Rămâi conectat

Educație și Cultură

Mâine, sărbătorim primul „Centenar” al Marii Uniri! 100 de ani de la Unirea Basarabiei cu România!

Publicat

în

Unul din primele efecte ale ruperii Basarabiei de Moldova istorică a fost migraţia ţăranilor români din apropierea Prutului. În Imperiul Rus, majoritatea ţăranilor erau şerbi, lucrători lipsiţi de libertate muncind în comun pe terenurile boierilor. Un exemplu este momentul octombrie 1813, când trei sate româneşti au traversat Prutul spre Vest: părinţi, copii, bunici, cu toate bunurile mobile şi animalele din ogradă.

Au imobilizat 5 inşi cazaci care asigurau paza frontierei pe acel segment de frontieră, i-au dezarmat, i-au legat fideleş, i-au transferat pe malul drept, i-au repus în libertate, dar erau supravegheaţi din vecinatate imediată, i-au tratat foarte generos cu mamăliguță, cu jumări, cu vin, pe durata realizării acestei operaţiuni de transferare a bunurilor mobile de pe un mal pe celălalt şi bineînţeles, transferarea întregii tuturor familiilor din cele trei sate”, afirmă Ion Varta, Chișinău.

Peste 130 de ani, când mulţi basarabeni au încercat să se refugieze peste Prut din calea sovietizării, au fost opriţi cu brutalitate, anchetaţi şi condamnaţi. Cei care au izbutit totuşi să fugă, au fost recuperaţi de forţele NKVD după 1945 când toată România a fost ocupată de trupele sovietice. Spre deosebire de regimul comunist, autocraţia ţaristă nu şi-a propus vreodată să depopuleze regiuni întregi.

În primele decenii ale secolului XIX-lea, fuga ţăranilor peste Prut a determinat autorităţile ţariste să amâne pe moment măsurile de rusificare.

După o scurtă perioadă de autonomie, în 1828, Basarabia a fost alipită guvernământului general din Novorosisk. Biserica fusese încorporată încă din 1818 Bisericii Ortodoxe Ruse, condusă de la Sankt Petersburg. Administraţia, judecătoriile erau în limba rusă. Rusificarea a fost intensă, dar a avut un efect paradoxal. Zelul funcţionarilor ţarişti de a impune populaţiei o limbă pe care nu o cunoştea, a făcut ca majoritatea românilor să nu mai apeleze la autorităţi. Obştile săteşti trăiau după vechiul obicei al pământului: oamenii buni şi bătrâni erau resposabili în faţa autorităţilor pentru adunarea taxelor, rezolvau neoficial diverse cauze civile, soluţionau moştenirile. Când, în anii 1860, datorită politicilor ţarului luminat Alexandru al II -lea, s-au înfiinţat în Basarabia 400 de şcoli parohiale, programul nu a funcţionat. 1880, rămăseseră 23. Nici învăţătorii, nici preoţii care funcţionau deseori ca învăţători, nici elevii nu ştiau limba rusă în care autorităţile insistau să se ţină cursurile. Abia în 1894, s-a pus problema unor manuale bilingve pentru învăţământul primar.

Lipsa de educaţie de orice fel i-a închis pe ţărani într-o limbă română arhaică şi a stopat migraţia firească spre mediul urban. Peste câteva decenii, componenţa etnică a oraşelor a început să se schimbe. Fenomenul s-a accentuat pe tot parcursul secolului al XIX-lea, cu urmări politice importante.

În 1860, când ţarul reformist Alexandru al II-lea a permis înfiinţarea zemstvelor, adică a adunărilor locale consultative, românii pierduseră complet controlul politic. Iar în 1912, în 1912, între locuitorii Chişinăului numai 17% erau români. Restul erau evrei, germani, ruşi, ucrainieni.

În primele decenii de ocupaţie ţaristă, au încercat să se opună, dar au fost depăşiţi numeric. Nobili din alte zone ale Imperiului primeau pământ în Basarabia. Boierii români înşişi au primit titluri aristocratice ţariste. În 1911, din 468 de familii boiereşti din Basarabia numai 138 erau româneşti.

Spre sfârşitul secolului al XIX-lea, apare un fenomen nou. Tineri din vechi familii româneşti care acceptaseră limba rusă ca să aibă acces la educaţie şi ascensiune socială, ajung în universităţi ţariste de prestigiu, inclusiv la Sankt Petersburg. În miezul autocraţiei ţariste, universităţile erau insule de liberalism occidental. Or, aceşti tineri basarabeni cultivaţi îşi redescoperă originile şi, întorşi acasă, încep să îşi ceară drepturile. Mulţi membri ai Stafului Ţării care la 27 martie 1918 au votat Unirea Basarabiei cu România îşi făcuseră studiile în marile universităţi ruseşti.

Această elită formată în Rusia, dar în stil occidental, este cea care a perseverat în ideea de a înfiinţa un Partid Naţional Moldovenesc. Abia a cincea tentativă, cea din vara lui 1917, pe fondul Revoluţiei democratice care avea loc în Rusia, este una de succes. Semnificaţia denumirii partidului este disputată. O tabără susţine că „moldovenesc” arată că în 1917 Basarabia îşi dorea să rămână independentă, ba chiar justifică teoria privind existenţa poporului moldovenesc. Cealaltă tabără, unionistă, spune că titulatura de „Partidul Naţional Moldovenesc” şi nu direct „Român” sau „Românesc” era numai un pas tactic spre Unirea cu România.

Dacă la început această formațiune politică, nu avea priză pe măsura aşteptărilor protagoniştilor acestui proiect, ulterior ea se va impune, dar au avut parte de o înţelepciune şi de un parcurs foarte bine gândit şi calculat şi nu au prejudiciat interesul major pe care l-au ţintit”, spune Ion Varta, istoric.

După 1918, priorităţile strategice ale autorităţilor române în Basarabia au fost securitatea şi apărarea frontierei vulnerabile de pe Nistru, schimbarea ecartamentului îngust al reţelei de cale ferată cu cel de tip european pentru conectarea imediată a provinciei cu restul ţării şi sistemul de învăţământ. Au fost înfiinţate şcoli de toate gradele, licee, s-a perfecţionat învăţământul universitar, iar studiile în străinătate au devenit accesibile unui număr mai mare de tineri.

„Basarabia nu avea licee, avea gimnazii ruseşti care în 1918 s-au transformat în licee şi aceste licee au dat primele generaţii de basarabeni care erau integrate deja în sistemul românesc şi au dat culturii române nume mari în literatură, în ştiinţă. A fost un succes al şcolii pentru că în Basarabia s-a reuşit aducerea unor mari profesori, unor oameni foarte devotaţi acestei cauze, a pedagogiei şi ei s-au implicat plenar în formarea generaţiilor basarabene. Aici a fost succesul mare”, afirmă Iurie Colesnic, istoric.

Ascensiunea economică a Basarabiei a fost una constantă. Aceste noi clase educate româneşti aveau deja o bază economică. În ultima parte a guvernării ţariste, numărul gospodăriilor ţărăneşti mari crescuse substanţial. Când, în anii 1930, educaţia şi drepturile politice le-au permis românilor şi să se îmbogăţească, şi să guverneze, prosperitatea s-a multiplicat şi în comunitatea lor.

Tatăl basarabencei Valentina Sturza, Grigorie Scafari, a devenit parlamentar după 9 ani în care a fost primar în satul natal, Ciuciuleni:

„Tata a lucrat 9 ani de zile. A fost ales ca deputat în Parlamentul României, a fost secretarul Partidului Liberal pe Basarabia, preşedinte era Ion Inculeţ, ministrul Afacerilor Interne a României şi avea şi era şi preşedintele partidului pe Basarabia. Tata a lucrat cu dumnealui în timpul în care a fost primar şi era deputat în Parlamentul României, a fost premiat cu cruce de aur de către Carol II pentru deosebite lucrări care s-au făcut în acea comună. El a construit foarte multe obiecte sociale. A construit baie, şcoală, poduri, şosea, grădiniţe”, povestește Valentina Sturza, economic, ex-deportată Siberia.

Din nefericire, această primă generaţie de basarabeni educată în România modernă sau în Occident avea să alimenteze, după 1940, Gulagul.

sursa: digi24.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Educație și Cultură

Concursuri ale cercurilor tehnico-aplicative de elevi din Alba: Când vor avea loc

Publicat

în

În Alba, concursuri ale cercurilor tehnico-aplicative de elevi

Etapa judeţeană a concursurilor cercurilor tehnico-aplicative de elevi – „Prietenii Pompierilor” şi „Cu viaţa mea apăr viaţa” – se va desfăşura, anul acesta, în data de 10 mai, în municipiul Alba Iulia.
Concursul „Prietenii Pompierilor” va reuni la start echipaje formate din 9 membri şi o rezervă (băieţi/fete sau mixte). Componenții echipajelor vor avea vârsta cuprinsă între 11 şi 15 ani
Concursul „Cu viaţa mea apăr viaţa” va reuni la start echipaje formate din 3 membri şi o rezervă (băieţi/fete sau mixte). Componenții echipajelor vor avea vârsta cuprinsă între 10 şi 15 ani şi între 15 și 18 ani.
Fiecare echipaj va fi însoţit de un professor coordonator.
Cele două concursuri sunt oeganizate de Consiliul Judeţean Alba în parteneriat cu Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Unirea” al judeţului Alba.

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Educație și Cultură

Mara Roman, elevă a Colegiului Tehnic „I. D. Lăzărescu” Cugir, calificare la etapa națională a Olimpiadei de Chimie

Publicat

în

Calificare la etapa națională a Olimpiadei de Chimie pentru o elevă a Colegiului Tehnic „I. D. Lăzărescu” Cugir

Performanță deosebită reușită de o elevă de la Colegiul Tehnic „I. D. Lăzărescu” din Cugir: Mara Roman a reușit să se califice la faza națională a Olimpiadei de Chimie.

Mara Roman este elevă în clasa a X-a.

„Cu bucurie anunțăm încă o calificare la Națională la una dintre cele mai dificile discipline: chimia. Concursul adresat liceelor tehnologice, vocaționale, câștigat și în 2024 și de un reprezentant al școlii noastre ne aduce speranță și certitudinea că ceea ce facem aici la Lăzărescu, nu facem în zadar!”, au transmis reprezentanții colegiului cugirean.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Educație și Cultură

English 4 Kids, clubul de engleză al Bibliotecii Județene „Lucian Blaga” Alba, o nouă întâlnire în 16 aprilie

Publicat

în

English 4 Kids – Clubul de engleză al Bibliotecii Județene „Lucian Blaga” Alba

English 4 Kids – Clubul de engleză este un proiect cultural-educativ inițiat în anul 2019, desfășurat lunar sub forma unui club de limbă și civilizație engleză pentru copii, având ca scop apropierea celor mici de limba și cultura britanică/americană și familiarizarea acestora cu fondul de carte în limba engleză al Bibliotecii Județene „Lucian Blaga” Alba.

Elementele implicate în desfășurarea acestui club sunt: joc/joacă, ateliere creative, cântece, vizionări de materiale educative audio-video în limba engleză, toate sub îndrumarea unui cadru didactic specializat – prof. Diana Bianca Mortură. Din partea bibliotecii județene, proiectul este coordonat de bibliotecara Ana-Maria Pienar.
Activitățile din luna aceasta vor avea loc în data de 16 aprilie 2024, la ora 16:00, la sala de lectură a Bibliotecii Județene „Lucian Blaga” Alba, iar tema abordată va fi „In the Kitchen”. Alături de Diana Bianca Mortură și Ana-Maria Pienar, copiii prezenți la eveniment vor cânta și se vor juca, vor învăța expresii și cuvinte noi, vor lectura cărți adecvate și vor conversa cu copii de vârsta și preocupări similare, toate în limba engleza.

English 4 Kids – Clubul de engleză va avea loc și în cadrul Târgului de cArte Alba Transilvana, din perioada 10-12 mai 2024, în aer liber, în Cetatea Alba Carolina din Alba Iulia. Organizatorii evenimentului sunt Consiliul Județean Alba și Biblioteca Județeană „Lucian Blaga” Alba.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba