Rămâi conectat

Știri

Povestea micuței gări de la Alba Iulia : În decembrie 1868 sosea primul tren

Publicat

în

În decembrie 1868 sosea primul tren. care este povestea micuței gări de la Alba Iulia

În prima jumatate a veacului al XIX-lea, mai precis la anul 1832, atunci cand se punea in discutie pentru prima oara deschiderea unei gari la Alba Iulia, si anume pe fondul dezbaterilor parlamentare de la Budapesta, cand Guvernul ungar propunea legea construirii primelor 13 linii ferate din Ungaria.

Printre propuneri, punctul 7 prevedea construirea pe cursul raului Mures a tronsonului Szolnok-Arad-Sibiu care avea sa fie prima retea feroviara de acces catre Transilvania.

Rezultatul dezbaterilor s-a concretizat in luna ianuarie a anului 1849, cand Ministrul Comunicatiilor, Istvan Szechenyi, dadea citire raportului privind „Constructia de cai ferate din Ungaria” care demara lucrarile primelor 4 cai ferate principale si a 8 secundare. Intre acestea, se numara si ruta Budapesta-Arad-Alba Iulia, completata de ramura secundara Simeria-Petrosani. Demararea efectiva a lucrarilor a fost precedata de o perioada de cercetari, inginerii analizand variante de executie ale traseelor. Dezbaterile s-au purtat sub auspiciile Programului Imperial al Guvernului de la Viena si in final, s-a luat decizia incredintarii lucrarilor de executie unei firme austriece, Rotschild, insa aceasta avea sa abandoneze ulterior proiectul, lucrarile find preluate dupa doi ani de Guvernul de la Budapesta care a constituit „Societatea Cailor Ferate din jurul Tisei” (SCF) care avea sa supervizeze executia a 6 linii, cu o lungime de 573 km.

Astfel, in 1862, s-a inaugurat primul tronson, de la Curtici la Arad, pe o lungime de 21 km, iar doi ani mai tarziu, era aprobata constructia liniei Arad – Vintu de Jos – Sibiu, lucrarile fiind executate de firma englezeasca „Edward Pickering”. Lucrarile ce acopereau tronsonul Arad – Simeria – Alba Iulia aveau sa fie demarate in luna august a anului 1866, responsabilitatea executiei revenind firmei fratilor Klein, condusa de directorul Seppel.

La 21 august 1868, avea loc deschiderea circulatiei pe  tronsonul Arad – Deva, cu o lungime de 149 km. In dimineata acelei zile, la ora 9.00, pleca cu destinatia Deva primul tren din Gara Arad. Acesta era  remorcat de locomotiva 17-MAROS PORTA si a ajuns la Deva la ora 13.00. Insa tronsonul care ne intereseaza este Arad-Alba Iulia, iar acesta nu a intarziat sa fie inaugurat, fiind deschis in acelasi an, la data de 22 decembrie. Tronsonul acoperea acum 211 km, o lungime ce era strabatuta in acele vremuri in 7 ore si jumatate. Cu acest prilej a fost ridicat si edificiul garii din Alba Iulia unde la 8 decembrie 1868, avea sa soseasca primul tren. Era un tren de marfa si era tractat de locomotiva pe aburi ”Savarsin”, iar peste doua saptamani, in prag de sarbatori, sosea si primul tren de persoane.

Cat priveste arhitectura ansamblului garii din Alba Iulia, acesta cuprindea intial doua corpuri identice, legate printr-un vestibul central, iar complexul dispunea de un peron acoperit. Aspectul edificiului initial a suferit modificari si extinderi cu ocazia renovarilor succesive, prilejuite de evenimentele istorice marcante. Gara din Alba Iulia a fost primul edificiu din oras care a modificat pe frontispiciu denumirea maghiara Gyulafehervar cu Alba Iulia.

In anul 1919, la sfarsitul primului razboi mondial, cand Transilvania a devenit parte a Romaniei, calea ferata Arad – Alba Iulia este trecuta in proprietatea Statului Roman, intrand in exploatarea Directiei Generale C.F.R. In perioada interbelica, aceasta ruta a reprezentat principala ruta feroviara din Transilvania si a cunoscut circulatia trenurilor tractate de locomotive cu aburi pana in anul 1950 cand au fost inlocuite de cele Diesel. In anul 1970 a fost data in functiune prima portiune electrificata a acestui tronson, procesul electrificarii fiind finalizat in anul 1985 cand a ajuns la stadiul din prezent, iar gara albaiuliana este una dintre cele mai importante si circulate legaturi feroviare ale tarii.

Asadar, aceasta este povestea micutei gari de la Alba Iulia, legata fiind de constructia caii ferate Arad-Alba Iulia, data de 22 decembrie 1868 ramanand in istoria feroviara drept ziua deschiderii primei cai ferate din Transilvania. Este de la sine inteles faptul ca, de la deschidere si pana in prezent, gara din Alba Iulia a fost martora celor mai insemnate evenimente locale, fiind locul care a intampinat personalitati si delegati oficiali, oaspeti sositi sa asiste la toate momentele marcante, primirea participantilor la Adunarea Nationala din 1 Decembrie 1918 sau vizitele membrilor Familiei Regale fiind doar cateva dintre ele.

Sursa:viziteazaalbaiulia.ro

 


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

Întâlnire bilaterală cu oficiali elvețieni la Primăria Alba Iulia

Publicat

în

La Primăria Alba Iulia, întâlnire bilaterală cu oficiali elvețieni

La Primăria Alba Iulia, a avut loc o întrevedere de lucru între Primăria Municipiului Alba Iulia, reprezentanți ai Ambasadei Elveției în România – Programul Energy Efficiency, teprezentanți ai Secretariatului Afacerilor Economice – din Elveția, reprezentanți ai Ministerului de Finanțe din România – Coordonator Național pentru contribuția financiară elvețiană din România și reprezentanți ai Universității Tehnice din Cluj Napoca.

Discuțiile s-au concentrat în jurul proiectelor municipalității care pot beneficia de sprijin financiar în viitorul apel de proiecte dedicat eficienței energetice care se va lansa anul acesta, în baza acordului-cadru bilateral semnat între Elveția și România.  Alba Iulia s-a bucurat de această vizită de lucru în contextul în care eforturile municipalității din ultimii ani au făcut ca Alba Iulia să devină, în anul 2021, primul oraș din Transilvania care a primit titlul de comunitate sustenabilă. Obținerea acestei certificări europene oferite municipalității în prezența Ambasadorului Elveției în România, a fost rezultatul unui proces interdisciplinar într-o rețea de expertiză paneuropeană și al unei munci de echipă alături de Romania Green Building Council, Agenția Locală pentru Energie Alba și SERVELECT, se arată într-un comunicat de presă.

„Am încredere că echipa Primăriei Alba Iulia va reuși să pregătească documentațiile necesare pentru a accesa prima finanțare elvețiană nerambursabilă dedicată dezvoltării sustenabile a comunității noastre, mai ales deoarece, acest instrument financiar este printre puținele surse de finanțare pe care municipalitatea albaiuliană nu a avut ocazia să le acceseze până în prezent”, a declarat primarul Gabriel Pleșa.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

”Conferințele de la Sebeș”, eveniment cultural găzduit în Aula Primăriei, în 3 aprilie

Publicat

în

„Conferințele de la  Sebeș”, un nou eveniment cultural de înaltă ținută, găzduit în Aula Primăriei

Primăria şi Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeş vă invită miercuri, 3 aprilie 2024, cu începere de la ora 17.00, în „Aula” primăriei municipiului Sebeş, la conferinţa „Nivele tipologice și axiologice ale discursului intelectual. Despre lectura sau hermeneutica existențială”, susţinută de dr. Virgil Podoabă, profesor universitar la Catedra de Literatură comparată a Facultăţii de Litere a Universității „Transilvania” din Brașov.

Prof. univ. dr. Virgil Podoabă este scriitor, traducător și critic literar, membru al Uniunii Scriitorilor din România. După studii primare în satul natal şi liceale la Cluj, urmează cursuri universitare între 1972 şi 1976 la Facultatea de Filologie din acelaşi oraş. Teza de doctorat cu titlul „Experiența revelatoare și tematizarea ei în literatura română contemporană” o susţine la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj în anul 2003, lucrare distinsă cu calificativul „Summa cum Laude”. Din aprilie 1990 este redactor la revista „Vatra” din Tîrgu Mureș, iar din anul 1992 ocupă postul de lector la Catedra de Literatură comparată, a Facultăţii de Litere a Universității „Transilvania” din Brașov, urmând cursus honorum până la titlul ştiinţific de profesor universitar. Activitatea sa a fost intensă încă din perioada studenţiei când, a fost președinte al Cercului de istoria literaturii române și redactor al revistei „Echinox” (1974-1976), în care de altfel a şi debutat cu o recenzie în anul 1973 și în paginile căreia, a susținut cu cronici literare și eseuri, rubricile „Proză” și „Cronica literară”.

A făcut parte din echipa de coordonare a cenaclului „Echinox” între anii 1974-1976, a cenaclului „Silvania” din Zalău între 1976 şi 1980, şi a cenaclului „Iosif Vulcan” din Oradea între 1980 şi 1991, iar din anul 1990 şi până în prezent este redactor la revista „Vatra” din Tîrgu-Mureș. De-a lungul timpului a susţinut cu cronici literare, eseuri şi studii critice, prestigioase reviste de profil: „Familia” (1980-1990), „Vatra” (din 1990 încoace), şi a colaborat la revistele „Steaua”, „Caiete critice”, „Arca”, „Tribuna”, „Viața Românească”, „Limes”, „Calende”, „Discobolul”, „Paralela 45” etc. A înființat și a fost redactor-șef între 1991 şi 1992 al ziarului „Gazeta de Vest” din Oradea, iar împreună cu un grup de studenți de la Facultatea de Litere din Brașov a pus bazele revistei studenţești „Erată”, pe care a şi condus-o în calitate de director între anii 1995 şi 1999.

Totodată, prof. univ. dr. Virgil Podoabă are un palmares impresionant de participări la colocvii, târguri de carte, simpozioane, lansări de carte și întâlniri cu cititorii şi a susţinut de-a lungul timpului numeroase conferințe pe teme literare și culturale, cum este cea de la Sebeş.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Daia Română, prima comună din Alba cu rețea de gaz finanțată prin Programul „Anghel Saligny”

Publicat

în

Prima comună din Alba cu rețea de gaz finanțată prin Programul „Anghel Saligny”, Daia Română

Daia Română este prima comună din județul Alba care va avea rețea de gaz finanțată prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”.

Contractul de finanțare, în valoare de peste 36,7 milioane de lei, a fost semnat miercuri 27 martie.

Contractul de finanțare este în valoare de 36m7 milioane de lei. Toate locuințele, agenții economici și instituțiile publice din comuna Daia Română vor fi racordate la rețeaua nou construită de gaze naturale. Alimentarea cu gaze naturale a comunei Daia Română se va realiza din stația de reglare – măsurare predare proiectată în zona satului Limba, din comuna Ciugud.

Pentru evitarea spargerii carosabilului la executarea branșamentelor, în cazul străzilor modernizate, conductele se vor amplasa pe ambele părți ale străzilor.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba