Social-Economic
Ce se întâmplă cu FACTURILE peste o lună. Tot consumatorul plăteşte
Furnizorii de energie electrică şi de gaze vor porni o campanie de informare a clienţilor lor privind drepturile ce li se cuvin în relaţia cu ei, tarifele practicate, precum şi furnizarea de date şi informaţii din factura la utilităţi, insa… pe banii consumatorilor. Află de pe radiounirea.ro cu cât ar urma sa crească valoarea facturii lunare, de la 1 iulie 2015.
Această campanie va porni de la 1 iulie şi va continua până în 2018, data la care piaţa de gaze pentru consumatorii casnici va fi în întregime liberalizată, termenul pentru piaţa de electricitate pentru consumatorii casnici fiind în 2017.
Proiectul de ordin este lansat în dezbatere publică pentru 30 de zile.
Fiecare furnizor de electricitate sau gaze de pe piaţa reglementată, cu peste 100 de clienţi, va trebui să aloce anual bani pentru campanie în limita a 1% din costurile proprii anuale ale companiilor, aferente activităţii de furnizare reglementată, pentru furnizarea de energie electrică, şi în limita a 0,5% din costurile de furnizare reglementată, pentru furnizarea de gaze. În România, există patru mari furnizori de energie electrică pe piaţa reglementată, Enel, CEZ, E.ON şi Electrica. Pe piaţa reglementată de gaze, sunt doi furnizori majori, GDF Suez şi E.ON. Toate aceste companii laolaltă rulează afaceri de peste 1 miliard de euro în furnizarea reglementată de gaze naturale şi electricitate, deci vor putea să aloce milioane de euro în această „mega-campanie” de informare a clienţilor. Mai ales că toate cheltuielile le vor transfera consumatorilor casnici, pentru că reprezintă costuri justificate recunoscute de către ANRE. „Păi, nu e normal? Operatorul descarcă toate aceste costuri în factura consumatorului. Noi îi obligăm să facă această informare, ei o fac pe banii lor, apoi îşi recuperează costurile în factura clienţilor”, a spus Niculae Havrileţ, preşedintele ANRE.
Impactul acestei campanii de informare în preţul la curent sau gaze pe care îl plătim acasă este însă insignifiant. Din estimările lui Havrileţ, factura va creşte cu un procent de circa 0,01%.
„Activitatea de informare a clienţilor finali se realizează, în principal, prin următoarele modalităţi:
– publicarea pe pagina proprie de internet
– afişarea la punctele unice de contact
– publicarea în mass-media scrisă naţională şi/sau locală
– transmiterea de materiale informative către clienţii finali
– răspunsuri în scris, pe format hârtie sau e-mail, sau telefonic, la întrebările clienţilor finali”,
se arată în proiectul de ordin al ANRE.
Potrivit documentului, informarea clienţilor trebuie să conţină:
– drepturile şi obligaţiile clienţilor finali
– preţurile şi tipurile de tarife practicate
– modalităţile de măsurare, facturare, conţinutul facturii şi mijloacele de plată
– principalele clauze ale contractului de furnizare
– modul de soluţionare a plângerilor
– procedura, etapele şi documentele necesare procesului de schimbare a furnizorului
– principalele acte normative care reglementează domeniul energiei electrice şi al gazelor naturale, relevante pentru clienţii finali.
Furnizorul, de două ori într-un an calendaristic, prin intermediul mass-media scrisă, are obligaţia de a informa asupra domeniiilor principale, enumerate mai sus, ce trebuie aduse la cunoştinţa clienţilor. Mai mult, fiecare furnizor trebuie să înfiinţeze şi să actualizeze o pagină proprie de internet, care să conţină toate informaţiile impuse de ANRE şi prezentate mai sus de publicaţia noastră.
„”Românul va trebui să ştie exact ce plăteşte în factură şi cum să-şi aleagă cea mai bună ofertă de pe piaţă”, mai spune Havrileţ.
Dacă furnizorul nu îşi informează din timp clientul cu privire la orice modificare de preţ, de mod de facturare, de încasare sau alte condiţii contractuale, acesta din urmă poate renunţa imediat la contract fără a plăti despăgubiri, se arată în Anexa la proiectul de lege ANRE. „Dacă dreptul dumneavostră de a fi informat vă este încălcat, vă puteţi adresa ANRE”, se mai arată în textul documentului.
Toate demersurile făcute de furnizorii de gaze şi electricitate, însoţite de documentele corespunzătoare, trebuie depuse la sediul ANRE pentru verificare şi avizare.
Piaţa de energie electrică pentru consumatorii casnici va conţine, de la 1 iunie, un procent de 50% de energie achiziţionată din piaţa liberă. Practic, peste o săptămână, piaţa locală este la jumătatea drumului pentru liberalizarea totală, programat a se termina în 2017. Piaţa similară de gaze se va liberaliza gradual până la sfârşitul lui 2018.
În acest moment, preţul energiei electrice în factura pentru gospodării contează în proporţie de doar o treime, restul fiind distribuţie, transport, marja furnizorului, precum şi o serie întreagă de taxe şi tarife reglementate. La gaze, procentul gazului, ca marfă, în factură, este de 46%, restul până la 1005 reprezentând componentele distribuţie, trasnport, înmagazinare, marja furnizorului, plus o serie întreagă de alte taxe şi tarife reglementate.
sursa: capital.ro
Societate
Acțiune de plantare la Câlnic: De cine a fost inițiată
La Câlnic, acțiune de plantare
După ce au plantat puieții, elevii militari au vizitat cetatea Câlnic, edificiu aflat pe lista Patrimoniului Mondial UNESCO, muzeul, capela și biserica din localitate, iar experiențele trăite de ei au fost dintre cele mai frumoase.
Social-Economic
Ecologizare pe malul râului Ampoi, la Alba Iulia
Alba Iulia: Ecologizare pe malul râului Ampoi
Activitățile cuprinse în cadrul programului „Săptămâna verde” au continuat cu o activitate de ecologizare pe malul râului Ampoi, activitate la care au luat parte elevii claselor a X-a B și F de la Colegiul Național Militar „Mihai Viteazul” Alba Iulia, alături de profesoarele diriginte Emilia Ioniță și Anca Hațegan.
După ce au strâns gunoaiele, elevii au urmărit și proiecții de filme documentare cu temă ecologică și au prezentat referate și proiecte pe această temă.
„În urma experienței minunate în natură, în care ne-am implicat în ecologizare alături de doamna dirigintă și colegii noștri, am realizat cât de importantă este natura pentru noi. Așadar, am decis să prezentăm un proiect captivant despre importanța protejării mediului și a respectului pentru natură. Sper că am reușit să inspirăm pe cât mai mulți să acționeze pentru un mediu mai curat și sănătos!”, au spus eleva caporal Ionela Gălușcă și eleva fruntaș Maria Hagiu.
Tot săptămâna aceasta, elevii clasei a IX-a A, alături de profesoara dirigintă Simona Mureșan, au ales să își ambienteze sala de clasă și au plantat mușcate. Jardinierele cu flori au fost așezate apoi la geamuri pentru ca spațiul în care elevii își desfășoară activitatea educativă să ofere culoare, armonie și energie.
Social-Economic
Pregătiri pentru Ziua Rozelor la Aiud
La Aiud, pregătiri pentru Ziua Rozelor
-
Politicăacum o zi
Revoluția de la 1848 din Transilvania: Pe 18 aprilie, la Blaj avea loc prima adunare a românilor din Transilvania
-
Știriacum 5 zile
Mănăstirea din Pătrângeni, locul care oferă liniște, rânduială, frumusețe
-
Știriacum 5 zile
Liliacul, cel mai frumos şi parfumat arbust ornamental de primăvară, folosit și în scopuri medicinale
-
Știriacum 2 săptămâni
Magnolia, copacul cu flori magice: Care este legenda florii de magnolie, care spune bun venit primăverii
-
Știriacum 2 săptămâni
Pedepse în Ardeal, în vremurile de demult: Ce a decis Dieta ţinută în Alba Iulia, în 1619
-
Sfatul mediculuiacum 5 zile
Atenție la înțepătura de căpușă: Cum vă feriţi de Lyme, boala care revine odată cu căldura
-
Știriacum 5 zile
Destinație de week-end: Cheile Râmețului, bogăția naturală din Munții Trascăului
-
Sănătateacum 5 zile
Humus, rețeta minune în perioada de post: Ce este și ce beneficii are