Rămâi conectat

Știri

O nouă lege în învățământ, cea a manualului școlar! Ministrul Liviu Pop și-a prezentat proiectul

Publicat

în

Ministrul Educației a prezentat, pe pagina sa de Facebook, proiectul de lege privind manualul școlar. Liviu Pop a precizat că proiectul va fi prezentat în ședința de guvern de săptămâna viitoare. Prin această lege, ministrul afirmă că dorește să existe un singur manual școlar la fiecare disciplină din programul cadru.

Baronilor manualelor școlare le transmit un singur gând: #rezist. Nu mă impresionează presiunea directă și/sau indirectă a celor care au făcut ghiozdanul elevilor plin de maculatură inutilă în ultimii 5 ani, #insist să vă potoliți”, a precizat Pop, pe Facebook.

LEGEA MANUALULUI ȘCOLAR

Art. 1.​(1) Prezenta lege reglementează regimul manualului şcolar de bază în învăţământul preuniversitar, ca bun de interes public.
(2) Ministerul Educaţiei Naţionale asigură, gratuit, în condiţiile legii, manuale şcolare de bază în conformitate cu programele şcolare în vigoare, pentru disciplinele/modulele de pregătire aferente trunchiului comun, din învățământul preuniversitar de stat obligatoriu și învățământul particular obligatoriu acreditat/autorizat.
(3) Ministerul Educaţiei Naţionale asigură, în condițiile legii, manuale școlare de bază în limbile tuturor minorităţilor naţionale de pe teritoriul României, precum şi manuale adaptate gradului şi tipului de dizabilitate ale elevilor cu deficiențe.
Art. 2. În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
​a) manual şcolar de bază – bun de interes public, principalul instrument de lucru al elevului și reflectă lectura personalizată a programei aferente disciplinelor din trunchiul comun, realizată de echipele de autori, potrivit diverselor contexte de învățare și grupuri-țintă.
b) bun de interes public – bunul destinat funcţionării serviciilor publice sau cele care, prin importanţa social – economică, valoarea culturală sau istorică fac parte din avuţia naţională şi servesc intereselor generale ale societăţii sau ale colectivităţilor locale;
c) manuscris – varianta dactilografiată a propunerii de manual;
d) format letric – documentul imprimat (listat) pe un suport fizic de hârtie;
e) format pdf – document editat, procesat şi transmis numai prin intermediul sistemelor informatice (calculatoarelor) şi a canalelor de transmisie electronice;
f) varianta digitală interactivă – document cu un conţinut similar manualului şcolar în format pdf şi care cuprinde, în plus, o serie de activităţi multimedia interactive de învăţare (exerciţii interactive, jocuri educaţionale, animaţii, filme, simulări).
Art. 3. Utilizarea manualului se face în mod personalizat, de către elev, respectiv de către
cadrul didactic. Ca instrument de informare şi de lucru al elevului, manualul reprezintă o resursă de învățare, care răspunde diferitelor interese, nevoi, ritmuri și stiluri de învățare. Pentru cadrul didactic manualul reprezintă un reper pentru proiectarea activității didactice, astfel încât demersul didactic să fie organizat în funcție de competențele, de activitățile de învățare și de conținuturile prevăzute de programa școlară.
Art. 4. Principiile pe care se fundamentează prezenta lege sunt:
a) principiul echităţii şi egalităţii de şanse – în baza căruia accesul la învățare se realizează fără discriminare, elevii și profesorii din învățământul de stat și din învățământul obligatoriu particular acreditat/autorizat beneficiind de manuale școlare gratuite, în condițiile legii;
b) principiul calităţii – în baza căruia manualele şcolare sunt elaborate în conformitate cu standardele de referinţă şi cu programele şcolare în vigoare;
c) principiul relevanţei – în baza căruia manualul şcolar este principalul instrument de învăţare ce răspunde nevoilor elevilor;
d) principiul eficienţei – în baza căruia se urmărește obținerea de rezultate educaționale maxime, prin gestionarea resurselor existente;
e) principiul recunoaşterii şi garantării persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale, dreptul la păstrarea, la dezvoltarea și la exprimarea identității lor etnice, culturale, lingvistice și religioase;
f) principiul transparenţei – concretizat în asigurarea vizibilității deciziilor privitoare la elaborarea, evaluarea, aprobarea, achiziționarea și gestionarea manualelor școlare, prin comunicarea periodică și adecvată a acestor decizii;
g) principiul centrării educaţiei pe beneficiarii acesteia.
Art. 5. Elaborarea manualelor școlare de bază se realizează de către autori/grupuri de autori, în urma unor selecții de manuscrise prin proceduri transparente, aprobate prin Ordin al Ministrului Educației Naționale, în vederea asigurării calității științifice.
Art. 6. Ministerul Educaţiei Naţionale achiziţionează conceptul, conţinutul manualului şcolar de bază de la autori/grupuri de autori. Drepturile de proprietate intelectuală vor fi cesionate exclusiv, pe perioadă nedeterminată, către Ministerul Educației Naționale.
Art. 7. Evaluarea manuscriselor autorilor/grupurilor de autori se organizează de către Ministerul Educației Naționale prin Centrul Național de Evaluare și Examinare și Institutul de Științe ale Educației, în baza unei proceduri aprobate prin Ordin al Ministrului Educației Naționale.
Art. 8.​(1) Manualele școlare de bază se prezintă astfel:
a) în format letric, la solicitarea scrisă a elevului/părinților/tutorelui/reprezentantului legal sau a profesorilor cu minimum 6 luni înaintea începerii anului școlar;
b) în format pdf;
c) în variantă digitală interactivă.
(2) Toate cele trei variante menționate la alin.(1) sunt proprietatea Ministerului Educației Naționale.
(3) Manualele prevăzute la alin. (1) lit. b) și c) vor putea fi accesate și de pe site-ul Ministerului Educației Naționale, în cadrul Bibliotecii Școlare Virtuale, devenind resurse educaționale deschise.
Art. 9. Elaborarea manualelor școlare pentru învățământul preuniversitar se realizează în oricare dintre următoarele situații:
a)​au fost operate modificări la nivelul curriculumului național și/sau au fost introduse noi discipline/module de pregătire;
b)​au fost elaborate programe școlare noi pentru anumite discipline/module de pregătire;
c)​există discipline/module de pregătire fără manuale școlare aprobate;
d)​au fost operate modificări de minimum 25% la nivelul programelor școlare pentru anumite discipline/module de pregătire.
Art. 10.​ Înainte de reeditare, fiecare manual va fi reevaluat de grupuri de experți.
Art. 11. În situații excepționale, Ministerul Educației Naționale realizează reevaluarea unor manuale școlare aprobate, în vederea suspendării/retragerii temporare din uz a acestora.
Art. 12. (1) În toate unităţile de învăţământ preuniversitar se utilizează manuale şcolare aprobate de către Ministerul Educaţiei Naţionale.
​(2) Regimul manualelor şcolare, altele decât manualele şcolare de bază, se reglementează prin metodologie elaborată de Ministerul Educaţiei Naţionale în termen de 30 de zile de la aprobarea prezentei legi.
​(3) În procesul instructiv-educativ pot fi utilizate şi alternative la manualul şcolar de bază, aprobate în baza prevederilor alin.(2).
Art. 13. Utilizarea în manualele școlare pentru învățământul preuniversitar, de texte/ selecții din opere literare/nonliterare, fragmente din lucrări științifice, reproduceri, ilustrații, partituri este scutită de plata drepturilor de autor și se face cu menționarea sursei.

sursa: digi24.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

Sfânta Mercurie, Miercurea din Săptămâna Luminată: Tradiții și superstiții

Publicat

în

Sfânta Mercurie, Miercurea din Săptămâna Luminată: Tradiții și superstiții

Săptămâna care urmează praznicului Învierii Domnului este numită Săptămâna Luminată. În vechime, Botezul era săvârșit în noaptea de Paști. Cei botezați erau numiți „luminați” și purtau haine albe în toată săptămâna de după Paști.

Sunt persoane care afirmă că de la purtarea hainelor albe, această săptămâna a primit numele de Săptămâna Luminată.

În Săptămâna Luminată, zilele de miercuri și vineri sunt zile cu „hărți”. Biserica ne oferă dezlegare la mâncărurile de dulce datorită Învierii Domnului. Conform Tipicului Sfântului Sava, miercurea și vinerea, în perioadă cuprinsă între Învierea Domnului și Duminică Tuturor Sfinților (prima după Rusalii), avem „dezlegare la peste”.

De la Învierea Domnului și până la Rusalii, nu se fac metanii, ci doar închinăciuni. Începând din Duminica Sfintelor Paști și până la Înălțarea Domnului, la Liturghie se cântă Axionul Paștilor: „Îngerul a strigat …”, iar credincioșii se salută cu cuvintele: „Hristos a înviat!” și răspund: „Adevărat a înviat!”

În Săptămâna Luminată nu se citește Psaltirea şi nu se fac parastase pentru cei trecuți la cele veșnice. Slujbele de înmormântare din Săptămâna Luminată sunt oficiate după o rânduială specială. Slujba înmormântării este înlocuită de slujba Învierii.

Miercurea din Săptămâna Luminată poarta numele de Sfânta Mercurie. Bărbaţii se duc să muncească la câmp, însă femeile au interdicţie. Conform tradiţiei, nu e bine a munci de „nunta şoarecilor”. Asta ar însemna să aduci rozătoarele în casă şi să te lipseşti restul anului de bucate pe masă. O veche tradiție aminteşte că femeile care nu respectă tradiția vor atrage în casa lor ghinioanele, iar în familia respectivă, gospodina nu va avea ” ce să pună pe masă” tot anul.

Pentru creștinii ortodocși, Săptămâna Luminată este începutul unei perioade de sărbătoare care se termină după 50 de zile Paști, de Rusalii, conform creștinootodox.ro.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

A patra ediție a Târgului de joburi organizat de Universitatea din Alba Iulia: Când va avea loc

Publicat

în

Când va avea loc a patra ediție a Târgului de joburi organizat de Universitatea din Alba Iulia

Centrul de Informare, Consiliere și Orientare în Carieră al Universității „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia (CICOC UAB) în parteneriat cu Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă Alba și Inspectoratul Teritorial de Muncă Alba va organiza în data de 22 mai Târgul de joburi  CARIERA UAB, pentru studenți și absolvenți.

Sunt invitate să participe organizații din toate domeniile, interesate de a oferi studenților și absolvenților UAB locuri de muncă, practică, internship, voluntariat sau stagii de documentare în vederea elaborării lucrărilor de licență sau de disertație.

Succesul primelor trei ediții ale Târgului de joburi organizat la UAB, precum și rata crescută de inserție înregistrată ca urmare a desfășurării lor, determină continuarea organizării acestor tipuri de activități la nivelul Universității „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia, prin Centrul de Informare, Consiliere și Orientare în Carieră (CICOC-UAB).

Angajatorii care sunt în căutare de viitori angajați și doresc să îi întâlnească pe studenții sau absolvenții UAB aflați în procesul de identificare al unui loc de muncă sau reconversie profesională, pot transmite intenția de participare, împreună cu locurile vacante disponibile și numărul acestora la adresa de email [email protected], până la data de 15 mai, în vederea alocării unui stand.

Acest Târg de joburi este organizat în cadrul Proiectului CNFIS-FDI-2024-F-0466- MĂSURI INTEGRATIVE DE CONSILIERE ÎN CARIERĂ ȘI ARMONIZARE A OFERTEI DUCAȚIONALE CU RIGORILE PIEȚEI MUNCII – CARIERA UAB, finanțat de către Ministerul Educației, prin Fondul de Dezvoltare Instituţională destinat universităţilor de stat – FDI 2022 (Domeniul 7: Corelarea ofertei educaţionale cu cererea pieţei muncii, consilierea și orientarea în carieră), Manager de Proiect: Conf.univ.dr. Larisa Dragolea, Director al Centrului de Informare, Consiliere și Orientare în Carieră.

Centrul vine în sprijinul studenților, absolvenților, elevilor din clasele terminale, prin oferirea de servicii de informare, consiliere și orientare pentru alegerea traseului profesional, servicii de consiliere psihologică și evaluare aptitudinală, consiliere vocațională și educațională, monitorizarea inserției pe piața muncii, sprijin în procesul de identificare a locului de muncă potrivit, în acord cu abilitățile personale și competențele dobândite pe parcursul studiilor.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Reabilitare moderată a şcolii generale din Tăuţi: Care este stadiul lucrărilor

Publicat

în

Care este stadiul lucrărilor de reabilitare moderată a școlii generale din Tăuți

Autoritățile locale și județene au verificat, zilele trecute, stadiul lucrărilor de reabilitare moderată a şcolii generale din Tăuţi, comuna Meteş.
Investiţia va transforma această unitate de învăţământ într-una modernă, care poate rivaliza cu oricare alta din mediul urban, au transmis reprezentanții Consiliului Județean Alba.
Aceștia au precizat că finanţarea merge spre lucrările la clădire, pornind de la refacerea reţelelor electrice și a pardoselilor, schimbarea uşilor, izolaţii și copertine, până la sistemul de iluminat cu LED şi senzori de prezenţă.
O altă linie de finanţare prin PNRR presupune achiziţia de mobilier şcolar și de echipamente digitale pentru organizarea învăţării în mediul virtual.

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba