Rămâi conectat

Educație și Cultură

Invatamantul profesional e in continuare prost gandit: nu exista niciun sistem de monitorizare a modului in care se desfasoara practica in companii

Publicat

în

Peste 90% dintre elevii care au absolvit o scoala profesionala de scurta durata cu practica la companii cu capital german au fost angajati chiar de catre acele companii, vara aceasta. Este vorba despre rezultatele invatamantului profesional in sistem dual, care functioneaza din 2012 si la care se pot inscrie elevii imediat dupa clasa a VIII-a. Vezi detaliile pe radiounirea.ro.

Camera de Comert si Industrie Romano-Germana avertizeaza, insa, ca este nevoie de un control al companiilor care sunt implicate in invatamantul profesional, precum si de formarea continua a profesorilor.

In al patrulea an de functionare a invatamantului profesional in sistem dual, companiile germane anunta ca „procentul de angajabilitate” este de peste 90% din elevii care obtin diploma de calificare.

Camera de Comert Romano-Germana avertizeaza, insa, ca „sistemul este departe de a fi unul perfect, angajatorii germani subliniind ca trebuie depuse in continuare eforturi pentru a creste calitatea acestui tip de formare profesionala si de a asigura conditii de succes tuturor companiilor implicate in invatamantul profesional”.

Institutia anunta ca este nevoie de urmatoarele:

  • actualizarea curriculei diferitelor calificari
  • formarea continua a profesorilor
  • examene de absolvire si certificare mai riguroase la nivel national
  • dotarea scolilor
  • sporirea informarilor in ceea ce priveste invatamantul profesional
  • controlul companiilor care sunt implicate in invatamantul profesional

Reprezentantii Camerei de Comert Romano-Germana au declarat ca „nu exista niciun sistem de monitorizare a modului in care se desfasoara practica in companii. Nu avem exemple concrete, dar nu exista un standard. In Germania, exista o institutie, care este Camera de Comert, care se ocupa de aceste standarde pe care trebuie sa le indeplineasca o companie pentru a putea forma, iar aceste standarde se refera inclusiv la dotarea companiei, pentru ca elevii trebuie sa faca practica la inceput, cand deprind primele competente, intr-un spatiu adecvat„, altul decat cel in care are loc productia propriu-zisa.

Un alt factor important este formarea tutorilor: compania trebuie sa aloce un tutore care sa se ocupe de formarea elevilor, atunci cand vin sa faca practica in companie, insa nu se spune cine poate sa fie tutore si ce competente trebuie sa aiba. In Germania, orice companie trebuie sa aloce tutori formati nu neaparat pe partea tehnica, ci care sa aiba un curs de formatori adecvat pentru varsta elevilor pe care ii pregatesc, cu elemente de pedagogie, in care sa fi invatat cum sa aplice o curricula, sa pregateasca elevul pentru examen. Asta lipseste si durerea este mare ca in Romania nu exista astfel de standarde, pentru ca la final elevii obtin aceeasi diploma„, au declarat reprezentantii institutiei.

Potrivit acestora, „sunt companii, la nivel national, care fac mai mult cu elevii, care vin cu know-how din afara si il aplica aici, si exista companii care nu au destule informatii si fac mai putin, dar elevii la final au aceeasi calificare„.

Unii incearca sa aplice cat pot know-how-ul de la firmele mama, dar nu exista un standard: toti tutorii trebuie sa aiba urmatoarea diploma, pe care o pot obtine numai de la Camera de Comert, pentru a putea intra in procesul de formare. Sau existe firme, de exemplu, cu 200 de angajati care au luat foarte multi elevi in practica, pentru a realiza cifra de scolarizare, pentru ca nu sunt bine informate„, au declarat reprezentantii Camerei de Comert Romano-Germana.

Acestia au avertizat ca este nevoie si de un examen final mai riguros, sustinut la aceeasi data si ora la nivel national de toti absolventii de scoala profesionala, examen care sa contina si test din cunostintele teoretice pe calificarea pe care elevul incearca sa o obtina, nu doar sustinerea unui proiect, cum se intampla in prezent.

Camera de Comert Romano-Germana anunta ca „in septembrie 2013, 15 companii cu capital german, in principal producatori de componente auto, se angajau sa formeze, printr-o colaborare scoala-companie, in invatamantul profesional de stat 213 elevi cu varsta de 15-16 ani. Timp de 2 ani, elevii urmeaza cursurile teoretice in meserii din domeniul tehnic, precum electromecanic, operator CNC sau sculer matriter si aplica in practica la companiile partenere ceea ce au invatat la clasa. Urmeaza o pregatire serioasa, companiile implicandu-se activ in formarea elevilor. In primul an de studiu ponderea de practica este de max. 60%, iar in al doilea an de max. 75%. Dupa ce castiga suficienta experienta, elevii se implica efectiv in procesul de productie”.

„Dupa doi ani, in vara anului 2015, 188 din cei 213 elevi au terminat scoala profesionala, obtinand o diploma de calificare. Dintre acestia aproximativ 170 sunt angajati in cele 15 companii in care s-au pregatit”, sustine Camera de Comert.

Companiile contribuie la dotarea laboratoarelor si atelierelor din scoala, sustin financiar elevii pe intreaga perioada a scolarizarii, organizeaza si indruma desfasurarea practicii de specialitate in incinta fiecarei companii.

In prezent, invatamantul profesional in sistem dual este de 3 ani, imediat dupa terminarea gimnaziului. Structura studiilor teoretice si practice este urmatoarea:

Anul I:

  • 80% teorie
  • 20% practica

Anul II:

  • 40% teorie
  • 60% practica

Anul III:

  • 28% teorie
  • 72% practica

Elevii care dupa clasa a VIII-a aleg scoala profesionala, primesc in fiecare dintre cei 3 ani de scoala, lunar, o bursa de 200 de lei, de la stat. Multe companii ofera si ele o bursa elevilor, pe langa cea primita de la stat.

sursa: hotnews.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Publicitate

Educație și Cultură

English 4 Kids, clubul de engleză al Bibliotecii Județene „Lucian Blaga” Alba, o nouă întâlnire în 16 aprilie

Publicat

în

English 4 Kids – Clubul de engleză al Bibliotecii Județene „Lucian Blaga” Alba

English 4 Kids – Clubul de engleză este un proiect cultural-educativ inițiat în anul 2019, desfășurat lunar sub forma unui club de limbă și civilizație engleză pentru copii, având ca scop apropierea celor mici de limba și cultura britanică/americană și familiarizarea acestora cu fondul de carte în limba engleză al Bibliotecii Județene „Lucian Blaga” Alba.

Elementele implicate în desfășurarea acestui club sunt: joc/joacă, ateliere creative, cântece, vizionări de materiale educative audio-video în limba engleză, toate sub îndrumarea unui cadru didactic specializat – prof. Diana Bianca Mortură. Din partea bibliotecii județene, proiectul este coordonat de bibliotecara Ana-Maria Pienar.
Activitățile din luna aceasta vor avea loc în data de 16 aprilie 2024, la ora 16:00, la sala de lectură a Bibliotecii Județene „Lucian Blaga” Alba, iar tema abordată va fi „In the Kitchen”. Alături de Diana Bianca Mortură și Ana-Maria Pienar, copiii prezenți la eveniment vor cânta și se vor juca, vor învăța expresii și cuvinte noi, vor lectura cărți adecvate și vor conversa cu copii de vârsta și preocupări similare, toate în limba engleza.

English 4 Kids – Clubul de engleză va avea loc și în cadrul Târgului de cArte Alba Transilvana, din perioada 10-12 mai 2024, în aer liber, în Cetatea Alba Carolina din Alba Iulia. Organizatorii evenimentului sunt Consiliul Județean Alba și Biblioteca Județeană „Lucian Blaga” Alba.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Educație și Cultură

Cărți noi la Biblioteca Județeană „Lucian Blaga” Alba

Publicat

în

La Biblioteca Județeană „Lucian Blaga” Alba, cărți noi

Biblioteca Județeană „Lucian Blaga” Alba, și la acest început de an, și-a îmbogățit colecția cu noi titluri de carte.

În primul trimestru al anului 2024 au fost achiziționate un număr total de 731 de titluri de carte, respectiv un număr de 1.023 de unități de bibliotecă (în principal cărți). În acest scop, bugetul alocat pentru achiziția de carte pe trimestrul I din 2024 a fost de 50 de mii de lei, din care a fost cheltuită suma de 47.394,86 de lei.

„Politicile privind achiziția și donația de carte de către Biblioteca Județeană „Lucian Blaga” Alba au la bază regulamentul adoptat de către consiliul de administrație al bibliotecii, astfel încât achiziția se face echilibrat iar documentele achiziționate fac parte din toate domeniile de cunoștințe. Informarea privind producția editorială, în scopul achiziției de titluri noi,  se face în cadrul activităților de animație de bibliotecă, prin consultări directe cu utilizatorii, prin întâlniri cu editorii și scriitorii și nu în ultimul rând în cadrul Târgului de cArte Alba Transilvana”, se arată într-un comunicat de presă.

Anul acesta Târgul de cArte Alba Transilvana va avea loc în perioada 10-12 mai, pe esplanada de la Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Educație și Cultură

Cum a decurs „Săptămâna Verde” la Colegiul Economic „Dionisie Pop Marțian” Alba Iulia

Publicat

în

„Săptămâna Verde” la Colegiul Economic „Dionisie Pop Marțian” Alba Iulia: Cum a decurs

În perioada 1-5 aprilie profesorii și elevii Colegiului Economic ”Dionisie Pop Marțian” din Alba Iulia au experimentat, au explorat, au învățat și au socializat trecând împreună prin Programul Național „Săptămâna Verde”.
Ziua de luni 1 aprilie a debutat prin derularea unor activități cu caracter informativ datorită cărora elevii au devenit mai conștienți cu privire la efectele schimbărilor climatice prin care trece Terra. Ei au vizionat filmulețe tematice, cum ar fi „100 de schimbări climatice” . De asemenea, vizita la Facultatea de Ingineria Mediului din cadrul Universității „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia le-a oferit un cadru teoretic propice desfășurării unor activități practice în zilele următoare.
Astfel, marți 2 aprilie s-au derulat masa rotundă pe tema „Reducerea risipei alimentare” și sesiunea de referate și comunicări științifice având ca subiecte „Apa un ecosistem unic”, „Apa sursa vieții” și „Schimbările climatice și efectele lor”,
Excursiile tematice și drumețiile la Colțești, Rimetea, Sibiu, Timișoara și Parcul Dendrologic „Dr. Ioan Vlad” au mutat accentul pe învățarea prin acțiune, iar cercurile de hand-made au adus în prim plan învățarea prin cooperare și dezvoltarea abilităților practice. Atelierele de lucru bazate pe reciclare s-au finalizat fie cu expoziții de tipul celei intitulate „Natura, element central al existenței generațiilor” (expoziție de fotografii), fie printr-o paradă a ținutelor în cadrul proiectului educativ „Renașterea țesăturilor”.
Miercuri 3 aprilie elevii au fost invitați la o lecție de cartografiere topografică, învățând astfel lucruri noi despre lume și despre poziționarea omului în plan geografic, urban și chiar personal. Ieșirile în natura urbană și picnicurile în aer liber au completat inițierea.
Activitatea de ecologizare din data de joi 4 aprilie, sub denumirea „Curat și verde”, a mobilizat elevii și cadrele didactice pe malul Ampoiului, zona Carolina Mall, redând o nouă față naturii, cea adevărată și frumoasă, iar curtea școlii a fost înfrumusețată prin plantarea de panseluțe catifelate.
Săptămâna s-a încheiat cu o activitate de învățare modernă, mutând acțiunea în mediul online și oferindu-le celor interesați de ecologie, economia circulară, alimentația bio și marketingul produselor bio posibilitatea de a discuta pe aceste subiecte alături de specialiști în domeniu.

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba