Din cauza ca directiva europeana a fost adoptata pe un temei legal eronat, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a anulat-o. Astfel, europarlamentarii au fost nevoiti sa adopte un alt act normativ in baza caruia sa fie amendati soferii care incalca legislatia rutiera in alte state ale UE. Noua directiva este aplicabila din luna martie, iar autoritatile romane trebuiau sa o transpuna in legislatie pana la data de 6 mai.
Potrivit Directivei UE 2015/413, primele trei state mentionate trebuie sa se conformeze cel tarziu pana in primavara anului 2017, deoarece acestea au fost exceptate initial de la aplicarea regulilor. In ceea ce priveste Elvetia, reprezentantii MAI au precizat, in expunerea de motive a proiectului de lege, ca au in vedere o viitoare includere a acestui stat in sistemul schimbului de informatii.
In alta ordine de idei, proiectul de lege prevede ca autoritatile romane nu vor mai trimite amenzile la domiciliu atunci cand nu primesc raspuns – dupa una sau mai multe incercari – si nici atunci cand datele din sistem n-au permis, la o solicitare anterioara, contactarea soferilor.
In prezent, legislatia autohtona in vigoare permite sanctionarea conducatorilor de vehicule, atunci cand circula in afara tarii, pentru opt contraventii, dupa cum urmeaza:
- excesul de viteza;
- nefolosirea centurii de siguranta;
- nerespectarea semnificatiei culorii rosii a semaforului;
- conducerea sub influenta alcoolului;
- conducerea sub influenta stupefiantelor;
- nefolosirea castii de protectie (in cazul motociclistilor);
- folosirea unei benzi interzise;
- folosirea ilegala a unui telefon mobil sau a altor dispozitive de comunicare in timpul conducerii (exceptand situatiile in care sunt utilizate dispozitivele de tip „hands free”/”maini libere”).
Amenzile pe care le primesc soferii sunt cele aplicabile in statul in care acestia au savarsit contraventiile.
Sursa:avocatnet.ro