„Astazi (miercuri – n.r.) am avut o discutie cu cei doi ministri care sunt direct responsabili de domeniu – ministrul mediului, pentru partea de poluare, si ministrul transporturilor. In aceasta seara, ministrul transporturilor m-a informat ca deja Registrul Auto Roman nu mai elibereaza cartile de identitate pentru masinile care ar urma sa fie vandute si care sunt in stoc”, a anuntat Calin Popescu-Tariceanu la Digi24.

Conform Mediafax, reprezentantii Registrului au precizat ca este vorba de aproximativ 300 de masini noi Volkswagen cu motoare Euro 5. Totodata, acestia au subliniat ca decizia de a nu elibera carti de identitate nu se aplica automobilelor cu motoare Euro 6.

Agentia de presa noteaza ca autoritatile americane au descoperit ca producatorul german a instalat pe autoturismele diesel un dispozitiv care induce in eroare sistemele de masurare a noxelor. In urma declansarii acestui scandal cu implicatii internationale, Comisia Europeana a cerut saptamana trecuta tuturor statelor membre UE sa faca investigatii la nivel national si sa afle cate vehicule au acest dispozitiv special.

„Vreau sa intelegeti ca trebuie sa facem o distinctie intre situatii in care alti constructori au fost implicati si au fost obligati sa isi recheme masinile pentru defecte ascunse. Dar aici nu este vorba de un defect ascuns, este un demers deliberat al constructorului de a ascunde, de a truca caracteristicile tehnice ale masinii, avand ceva scris in cartea tehnica si cu totul altceva petrecandu-se in realitate”, a atras atentia Calin Popescu-Tariceanu.

Acesta a subliniat ca, din cauza demersului companiei Volkswagen, atat statul, cat si cetatenii care au cumparat automobile cu acest dispozitiv special instalat au fost inselati: Cred ca toate tarile in care s-au vandut produsele statul a fost inselat si am sa va explic de ce. Pentru ca statul, in functie de nivelul de poluare pe care-l are fiecare masina, stabileste un cuantum al taxei de mediu. Statul roman. Prin urmare, statul roman a perceput mai putini bani pentru masini care, de fapt, polueaza mai mult. Al doilea care este inselat este, bineinteles, consumatorul, cumparatorul masinii, care crede ca ia un produs si, de fapt, este altceva”.

Din acest motiv, presedintele Senatului considera ca autoritatile trebuie sa ia masuri, insa n-ar fi corect ca proprietarii masinilor pentru care s-a platit o suma mai mica pentru timbrul de mediu sa aiba de suferit.

„Sa stiti ca, in mod normal, aceasta ingrijorare exista (ingrijorarea posesorilor de masini ca ar putea fi nevoiti sa dea statului diferenta de timbru de mediu – n.r.). De ce? Pentru ca statul discuta cu cel care este proprietarul masinii si care are o obligatie fata de stat. Sigur ca nu ar fi corect si cred ca nu se va intampla acest lucru, dar atunci statul trebuie sa se intoarca impotriva cuiva. Trebuie sa se intoarca, in mod normal, nu impotriva consumatorului. De aceea, am avut si o discutie astazi (miercuri – n.r.) cu presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului pe acest subiect, pe care l-am sensibilizat in privinta acestei chestiuni. Mi se pare ca este de resortul inclusiv a Protectiei Consumatorului sa intervina si sa ia pozitie”, a mai spus parlamentarul.

Potrivit Mediafax, care citeaza surse din domeniul auto, peste 100.000 de masini vandute in Romania ar putea fi rechemate in service in viitorul apropiat.

RAR a inceput deja verificarile

In baza solicitarii Comisiei Europene, reprezentantii RAR au anuntat saptamana trecuta ca au inceput verificarile necesare exclusiv la constructorii de autovehicule sau, dupa caz, la reprezentantii autorizati ai acestora.

„Mentionam ca RAR nu a acordat niciun certificat de conformitate pentru niciun autovehicul echipat cu motor diesel. Subliniem faptul ca actiunile Registrului Auto se vor adresa exclusiv constructorilor de autovehicule sau reprezentantilor autorizati ai acestora, nicidecum persoanelor fizice”, scrie intr-un comunicat de presa al Registrului.

De asemenea, de la conducerea reprezentantei grupului Volkswagen din Romania s-a cerut transmiterea listei tipurilor de vehicule pentru care s-au folosit dispozitive de manipulare a emisiilor poluante.

„Subliniem faptul ca vehiculele marca Volkswagen pentru Europa detin omologarea comunitara acordata de autoritatea germana, si nu de catre Registrul Auto Roman. Conform legislatiei europene, raspunderea pentru asigurarea conformitatii productiei revine constructorului si autoritatii care a emis omologarea, este punctat in documentul de presa.

Volkswagen isi va asuma costurile masurilor necesare

Tot saptamana trecuta, pe site-ul romanesc al producatorului german de automobile a fost publicat un anunt prin care consumatorii au fost asigurati ca Volkswagen isi va asuma costurile masurilor necesare pentru a rezolva problema dispozitivului de manipulare a emisiilor poluante.

Toate vehiculele afectate sunt sigure din punct de vedere tehnic si bune de folosit. Problema se aplica exclusiv la poluantii emisi. Vom rezolva acest lucru. Este de la sine inteles ca ne vom asuma intreaga responsabilitate si costurile pentru masurile necesare. Dar acest proces va dura (…). Vehiculele noi de la Grupul Volkswagen cu motoare diesel Euro 6 disponibile in prezent in Uniunea Europeana respecta cerintele legale si standardele de mediu”, se arata in anunt.

Reprezentantii Volkswagen au subliniat ca, in prezent, nu sunt capabili sa precizeze ce modele de masini sunt afectate.

Sursa:avocatnet.ro