Rămâi conectat

Știri

Când și cum a apărut primul permis de conducere: Cum se desfăşura examenul auto în 1911

Publicat

în

Permisul de conducere este o autorizaţie administrativă necesară pentru a conduce pe drumurile publice vehicule motorizate. Acest document a devenit foarte important pentru mulți locuitori ai planetei.

E adevărat că înainte de existența acestui document pentru cei care desfășurau transport public de persoane – birjarii – exista un document care prevedea o serie de reguli de conduită pe care aceștia trebuiau să le respecte. Din acest motiv impunerea unui permis de conducere încă de la apariția primului autovehicol nu pare a fi un lucru de neînțeles.

Așadar primul permis de conducere a apărut odată cu primul autovehicol – Motorwagen. Persoana care a avut pentru prima dată în buzunar un astfel de act a fost Karl Benz. Evident, el nu a trebuit să rezolve teste auto la poliția rutieră sau să dea proba traseului, pentru a se bucura de el. La vremea aceea, 1888, nu exista niciun fel de reglementări cu privire la automobile, care erau mai degrabă asimilată invențiilor. Permisul lui Benz era, de fapt, un act prin care acesta putea să circule pe străzi cu automobilul pe care doar ce îl inventase. Necesitatea permisului a apărut din cauza faptului automobilul său era zgomotos și făcea mult fum și acest lucru îi deranja pe locuitorii din localitatea lui Benz, ceea ce l-a făcut să solicite permisiunea de a circula din partea Ducatului Baden.

Timp de mai mulţi ani permisele de conducere erau acordate oricui le cereau. Abia din 1903, Prusia a introdus un test pentru cei care doreau să conducă un automobil. În același timp în Marea Britanie trecea o lege Motor Car Act 1903, prin care dejenea obligatoriu ca fiecare sofer sa aibă un permis. Vârsta minimă era de 17 ani, iar viteza maximă de deplasare era de … 20 km/h. Primul test de conducere a fost introdus in aceasta tara abia în 1934. Pe atunci, accentul era pus pe calitatea de mecanic, nu pe cea de şofer.

În ceea ce priveste Germania din 1910 este introdusă obligativitatea permisului. Majoritatea statelor europene a introdus documentul, ultimul stat fiind Belgia, abia în 1977. Practic, până în acest an, în Belgia se putea obţine un permis de circulaţie fără niciun fel de examen auto.

Permisul de conducere în România

Un prim document care reglementa circulaţia, a apărut în ţara noastră a apărut la puțin timp după unirea principatelor în 1859. Evident, pe vremea aceea se referea la circulaţia trasurilor pe drumurilor publice şi solicită un livret pe care birjarii trebuia să îl aibă la îndemână. Aceştia nu aveau voie să circule decât la pas şi nu puteau să stropească pietonii în timp ce circulau, ceea ce nu ar fi rău să ia aminte și șoferii în ziua de azi. După venirea regelui Carol I, în anul 1868, regulile au fost înăsprite, iar conducătorii trăsurilor trebuiau să fie curaţi, cu haine decente şi să respecte și o serie de alte reguli. Este anul în care se introduce şi vârsta minimă de 21 de ani pentru cei care doresc să conducă o trăsură pe drumurile publice.

Chiar dacă e greu de crezut primele automobile din România au fost unele hybrid. Multi asimilează greșit primele mașini din țara noastră cu Dacia, apărută din 1968. România se află în topul țărilor care au introdus mașinile pe drumurile ei.

Primele vehicule de transport din România datează din 1895, când circulau pe drumurile din Bucuresti două camioane realizate de o companie franceză numită Gardner-Serpollet. Acestea aveau motoare cu aburi. În anul 1900, în București s-a introdus Serviciului Circulației. Primul vehicul înregistrat oficial a fost un automobil dotat cu motor pe ardere internă fabricat în Liege. Era de fapt o brijă fără cai și i-a aparținut proprietarului morii cu abur „Gheorghe Assan” de pe Ștefan cel Mare. Prințul Bibescu, un mare pasionat de sporturile cu motor și zbor, cel care a înființat un an mai târziu ACR, Automobil Club Roman, și-a comandat și el în 1900 același automobil de la fabrica din Liege.

Primul automobil închis care a circulat in Romania a fost un model Panhard, în anul 1904. Avea un motor cu ardere internă ce producea 16 cp, roți de lemn și 4 locuri pentru pasageri. În ace an au fost înregistrate 51 de automobile. Dacă în Belgia permisul de conducere se obţinea fără niciun fel de examen, în România primele examene au fost organizate în 1907, rezultat al creşterii numărului de autovehicule de pe străzi. În 1908, numărul de maşini din România era de 138.

Cum se desfăşura examenul auto în 1911?

Probele la care erau supuşi cei care doreau să se bucure de Brevetul de Conducere pentru Automobile erau diferite de cele de astăzi. Practic, există o probă de viteză pe drumurile publice şi mai există o probă de frânare în caz de urgenţă. În cadrul probei de frânare, în fata automobilului era aruncat un sac umplut cu paie.

Ulterior s-a primele regulamente s-au modificat. De exemplu erau sancţionate cu amenzi usturătoare neprezentarea permisului de conducere, depăşirea vitezei legale, care, la acea vreme, era cât a unui cal la trap, adică 12 km pe oră, circulaţia cu autovehicule neverificate de comisia formată pe lângă prefectura judeţeană.

Dintr-un proces verbal aflăm că trecerea cu viteză mare, pe la o răscruce din oraş, aproape lovind pietonii, i-a atras altui şofer o amendă zdravănă de 10.000 lei. Cum au procedat însă organele în drept când au descoperit o maşină care depăşea acea viteză legală de 12 km pe oră.

Sursa:historia.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

Tendință de creștere a numărului de cazuri de rujeolă în Alba

Publicat

în

În Alba, tendință de creștere a numărului de cazuri de rujeolă

De la începutul anului și până acum s-au înregistrat la nivelul județului Alba un număr de 358 de cazuri de rujeolă, la nivel național fiind aproape 8 mii de cazuri.

Se constatî o tendință de creștere a numărului săptămânal de cazuri din județ, în prima săptămână a lunii aprilie înregistrându-se 68 de noi cazuri de rujeolă.

Potrivit DSP Alba, principala cauză a acestei epidemii este scăderea ratei de vaccinare, care la nivelul judetului Alba este la prima doză de 71,3% și la a doua doză de doar 47,7%. Pentru a evita o epidemie, rata de acoperire vaccinală la rujeolă trebuie să fie de 95%. Conform specialiștilor Direcției de Sănătate Publică Alba, imunizarea prin vaccinare este cea mai sigură metodă prin care vă puteți proteja copiii. În cazul în care un copil vaccinat va contracta un virus, sistemul lui imunitar va ști să reacționeze, să lupte împotriva infecțiilor, va fi pregătit pentru a combate rapid și eficient boala.

„Prin vaccinare contribuiți atât la binele propriului copil cât și la binele întregii comunități. Atunci când un număr mare de persoane se vaccinează se obține imunitatea de grup, situație în care bolile nu se mai pot răspândi cu ușurință de la o persoană la alta. Vaccinarea se poate realiza gratuit în cabinetele medicilor de familie”, se arată într-un comunicat de presă al DSP Alba.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Lista unităților de învățământ care fac parte din programul național „Masă sănătoasă”, actualizată: Care sunt numele noi din Alba

Publicat

în

Lista unităților de învățământ care fac parte din programul național „Masă sănătoasă”, actualizată

Lista unităților de învățământ care fac parte din programul național „Masă sănătoasă” a fost actualizată, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial.
Este vorba despre ordinul comun al Ministerului Educației 4.139 din 4 aprilie 2024 și al Ministerului Agriculturii nr. 138 din 9 aprilie 2024.
Ordinul publicat în Monitorul Oficial modifică și completează anexa la Ordinul ministrului educației și al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 3.840/81/2024 privind aprobarea Listei unităților de învățământ preuniversitar incluse în Programul național „Masă sănătoasă” în anul 2024.
Pentru județul Alba, lista inițială cuprindea 28 de unități de învățământ.
Lista actualizată a școlilor din județul nostru include următoarele noi unități de învățământ: Liceul Tehnologic „Dorin Pavel” Alba Iulia, Școala Gimnazială „Ioan de Hunedoara” Sântimbru, Școala Gimnazială Meteș, Școala Gimnazială Câlnic și Liceul Tehnologic Jidvei, cu structurile Școala Gimnazială Veseuș și Școala Gimnazială Bălcaciu.

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

3 amenzi, zeci de avertismente, aproape 90 de firme controlate, fără cazuri de muncă la negru: Bilanțul controalelor inspectorilor ITM Alba, în săptămâna 8-12 aprilie 2024

Publicat

în

Amenzi de 6.000 lei și 30 de avertismente aplicate de inspectorii de muncă din Alba, în perioada 8-12 aprilie 2024

Prin Programul cadru de acţiuni al I.T.M. Alba pentru anul 2024, aprobat de către conducerea Inspecţiei Muncii, s-a stabilit că unul dintre obiectivele prioritare ale activităţii inspectoratului îl reprezintă combaterea muncii nedeclarate și subdeclarate, în vederea descurajării şi a diminuării acestui fenomen care, în fapt, reprezintă tot o formă de evaziune fiscală.

La data prezentei, la nivelul ITM Alba se află în derulare o campanie naționale , dispusă și monitorizată de Inspecția Muncii, și anume :
1. Campania națională de informare și conștientizare a prevederilor Legii 367/2022 privind dialogul social ,care se derulează în perioada 01.02.2024-31.12.2024.
2. In perioada 09.04.- 12.04.2024 s-a derulat la nivelul judetului Alba, Campania Nationala privind verificarea incheierii și executării contractelor individuale de muncă precum și respectarea normelor de securitate și sănătate in muncă de către salariații din domeniul Brutarii, Panificatie, producție paste făinoase , CAEN 1071,1072,1073.
Activitatea zilnică a inspectorilor de muncă a vizat, cu prioritate, sancţionarea muncii nedeclarate și subdeclarate, rezultatele controalelor efectuate fiind comunicate săptămânal, către Inspecţia Muncii.
Rezultatele obţinute la nivelul judeţului Alba, în perioada 08.04.- 12.04.2024, în activitatea de control, sunt redate mai jos.

În domeniul relaţiilor de muncă:

Total unităţi controlate: 54
Numar de salariați ai angajatorilor controlați: 619
Din care – femei : 293
Număr deficienţe constatate: 128
Nr. sancţiuni aplicate angajatorilor : – 12 din care :

– 9 Avertismente ;
– 3 Amenzi – 6.000 lei;

Principalele deficienţe constatate în controale :

 nu se conduce corect evidența timpului lucrat;
 nu au fost eliberate la încetarea activității, adeverințele de vechime;

 contractele individuale de muncă cu timp parțial nu conțin clauze referitoare la repartizarea programului de lucru;
 nu au fost achitate salariile, la data stabilită în contractele individuale de muncă;
 neplata orelor suplimentare și neacordarea concediilor legale de odihnă anuale;
 neacordarea repausului săptămânal și a sporului aferent;
 nu se face dovada înmânării unui exemplar din contractul individual de muncă salariatului;
 dosarele personale nu conțin actele necesare angajării;
 nu a fost inițiată la nivelul unității negocierea colectivă;
 nu se păstrează la punctele de lucru ale societății, copii ale contractelor individuale de muncă;

În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă:
Nr. total unităţi controlate: 33
Număr deficienţe constatate: 59
Număr de măsuri dispuse : 59
Angajatori sancționați: 18
Nr. sancţiuni aplicate: – 21 din care:
– 21 avertismente;
Nr.evenimente comunicate : 1

Nr.evenimente in curs de cercetare : 2
Nr. actiuni de informare/constientizare angajatori : 1

Principalele deficienţe stabilite în controale :

 Lipsa fișelor de aptitudini eliberate în urma examinării medicale la angajare și/sau periodică a lucrătorilor.
 Lipsa evaluarii riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională pentru activitățile desfășurate.
 Lipsa autorizării inițiale și a verificărilor periodice a echipamentelor tehnice supuse reglementărilor ISCIR.
 Lipsa instruirii periodice a lucrătorilor.
 Organizarea necorespunzătoare a activității la nivelul unităților, conform noilor reglementari din H.G. nr. 955/2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006.
 Lipsa instrucțiunilor proprii de securitate a muncii pentru activitățile desfășurate.
 Desfășurarea activității fără efectuarea examenului medical la angajare și/sau periodic a lucrătorilor.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba