi până în 1990, în timp ce în anii 1950 asemenea obiceiuri apăreau doar în filmele horror.

Astăzi nu există, practic, reprezentantă a sexului frumos care să nu aibă în poşetă nu unul, ci zeci de rujuri colorate, în toate nuanţele la modă.

Până şi elevele de şcoală, dacă nu au un ruj, au cel puţin un baton cu vitamine, în culori variate, care imită cât se poate de clar luciul de buze.

sursa: historia.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Publicitate

Divertisment

Care este exponatul lunii aprilie la Muzeul de Științele Naturii Aiud

Publicat

în

Măcăleandrul, exponatul lunii aprilie la Muzeul de Științele Naturii Aiud

Măcăleandrul este lunii aprilie la Muzeul de Științele Naturii Aiud.

Este o specie de pasăre cântătoare de talie mică, cu aspect distinctiv. Lungimea corpului este de 12-14 centimetri, iar greutatea de 14-25 de grame.

Trăiește pe întreg continentul european și în partea vestică a Asiei. În România este prezentă pe întreg teritoriul, din zonele de câmpie până în zonele montane înalte.

Măcăleandrul are o dietă cu un spectru trofic larg, consumând nevertebrate (insecte, păianjeni, viermi etc.), semințe și fructe; în cazul fructelor, sunt consumate în special cele de talie mică (soc, mure, afine etc).

Perioada de reproducere începe în luna martie, când masculii sosiți din migrație ocupă teritoriile și le marchează prin cântec. Depunerea ouălor are loc începând cu luna aprilie, femela depunând 4-7 ouă, pe care le clocește 12-21 de zile. Puii părăsesc cuibul după 10-18 zile. Perechile sunt teritoriale și cuibăresc izolat. Cuibul este elaborat, fiind construit din mușchi, iarbă uscată, legate cu fire de păr sau ierburi subțiri. Este amplasat în zone de tufărișuri dense, aproape de sol, în crăpăturile zidurilor sau ale pereților de stâncă, scorburi etc.

În muzeul din Aiud poate fi observat în sala a 3-a, alături de alte specii de păsări aparținând Ordinului Passeriformes


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Divertisment

„Să iubim și românește”: După sărutul de Valentine`s Day urmează „pupatul” de Dragobete

Publicat

în

Dragobetele  se sărbătorește, ca în fiecare an, pe data de 24 februarie, iar anul acesta va fi într-o zi de vineri, moment perfect pentru cuplurile care aleg să serbeze ziua iubirii în stil românesc.

Este foarte important să știm când este Dragobetele deoarece, pe lângă multe alte obiceiuri care se practică cu ocazia acestei sărbători, tradiția impune ca pe 24 februarie să sărutăm, sau cel puțin să atingem, o persoană de sex opus.

Astfel, spun tradițiile, vom avea noroc în dragoste tot anul. Dacă nu vom urma datina de Dragobete, credințele populare spun că vom fi tot anul singuri și nu ne vom întâlni jumătatea decât după Dragobetele următor.

Dragobetele este sărbătoarea iubirii la români sau, cu alte cuvinte, Ziua Îndrăgostiților autohtonă, și marchează, totodată, și începutul primăverii. În tradiția populară se spune că Dragobetele este întocmai fiul babei Dochia și este reprezentat ca un tânăr chipeș și extrem de iubăreț care seduce fetele, de acolo și celebra zicală: ”Dragobetele sărută fetele!”.

Sărbătoarea Dragobetelui are o simbolistică bogată şi interesantă. Dragobetele îngemănează în esenţă sa atât începutul, cât şi sfârşitul – începutul unui nou anotimp şi al reînsufleţirii naturii, sfârşitul desfătărilor lumeşti căci începe Postul Sfânt al Paştelui. În vremuri de demult (în anumite zone chiar şi astăzi!), în această zi de mare sărbătoare, tinerii îmbrăcaţi în straie frumoase, cuviincioase obişnuiau să se strângă în păduri şi să culeagă în buchetele cele dintâi flori ale primăverii.

Culesul florilor se continua cu voie bună şi cântece, cu un fel de joc numit “zburătorit”. La ceasul prânzului, fetele porneau în fugă către sat, iar băieţii le fugăreau, încercând să le prindă şi să le dea un sărutat. Dacă băiatul îi era drag fetei, aceasta se lăsa prinsă, ulterior având loc şi sărutul considerat echivalent al logodnei şi al începutului iubirii între cei doi. Înspre seara, logodna urma să fie anunţată comunităţii satului şi membrilor familiei.

Cei care participau la sărbătoare, respectând tradiţia, erau consideraţi a fi binecuvântaţi în acel an. Ei vor avea parte de belşug, fiind feriţi în schimb de boli şi febră. Conform anumitor superstiţii din bătrâni, cei care nu sărbătoreau această zi erau pedepsiţi să nu poată iubi în acel an. Acest obicei dat naştere celebrei strigături sau ameninţări glumeţe “Dragobetele săruta fetele!”

Dacă vremea era mohorâtă în această zi, dacă era foarte frig, ploua sau ningea, tinerii se strângeau într-o casă “să facă de Dragobete”, să petreacă, să lege prietenii, să se ţină de jocuri şi ghiduşii. În anumite zone fetele tinere obişnuiau să arunce acuzaţii pentru farmecele de urâciune făcute împotriva rivalelor în iubire. De asemenea, tinerii flăcăi îşi crestau uşor braţul în forma unei cruci şi îşi atingeau tăieturile rostind jurământul de a rămâne pe viaţa fraţi de sânge.

Cu ocazia acestei zile, bătrânii satului acordau o îngrijire specială animalelor din ogradă, dar şi păsărilor. Bătrânii credeau că în această zi păsările îşi aleg perechea pe viaţă şi se urnesc în construirea cuiburilor. La sfârşit de iarnă şi început de primăvară, Dragobete oficia nunţirea păsărilor în cer. Sacrificarea animalelor este interzisă în această zi. În rostul împerecherii păsărilor nu ai voie să intervii, se crede. În anumite zone ale ţării, în această zi, tinerii îşi unesc destinele prin logodnă, promiţându-şi credinţa şi iubire.

Se spune că tinerele necăsătorite trebuie să strângă „zapada zânelor”, adică rămășițele de zăpadă pe care le întâlnesc în cale și apoi să le topească. Apa obținută astfel, se credea în trecut, că este magică și ajută la farmecele de iubire, iar fetele trebuie să se spele cu aceasta pe față pentru a fi frumoase și cuceritoare.

În anumite zone ale României, din pământ se scot rădăcini de spânz pe care oamenii le folosesc ulterior drept leac pentru vindecarea anumitor boli. Este obligatoriu ca în această zi bărbaţii să se afle în relaţii cordiale cu persoanele de sex feminin. Bărbaţii nu au voie să necăjească femeile şi nici să se angajeze în gâlcevi căci astfel îi aştepta o primăvară cu ghinion şi un an deloc prielnic. Atât băieţii, cât şi fetele au datoria de a se veseli în această zi pentru a avea parte de iubire întreg anul.

Dacă vor ca iubirea să rămână vie de-a lungul întregului an, tinerii care formează un cuplu trebuie să se sărute în această zi. Lucrările câmpului, ţesutul, cusutul, treburile grele ale gospodăriei nu sunt permise în această zi. În schimb, curăţenia este permisă, fiind considerată aducătoare de spor şi prospeţime. Nu ai voie să plângi în ziua de Dragobete. Se spune că lacrimile care curg în această zi sunt aducătoare de necazuri şi supărări în lunile care vor urma. În alte zone ale ţării, ajunul Dragobetelor este asemănător ca simbolistica noptii de Bobotează. Fetele tinere, curioase să îşi afle ursitul, îşi pun busuioc sfinţit sub pernă, având credinţa că Dragobetele le va ajuta să găsească iubirea adevărată.

sursa: libertatea.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Tineret

Studenți de la UAB în tabără la Păltiniș: Cum a fost

Publicat

în

Tabără la Păltiniș pentru studenți de la UAB

Casa de Cultură a Studenților Alba Iulia, cu sprijinul Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, a organizat, conform Metodologiei pentru Tabere Studențești 2024, în perioada 11-16 februarie, în stațiunea Păltiniș, tabăra dedicată studenților selectați de Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia.
Studenții au beneficiat de servicii gratuite de masă și cazare și s-au bucurat de zile perfecte de schi, stratul de zăpadă măsurând 40 de centimetri. De asemenea, au participat la cursuri de comunicare și public speaking, seri distractive cu jocuri și filme și la un seminar despre antreprenoriat și antreprenori, cu Adrian Rada, președintele patronatului IMM-urilor din județul Sibiu.
„Tabăra de iarnă de la Păltiniș a fost o experiență minunată în care s-au legat prietenii și s-au adunat amintiri frumoase. A însemnat relaxare, distracție și încărcarea bateriilor pentru un nou semestru”, a declarat Mihai Ban, student în anul III la Facultatea de Științe Economice din cadrul Universității „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia.

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba