Rămâi conectat

Știri

Mâine, concert de colinde Fuego și surprize pentru copii, în Parcul Sărbătorilor de Iarnă: Urmează Caravana Coca-Cola și Crăciunu’ din 21

Publicat

în

Spectacole, colinde, un pavilion de lumina cu mii de beculețe luminând sărbătorile și tot atâtea zâmbete de copii fericiți. În fiecare care zi, albaiulienii sunt invitați la basm, magie, feerie. Organizatorii pregătesc surprize celor ce vor fi prezenți în Piața Cetății. 

Mâine, aici va fi prezent Fuego, ce va susține un concert de colinde, vor fi și surprize pentru copii, de la ora 17.00. Tot în Parcul Sărbătorilor de iarnă, în Piața Cetății, între 16-18 decembrie,vor fi momente artistice dedicate Sărbătorii Crăciunului, colinde religioase, clasice, internaționale și tradiționale românești, clasele Centrului de Cultura Augustin Bena, spectacole ce vor începe de la ora 17.00 iar în zilele de 19 și 20 decembrie, în Piața Cetății, va poposi, între orele 15 și 21, Caravana Coca Cola, atunci când cei mici și cei mari vor putea face poze cu Moșul și trăsura lui și se vor bucura de cele aproape 4000 de doze de suc ce vor fi oferite celor prezenți.

Albaiulienii vor avea prilejul să asiste la un spectacol de neuitat. Moș Crăciun vine în Piața Cetății, pe 21 decembrie. Acesta va aduce surprize dar și multa voie bună atât pentru cei mici cât și pentru cei mari. Moșul va veni cu o sanie încărcată de cadouri ce vor fi împărțite micuților prezenți. În 21 decembrie, la “Crăciunu’ din 21”, Mos Crăciun se va întâlni, în Piața Cetății, cu copiii. Cu cât mai mulți, cu atât mai bine. Pentru că Moșul nu vine degeaba, aduce cu el mii de cadouri pentru micii albaiulieni cuminți și alte surprize pentru părinți.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

18 martie 1906: Primul zbor autopropulsat, realizat de Traian Vuia: A pus România pe harta aviaţiei mondiale

Publicat

în

Pe 18 martie 1906, la Paris, Traian Vuia face primul zbor din Europa al unui aparat mai greu ca aerul ce se ridică prin tracţiune proprie, punând astfel România pe harta aviaţiei mondiale.

Traian Vuia s-a născut în anul 1872, în satul Surducu Mic (astăzi Traian Vuia, judeţul Timiş), tatăl lui fiind preot. Deși avea o minte strălucită, Traian Vuia a urmat decât un an la Facultatea Politehnică din Budapesta, din cauza lipsei banilor, dar acest lucru nu l-a făcut să renunțe la visul său, cel care i-a adus întâietate în domeniul aviației.

După ce a fost nevoit să renunţe la cursurile de seral, secţia mecanică, vizionarul Vuia se înscrie la Drept şi lucrează în mai multe birouri de avocatură din Banat pentru a-şi putea asigura mijloacele de trai.

Drumul lui Traian Vuia către succes a fost pavat cu piedici. Mai întâi nu a avut destui bani pentru a face facultatea, apoi nu a avut bani nici pentru constucţia primului său aparat de zbor. Dar, cu toate astea, în data de 18 martie 1906, Vuia a realizat la Montesson, lângă Paris, primul zbor autopropulsat din lume, fără catapulte sau alte mijloace exterioare, cu un aparat mai greu decât aerul – aparat numit „Vuia I”.

Ca orice idee care depăşeşte timpul său, proiectul lui Vuia a fost privit cu scepticism, iar Academiei de Ştiinţe pariziene l-a respins, cu motivaţia că ar fi prea utopic: „problema zborului cu un aparat care cântăreşte mai mult decât aerul nu poate fi rezolvată şi este decât un vis”.
Citește și: Invenții românești care au schimbat istoria

Totuși, în 1903, inginerul român şi-a brevetat avionul-automobil conceput el. „Vuia I” era un aparat de zbor realizat dintr-un cadru de țevi din oțel (îmbinate prin manşoane), care semăna puțin cu aspectul unui liliac, iar aripile din pânză, bombate, erau repliabile ca o umbrelă. Motorul avea de 20 CP, iar trenul de decolare și aterizare era constituit din patru roţi cu pneuri, cu o singură elice cu diametrul de 2,2 m. În total, cântărea aproximativ 250 kg.

După mai multe experimente, primul zbor Vuia I a avut loc la Montesson, lânga Paris, în ziua de 18 martie 1906.

Aparatul s-a desprins de la sol, după ce mașinăria a fost accelerată 50 de metri, apoi s-a ridicat la aproximativ un metru de sol și a zburat așa pe o distanță de 12 metri. Din păcate, elicea s-a blocat şi motorul s-a oprit brusc, avionul-automobil lovindu-se de un copac. Deşi zborul a durat doar câteva clipe, acesta a fost unul reuşit.

După acest eveniment, în ziarele din întreaga lume au apărut articole care îl aveau pe Vuia și realizarea sa în prim-plan, fiind menționat faptul că el este primul om care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul, echipat cu sisteme proprii de decolare, propulsie și aterizare, a decolat de pe o suprafață plată, folosind numai mijloace proprii, fără un „ajutor extern”.

Cu toate acestea, prioritatea primului zbor i-a fost atribuită în mod eronat lui Santos-Dumont, care a obţinut această realizare abia în octombrie, acelaşi an, la Paris. În data de 23 octombrie 1906, Santos-Dumont a pilotat avionul 14-bis în faţa unei mulţimi de spectatori, pe o distanţă de 60 de metri – la o înălţime de doi sau trei metri. Acest eveniment înscris în documente a fost considerat de către Aeroclubul Francez primul zbor şi prima demonstraţie publică din lume, arătând oamenilor că o aeronavă mai grea decât aerul poate decola fără ajutorul altor surse de energie din exterior.

Însă, realitatea era alta.

Realizările din domeniul aeronauticii ale geniului român au fost multă vreme puse la îndoială, nerecunoscute sau ignorate, ba de Aeroclubul Francez, ba de Academia Română care, pentru o perioadă, l-a şi îndepărtat pe Vuia din rândul membrilor săi. Vuia nu a fost la vremea respectivă acreditat de către Aeroclubul Franţei – autoritatea aeronautică care înregistra recordurile, deoarece membrii nu au putut înregistra fapta lui Vuia, întrucât nu au fost prezenți la eveniment.

Dar presa vremii a consemnat şi a fotografiat zborul lui Vuia din martie 1906, iar acesta a constituit un document după care, ulterior, au fost recunoscute realizările lui pe plan internaţional.

Traian Vuia a fost întotdeauna un om modest, iar cuvintele sale rostite atunci când se afla în culmea celebrităţii sale, spun totul: „Eu nu am căutat niciodată gloria, fiindcă ştiu că gloria pierde adesea pe om. Eu nu lucrez pentru gloria mea personală, ci lucrez pentru gloria geniului uman. Ce importanţă are cine a făcut aceste lucruri, important este că ele există”.

Sursa.historia.ro, tvr.ro, omofon.com


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Noi locuințe sociale în Alba Iulia: Care este valoarea proiectului

Publicat

în

În Alba Iulia, noi locuințe sociale

Un număr de 100 de apartamente urmează să fie construite de către Primăria Alba Iulia, în cartierul Gheorghe Șincai, pentru persoanele defavorizate.

Licitația de aproape 28 de milioane de lei a fost lansată în SEAP.

După finalizarea celor 5 blocuri, totalizând 100 de locuințe de 1, 2 si 3 camere, va fi rezolvată complet problema locuințelor sociale, deoarece peste 365 de persoane cu situație socială precară vor putea beneficia de o locuință nouă, construită și utilată la standarde moderne, au precizat reprezentanții primăriei.

Potrivit acestora, ofertele se pot depune în SEAP până în 23 aprilie, iar câștigătorul va avea la dispoziție 3 luni pentru proiectare și 33 de luni pentru ridicarea blocurilor.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Înlocuire a conductelor de alimentare cu gaze naturale la Blaj

Publicat

în

Blaj: Înlocuire a conductelor de alimentare cu gaze naturale

În această perioadă se lucrează la schimbarea conductelor de alimentare cu gaze naturale și branșamente pe mai multe străzi din municipiul Blaj.
Investiția este derulată de Delgaz Grid din bugetul propriu de investiții și este rodul unei foarte bune colaborări între Primăria Blaj și Grupul E.ON România, din care face parte această companie.
Până acum, programul de „înlocuire conductă și branșamente gaze naturale în Municipiul Blaj”, în valoare de 1.467.293,10 lei (cu TVA), s-a derulat pe străzile Pârâului, Arinilor, Gheorghe Magheru și Costache Negri (parțial), iar după efectuarea probelor la branșamente se reabilitează infrastructura rutieră și pietonală de pe străzile respective. Aceste lucrări la infrastructura rutieră și pietonală vor fi verificate atent de angajații Primăriei.
În prezent se desfășoară astfel de lucrări pe strada Nicolae Bălcescu, termenul de finalizare fiind 1 aprilie 2024.
Urmează înlocuirea conductelor și branșamentelor de gaze naturale de pe strada Mihail Kogălniceanu, iar termenul de finalizare, cu reabilitarea infrastructurii rutiere și pietonale, este 1 iulie 2024.
În următorii 2 ani, Delgaz Grid va executa, conform planului de investiții, lucrări de înlocuiri conducte și branșamente de gaze naturale pe străzile Gheorghe Barițiu, Alexandru Borza, Privighetorii, Livezii, Iazului, Merilor, Măceșului, Arțarului, Nucilor, Caisului, Prunului, Șipotului, Dumbravei, Gheorghe Lazăr, Crișan, Clujului, Timotei Cipariu, Andrei Șaguna și Prundului și în Parcul Avram Iancu.

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba