Știri
Pașaportul temporar va fi eliberat în trei zile numai dacă dovedești urgența obținerii sale, din 20 iulie
Deși vom avea posibilitatea de a cere un pașaport temporar pentru că refuzăm unul electronic simplu, nu-l vom obține în termen de trei zile, ci în zece zile lucrătoare, potrivit unui act normativ apărut recent în Monitor. De fapt, cu excepția situațiilor când vom dovedi cu documente că avem nevoie de un pașaport în trei zile, nu vom mai putea obține un pașaport temporar la fel de simplu, de la finalul lunii iulie.
Pașaportul temporar nu se va mai elibera în trei zile pentru toată lumea, indiferent că există sau nu urgență de fapt, s-a stabilit prin Legea nr. 133/2018 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 248/2005, apărută în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 508 din 20 iunie 2018 și aplicabilă de la 20 iulie.
În primul rând, nu vom mai putea cere un pașaport temporar pe motiv că nu avem timp să așteptăm după unul obișnuit. „(…) pentru persoanele care declară că nu dispun de timpul necesar pentru eliberarea unui pașaport simplu electronic” e formularea actuală din Legea nr. 248/2005 care ne permite să cerem un astfel de document de identitate pentru călătorii și care va dispărea din lege, odată ce acest act de modificare va intra în vigoare, în iulie.
Vom avea însă un alt motiv de a cere un pașaport temporar. Dacă vom refuza să avem un pașaport simplu electronic, vom putea cere unul temporar. Numai că, în acest caz, conform proiectului, pașaportul temporar se va obține la fel ca unul simplu electronic, adică în zece zile lucrătoare de la data depunerii cererii.
Un motiv în plus pentru obținerea pașaportului temporar, potrivit actului, va fi următorul: „în situații obiective în care, din motive de sănătate, familiale sau profesionale, este necesară și urgentă prezența persoanei pe teritoriul altui stat și nu există timpul necesar pentru emiterea paşaportului simplu electronic”. Pentru a se dovedi urgența vor fi necesare documente care să ateste motivele de sănătate, profesionale ș.a.m.d.
Citește și Ce documente sunt necesare pentru eliberarea pașaportului simplu electronic
Apoi, cei care își depun pașapoartele pentru obținerea unor vize și trebuie să plece urgent în străinătate vor putea obține un pașaport temporar doar dacă fac o declarație în acest sens, potrivit proiectului. În acest caz, termenul de trei zile pentru emiterea pașaportului va rămâne neschimbat.
În cazul minorilor care pleacă la studii, la concursuri oficiale sau să se trateze de urgențe medicale care le pun viața în pericol și acordul celuilalt părinte nu se poate obține așa de repede, se va elibera un pașaport temporar la fel de repede (trei zile), dar autoritățile nu vor mai fi obligate să informeze concomitent sau cât mai repede celălalt părinte. Apoi, părintele care cere pașaportul va trebui să aducă documente doveditoare emise de cei care organizează concursul, de cadrele medicale din străinătate ș.a.m.d., în funcție de situație.
În rest, celelalte situații de obținere a pașaportului temporar vor rămâne neschimbate, la fel și termenul de trei zile, dar cei aflați în respectivele situații vor trebui să-și procure documente doveditoare, de la caz la caz, din care să reiasă nevoia de a obține acel pașaport temporar și lipsa de timp pentru obținerea unuia simplu.
Așadar, ca o concluzie, va trebui să dovedim concret urgența la obținerea unui pașaport, cu documente din care să reiasă clar de ce avem nevoie de un pașaport în trei zile, iar nu în zece zile lucrătoare.
Sursa.avocatnet.ro
Știri
18 martie 1906: Primul zbor autopropulsat, realizat de Traian Vuia: A pus România pe harta aviaţiei mondiale
Pe 18 martie 1906, la Paris, Traian Vuia face primul zbor din Europa al unui aparat mai greu ca aerul ce se ridică prin tracţiune proprie, punând astfel România pe harta aviaţiei mondiale.
Traian Vuia s-a născut în anul 1872, în satul Surducu Mic (astăzi Traian Vuia, judeţul Timiş), tatăl lui fiind preot. Deși avea o minte strălucită, Traian Vuia a urmat decât un an la Facultatea Politehnică din Budapesta, din cauza lipsei banilor, dar acest lucru nu l-a făcut să renunțe la visul său, cel care i-a adus întâietate în domeniul aviației.
După ce a fost nevoit să renunţe la cursurile de seral, secţia mecanică, vizionarul Vuia se înscrie la Drept şi lucrează în mai multe birouri de avocatură din Banat pentru a-şi putea asigura mijloacele de trai.
Drumul lui Traian Vuia către succes a fost pavat cu piedici. Mai întâi nu a avut destui bani pentru a face facultatea, apoi nu a avut bani nici pentru constucţia primului său aparat de zbor. Dar, cu toate astea, în data de 18 martie 1906, Vuia a realizat la Montesson, lângă Paris, primul zbor autopropulsat din lume, fără catapulte sau alte mijloace exterioare, cu un aparat mai greu decât aerul – aparat numit „Vuia I”.
Ca orice idee care depăşeşte timpul său, proiectul lui Vuia a fost privit cu scepticism, iar Academiei de Ştiinţe pariziene l-a respins, cu motivaţia că ar fi prea utopic: „problema zborului cu un aparat care cântăreşte mai mult decât aerul nu poate fi rezolvată şi este decât un vis”.
Citește și: Invenții românești care au schimbat istoria
Totuși, în 1903, inginerul român şi-a brevetat avionul-automobil conceput el. „Vuia I” era un aparat de zbor realizat dintr-un cadru de țevi din oțel (îmbinate prin manşoane), care semăna puțin cu aspectul unui liliac, iar aripile din pânză, bombate, erau repliabile ca o umbrelă. Motorul avea de 20 CP, iar trenul de decolare și aterizare era constituit din patru roţi cu pneuri, cu o singură elice cu diametrul de 2,2 m. În total, cântărea aproximativ 250 kg.
După mai multe experimente, primul zbor Vuia I a avut loc la Montesson, lânga Paris, în ziua de 18 martie 1906.
Aparatul s-a desprins de la sol, după ce mașinăria a fost accelerată 50 de metri, apoi s-a ridicat la aproximativ un metru de sol și a zburat așa pe o distanță de 12 metri. Din păcate, elicea s-a blocat şi motorul s-a oprit brusc, avionul-automobil lovindu-se de un copac. Deşi zborul a durat doar câteva clipe, acesta a fost unul reuşit.
După acest eveniment, în ziarele din întreaga lume au apărut articole care îl aveau pe Vuia și realizarea sa în prim-plan, fiind menționat faptul că el este primul om care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul, echipat cu sisteme proprii de decolare, propulsie și aterizare, a decolat de pe o suprafață plată, folosind numai mijloace proprii, fără un „ajutor extern”.
Cu toate acestea, prioritatea primului zbor i-a fost atribuită în mod eronat lui Santos-Dumont, care a obţinut această realizare abia în octombrie, acelaşi an, la Paris. În data de 23 octombrie 1906, Santos-Dumont a pilotat avionul 14-bis în faţa unei mulţimi de spectatori, pe o distanţă de 60 de metri – la o înălţime de doi sau trei metri. Acest eveniment înscris în documente a fost considerat de către Aeroclubul Francez primul zbor şi prima demonstraţie publică din lume, arătând oamenilor că o aeronavă mai grea decât aerul poate decola fără ajutorul altor surse de energie din exterior.
Însă, realitatea era alta.
Realizările din domeniul aeronauticii ale geniului român au fost multă vreme puse la îndoială, nerecunoscute sau ignorate, ba de Aeroclubul Francez, ba de Academia Română care, pentru o perioadă, l-a şi îndepărtat pe Vuia din rândul membrilor săi. Vuia nu a fost la vremea respectivă acreditat de către Aeroclubul Franţei – autoritatea aeronautică care înregistra recordurile, deoarece membrii nu au putut înregistra fapta lui Vuia, întrucât nu au fost prezenți la eveniment.
Dar presa vremii a consemnat şi a fotografiat zborul lui Vuia din martie 1906, iar acesta a constituit un document după care, ulterior, au fost recunoscute realizările lui pe plan internaţional.
Traian Vuia a fost întotdeauna un om modest, iar cuvintele sale rostite atunci când se afla în culmea celebrităţii sale, spun totul: „Eu nu am căutat niciodată gloria, fiindcă ştiu că gloria pierde adesea pe om. Eu nu lucrez pentru gloria mea personală, ci lucrez pentru gloria geniului uman. Ce importanţă are cine a făcut aceste lucruri, important este că ele există”.
Sursa.historia.ro, tvr.ro, omofon.com
Știri
Noi locuințe sociale în Alba Iulia: Care este valoarea proiectului
În Alba Iulia, noi locuințe sociale
Un număr de 100 de apartamente urmează să fie construite de către Primăria Alba Iulia, în cartierul Gheorghe Șincai, pentru persoanele defavorizate.
Licitația de aproape 28 de milioane de lei a fost lansată în SEAP.
După finalizarea celor 5 blocuri, totalizând 100 de locuințe de 1, 2 si 3 camere, va fi rezolvată complet problema locuințelor sociale, deoarece peste 365 de persoane cu situație socială precară vor putea beneficia de o locuință nouă, construită și utilată la standarde moderne, au precizat reprezentanții primăriei.
Potrivit acestora, ofertele se pot depune în SEAP până în 23 aprilie, iar câștigătorul va avea la dispoziție 3 luni pentru proiectare și 33 de luni pentru ridicarea blocurilor.
Știri
Înlocuire a conductelor de alimentare cu gaze naturale la Blaj
Blaj: Înlocuire a conductelor de alimentare cu gaze naturale
-
Știriacum 2 săptămâni
Floarea de colţ, ocrotită de lege, simbol al dragostei şi purităţii în tradiţia românească: Pe 5 martie este celebrată Floarea de colț
-
Știriacum 2 zile
Hodaița, obicei vechi păstrat în Alba: Alungă spiritele rele, când se lasă Postul Paștelui
-
Știriacum 2 săptămâni
8 martie, Ziua Femeii: De ce este bine să dăruiţi lalele
-
Știriacum o săptămână
Descoperă istoria și frumusețile județului: Complexul muzeal „Casa Fefeleaga” din Bucium Șasa
-
Știriacum 2 zile
Cheile Vălișoarei, una dintre bijuteriile naturale ale turismului din Alba
-
Sănătateacum o săptămână
Usturoiul verde, alimentul minune al primăverii: Care sunt beneficiile
-
Știriacum 2 zile
Rimetea-Alba și Biertan-Sibiu, printre cele mai frumoase sate din Transilvania, locul în care tradiţionalismul este considerat un stil de viaţă
-
Știriacum o săptămână
9 martie, Ziua celor 40 de Mucenici: Tradițiile și superstițiile zilei