Dacia, “prima iubire” a multor şoferi români: Pe vremea lui Ceauşescu se aştepta şi cinci ani pentru o Dacie

Adăugat la Știri

dacia-storyAutoturismul Dacia ne marchează existenţa de zeci de ani. Poate de aceea de fiecare dată cand rostim numele “bătranei doamne” ne loveşte melancolia. Cu bune şi cu rele, Dacia a fost “prima iubire” a celor mai mulţi şoferi români înainte de ’89.

Românii sunt mari fani Dacia. De aproape jumătate de secol mașina aceasta s-a înfipt în fibra poporului ca o căpușă pe ceafa unui animal. Românii sunt atât de fani, încât fac și jocuri cu Dacia. Iar Dacia împlinește 48 de ani, Nicolae Ceaușescu conducând ceea ce se credea a fi primul automobil.

Primul model produs de producatorul roman de automobile Dacia S.A. a fost Dacia 1100. Modelul a fost comercializat intre anii 1968 si 1971 si a fost un model intermediar pana la intrarea in productie a modelului 1300. In realitate, Dacia 1100 era un Renault 8. Acesta era o berlina cu tractiune si motor pe spate. Primul automobil iesit pe poarta fabricii a fost facut cadou Presedintelui Republicii Socialiste Romania de atunci Nicolae Ceausescu.

Pe 20 august 1968, Nicolae Ceaușescu – atunci, liderul României de aproape trei ani – primea spre condus mașina cunoscută drept “prima Dacia produsă în România”. Berlina produsă sub licenţa Renault 8 a fost fabricată timp de patru ani. Francezii furnizau, în baza contractului de licenţă, părţile componente ale modelului, iar românii le asamblau.Momentul culminant al scoaterii de pe bandă a primului autoturism Dacia a fost minuţios gândit, mai ales că vehiculul îi era destinat lui Nicolae Ceauşescu.

Se putea aştepta şi cinci ani pentru achiziţionarea unei maşini. IDMS era unica firmă care distribuia autoturisme, iar cererea era foarte mare. În plus, multe automobile mergeau la export.

Din 1968 şi până în 1972, aproximativ 44.000 de autoturisme Dacia 1100 au fost produse, în 1970 apărând o uşoară modificare estetică la partea frntală. Dupoă Dacia 1100, a urmat Dacia 1300 care a intrat în producţie în august 1969, un model sub licenţa R12, fiind prezentată la saloane auto de la Bucureşti şi Paris. Între 1970 şi 1980, Dacia a dezvoltat o întreagă gamă de modele.  Între 1972 şi 1997, constructorul român a realizat opt modele, ultimul – Dacia Nova – fără nici o legătură cu modelul iniţial, preluat de la Renault. Nova, lansat în 1995, a fost primul model Dacia proiectat şi fabricat integral în România. În 2000 a avut loc lansarea modelului Dacia SuperNova, prima concretizare a colaborării franco-române, un autoturism echipat cu motor şi cutie de viteze Renault. În aprilie 2003 a fost lansat modelul Dacia Solenza (benzină), iar din septembrie 2003 (diesel). Relansată, în 2004, cu modelul Logan, Dacia a devenit în ultimii ani un actor de notorietate pe piaţa auto europeană. În 17 iunie 2009, a avut loc lansarea versiunii Stepway pentru Dacia Sandero. Dacia a lansat, la 18 martie 2010, modelul Duster. A urmat Dacia Lodgy care a fost prezentată la Salonul Auto de la Geneva din martie 2012. În martie 2013, Dacia şi-a completat oferta şi a prezentat noul Logan MCV, un break spaţios la un preţă accesibil, precum şi seria limitată Duster Aventure, un 4X4 cu personalitate.

Simona Lodroman

redactor șef Radio Unirea FM
Mobil: 0733.948.174
email: slodroman@yahoo.com

Comentarii