Știri
Henri Coandă, omul care a revoluționat transportul
În urmă cu 129 de ani, se năștea Henri Coandă, cel care avea să devină una dintre cele mai importante personalități române. Află povestea invențiilor sale de pe radiounirea.ro
Născut la București în 1886, Henri Coandă a fost fiul lui Constantin Coandă, un fost prim-ministru al României, și al Aidei Danet, fiica unui reputat doctor francez. Geniul tânărului Coandă nu a fost observat la început, acesta fiind foarte aproape de a rămâne repetent la matematică, o materie pe care ulterior avea să o stăpânească.
Cei care i-au cultivat lui Henri Coandă pasiunea pentru științele exacte au fost chiar profesorii, aceștia, la rândul lor, fiind personalități marcante în istoria noastră. A. D. Xenopol și Garabat Ibrăileanu au fost printre cei care i-au asigurat o educație corespunzătoare viitorului inventator.
Acesta a fost îndrumat de mic către o carieră militară, însă pe parcurs a devenit din ce în ce mai clar că geniul acestuia nu se potrivea cu disciplina strictă din armată. După ce a studiat în Germani, Belgia și a absolvit ”Școala superioară de aeronautică și construcții” din Franța, Coandă a fost susținut în experimentele sale, printre alții, de către Gustave Eiffel.
În 1910, inventatorul român a construit modelul Coandă 1910, primul avion cu reacție construi vreodată. Sistemul de propulsie era diferit de oricare altul întâlnit pe un avion la acea vreme. În timpul unor teste în Franța, Coandă, aflat la bordul avionului, a pierdut, însă, controlul acestuia și a fost foarte aproape de a se răni grav când avionul a intrat într-un zid și a luat foc. Avionul cu reacție i-a permis lui Coandă să descopere efectul care permitea fluidelor să ia direcția unui perete în jurul căruia s-a construit o zonă de de depresiuni în plin aer.
Denumit ulterior ”Efectul Coandă”, acesta a stat la baza unuia dintre cele mai ambițioase proiecte ale românului. Cunoscută mai bine drept ”farfuria zburătoare”, aerodina lenticulară a lui Henri Coandă a fost un proiect ambițios care la un moment dat a atras atenția autorităților din Statele Unite. Acestea au înființat două proiecte bazate pe ideile lui Coandă, însă niciunul nu a înregistrat un succes aparte.
Henri Coandă a testat și un sistem similar Hyperloop, varianta gândită de Elon Musk, încă din secolul trecut. El a spus că folosind invenția sa, oamenii ar fi putut călători între București și Ploiești în maximum 8 minute cu o viteză de circa 500 de kilometri pe oră. O calitate a Hyperloop care a cucerit oamenii a fost că poate ajunge de la Los Angeles la San Francisco în jumătate de oră ceea ce ar însemna că viteza de deplasare ar fi de maximum 1.200 de kilometri pe oră.
Mai mult, Musk a spus în 2013 că n-ar avea nevoie decât de 6 miliarde de dolari ca să creeze primele circuite. De asemenea, energia ar veni de la Soare și vorbim de un sistem similar trenului Maglev care folosește principiul de respingere dintre doi magneți.
Henri Coandă a devenit membru al Academiei Române în anul 1970, încetând din viață cu doi ani mai târziu. În urma acestuia au rămas unele dintre cele mai importante invenții create de vreun român, dar și unele dintre cele mai interesante proiecte care nu au fost finalizate până în prezent.
Sursa:playtech.ro
Știri
Perimetrul din jurul troiței amplasate în fața Prefecturii Alba, amenajat suplimentar
Amenajare suplimentară a perimetrului din jurul troiței amplasate în fața Prefecturii Alba
Cu prilejul lucrărilor de mobilitate din zona centrală a municipiului Alba Iulia a fost amenajat și perimetrul din jurul troiței amplasate în fața Prefecturii Alba, acolo unde, în timpul Revoluției din Decembrie 1989, s-au dus lupte grele și mulți revoluționari au fost răniți sau omorâți.
Știri
Acțiune de ecologizare pe Râul Mare, Râul Mic și Valea Grușerii
Pe Râul Mare, Râul Mic și Valea Grușerii, acțiune de ecologizare
Știri
Alba Iulia, pregătită de Paștele ortodox și greco-catolic
Pregătiri pentru Paștele ortodox și greco-catolic la Alba Iulia
Alba Iulia s-a pregătit de sărbătoarea Paștelui ortodox și greco-catolic, a anunțat primarul Gabriel Pleșa.
Potrivit acestuia, autoritățile au dorit ca zonele principale din Alba Iulia să fie decorate, așa cum se cuvine, cu ocazia sărbătorilor de Paște. Ansamblurile decorative și figurinele sunt amplasate în Cetate în zona Celor Trei Fortificații și pe Bulevardul Transilvaniei, iar în Centru sunt amplasate în zona centrului comercial Mercur și în proximitatea Casei de Cultură a Studenților.
„Am pregătit această surpriză de sărbătoare pentru cei mici dar și pentru cei mari, care nu au uitat să mai fie, uneori, copii. Vă invit, așadar, dragi albaiulieni și turiști să vă bucurați de sărbători într-o atmosferă festivă, alături de cei dragi, și înconjurați de frumos, în Alba Iulia”, a precizat primarul Gabriel Pleșa.
-
Știriacum o zi
Mesaje, urări şi felicitări pe care să le transmiţi de SFÂNTUL GHEORGHE 2024
-
Politicăacum 6 zile
Revoluția de la 1848 din Transilvania: Pe 18 aprilie, la Blaj avea loc prima adunare a românilor din Transilvania
-
Divertismentacum o zi
Ce nume se sărbătoresc de SFANTUL GHEORGHE 2024. Cui îi spunem ”la mulți ani” | radiounirea.ro
-
Știriacum o săptămână
Mănăstirea din Pătrângeni, locul care oferă liniște, rânduială, frumusețe
-
Știriacum 3 zile
De ce bat clopotele la biserică: Un obicei care datează de sute de ani
-
Știriacum o săptămână
Liliacul, cel mai frumos şi parfumat arbust ornamental de primăvară, folosit și în scopuri medicinale
-
Sfatul mediculuiacum o săptămână
Atenție la înțepătura de căpușă: Cum vă feriţi de Lyme, boala care revine odată cu căldura
-
Știriacum o săptămână
Destinație de week-end: Cheile Râmețului, bogăția naturală din Munții Trascăului