Rămâi conectat

Știri

Misterioşi şi spectaculoşi: Munţii Şureanu din judeţul Alba

Publicat

în

Situaţi la limita a trei judeţe, Munţii Şureanu se numără din fericire printre masivele muntoase din România care au avut mai puţin de suferit de pe urma activităţilor omeneşti. Sălbatici şi pitoreşti fără a fi abrupţi şi greu de parcurs, aceşti munşi adăpostesc încă un cadru natural sublim, cu păduri parcă nesfârşite în care trăiesc numeroase specii de animale. Bogăţiile naturale şi culturale ale Munţilor Şureanu îi recomandă deci, ca pe o destinaţie ideală pentru drumeţii montane într-un cadru aparte, pentru toţi turiştii care vor să descopere unii dintre cei mai frumoşi munţi din judeţul Alba şi nu numai!

Din punct de vedere orientativ, Munţii Şureanu prezintă două mari subdiviziuni, anume Munţii Sebeşului spre est şi Munţii Orăştiei spre ve st.Geografic vorbind, ei fac parte din grupa mai mare a Munţilor Şureanu-Parâng-Lotrului, una dintre cele mai mari grupe din întregul lanţ al Carpaţilor Meridionali. Munţii Şureanu sunt relativi medii şi mici ca înălţime (altitudinea maximă atinge 2.130 metri pe Vârfu lui Pătru), dar au în schimb o suprafaţă relativ întinsă (1.585 kilometri pătraţi) comparativ cu alte masive muntoase din România.

Nu sunt foarte abrupţi sau prăpăstioşi, dar au inclusiv pajişti alpine. Sunt încadraţi pe latura nordică de Dealurile Orăştiei, o zonă de podiş între localităţile Călan şi Sebeş. Râul Sebeş îi desparte de Munţii Cindrel din judeţul Sibiu, iar pârâul Tărtărău îi desparte de Munţii Lotrului din judeţul Vâlcea. Pe partea vestică, Munţii Şureanu sunt delimitaţi de Depresiunea Haţegului, iar pe partea estică sunt delimitaţi de Depresiunea Petroşani şi răul Jiu. La sudul Munţilor Şureanu găsim Munţii Parâng.

Din punct de vedere geologic, Munţii Şureanu sunt compuşi în mare parte din şisturi cristaline suprapuse peste roci de granti şi gneiss. În sud-vestul munţilor nu mai găsim astfel de roci dure, ci roci mai moi din grupa calcarelor jurasice. Calcarele din Şureanu sunt modelate de Natură şi formează zone carstice cu peşteri, chei, piscuri, ravene.

Munţii Şureanu au şi o mică zonă glaciară, cu microrelief specific, puternic modificat de deplasarea sau stagnarea gheţarilor alpini. Zona glaciară a Munţilor Şureanu este situată între culmile Şureanu şi Cârpa. În văile săpate de gheţari de-a lungul mileniilor s-au format şi cele trei lacuri glaciare caracteristice acestui masiv muntos, anume Iezerul Şureanu, Iezerul Cârpa şi Iezeraşul Cârpa. Munţii Şureanu se bucură de o importantă reţea hidrologică, deci turiştii care îl vizitează au unde să găsească apă. Apropo de ele, apele din aceşti munţi sunt atât ape curgătoare de suprafaţă şi adâncime, cât şi lacuri naturale şi artificiale.

Cele mai importante cursuri de apă curgătoare de aici sunt Sebeşul, Râul Mare, Râul Mic, Cugirul, Pianu, Orăştie, Strei, Şipot, Şura Mare şi Ciclovina. În zona calcaroasă din sud-vest, există râuri subterane, undele mai lungi de 1 kilometru. Pentru a volaorifica potenţialul hidroenergetic al apelor de aici, oamenii au construit cinci lacuri de acumulare: Oaşa, Tău-Bistra, Obreja, Petreşti şi Canciu.

Raiul pădurilor şi vieţuitoarelor din Carpaţi

Cadrul natural al Munţilor Şureanu este unul dintre factorii care fac aceşti munţi atât de speciali. Pe verticala acestor munţi apar numeroase etaje de vegetaţie caracterizate de o mare varietate de specii.

Etajul alpin apare sub forma unor pajişti alpine pe care le întâlnim doar pe vârfurile cele mai înalte.

Etajul subalpin este cuprins între altitudinea de 770-1.950 metri fiind reprezentat de jnepeni, ienuperi, smârdar, azalee pitică, afin şi merişor.

Coborând mai jos, ajungem la etajul brazilor şi molizilor, compus aici în Şureanu din molidişuri pure, şi specii precum bradul, zâmbrul, scoruşul de munte, socul şi paltinul de munte. În pajiştile din pădurile de conifere creşte măcrişul iepurelui, perişorul şi feriga. Etajul pădurilor de foioase este compus în principal din fag, alături de alte specii caracteristice precum gorunul. Între văile Strei şi Cugir cresc încă păduri de amestec între foioase şi răşinoase. Iar pădurile pure de foioase cresc îndeosebi în partea de nord-vest a Munţilor Şureanu.

De-a lungul râurilor care străbat pădurile de foioase cresc în special anini. În zona premontană dintre Săsciori, Laz şi Căpâlna se întâlnesc păduri unice compuse din amestecuri de pini şi salcâmi. În zonele reci şi umede se întâlnesc muşchi de turbă, iar ca specii endemice şi rare pentru Şureanu, aici cresc două specii de dediţei, crucea voinicului şi două specii de ghiocei. Din nefericire, în ultimele decenii, ciobanii în dorinţa lor de a obţine noi păşuni pentru turme aproape au exterminat jnepenii de aici, fie prin tăieri abuzive, fie prin incendieri. Astăzi cele mai mari jnepenişuri se întâlnesc pe versantul de deasupra Iezerului Şureanu.

Fauna este şi ea variată şi caracteristică Carpaţilor Meridionali. În etajul alpin se pot observa ciocârlii ureacheate, pasărea omătului, fâsa de munte, pietrarul, brumăriţa, şi mierla de piatră. Corbii sunt o prezenţă constantă şi rar se poate admira maiestuoasa acvilă de munte. Printe stânci trăiesc viperele comune, şopărlele de munte şi unele specii de fluturi.

În lacuri şi râuri trăiesc broaşte de munte, salamandre, tritoni, păstrăvi indigeni, lipani, moioaga, nisipariţa, zglăvocul.

Munţii Şureanu reprezintă un habitat perfect pentru lupi, urşi, mistreţi, vulpi, cerbi, căprior, veveriţe, jderi, râşi şi pisici sălbatice.

Oameni, tradiţii şi turism

Munţii Şureanu au fost locuiţi încă din perioada Paleoliticului, conform descoperirlor din peşterile Bordul Mare şi Ciclovina Uscată. În localităţi precum Turdaş, Tărtăria, Petreşti s-au descoperit vestigii neolitice. În epoca bronzului şi a fierului, când s-a cristalizat formarea poporului geto-dac, Muntele Şureanu era deja locuit de triburi importante care îşi ridicaseră aici cetăţi şi aşezări. După stăpânirea romană, Munţii Şureanu au intrat în componenţa voievodatului lui Litovoi.

În perioada medievală aici s-au ridicat cetăţi şi fortificaţii, precum şi lăcaşe de cult. Creşterea animalelor, în special a oilor are aici o tradiţie imemorială, fenomenul de transhumanţă putând fi observat şi în zilele noastre.

În Munţii Şureanu există nenumărate obiective turistice naturale precum chei, peşteri, canioane, locaţii perfecte pentru amatorii de alpinism şi speologie.

Să nu uităm că Munţii Şureanu au fost unul dintre nucleele de dezvoltare a dacilor transilvani, iar după cucerirea romană, aizi a fost unul dintre nuclele puternice ale genezei poporului român. După apariţia creştinismului, deja foarte puternică aici încă din secolul trei, zona Şureanu avea să fie puternic influenţată de noua religie, iar în secolele următoare a devenit o regiune de referinţă a creştinismului ortodox în România.

Între alte obiective turistice care merită vizitate se remarcă Cheile Crivadiei, Cheile Băniţei-Dealu Bolii, Cheile Taiei şi Cheile Roşiei şi peşterile Ciclovina-Ponorici, Valea Stânii, Şura Mare şi Tecuri.

Din dorinţa de a proteja cadrul natural al Munţilor Şureanu, alături de dezvoltarea turismului în zonă, Consiliul Judeţean Alba a aprobat un proiect de hotărâre ce prevede un acord de parteneriat cu Universitatea de Vest din Timişoara pentru depunerea şi implementarea proiectului intitulat „Alternative de dezvoltare durabilă în Munţii Şureanu – Focus pe Turism şi conservarea naturii”. Este vorba şi despre un studiu amănunţit despre potenţialul turistic al zonei, în colaborare cu parteneri din Elveţia.

Proiectul are în vedere şi înfinţarea unui sit complex în zona Frumoasa, sit care include un număr de 11 habitate de interes comunitar. Munţii Şureanu ne aşteaptă pe toţi să le descoperim tainele şi să le protejăm frumuseţile unice.

Sursa.descopera.ro, sursa foto:wikipedia.org

 


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

18 martie 1906: Primul zbor autopropulsat, realizat de Traian Vuia: A pus România pe harta aviaţiei mondiale

Publicat

în

Pe 18 martie 1906, la Paris, Traian Vuia face primul zbor din Europa al unui aparat mai greu ca aerul ce se ridică prin tracţiune proprie, punând astfel România pe harta aviaţiei mondiale.

Traian Vuia s-a născut în anul 1872, în satul Surducu Mic (astăzi Traian Vuia, judeţul Timiş), tatăl lui fiind preot. Deși avea o minte strălucită, Traian Vuia a urmat decât un an la Facultatea Politehnică din Budapesta, din cauza lipsei banilor, dar acest lucru nu l-a făcut să renunțe la visul său, cel care i-a adus întâietate în domeniul aviației.

După ce a fost nevoit să renunţe la cursurile de seral, secţia mecanică, vizionarul Vuia se înscrie la Drept şi lucrează în mai multe birouri de avocatură din Banat pentru a-şi putea asigura mijloacele de trai.

Drumul lui Traian Vuia către succes a fost pavat cu piedici. Mai întâi nu a avut destui bani pentru a face facultatea, apoi nu a avut bani nici pentru constucţia primului său aparat de zbor. Dar, cu toate astea, în data de 18 martie 1906, Vuia a realizat la Montesson, lângă Paris, primul zbor autopropulsat din lume, fără catapulte sau alte mijloace exterioare, cu un aparat mai greu decât aerul – aparat numit „Vuia I”.

Ca orice idee care depăşeşte timpul său, proiectul lui Vuia a fost privit cu scepticism, iar Academiei de Ştiinţe pariziene l-a respins, cu motivaţia că ar fi prea utopic: „problema zborului cu un aparat care cântăreşte mai mult decât aerul nu poate fi rezolvată şi este decât un vis”.
Citește și: Invenții românești care au schimbat istoria

Totuși, în 1903, inginerul român şi-a brevetat avionul-automobil conceput el. „Vuia I” era un aparat de zbor realizat dintr-un cadru de țevi din oțel (îmbinate prin manşoane), care semăna puțin cu aspectul unui liliac, iar aripile din pânză, bombate, erau repliabile ca o umbrelă. Motorul avea de 20 CP, iar trenul de decolare și aterizare era constituit din patru roţi cu pneuri, cu o singură elice cu diametrul de 2,2 m. În total, cântărea aproximativ 250 kg.

După mai multe experimente, primul zbor Vuia I a avut loc la Montesson, lânga Paris, în ziua de 18 martie 1906.

Aparatul s-a desprins de la sol, după ce mașinăria a fost accelerată 50 de metri, apoi s-a ridicat la aproximativ un metru de sol și a zburat așa pe o distanță de 12 metri. Din păcate, elicea s-a blocat şi motorul s-a oprit brusc, avionul-automobil lovindu-se de un copac. Deşi zborul a durat doar câteva clipe, acesta a fost unul reuşit.

După acest eveniment, în ziarele din întreaga lume au apărut articole care îl aveau pe Vuia și realizarea sa în prim-plan, fiind menționat faptul că el este primul om care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul, echipat cu sisteme proprii de decolare, propulsie și aterizare, a decolat de pe o suprafață plată, folosind numai mijloace proprii, fără un „ajutor extern”.

Cu toate acestea, prioritatea primului zbor i-a fost atribuită în mod eronat lui Santos-Dumont, care a obţinut această realizare abia în octombrie, acelaşi an, la Paris. În data de 23 octombrie 1906, Santos-Dumont a pilotat avionul 14-bis în faţa unei mulţimi de spectatori, pe o distanţă de 60 de metri – la o înălţime de doi sau trei metri. Acest eveniment înscris în documente a fost considerat de către Aeroclubul Francez primul zbor şi prima demonstraţie publică din lume, arătând oamenilor că o aeronavă mai grea decât aerul poate decola fără ajutorul altor surse de energie din exterior.

Însă, realitatea era alta.

Realizările din domeniul aeronauticii ale geniului român au fost multă vreme puse la îndoială, nerecunoscute sau ignorate, ba de Aeroclubul Francez, ba de Academia Română care, pentru o perioadă, l-a şi îndepărtat pe Vuia din rândul membrilor săi. Vuia nu a fost la vremea respectivă acreditat de către Aeroclubul Franţei – autoritatea aeronautică care înregistra recordurile, deoarece membrii nu au putut înregistra fapta lui Vuia, întrucât nu au fost prezenți la eveniment.

Dar presa vremii a consemnat şi a fotografiat zborul lui Vuia din martie 1906, iar acesta a constituit un document după care, ulterior, au fost recunoscute realizările lui pe plan internaţional.

Traian Vuia a fost întotdeauna un om modest, iar cuvintele sale rostite atunci când se afla în culmea celebrităţii sale, spun totul: „Eu nu am căutat niciodată gloria, fiindcă ştiu că gloria pierde adesea pe om. Eu nu lucrez pentru gloria mea personală, ci lucrez pentru gloria geniului uman. Ce importanţă are cine a făcut aceste lucruri, important este că ele există”.

Sursa.historia.ro, tvr.ro, omofon.com


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Noi locuințe sociale în Alba Iulia: Care este valoarea proiectului

Publicat

în

În Alba Iulia, noi locuințe sociale

Un număr de 100 de apartamente urmează să fie construite de către Primăria Alba Iulia, în cartierul Gheorghe Șincai, pentru persoanele defavorizate.

Licitația de aproape 28 de milioane de lei a fost lansată în SEAP.

După finalizarea celor 5 blocuri, totalizând 100 de locuințe de 1, 2 si 3 camere, va fi rezolvată complet problema locuințelor sociale, deoarece peste 365 de persoane cu situație socială precară vor putea beneficia de o locuință nouă, construită și utilată la standarde moderne, au precizat reprezentanții primăriei.

Potrivit acestora, ofertele se pot depune în SEAP până în 23 aprilie, iar câștigătorul va avea la dispoziție 3 luni pentru proiectare și 33 de luni pentru ridicarea blocurilor.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Înlocuire a conductelor de alimentare cu gaze naturale la Blaj

Publicat

în

Blaj: Înlocuire a conductelor de alimentare cu gaze naturale

În această perioadă se lucrează la schimbarea conductelor de alimentare cu gaze naturale și branșamente pe mai multe străzi din municipiul Blaj.
Investiția este derulată de Delgaz Grid din bugetul propriu de investiții și este rodul unei foarte bune colaborări între Primăria Blaj și Grupul E.ON România, din care face parte această companie.
Până acum, programul de „înlocuire conductă și branșamente gaze naturale în Municipiul Blaj”, în valoare de 1.467.293,10 lei (cu TVA), s-a derulat pe străzile Pârâului, Arinilor, Gheorghe Magheru și Costache Negri (parțial), iar după efectuarea probelor la branșamente se reabilitează infrastructura rutieră și pietonală de pe străzile respective. Aceste lucrări la infrastructura rutieră și pietonală vor fi verificate atent de angajații Primăriei.
În prezent se desfășoară astfel de lucrări pe strada Nicolae Bălcescu, termenul de finalizare fiind 1 aprilie 2024.
Urmează înlocuirea conductelor și branșamentelor de gaze naturale de pe strada Mihail Kogălniceanu, iar termenul de finalizare, cu reabilitarea infrastructurii rutiere și pietonale, este 1 iulie 2024.
În următorii 2 ani, Delgaz Grid va executa, conform planului de investiții, lucrări de înlocuiri conducte și branșamente de gaze naturale pe străzile Gheorghe Barițiu, Alexandru Borza, Privighetorii, Livezii, Iazului, Merilor, Măceșului, Arțarului, Nucilor, Caisului, Prunului, Șipotului, Dumbravei, Gheorghe Lazăr, Crișan, Clujului, Timotei Cipariu, Andrei Șaguna și Prundului și în Parcul Avram Iancu.

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba