Rămâi conectat

Știri

Monitorizarea la locul de muncă: limite, riscuri și utilitate

Publicat

în

Ce este mai bun decât încrederea? Poate puțin control? Monitorizarea timpului petrecut de angajați pe internet, în timpul programului de lucru, în alte scopuri decât cele profesionale, a devenit un subiect de interes pentru tot mai mulți angajatori. Este legală însă această abordare? Se încalcă dreptul la viață privată din Convenția Drepturilor Omului? Sunt îndreptățiți angajatorii să își supravegheze „la limită” angajații? Ce drepturi mai au cei din urmă? Irina Uța și Lorena Ciobanu, Associate în cadrul ONV LAW dezbat acest subiect controversat. Afli mai multe pe radiounirea.ro.

În 2007, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a condamnat statul britanic la daune-morale, pentru a compensa încălcarea dreptului la viață privată al unei angajate căreia îi fuseseră monitorizate timp de 18 luni telefoanele, e-mail-ul, traficul de internet și site-urile web vizitate. Pe această cale, CEDO sancționa încălcarea dreptului la viață privată garantat în baza art. 8 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului.

Respectarea dreptului la viață privată vs. prevenția riscurilor în mediul de afaceri
În contextul „tehnologizării” locurilor de muncă, monitorizarea timpului petrecut de angajați pe internet, în alte scopuri decât cele profesionale, a devenit un subiect de interes, atât în rândul acestora, cât mai ales în rândul angajatorilor. Oferta de aplicații care permit monitorizarea este consistentă, iar companiile IT se întrec în promisiuni privind creșterea productivității angajaților și, prin urmare, a profitului angajatorilor care apelează la astfel de soluții.
Deși aplicațiile atrag interesul angajatorilor, acestea sunt rareori privite cu ochi buni de către angajați. Motivele sunt lesne de înțeles: dacă angajatorul se simte intreptățit să aibă control asupra angajaților, pentru a preveni eventuale abuzuri săvârșite de către aceștia, angajații consideră adesea că o astfel de monitorizare le-ar îngrădi dreptul la viață privată în timpul programului de lucru.
Pe de o parte, utilizarea aplicației de către angajatori apare ca fiind legitimă, mai ales că ei sunt cei care suportă riscul financiar în cazul unor erori care periclitează bunul mers al afacerii pe care o conduc. Prin urmare, sunt îndreptățiți să ia toate măsurile pe care le consideră necesare în vederea preîntâmpinării unui astfel de eșec. Pe de altă parte, angajatul „urmarit” nu se află într-o poziție confortabilă, știind că, la birou, îi vor fi contorizate absolut toate acțiunile pe care le desfășoară pe internet.
Mulți angajați folosesc timpul petrecut la birou și pentru rezolvarea unor probleme personale, ceea ce implică utilizarea dispozitivelor conectate la internet ce le sunt puse la dispoziție de către angajator pentru realizarea sarcinilor de serviciu. Într-o asemenea situație, aplicația software nu ar înregistra numai activitățile profesionale, ci ar furniza angajatorului informații cu privire la viață personală a angajatului. Astfel, aplicația apare ca o îngrădire a dreptului la viață privată recunoscut atât la nivel național, cât și la nivel european, prin diverse acte normative: Legea nr. 677/ 2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și liberă circulație a acestor date, Convenția Europeană a Drepturilor Omului.

Factorii cheie: necesitatea, transparența și proporționalitatea adoptării unei astfel de măsuri
Legislația internă nu a fost actualizată astfel încât să răspundă noilor provocări tehnice. Legiuitorul român nu tratează expres problema aplicațiilor software ce monitorizează activitatea angajatului. Totuși, nu putem vorbi despre un vid de reglementare, căci atât Constituția, prin art. 26, cât și Legea nr.677/2001 protejează dreptul la viață privată, iar, după cum am arătat, utilizarea aplicațiilor vizează acest drept.
La nivelul UE, cadrul legal e constituit în principal din prevederile Directivei 95/46/CE a Parlamentului și Consiliului, transpuse în legislația națională prin Legea 677/2011. Pe lângă aceasta, Documentul de lucru asupra comunicațiilor electronice la locul de muncă, din 2002, are un rol de recomandare pentru statele membre. Deși nu au caracter obligatoriu, argumentele expuse în Document pot îndruma autoritățile naționale pentru a stabili dacă utilizarea aplicațiilor de monitorizare este legală sau nu.
Printre cerințele ce trebuie îndeplinite pentru legalitatea instalării aplicațiilor se numără necesitatea, transparența utilizării aplicației și proporționalitatea adoptării măsurii cu scopul urmărit de către angajator. Făcând o paralelă, aceste condiții sunt și principalele criterii de apreciere a legalității altor forme de supraveghere a angajaților, și anume monitorizarea video.

Revenind la mediul online, legalitatea folosirii aplicației trebuie stabilită de la caz la caz, în funcție de împrejurările de fapt și de respectarea principiilor ce guvernează îngrădirea dreptului la viață privată la locul de muncă.

Ai dreptul, ca angajat, să te opui instalării unei astfel de aplicații?
Dintre cerințele privind legalitatea aplicației de monitorizare, transparența utilizării și informarea prealabilă a angajatului cu privire la aceasta sunt esențiale.
În acest context se pune problema dacă informarea prealabilă e necesară și suficientă sau e doar necesară, fiind apoi obligatoriu ca angajatorul să primească acordul angajatului cu privire la monitorizare. Obligația de informare prealabilă nu decurge exclusiv din reglementările privind drepturile omului și din cele privind protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal, ci chiar din legislația muncii. Astfel, între drepturile esențiale ale salariaților, prevăzute de art. 39 din Codul Muncii, se regăseste atât dreptul la informare și consultare, cât și dreptul de a lua parte la determinarea și ameliorarea condițiilor de muncă și a mediului de muncă.

Citeşte şi Legea „Big Brother” primeşte undă verde

Având în vedere că monitorizarea constituie o limitare a unui drept, consimțământul angajatului este o condiție esențială în ceea ce privește legalitatea.
În situația în care monitorizarea angajaților e prevăzută de un regulament intern, angajatul având obligația respectării acestuia în totalitate, exprimarea consimțământului apare ca un aspect inerent acceptării job-ului. Dacă angajatul, luând cunoștință de prevederile regulamentului, nu are nicio obiecție, atunci putem considera că suntem în prezența unui consimțământ tacit.
E de menționat însă că un astfel de regulament de ordine interioară trebuie redactat atât cu gândul la bunul mers al afacerii, cât și la respectarea tuturor prevederilor legale aplicabile. Altfel, angajatorul poate risca să se afle în situația Colegiului unde era angajată Lynette Copland, salariata care a primit daune morale în urma deciziei CEDO menționate anterior deoarece colegiul nu avea un regulament interior care să asigure informarea prealabilă a angajaților despre urmărirea facută.
Motivele care au stat la bază deciziei CEDO confirmă asta, curtea argumentându-și decizia prin faptul că: Lynette Copland nu a fost avertizată cu privire la faptul că apelurile telefonice, utilizarea emailului și a internetului îi vor fi monitorizate, astfel ea nu a pus la îndoială confidențialitatea apelurilor pe care le-a efectuat de la telefonul ei de serviciu (a se vedea Halford, § 45). În plus stocarea datelor personale legate de viața privată a unei persoane nu este permisă fără acordul acesteia, chiar dacă, acestea n-au fost dezvăluite de Colegiu sau utilizate împotriva reclamantei în proceduri disciplinare sau de alt ordin, conform articolului 8 al Convenției.

Are angajatorul obligația de a-și anunța angajații că sunt monitorizați video? Se pot opune angajații față de această formă de supraveghere?
Problema supravegherii video a anagajatilor este reglementată atât în Legea nr. 677/2001, cât și în Decizia nr. 52/2012 a Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal ce are caracter obligatoriu.

Potrivit art. 8 din Decizie, nu e permisă monitorizarea video în birourile în care angajații își desfășoară activitatea la locul de muncă, cu excepția situațiilor prevăzute expres de lege sau a avizului Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. Spre exemplu, potrivit art. 4 din Decizie, camerele video pot fi folosite în scopul prevenirii și combaterii săvârșirii infracțiunilor ori asigurarea pazei și protecției persoanelor, bunurilor și valorilor, a imobilelor și a instalațiilor de utilitate publică, dar și a împrejmuirilor acestora. De asemenea, supravegherea poate avea ca scop supravegherea traficului rutier și constatarea încălcării regulilor de circulație rutieră.
Pe de altă parte, supravegherea video a angajaților este permisă pentru îndeplinirea unor obligații legale exprese sau în temeiul unui interes legitim, cu respectarea drepturilor persoanelor angajate, în special a informării prealabile a acestora. Spre exemplu, prevenirea transmiterii de informații confidențiale sau asigurarea securității – în cazul unei bănci poate justifica instalarea de camere care monitorizează atât spațiul de lucru, cât și intrarea în unitatea bancară sau în depozitul de valori.
În cazul în care nu vorbim însă de îndeplinirea unor obligații legale exprese sau de un interes legitim, supravegherea video a angajaților este permisă doar pe baza consimțământului expres și liber exprimat al acestora, cu respectarea drepturilor persoanelor angajate, în special a informării prealabile a acestora.
Decizia invocată mai sus recunoaște angajaților dreptul de opoziție, în articolul 12. Astfel, în condițiile în care le sunt încălcate drepturile prin impunerea măsurii de monitorizare-video, se pot adresa atât autorității de supraveghere prin depunerea unei plângeri, cât și justiției, cererea de chemare în judecată fiind scutită de taxa de timbru, conform art. 18 din Legea nr. 667/2001.
În concluzie, ca regulă generală, prevenirea ar trebui să primeze monitorizării, căci activitatea angajatorului va fi întotdeauna mai eficientă în condițiile prevenirii utilizării necorespunzătoare a Internet-ului la locul de muncă prin intermediul unor mijloace tehnice (blocarea anumitor site-uri sau instalarea de atenționări automate privind accesul), decât în ipoteza risipirii de resurse în scopul monitorizării și detectării unei conduite necorespunzătoare.
Sursa:cariereonline.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

Garda Apulum și Garda Cetății își reiau spectacolele, din 1 mai, în Cetatea Alba Carolina

Publicat

în

Deschiderea oficială a sezonului turistic, în Cetatea Alba Carolina

Mii de oameni vin, în fiecare an, în Cetatea Alba Carolina, special pentru spectacolele de reenactment istoric. Alte zeci de mii vin și pentru aceste show-uri susținute de Garda Apulum și Garda Cetății, unice în România.

Alba Iulia este gata să-i primească și în acest an, cu o ofertă turistică remarcabilă: concerte, festivaluri, evenimente memorabile.

Începând din 1 mai, odată cu deschiderea oficială a sezonului turistic în Cetate, se reiau și spectacolele de reconstituire istorică antică și schimbul de gardă, atât de așteptate de public.

Din 1 mai, din nou pe cai!

Tobele vor răsuna din nou în Cetate și copitele cailor vor lovi iar piatra. Garda Cetății este pregătită să ofere și în acest an publicului, turiști și albaiulieni, unul dintre momentele magnetice ale fiecărui sfârșit de săptămână. Sâmbăta și duminica, la 12 fix, Garda Cetății își va face, din nou, rondul obișnuit, de la Poarta a III-a la Poarta a IV-a, într-un ritual devenit deja simbol pentru Alba Iulia. Prima „ieșire” din acest an a Gărzii Cetății, cu arsenalul complet, cai, uniforme, tobe, puști și drapele, va avea loc chiar pe 1 mai.

„Alba Iulia și-a construit, de-a lungul ultimilor ani, o imagine unică în zona turismului cultural și istoric. Spectacolele de reenactment sau defilarea Gărzii Cetății sunt doar partea foarte vizibilă a acestei imagini mari. E absolut normal, e obligația noastră și angajamentul nostru față de oraș și turiști, să le menținem în calendarul de evenimente și să le promovăm ca atare. Vă invit să vă bucurați de ele și în acest nou sezon turistic, ce stă să înceapă”, spune Gabriel Pleșa, primarul municipiului Alba Iulia.

Ave, Apulum!

Strigătele de luptă ale „Gărzii Romane”- Legiunea a XIII-a Gemina de la Apulum, ale gladiatorilor din Ludus Apulensis, ale războinicilor daci din trupa Lupii Apoulonului, dar și dansurile Magna Nemesis se vor auzi și vedea, la rândul lor, în Cetatea Alba Carolina în această vară.

Spectacolele săptămânale vor avea loc în zona Porții a IV-a a Cetății, iar primul show este programat pentru 1 mai, la ora 18.00. Totul va culmina cu ediția a XI-a a Festivalului Roman Apulum, marcă înregistrată a Municipiului Alba Iulia și unul dintre cele mai importante evenimente de acest gen din Europa. Festivalul este programat în acest an în perioada 15-18 august.

Liviu Zgârciu, reprezentantul Asociației Culturale pentru Istorie Vie și, în același timp, coordonatorul reenactorilor din trupele antice declară: „De la 1 mai, Garda Apulum reîncepe sezonul reprezentațiilor de reenactment antic. Astfel, legionarii romani, războinicii daci, gladiatorii și frumoasele dansatoare vor putea fi văzuți de publicul larg, în fiecare vineri, în fața Porții a IV-a a Cetății Alba Carolina. De precizat că sezonul care stă să înceapă este al XI-lea de când voluntarii albaiulieni realizează acest spectacol, adevărate lecții de istorie vie, în care este promovat patrimoniul antic al orașului Alba Iulia.”.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Autorizație de construcție pentru indroducerea gazului în comuna Pianu

Publicat

în

Pianu: Autorizație de construcție pentru indroducerea gazului

Autorizația de construcție pentru înființarea unui sistem de distribuție rețele de gaze naturale în localitățile Pianu de Jos, Pianu de Sus și Strungari a fost eliberată.

Anunțul a fost făcut de primarul comunei Pianu, Marin Petruse.

Proiectul „Înființare sistem inteligent de distribuție de gaze naturale în comuna Pianu, județul Alba” și-a găsit recent concesionar, iar pienarii – numărați în prima etapă cu 1.039 de branșamente – sunt acum mult mai aproape de visul lor de decenii: acela de a beneficia și ei, ca aproape toată lumea, de gazul metan.

Proiectul este finanțat prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”.

Edilul Pianului apreciază că introducerea gazului în comună este cea mai importantă realizare din toată cariera sa de primar, de 24 de ani.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Start pentru realizarea unui pod nou peste râul Arieș, la Câmpeni

Publicat

în

Realizarea unui pod nou peste râul Arieș, la Câmpeni: Start al lucrărilor

Au început lucrările la noul pod care va fi amplasat în amonte de Podul Ferdinand din Câmpeni.

Anunțul a fost făcut de primarul orașului Câmpeni, Cristian Dan Pașca.

Proiectul prin intermediul căruia se edifică noul pod este denumit ,,Pod 1 pe strada Izvoarelor, peste Râul Arieș, în orașul Câmpeni”. Termenul de execuție este de 24 de luni de la începerea lucrărilor. Potrivit edilului din Câmpeni, constructorul a estimat că ar putea finaliza lucrarea în jumătate din perioada de execuție.

Realizarea podului nou de la Câmpeni este o investiție de peste 8 milioane de lei, finanțată prin Programul Național de Investiții ,,Anghel Saligny”.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba