Rămâi conectat

Știri

Pentru pasionații de excursii – Itinerariu frumos și cocktail de adrenalină în Cheile Râmețului

Publicat

în

Dacă în weekend nu vrei să stai la vestitele grătare cu mici şi bere, dacă nu eşti cel mai comod om de pe pamânt şi vrei să te bucuri de un cocktail de adrenalină şi peisaje deosebite poţi alege cu toată încrederea o excursie în Cheile Râmeţului.

Cheile Râmeţului se află în Munţii Trascăului şi zona a fost declarată rezervaţie naturală complexă. Se poate ajunge din Teiuş, judeţul Alba, urmând indicatoarele de Mănăstirea Râmeţului. În apropiere de mănăstire se urmează indicatoarele de chei pe un drum forestier care ajunge până la locul de camping, unde se poate lăsa maşina. Imediat după acesta este intrarea în Cheile Râmetului. Varianta propusă de mine poate fi parcursă de oricine fără probleme cu următoarele condiţii: în plina vară, cu încălţăminte aderentă, fără teama de apă şi de înălţime.

Cum m-a convins pe mine acest loc?

Auzisem de Cheile Râmeţilor, de sălbăticia şi frumuseţea lor de mai mult timp, ştiam despre ele că sunt accesibile doar prin apă şi nefiind foarte încântată de ideea de a merge prin apă rece nu am continuat cercetările…

Având un weekend fără planuri, era deja sâmbata, un prieten a propus Cheile Râmeţului. Le-am spus tuturor ce ştiu despre ele, că e nasol, că ne udăm… Mi-au zis: lasă ca vedem noi acolo, doar nu stăm acasă?! Şi m-au convins!  gândul că aş fi stat în weekend acasă m-a speriat mai mult decât apa rece de munte.

Cum eram un pic neliniştită pentru că nu ştiam detaliile cheilor, am profitat de timpul de pe drum şi am cercetat online-ul. Am descoperit că există traseul care merge deasupra cheilor, Brâna Caprelor. Am propus varianta participanţilor şi a fost aprobată. Iuhu! Nu ne udăm!

Am ajuns sâmbăta seara in Aiud, dupa 18 km, am dat şi de drumul forestier către chei. Drumul forestier nu a fost tocmai o încântare pentru maşină dar a mers. Am mai remarcat pe marginea drumului căbănuţe care mai de care, unele cochete, din altele ieşea fum de mici, iar din altele strigau manele – asta nu m-a încântat pe mine. Am trecut peste toate astea, s-a făcut mai linişte pe măsură ce înaintam şi am ajuns la locul de campare. Ne-am montat fiecare ce aveam, cort, prelate, paturi pliante şi am fugit repede la culcare pentru că eram nerăbdători.

Adrenalină la maxim şi peisaje spectaculoase

Dis de dimineaţă mic dejun şi echipare. Pornim spre chei pe marcajul cruce albastră, care încep domol ca toate cheile, mai o piatră, mai un firicel de apă. Toate acestea se înteţesc pe măsură ce înaintăm şi peisajul se schimbă, se sălbăticeşte. Ador această transformare. Mergem pe partea stângă a apei care creşte şi apar stâncării abrupte. Din fericire sunt amenajate cu trepte de oţel. Avem o via ferrata în miniatură la 1m de pământ .

În apropiere de portal avem de ales între parcurgerea cheilor prin apă sau pe Brâna Caprelor, adică pe cărarea aflată la 100 m înăltime deasupra cheilor. După cum ne-a fost înţelegerea mergem pe sus, deşi de aici părea că am putea merge prin chei din piatră în piatră. Traversăm apa şi urmăm marcajul de brână. Dar cărare nu este…e un peretele vertical pe care e montat cablu… vedem şi o cruce, cineva a sfârşit aici. E de înţeles că trebuie să fim atenţi.

Începem să escaladăm cu ajutorul cablurilor fixate, tragem de ele mult şi bine, urcuşul este abrupt. Avem des porţiuni de cablu. Avem şi porţiuni mai domoale dar cărarea este lângă peretele vertical şi aproape tot timpul in stânga ta ai prapastia foaaaarte aproape. Ajungem şi la puncte de belvedere senzaţionale. Pe un colţ de stâncă sub care ai cheile, toată valea şi pereţii verticali care o străjuiesc aproape. Imaginile sunt extrem de spectaculoase, te trec fiorii, nu-ţi vine să crezi unde eşti, toate astea combinate cu o stare de bine date de endorfinele si adrenalina în urma efortului depus.

Oprire în satul Cheia

După acest spectacol al naturii poteca începe să coboare, o urmăm pană în satul Cheia de care auzisem că e pe cale de dispariţie având în prezent doi locuitori. Ajungem la prima casă părăsită pe care bineînţeles că o explorăm. Am găsit şi biserica pentru cei doi locuitori şi cimitirul lor cu trei morminte foarte vechi şi dărăpănate.

Satul Cheia se află într-o poieniţă superbă, înconjurată de pădure. Mai degrabă ai impresia că eşti într-un muzeu al satului, nu am simţit deloc că ar fi locuit cineva acolo. În poieniţă, care este de fapt centrul satului, se află fosta şcoală din satul Cheia, care acum este Baza de Supraveghere Ecologică Cheia, unde puteţi afla informaţii despre rezervaţiile naturale din Trascău.

Întoarcerea am făcut-o prin chei

În timp ce ne bucuram de pitorescul sătuc am întâlnit serii de turişti uzi pe care i-am suspectat de parcurgerea cheilor prin apă şi i-am interogat despre starea traseului. Erau de toate vârstele, de toate kilogramele şi încântaţi de experienţă. Ne-au convins, la întoarcere mergem prin chei! Am pornit spre chei, ajungem şi la apă. La început e bine, sărim din piatră în piatră, să vedem care e cu noroc şi alunecă şi tot trişăm şi amânăm inevitabilul.

Eu mă bucur că am reuşit sa stau destul de mult uscată. Mă bucur de peisaj din plin, privesc în sus pereţii cheilor, privesc în spate, îmi place tot ce văd, parcă sunt într-un parc acvatic natural. În apropiere de zona ‘La Cuptor’ nu mai avem nicio şansă, nici pe margine, nici bolovani, iar apa creştea. Am văzut că există pe pereţi cabluri, deci teoretic s-ar putea parcurge fără să te uzi, dar cine ajunge la ele nu stiu… În porţiunile mai joase nu ai cum să te prinzi de ele pentru că alunecă peretele ca un patinoar şi dacă ai ajunge printr-o minune la ele, nu te poţi ţine pentru că sunt degradate, despicate şi te poţi tăia uşor.

Prin urmare alegem apa! Spre surprinderea mea nu era foarte rece, nici caldă, era numai bună pentru o zi de vară. Mi-a făcut o deosebită plăcere să parcurg Cuptorul cheilor prin apă până la brâu, admirându-l în toată splendoarea sa.

M-am simţit excelent după acest traseu, după această zi, foarte împlinită că mi-am depăşit nişte bariere şi prejudecăti, în urma cărora am reuşit să văd din mai multe perspective acest minunat şi sălbatic loc din frumoasa noastră ţară.

sursa: ghiduri-turistice.info


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

18 martie 1906: Primul zbor autopropulsat, realizat de Traian Vuia: A pus România pe harta aviaţiei mondiale

Publicat

în

Pe 18 martie 1906, la Paris, Traian Vuia face primul zbor din Europa al unui aparat mai greu ca aerul ce se ridică prin tracţiune proprie, punând astfel România pe harta aviaţiei mondiale.

Traian Vuia s-a născut în anul 1872, în satul Surducu Mic (astăzi Traian Vuia, judeţul Timiş), tatăl lui fiind preot. Deși avea o minte strălucită, Traian Vuia a urmat decât un an la Facultatea Politehnică din Budapesta, din cauza lipsei banilor, dar acest lucru nu l-a făcut să renunțe la visul său, cel care i-a adus întâietate în domeniul aviației.

După ce a fost nevoit să renunţe la cursurile de seral, secţia mecanică, vizionarul Vuia se înscrie la Drept şi lucrează în mai multe birouri de avocatură din Banat pentru a-şi putea asigura mijloacele de trai.

Drumul lui Traian Vuia către succes a fost pavat cu piedici. Mai întâi nu a avut destui bani pentru a face facultatea, apoi nu a avut bani nici pentru constucţia primului său aparat de zbor. Dar, cu toate astea, în data de 18 martie 1906, Vuia a realizat la Montesson, lângă Paris, primul zbor autopropulsat din lume, fără catapulte sau alte mijloace exterioare, cu un aparat mai greu decât aerul – aparat numit „Vuia I”.

Ca orice idee care depăşeşte timpul său, proiectul lui Vuia a fost privit cu scepticism, iar Academiei de Ştiinţe pariziene l-a respins, cu motivaţia că ar fi prea utopic: „problema zborului cu un aparat care cântăreşte mai mult decât aerul nu poate fi rezolvată şi este decât un vis”.
Citește și: Invenții românești care au schimbat istoria

Totuși, în 1903, inginerul român şi-a brevetat avionul-automobil conceput el. „Vuia I” era un aparat de zbor realizat dintr-un cadru de țevi din oțel (îmbinate prin manşoane), care semăna puțin cu aspectul unui liliac, iar aripile din pânză, bombate, erau repliabile ca o umbrelă. Motorul avea de 20 CP, iar trenul de decolare și aterizare era constituit din patru roţi cu pneuri, cu o singură elice cu diametrul de 2,2 m. În total, cântărea aproximativ 250 kg.

După mai multe experimente, primul zbor Vuia I a avut loc la Montesson, lânga Paris, în ziua de 18 martie 1906.

Aparatul s-a desprins de la sol, după ce mașinăria a fost accelerată 50 de metri, apoi s-a ridicat la aproximativ un metru de sol și a zburat așa pe o distanță de 12 metri. Din păcate, elicea s-a blocat şi motorul s-a oprit brusc, avionul-automobil lovindu-se de un copac. Deşi zborul a durat doar câteva clipe, acesta a fost unul reuşit.

După acest eveniment, în ziarele din întreaga lume au apărut articole care îl aveau pe Vuia și realizarea sa în prim-plan, fiind menționat faptul că el este primul om care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul, echipat cu sisteme proprii de decolare, propulsie și aterizare, a decolat de pe o suprafață plată, folosind numai mijloace proprii, fără un „ajutor extern”.

Cu toate acestea, prioritatea primului zbor i-a fost atribuită în mod eronat lui Santos-Dumont, care a obţinut această realizare abia în octombrie, acelaşi an, la Paris. În data de 23 octombrie 1906, Santos-Dumont a pilotat avionul 14-bis în faţa unei mulţimi de spectatori, pe o distanţă de 60 de metri – la o înălţime de doi sau trei metri. Acest eveniment înscris în documente a fost considerat de către Aeroclubul Francez primul zbor şi prima demonstraţie publică din lume, arătând oamenilor că o aeronavă mai grea decât aerul poate decola fără ajutorul altor surse de energie din exterior.

Însă, realitatea era alta.

Realizările din domeniul aeronauticii ale geniului român au fost multă vreme puse la îndoială, nerecunoscute sau ignorate, ba de Aeroclubul Francez, ba de Academia Română care, pentru o perioadă, l-a şi îndepărtat pe Vuia din rândul membrilor săi. Vuia nu a fost la vremea respectivă acreditat de către Aeroclubul Franţei – autoritatea aeronautică care înregistra recordurile, deoarece membrii nu au putut înregistra fapta lui Vuia, întrucât nu au fost prezenți la eveniment.

Dar presa vremii a consemnat şi a fotografiat zborul lui Vuia din martie 1906, iar acesta a constituit un document după care, ulterior, au fost recunoscute realizările lui pe plan internaţional.

Traian Vuia a fost întotdeauna un om modest, iar cuvintele sale rostite atunci când se afla în culmea celebrităţii sale, spun totul: „Eu nu am căutat niciodată gloria, fiindcă ştiu că gloria pierde adesea pe om. Eu nu lucrez pentru gloria mea personală, ci lucrez pentru gloria geniului uman. Ce importanţă are cine a făcut aceste lucruri, important este că ele există”.

Sursa.historia.ro, tvr.ro, omofon.com


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Noi locuințe sociale în Alba Iulia: Care este valoarea proiectului

Publicat

în

În Alba Iulia, noi locuințe sociale

Un număr de 100 de apartamente urmează să fie construite de către Primăria Alba Iulia, în cartierul Gheorghe Șincai, pentru persoanele defavorizate.

Licitația de aproape 28 de milioane de lei a fost lansată în SEAP.

După finalizarea celor 5 blocuri, totalizând 100 de locuințe de 1, 2 si 3 camere, va fi rezolvată complet problema locuințelor sociale, deoarece peste 365 de persoane cu situație socială precară vor putea beneficia de o locuință nouă, construită și utilată la standarde moderne, au precizat reprezentanții primăriei.

Potrivit acestora, ofertele se pot depune în SEAP până în 23 aprilie, iar câștigătorul va avea la dispoziție 3 luni pentru proiectare și 33 de luni pentru ridicarea blocurilor.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Înlocuire a conductelor de alimentare cu gaze naturale la Blaj

Publicat

în

Blaj: Înlocuire a conductelor de alimentare cu gaze naturale

În această perioadă se lucrează la schimbarea conductelor de alimentare cu gaze naturale și branșamente pe mai multe străzi din municipiul Blaj.
Investiția este derulată de Delgaz Grid din bugetul propriu de investiții și este rodul unei foarte bune colaborări între Primăria Blaj și Grupul E.ON România, din care face parte această companie.
Până acum, programul de „înlocuire conductă și branșamente gaze naturale în Municipiul Blaj”, în valoare de 1.467.293,10 lei (cu TVA), s-a derulat pe străzile Pârâului, Arinilor, Gheorghe Magheru și Costache Negri (parțial), iar după efectuarea probelor la branșamente se reabilitează infrastructura rutieră și pietonală de pe străzile respective. Aceste lucrări la infrastructura rutieră și pietonală vor fi verificate atent de angajații Primăriei.
În prezent se desfășoară astfel de lucrări pe strada Nicolae Bălcescu, termenul de finalizare fiind 1 aprilie 2024.
Urmează înlocuirea conductelor și branșamentelor de gaze naturale de pe strada Mihail Kogălniceanu, iar termenul de finalizare, cu reabilitarea infrastructurii rutiere și pietonale, este 1 iulie 2024.
În următorii 2 ani, Delgaz Grid va executa, conform planului de investiții, lucrări de înlocuiri conducte și branșamente de gaze naturale pe străzile Gheorghe Barițiu, Alexandru Borza, Privighetorii, Livezii, Iazului, Merilor, Măceșului, Arțarului, Nucilor, Caisului, Prunului, Șipotului, Dumbravei, Gheorghe Lazăr, Crișan, Clujului, Timotei Cipariu, Andrei Șaguna și Prundului și în Parcul Avram Iancu.

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba