Rămâi conectat

Știri

Codul bunelor maniere : Ce să nu faci când ești la masă

Publicat

în

Vi s-a întâmplat să fiţi învitaţi la cină şi să fiţi prinşi pe picior greşit în ceea ce priveşte bunele maniere la masă, să nu ştiţi ce cuţit sau furculiţă să folosiţi? Citește pe radiounirea.ro câteva reguli de bune maniere la masă care vă vin în ajutor, mai ales când este prilejul meselor de sărbătoare.

Cuţitele şi furculiţele
Tacâmurile aşezate la o masă pot da bătăi de cap celor care nu ştiu ce lingură, furculiţă sau cuţit să folosească. Dacă eşti invitat la restaurant, atunci vei găsi pe masă aşezate o serie de furculiţe pe partea stângă, şi o serie de linguri şi cuţite pe partea dreaptă (mesele sunt aranjate pentru dreptaci). Cea mai simplă regulă este că, la primul fel, se foloseste obiectul cel mai îndepărtat de farfurie şi tot aşa. Dacă eşti invitat la cineva acasă la cineva, aşteaptă prima mişcare a gazdei şi urmează-o. Când mesteci, lasă tacâmurile jos. Însă acestea trebuie puse pe farfurie şi NU înapoi pe masă şi nici sprijinite de farfurie. Când ai terminat de mâncat, aşază furculiţa şi cuţitul vertical pe mijlocul farfuriei, acesta este semnalul către chelner că nu mai mănânci.

Lingura de supă
Lingurile de supă pot avea două forme: una rotundă, ca un castron, şi alta în formă de ouă. Când mănânci supă, castronul (farfuria) trebuie să rămână pe masă. Nu se bea supa din bol. Nu se bagă toată lingură în gură, ci se soarbe de la marginea ei. Fără zgomot însă.

Şervetul de masă
Şervetul de masă se despătureşte şi se aşază pe genunchi. Pe vremuri se punea la gât, dar acum este considerat un gest vulgar. Ştergerea cu şervetul se face prin tamponare. Dacă trebuie să pleci înainte să termini de mâncat, aşază şervetul pe scaun, chelnerul va şti astfel că urmează să te întorci şi nu va ridica masa. Când ai terminat de mâncat, şervetul se pune pe masă, în stânga farfuriei, NU pe farfurie.

Citește și Codul bunelor maniere: Ce reguli trebuie să respectăm la o masă festivă

Paharele de vin
Paharele vor fi aşezate în partea de sus dreapta a farfuriei. Şi pot fi două sau patru. Când sunt patru, primul din stânga este pentru vin roşu (are forma unui bol şi este mai mare). Următorul este pentru vin alb (este mai mic). În dreapta vor fi paharul de şampanie (sau un pahar mai mic pentru băuturile de la desert) şi paharul pentru apă. Dacă nu mai vrei vin, iar chelnerul tocmai ce dă semne că vrea să-l umple, nu pune mâna pe pahar pentru a-l opri. Pur şi simplu spune-i că ai băut de ajuns. Nu ţine paharul în mână când toarnă în el chelnerul.

Cum stai la masă
Dacă eşti invitat la cineva la masă şi nu există cartonaşe care să îţi indice locul, aşteaptă să îţi indice gazda unde să stai. Este neplăcut atât pentru tine, cât şi pentru gazdă să vină să te ridice. Când te-ai aşezat, picioarele trebuie să stea ferm pe podea. Nu se întind picioarele în faţă, nu se îndoaie sub scaun, nu se stă picior peste picior. Coatele trebuie păstrate pe lângă corp. Nu te apleci peste farfurie când mănânci. Mâncarea se aduce spre gură. În Anglia, mâinile se ţin în poală când nu se folosesc. Iar în Franţa se ţin deasupra mesei, tot timpul. Însă, coatele nu se ţin pe masă.

Când se mănâncă
Nu se începe un fel dacă nu a fost servită toată lumea. În cazul în care eşti în vizită, gazda va da startul mesei. Dacă ai luat ceva ce nu poţi înghiţi, cere-ţi scuze şi ridică-te de la masă pentru a te “elibera” în altă parte. NU la masă. Nu pune ceea ce ai scuipat într-un şerveţel lângă farfurie, de unde toată lumea îl poate vedea. Dacă ţi-a rămas ceva între dinţi, ridică-te de la masă şi înlătură-l la baie. Nu se foloseşte scobitoare la masă şi nici nu se suflă nasul. Nu adăuga sare înainte să guşti. Va fi o insultă faţă de gazdă. Dacă înainte de masă sunt servite gustări, pune din farfuria de prezentare în farfuria ta. NU mânca niciodată din farfuria de prezentare.

Conversaţiile
Dacă nu cunoşti pe absolut toată lumea de la masă nu discuta subiecte legate de politică, religie şi sex. NU se ţipă la masă pentru a fi auzit de cei din capătul celălalt, însă nici nu trebuie să fie atmosferă de catedrală sau sală de lectură. Dacă nu-i cunoşti foarte bine pe cei de lângă tine, îi poţi întreba lucruri despre ei (însă nu chestiuni foarte personale).

Ce să NU faci la masă
– NU te agita. Dacă nu-ţi place ceva, lasă-l în farfurie.
– NU sufla în mâncare. Aşteaptă să se răcească de la sine.
– NU fuma la masă, decât dacă ai fost invitat de către gazdă.
– NU fotografia masa, vei părea disperat.
– NU te certa cu chelnerul.
– NU folosi tacâmurile pentru a indica ceva cu ele.
– NU ţine furculiţa în mână când bei.

Nu uita să mulţumeşti gazdei pentru invitaţie şi pentru masă şi o scrisoare de mulţumire de a doua zi ar fi un gest de maximă curtoazie.

Sursa:sfatulparintilor.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

18 martie 1906: Primul zbor autopropulsat, realizat de Traian Vuia: A pus România pe harta aviaţiei mondiale

Publicat

în

Pe 18 martie 1906, la Paris, Traian Vuia face primul zbor din Europa al unui aparat mai greu ca aerul ce se ridică prin tracţiune proprie, punând astfel România pe harta aviaţiei mondiale.

Traian Vuia s-a născut în anul 1872, în satul Surducu Mic (astăzi Traian Vuia, judeţul Timiş), tatăl lui fiind preot. Deși avea o minte strălucită, Traian Vuia a urmat decât un an la Facultatea Politehnică din Budapesta, din cauza lipsei banilor, dar acest lucru nu l-a făcut să renunțe la visul său, cel care i-a adus întâietate în domeniul aviației.

După ce a fost nevoit să renunţe la cursurile de seral, secţia mecanică, vizionarul Vuia se înscrie la Drept şi lucrează în mai multe birouri de avocatură din Banat pentru a-şi putea asigura mijloacele de trai.

Drumul lui Traian Vuia către succes a fost pavat cu piedici. Mai întâi nu a avut destui bani pentru a face facultatea, apoi nu a avut bani nici pentru constucţia primului său aparat de zbor. Dar, cu toate astea, în data de 18 martie 1906, Vuia a realizat la Montesson, lângă Paris, primul zbor autopropulsat din lume, fără catapulte sau alte mijloace exterioare, cu un aparat mai greu decât aerul – aparat numit „Vuia I”.

Ca orice idee care depăşeşte timpul său, proiectul lui Vuia a fost privit cu scepticism, iar Academiei de Ştiinţe pariziene l-a respins, cu motivaţia că ar fi prea utopic: „problema zborului cu un aparat care cântăreşte mai mult decât aerul nu poate fi rezolvată şi este decât un vis”.
Citește și: Invenții românești care au schimbat istoria

Totuși, în 1903, inginerul român şi-a brevetat avionul-automobil conceput el. „Vuia I” era un aparat de zbor realizat dintr-un cadru de țevi din oțel (îmbinate prin manşoane), care semăna puțin cu aspectul unui liliac, iar aripile din pânză, bombate, erau repliabile ca o umbrelă. Motorul avea de 20 CP, iar trenul de decolare și aterizare era constituit din patru roţi cu pneuri, cu o singură elice cu diametrul de 2,2 m. În total, cântărea aproximativ 250 kg.

După mai multe experimente, primul zbor Vuia I a avut loc la Montesson, lânga Paris, în ziua de 18 martie 1906.

Aparatul s-a desprins de la sol, după ce mașinăria a fost accelerată 50 de metri, apoi s-a ridicat la aproximativ un metru de sol și a zburat așa pe o distanță de 12 metri. Din păcate, elicea s-a blocat şi motorul s-a oprit brusc, avionul-automobil lovindu-se de un copac. Deşi zborul a durat doar câteva clipe, acesta a fost unul reuşit.

După acest eveniment, în ziarele din întreaga lume au apărut articole care îl aveau pe Vuia și realizarea sa în prim-plan, fiind menționat faptul că el este primul om care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul, echipat cu sisteme proprii de decolare, propulsie și aterizare, a decolat de pe o suprafață plată, folosind numai mijloace proprii, fără un „ajutor extern”.

Cu toate acestea, prioritatea primului zbor i-a fost atribuită în mod eronat lui Santos-Dumont, care a obţinut această realizare abia în octombrie, acelaşi an, la Paris. În data de 23 octombrie 1906, Santos-Dumont a pilotat avionul 14-bis în faţa unei mulţimi de spectatori, pe o distanţă de 60 de metri – la o înălţime de doi sau trei metri. Acest eveniment înscris în documente a fost considerat de către Aeroclubul Francez primul zbor şi prima demonstraţie publică din lume, arătând oamenilor că o aeronavă mai grea decât aerul poate decola fără ajutorul altor surse de energie din exterior.

Însă, realitatea era alta.

Realizările din domeniul aeronauticii ale geniului român au fost multă vreme puse la îndoială, nerecunoscute sau ignorate, ba de Aeroclubul Francez, ba de Academia Română care, pentru o perioadă, l-a şi îndepărtat pe Vuia din rândul membrilor săi. Vuia nu a fost la vremea respectivă acreditat de către Aeroclubul Franţei – autoritatea aeronautică care înregistra recordurile, deoarece membrii nu au putut înregistra fapta lui Vuia, întrucât nu au fost prezenți la eveniment.

Dar presa vremii a consemnat şi a fotografiat zborul lui Vuia din martie 1906, iar acesta a constituit un document după care, ulterior, au fost recunoscute realizările lui pe plan internaţional.

Traian Vuia a fost întotdeauna un om modest, iar cuvintele sale rostite atunci când se afla în culmea celebrităţii sale, spun totul: „Eu nu am căutat niciodată gloria, fiindcă ştiu că gloria pierde adesea pe om. Eu nu lucrez pentru gloria mea personală, ci lucrez pentru gloria geniului uman. Ce importanţă are cine a făcut aceste lucruri, important este că ele există”.

Sursa.historia.ro, tvr.ro, omofon.com


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Noi locuințe sociale în Alba Iulia: Care este valoarea proiectului

Publicat

în

În Alba Iulia, noi locuințe sociale

Un număr de 100 de apartamente urmează să fie construite de către Primăria Alba Iulia, în cartierul Gheorghe Șincai, pentru persoanele defavorizate.

Licitația de aproape 28 de milioane de lei a fost lansată în SEAP.

După finalizarea celor 5 blocuri, totalizând 100 de locuințe de 1, 2 si 3 camere, va fi rezolvată complet problema locuințelor sociale, deoarece peste 365 de persoane cu situație socială precară vor putea beneficia de o locuință nouă, construită și utilată la standarde moderne, au precizat reprezentanții primăriei.

Potrivit acestora, ofertele se pot depune în SEAP până în 23 aprilie, iar câștigătorul va avea la dispoziție 3 luni pentru proiectare și 33 de luni pentru ridicarea blocurilor.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Înlocuire a conductelor de alimentare cu gaze naturale la Blaj

Publicat

în

Blaj: Înlocuire a conductelor de alimentare cu gaze naturale

În această perioadă se lucrează la schimbarea conductelor de alimentare cu gaze naturale și branșamente pe mai multe străzi din municipiul Blaj.
Investiția este derulată de Delgaz Grid din bugetul propriu de investiții și este rodul unei foarte bune colaborări între Primăria Blaj și Grupul E.ON România, din care face parte această companie.
Până acum, programul de „înlocuire conductă și branșamente gaze naturale în Municipiul Blaj”, în valoare de 1.467.293,10 lei (cu TVA), s-a derulat pe străzile Pârâului, Arinilor, Gheorghe Magheru și Costache Negri (parțial), iar după efectuarea probelor la branșamente se reabilitează infrastructura rutieră și pietonală de pe străzile respective. Aceste lucrări la infrastructura rutieră și pietonală vor fi verificate atent de angajații Primăriei.
În prezent se desfășoară astfel de lucrări pe strada Nicolae Bălcescu, termenul de finalizare fiind 1 aprilie 2024.
Urmează înlocuirea conductelor și branșamentelor de gaze naturale de pe strada Mihail Kogălniceanu, iar termenul de finalizare, cu reabilitarea infrastructurii rutiere și pietonale, este 1 iulie 2024.
În următorii 2 ani, Delgaz Grid va executa, conform planului de investiții, lucrări de înlocuiri conducte și branșamente de gaze naturale pe străzile Gheorghe Barițiu, Alexandru Borza, Privighetorii, Livezii, Iazului, Merilor, Măceșului, Arțarului, Nucilor, Caisului, Prunului, Șipotului, Dumbravei, Gheorghe Lazăr, Crișan, Clujului, Timotei Cipariu, Andrei Șaguna și Prundului și în Parcul Avram Iancu.

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba