Rămâi conectat

Știri

De ce vrea Biserica să scrie în Constituţie că familia e formată din bărbat şi femeie

Publicat

în

În faţa deciziilor istorice recente ale Statelor Unite şi conservatoarei Irlande de legalizare a căsătoriilor gay, Biserica Ortodoxă Română se angajează într-un demers fără precedent, care, dacă ar avea şanse de succes, ar face ca în România căsătoriile între persoane de acelaşi sex să fie imposibile într-un viitor apropiat. Mai exact, preoţii strâng semnături pentru revizuirea Constituţiei, în sensul în care în legea fundamentală să scrie că familia este formată din bărbat şi femeie.

O astfel de prevedere există acum în Codul Civil, însă acest tip de lege poate fi mai uşor de modificat, spre deosebire de Constituţie. Patriarhul Daniel a îndemnat personal credincioşii să susţină efortul Bisericii de „a rezista în faţa unor ‘modele’ noi de familie”. Demersul este susţinut de mai multe organizaţii non-guvernamentale, unite sub numele de „Coaliţia pentru Familie”, însă contestat de reprezentanţii ONG-urilor care luptă pentru apărarea drepturilor comunităţii LGBT. „În realitate ni se pregăteşte Revoluţia Sexuală Ortodoxă”, a comentat Florin Buhuceanu de la Accept.

Biserica Ortodoxă din România se află în plină ofensivă în această perioadă. Preoţii, cu binecuvântarea Patriarhului, au început să strângă semnături pentru modificarea Constituţiei. Au nevoie de 500.000 astfel încât Parlamentul să ia în discuţie proiectul de revizuire care propune ca în legea fundamentală să scrie negru pe alb că familia este formată din bărbat şi femeie. „Când Dumnezeu a făcut lumea, coroana creaţiei Sale a fost familia: bărbatul şi femeia, care au primit binecuvântarea de a creşte, a se înmulţi şi a stăpâni pământul. Deşi a trecut prin multe încercări şi pericole abătute asupra societăţii umane, totuşi familia a fost instituţia cea mai stabilă a umanităţii, asigurând continuitatea acesteia în istorie. De aceea, trebuie să susţinem efortul Bisericii de a apăra familia naturală, tradiţională, universală şi de a rezista în faţa unor „modele” noi de familie, care consideră că uniunea firească bărbat-femeie ar fi doar un model printre altele”, a explicat Patriarhul Daniel demersul care, dacă va avea şanse de reuşită, după votul parlamentului şi referendumul de aprobare, ar face imposibilă într-un viitor apropiat căsătoriile între persoane de acelaşi sex.

În prezent, în România, aceste nu sunt permise de Codul Civil, însă modificarea unei astfel de legi este relativ uşoară, de aceea s-a ales varianta revizuirii. Demersul Patriarhiei este susţinut de o serie de ONG-uri, grupate sub umbrela „Coaliţiei pentru familie”.

„Există pericolul unor interpretări, cum ar fi căsătoriile dintre bărbat şi bărbat sau femeie şi femeie. Aşa, dacă este clar specificat, nu mai e nicio îndoială că familia tradiţională trebuie să fie aşa cum a lăsat-o Dumnezeu”, a declarat pentru gândul Iulian Oanţă, preşedintele Asociaţiei Familiilor Catolice din România „Vladimir Ghika”, membră a Coaliţiei pentru Familie. Deşi spunecă  atât lesbienele, cât şi homosexualii sunt tot fiinţe ale lui Dumnezeu, Oanţă susţine că ei nu pot beneficia de dreptul de a forma o familie, pentru că, după părerea sa, acest lucru este „ceva anormal”: „În primul rând pentru că nu pot da naştere copiilor şi familia este formată din mamă, tată şi copil/copii”.

Ideea este susţinută şi de Bogdan Stanciu, preşedintele filialei din Bucureşti a Asociaţiei ProVita, asociaţie membră a Coaliţiei pentru Familie. „O familie se poate întemeia doar pe baza căsătoriei dintre o femeie şi un bărbat. Doi bărbaţi nu vor putea fi consideraţi vreodată o familie pentru că nu pot procrea. Or, rolul principal al instituţiei familiei este acesta de a procrea şi de a se îngriji de creşterea şi de educarea generaţiei viitoare. Demersul acesta, la modul general, vizează nu numai articolul 48 din Constituţia României, noi am făcut la un moment dat o colectă de idei valoroase pentru un set de politici civice care privesc familia la modul general”, a declarat el pentru gândul.

Citeste si Zece porunci pentru femei, dar şi pentru bărbaţi : Decalogul anilor 1920

Chiar dacă state mult mai conservatoare decât România au legalizat căsătoriile între persoane de acelaşi sex, membrii Coaliţiei pentru Familie consideră că acest lucru nu este  unul normal. „Dacă ei vor treaba asta, să meargă pe drumul ăsta şi noi mergem pe familia tradiţională şi asta este normal. Trebuie să le arătăm copiilor valorile familiei: respectul, dragostea”, spune preşedintele ProVita.

Bogdan Stanciu susţine că referendumul este soluţia cea mai bună în cazul în care s-ar pune şi în România problema de a se legaliza căsătoriile între persoane de acelaşi sex. Acesta susţine că exemplul Statelor Unite ale Americii este unul negativ, pentru că, deşi toate cele 31 de state au votat împotriva acestei iniţiative legislative, Curtea Supermă a decis în locul lor, legalizând acest tip de mariaj. „Dacă în Irlanda a avut loc un referendum, de ce nu ar putea să aibă loc şi la noi? În Slovenia a fost acum trei săptămâni, în Croaţia acum doi ani. Sunt din ce în ce mai multe ţări care se pronunţă în acest sens. În ceea ce priveşte o instituţie centrală a unei naţiuni nu putem să lăsăm la îndemâna nimănui această decizie, trebuie să decidem noi”, susţine acesta.

Accept: „În realitate, ni se pregăteşte Revoluţia Sexuală Ortodoxă”

Florin Buhuceanu, de la Asociaţia Accept, ONG care militează pentru drepturile comunităţii LGBT, susţine că  iniţiativa Bisericii de modificare a Constituţiei în sensul că familia e formată din bărbat şi femeie, este o „încercare de a introduce în textul constituţional restrângerea unor drepturi de care comunitatea vizată, cea formată din persoanele LGBT, oricum nu se bucură”.

„Legislaţia României este explicită şi cât se poate de clară în ceea ce priveşte căsătoria şi modul în care ea poate fi încheiată. Nu există practic urmă de îndoială cine sunt soţii care pot încheia o legătură maritală conform Codului Civil. Ca atare, propunerea de modificare a Constituţiei este completamente caducă şi penibilă, în contextul românesc neexistând o iniţiativă legislativă pentru a reglementa căsătoria între persoanele de acelaşi sex”, a declarat pentru gândul Florin Buhuceanu.

El  consideră că în momentul de faţă demersul nu răspunde problemelor reale pe care le resimt românii în 2016. „În realitate, ni se pregăteşte Revoluţia Sexuală Ortodoxă care să integreze România în Uniunea Euroasiatică a pravoslavnicului şef de stat Vladimir Putin. Urmează alte iniţiative cetăţeneşti care să răspundă agendei Coaliţiei „Nu Sexualităţii”, travestită drept Coaliţia pentru Familie. Mă refer aici, conform documentaţiei de pe site-ul dumnealor, la restricţionarea accesării conform legii a serviciilor la întrerupere voluntară a sarcinii, cât şi a fertilizării in vitro şi descurajarea divorţurilor”, al declarat Buhuceanu.

Acesta condamnă şi intervenţia Bisericii în această problemă, considerând că: „Biserica Ortodoxă Română se lasă entuziast târâtă într-o capcană pregătită de membrii coaliţiei numite. Nu ar fi prima coabitare pe faţă cu aceste organizaţii care compun Coaliţia pentru Familie, care au sustinut reprimarea prin lege în anii ’90 a homosexualităţii ce a dus la arestări ale persoanelor de orientare homosexuală. Aceleaşi organizaţii membre au încercat repetat începand cu 2010 să restrângă accesul la întreruperea voluntară a sarcinii şi la orele de educaţie sanitară care să abordeze subiecte de educaţie sexuală”.

De partea cealaltă, Coaliţia pentru Familie consideră că implicarea Bisericii în susţinerea aceste iniţiative cetăţeneşti este normală şi că fiecare instituţie care consideră benefic acest demers poate acţiona aşa cum crede de cuviinţă în vederea sprijinirii sale.

Sursa.gandul.info


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

”Conferințele de la Sebeș”, eveniment cultural găzduit în Aula Primăriei, în 3 aprilie

Publicat

în

„Conferințele de la  Sebeș”, un nou eveniment cultural de înaltă ținută, găzduit în Aula Primăriei

Primăria şi Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeş vă invită miercuri, 3 aprilie 2024, cu începere de la ora 17.00, în „Aula” primăriei municipiului Sebeş, la conferinţa „Nivele tipologice și axiologice ale discursului intelectual. Despre lectura sau hermeneutica existențială”, susţinută de dr. Virgil Podoabă, profesor universitar la Catedra de Literatură comparată a Facultăţii de Litere a Universității „Transilvania” din Brașov.

Prof. univ. dr. Virgil Podoabă este scriitor, traducător și critic literar, membru al Uniunii Scriitorilor din România. După studii primare în satul natal şi liceale la Cluj, urmează cursuri universitare între 1972 şi 1976 la Facultatea de Filologie din acelaşi oraş. Teza de doctorat cu titlul „Experiența revelatoare și tematizarea ei în literatura română contemporană” o susţine la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj în anul 2003, lucrare distinsă cu calificativul „Summa cum Laude”. Din aprilie 1990 este redactor la revista „Vatra” din Tîrgu Mureș, iar din anul 1992 ocupă postul de lector la Catedra de Literatură comparată, a Facultăţii de Litere a Universității „Transilvania” din Brașov, urmând cursus honorum până la titlul ştiinţific de profesor universitar. Activitatea sa a fost intensă încă din perioada studenţiei când, a fost președinte al Cercului de istoria literaturii române și redactor al revistei „Echinox” (1974-1976), în care de altfel a şi debutat cu o recenzie în anul 1973 și în paginile căreia, a susținut cu cronici literare și eseuri, rubricile „Proză” și „Cronica literară”.

A făcut parte din echipa de coordonare a cenaclului „Echinox” între anii 1974-1976, a cenaclului „Silvania” din Zalău între 1976 şi 1980, şi a cenaclului „Iosif Vulcan” din Oradea între 1980 şi 1991, iar din anul 1990 şi până în prezent este redactor la revista „Vatra” din Tîrgu-Mureș. De-a lungul timpului a susţinut cu cronici literare, eseuri şi studii critice, prestigioase reviste de profil: „Familia” (1980-1990), „Vatra” (din 1990 încoace), şi a colaborat la revistele „Steaua”, „Caiete critice”, „Arca”, „Tribuna”, „Viața Românească”, „Limes”, „Calende”, „Discobolul”, „Paralela 45” etc. A înființat și a fost redactor-șef între 1991 şi 1992 al ziarului „Gazeta de Vest” din Oradea, iar împreună cu un grup de studenți de la Facultatea de Litere din Brașov a pus bazele revistei studenţești „Erată”, pe care a şi condus-o în calitate de director între anii 1995 şi 1999.

Totodată, prof. univ. dr. Virgil Podoabă are un palmares impresionant de participări la colocvii, târguri de carte, simpozioane, lansări de carte și întâlniri cu cititorii şi a susţinut de-a lungul timpului numeroase conferințe pe teme literare și culturale, cum este cea de la Sebeş.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Daia Română, prima comună din Alba cu rețea de gaz finanțată prin Programul „Anghel Saligny”

Publicat

în

Prima comună din Alba cu rețea de gaz finanțată prin Programul „Anghel Saligny”, Daia Română

Daia Română este prima comună din județul Alba care va avea rețea de gaz finanțată prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”.

Contractul de finanțare, în valoare de peste 36,7 milioane de lei, a fost semnat miercuri 27 martie.

Contractul de finanțare este în valoare de 36m7 milioane de lei. Toate locuințele, agenții economici și instituțiile publice din comuna Daia Română vor fi racordate la rețeaua nou construită de gaze naturale. Alimentarea cu gaze naturale a comunei Daia Română se va realiza din stația de reglare – măsurare predare proiectată în zona satului Limba, din comuna Ciugud.

Pentru evitarea spargerii carosabilului la executarea branșamentelor, în cazul străzilor modernizate, conductele se vor amplasa pe ambele părți ale străzilor.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

28 martie 1923, ziua în care a fost promulgată Constituția României adoptată după Marea Unire

Publicat

în

La 28 martie 1923 era promulgata prin decret regal Constitutia Romaniei Mari, votata de Parlamentul Romaniei

Constituțiunea României din 28 martie 1923 (cunoscută și sub numele, incomplet și incorect, de „Constituția din 1923” – deoarece, constituțiilor li se precizează întotdeauna ziua, luna și anul intrării în vigoare) este Constituția României adoptată după Marea Unire.

A fost în vigoare până la adoptarea Constituției din 1938 și apoi (cu restricții) în perioada 1944-1947.

Elaborat în 1923, proiectul Constituției a fost supus dezbaterii parlamentare. După ce a fost adoptată de Parlament, a fost sancționată și promulgată de Regele Ferdinand I la data de 28 martie 1923 și publicată în Monitorul Oficial No. 282 din 29 martie 1923, dată la care a intrat în vigoare.

Potrivit Constituției din 1923, România era o monarhie constituțională, stat național, unitar, indivizibil, cu teritoriul inalienabil. Constituția unificării, cum mai e numită, consfințește realizarea României Mari și are la bază constituția din 1866, dovadă fiind faptul că din cele 138 de articole, 78 s-au păstrat din cea de la 1866. Regele Ferdinand I (1914-1927) reprezinta elementul cheie al vieții politice. El exercita puterea executivă, numea și revoca miniștrii, sancționa și promulga legile, era șeful Armatei, avea drept de veto, putea bate monedă, conferea decorații, avea drept de amnistie și grațiere, convoca și dizolva Parlamentul, încheia tratate (acestea devenind valabile după ce erau aprobate de Parlament). Parlamentul constituia puterea legislativă în cadrul regimului democratic. El era bicameral (Senatul și Adunarea deputaților) și avea rolul de a vota legile, de a le abroga și avea drept de control asupra activității guvernului.

Această constituție legifera principiul separării puterilor statului:

puterea legislativă – exercitată colectiv de Adunările legislative (Senat și Adunarea Deputaților) și Rege;
puterea executivă – încredințată Regelui, care o exercita „în modul regulat prin Constituțiune” (prin intermediul Guvernului format de partidul sau alianța care câștigă alegerile parlamentare). Formula sintetică care exprima acest principiu, larg cunoscut de public, era Regele domnește, nu guvernează.
puterea judecătorească – atribuită Înaltei Curți de Casație și Justiție și instanțelor de judecată.

Această constituție a contribuit la consolidarea Marii Uniri și a creat cadrul democratic al vieții politice din România până în anul 1938, când s-a adoptat prin plebiscit Constituția României din 1938.

Întrucât Constituția din 1938 era un document mai puțin democratic decât cea din 1923 (fiind elaborată sub presiunea politică a creșterii totalitarismului nazist și sovietic în întreaga Europă), după evenimentele de la 23 August 1944, Regele Mihai a repus în vigoare Constituția din 1923. Dpdv juridic, ea a fost în vigoare (cu multe restricții și încălcări de facto, generate de ocupația militară sovietică și de creșterea continuă a influenței politice a comuniștilor) până la lovitura de stat de la 30 decembrie 1947, când Partidul Comunist Român, ajutat de ocupanți, a obținut, prin șantaj și amenințare cu forța, semnătura Regelui pe un act nelegal de abdicare. În aceeași seară, printr-o ședință măsluită a Adunării Deputaților (care se afla în vacanță parlamentară, aleșii nefiind nici măcar prezenți, ci plecați în circumscripțiile teritoriale!), comuniștii au dat o aparență de legalitate loviturii de stat, „desființând” (sic!) nu doar instituția Monarhiei, ci și Constituția în vigoare. A urmat o perioadă de vid constituțional, până la adoptarea Constituției totalitare a Republicii Populare Române, survenită la 13 aprilie 1948.

Constituţia stipula de la început că Romaâia este stat naţional unitar şi indivizibil, al cărei teritoriu este inalienabil. Cu privire la drepturile cetăţenilor, se făcea referire la condiţiile specifice democraţiei: garantarea drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti, fără deosebire etnică, de limbă sau religie, egalitatea cetăţenilor în societate şi înaintea legilor, libertatea conştiinţei şi întrunirilor, dreptul de asociere, secretul corespondenţei, inviolabilitatea domiciliului. Se instituia votul universal, egal, direct obligatoriu şi secret. Militarii şi femeile, ca în toate ţările europene din acea vreme, nu puteau să-şi exprime o opţiune politică în faţa urnelor. Ascendenţa regelui faţă de Parlament consta în faptul că legile nu puteau intra în vigoare decât sancţionate (astăzi spunem promulgate), iar regele putea refuza sancţionarea unei legi. Ascendenţa faţă de Guvern consta în faptul că „Guvernul exercită puterea executivă în numele regelui”. Regele nu avea ascendenţă asupra puterii judecătoreşti, care „se exercită de către organele ei”. Numai hotărârile, care se pronunţau „în virtutea legii”, se executau „în numele regelui”. Nu exista o Curte Constituţională ca astăzi, sarcinile revenind Curţii de Casaţie, care era constituită din jurişti de profesie, integri şi neafiliaţi niciodată vreunei grupări politice. Constituţia prevedea un parlament bicameral, din care Camera Deputaţilor se alegea prin vot universal, iar Senatul era compus din membri aleşi din diferite grupări (Camera de Comerţ, cadrele didactice etc.) şi din senatori de drept: reprezentanţi ai cultelor, preşedintele Academiei Române, foşti preşedinţi ai fiecărei camere legislative, foşti senatori şi deputaţi care fuseseră aleşi cel puţin în zece sesiuni, foşti miniştri care au deţinut cel putin şase ani fotoliul ministerial, foşti preşedinţi ai Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi alţi demnitari. Legea fundamentală exprima foarte precis prerogativele suveranului şi condiţiile succesiunii la tron. Constituţia din 1923 a funcţionat în perfectă ordine până în februarie 1938, când regele Carol al II-lea a iniţiat o Constituţie nouă, care întărea puterea regală şi limita libertăţile democratice. În principiu aceasta a fost valabilă până în 1947, deşi după abdicarea regelui s-au aplicat cutume în afara legii fundamentale, iar după 23 august 1944 a fost parţial amendată şi revizuită.

Sursa: wikipedia și ziare.com


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba