Rămâi conectat

Știri

Asociația Neamunit a cerut autorităților din Alba-Iulia să oprească defilarea gărzilor îmbrăcate în uniforma austriacă de epocă: Sunt reprezentări ale unei armate de ocupație

Publicat

în

created by dji camera

Asociația Neamunit a trimis adrese către Primăria Alba Iulia, Prefectura județului Alba, Consiliului local Alba Iulia, Consiliul județean Alba și Ministerul Culturii și Identității Naționale, prin care se cere interzicerea defilării soldaților îmbrăcați în uniforme austriece de pe vremea în care Ardealul era sub ocupație austriacă.

În memoriul asociației se arată că armata austriacă a comis atrocități împotriva poporului român și tocmai în Anul Centenarului, autoritățile scot reprezentanții simbolici ai acestora la defilare prin oraș.

Cei de la NeamUnit amintesc și de faptul că un general al armatei austriece, von Bukow, a distrus cu tunul majoritatea mănăstirilor ortodoxe.

„Prin prezenta petiție, noi, Asociația Neamunit, vă solicităm să întreprindeți toate demersurile care vă stau la dispoziție conform legii pentru a opri definitiv și în cel mai scurt timp cu putință programul de demonstrații și defilări ale gărzilor în uniforme austriece de epocă în Cetatea Alba Iulia, activități pe care le considerăm total nepotrivite în contextul actual al Anului Centenarului Marii Uniri, ceea ce vom argumenta în cele ce urmează.

Având în vedere faptul că Alba Iulia se află în administrația Statului Român (și nu a celui austriac), iar forțele armate care sunt scoase la loc de cinste în spațiul public sunt reprezentări ale unei foste armate de ocupație, considerăm că aceste defilări și spectacole de reconstituire istorică sunt în profundă contradicție cu sacrificiile poporului român de a se elibera de sub dominația imperiilor, inclusiv a celui Habsburgic. De altfel, Cetatea Albei Iulia a fost martora unor atrocități fără precedent în epoca modernă comise de această armată împotriva poporului român, să ne referim deocamdată doar la tragerea pe roată a lui Horea și Cloșca. Vă atragem respectuos atenția că anul acesta sărbătorim Centenarul Marii Unirii, care are componentă principală Actul Unirii de la Alba Iulia, act care consemnează prăbușirea imperiilor ale căror armate dvs. le puneți să defileze acum, fie numai „reconstituite istoric”. Pe lângă Unirea lui Mihai Viteazul, săvârșită tot în aceeași localitate, acesta este și motivul pentru care Alba Iulia este considerată drept Capitala simbolică a României.

Reamintim, pentru cine a uitat, faptul că, între anii 1699 si 1918, Imperiul Austriac a stăpânit peste Transilvania (care a fost, chiar și în aceste condiții, principat autonom). În această perioadă, românii (care mereu au fost majoritari din punct de vedere numeric) din provincia istorică a Transilvaniei au fost lipsiți de orice fel de drepturi civile. Nu trebuie uitat nici faptul că generalul austriac Adolf von Bucow, în calitate de guvernator al Transilvaniei între anii 1761-1764, a distrus cu tunurile majoritatea mănăstirilor românești ortodoxe din Transilvania. Totodată, trebuie menționat și faptul că principalul motiv pentru care Regatul României a intrat în Primul Razboi Mondial a fost întocmai dorința de a elibera Transilvania de sub stăpânirea austro-ungară, pe care aceste defilări par că o celebrează.

Legat de istoria cetății Alba-Iulia, mai menționăm câteva aspecte semnificative: deși este adevărat că cetatea în forma ei restaurată a fost construită în timpul guvernării austriece, nu trebuie uitat faptul că pe aceste locuri a existat o cetate întărită încă din timpul dacilor, peste care s-a așezat un castru roman fortificat. Mai tarziu, la anul 1600, Mihai Viteazul intră triumfător în cetatea Alba Iulia și o proclamă capitala simbolică a celor trei provincii românești unite sub sceptrul său. Tot aici, Mihai Viteazul instituie prima Mitropolie ortodoxă a românilor transilvăneni. Mai mult, în urmă cu 100 de ani, la 1 decembrie 1918, Marea Adunare Națională de la Alba Iulia proclamă aici unirea pe veci a Transilvaniei cu România.

În acest condiții, deși istoria Transilvaniei și a orașului Alba Iulia este una limpede românească, iată că, inclusiv în anul Centenarului, instituțiile publice întârzie să își recapete demnitatea națională și proprietatea simbolică, apoi culturală, economică și politică asupra moștenirii lor istorice și rămân tributare unei ideologii de tipul ocupat-ocupant.

Având în vedere faptele istorice mai sus menționate, considerăm că este evident faptul că celebrarea Centenarului Marii Uniri prin defilări ale unor trupe care amintesc de armatele de ocupație austriece, care au comis atrocități asupra comunității românești este nepotrivită, dacă nu chiar sfidătoare la adresa națiunii române și batjocoritoare la adresa sutelor de mii de români care s-au jertfit acum 100 de ani pentru eliberarea Transilvaniei de sub jugul străin și pentru înfăptuirea României Mari”, se arată în memoriul Asociației.

Cei de la NeamUnit au cerut autorităților să oprească pe termen definitiv defilarea gărzilor cetății în uniforme austriece și înlocuirea lor cu uniforme românești.

„În concluzie, vă solicitam să luați de urgență măsurile care se impun, pentru ca, în cel mai scurt timp, să aibă loc două acțiuni: 1. Recondiționarea Obeliscului ca manieră de cinstire a eroilor români transilvani și 2. Oprirea pe termen definitiv a defilării gărzilor cetății în uniforme austriece. Menționăm că astfel de reconstituiri istorice pot fi făcute în spiritul demnității naționale, astfel că vă propunem ca soluții potrivite: a) ori defilarea de trupe în uniforme de daci și de romani; b) ori în uniforme românești corespondente armatei Voievodului Mihai Viteazul; c) ori în uniforme ale Armatei Române eliberatoare corespondente anilor 1918-1919”, se încheie adresa.

Din păcate, deși termenul legal de 30 de zile a fost depășit deja, nicio instituție publică nu a răspuns solicitării legale a Asociației Neamunit.

Sursa.activenews.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Știri

18 martie 1906: Primul zbor autopropulsat, realizat de Traian Vuia: A pus România pe harta aviaţiei mondiale

Publicat

în

Pe 18 martie 1906, la Paris, Traian Vuia face primul zbor din Europa al unui aparat mai greu ca aerul ce se ridică prin tracţiune proprie, punând astfel România pe harta aviaţiei mondiale.

Traian Vuia s-a născut în anul 1872, în satul Surducu Mic (astăzi Traian Vuia, judeţul Timiş), tatăl lui fiind preot. Deși avea o minte strălucită, Traian Vuia a urmat decât un an la Facultatea Politehnică din Budapesta, din cauza lipsei banilor, dar acest lucru nu l-a făcut să renunțe la visul său, cel care i-a adus întâietate în domeniul aviației.

După ce a fost nevoit să renunţe la cursurile de seral, secţia mecanică, vizionarul Vuia se înscrie la Drept şi lucrează în mai multe birouri de avocatură din Banat pentru a-şi putea asigura mijloacele de trai.

Drumul lui Traian Vuia către succes a fost pavat cu piedici. Mai întâi nu a avut destui bani pentru a face facultatea, apoi nu a avut bani nici pentru constucţia primului său aparat de zbor. Dar, cu toate astea, în data de 18 martie 1906, Vuia a realizat la Montesson, lângă Paris, primul zbor autopropulsat din lume, fără catapulte sau alte mijloace exterioare, cu un aparat mai greu decât aerul – aparat numit „Vuia I”.

Ca orice idee care depăşeşte timpul său, proiectul lui Vuia a fost privit cu scepticism, iar Academiei de Ştiinţe pariziene l-a respins, cu motivaţia că ar fi prea utopic: „problema zborului cu un aparat care cântăreşte mai mult decât aerul nu poate fi rezolvată şi este decât un vis”.
Citește și: Invenții românești care au schimbat istoria

Totuși, în 1903, inginerul român şi-a brevetat avionul-automobil conceput el. „Vuia I” era un aparat de zbor realizat dintr-un cadru de țevi din oțel (îmbinate prin manşoane), care semăna puțin cu aspectul unui liliac, iar aripile din pânză, bombate, erau repliabile ca o umbrelă. Motorul avea de 20 CP, iar trenul de decolare și aterizare era constituit din patru roţi cu pneuri, cu o singură elice cu diametrul de 2,2 m. În total, cântărea aproximativ 250 kg.

După mai multe experimente, primul zbor Vuia I a avut loc la Montesson, lânga Paris, în ziua de 18 martie 1906.

Aparatul s-a desprins de la sol, după ce mașinăria a fost accelerată 50 de metri, apoi s-a ridicat la aproximativ un metru de sol și a zburat așa pe o distanță de 12 metri. Din păcate, elicea s-a blocat şi motorul s-a oprit brusc, avionul-automobil lovindu-se de un copac. Deşi zborul a durat doar câteva clipe, acesta a fost unul reuşit.

După acest eveniment, în ziarele din întreaga lume au apărut articole care îl aveau pe Vuia și realizarea sa în prim-plan, fiind menționat faptul că el este primul om care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul, echipat cu sisteme proprii de decolare, propulsie și aterizare, a decolat de pe o suprafață plată, folosind numai mijloace proprii, fără un „ajutor extern”.

Cu toate acestea, prioritatea primului zbor i-a fost atribuită în mod eronat lui Santos-Dumont, care a obţinut această realizare abia în octombrie, acelaşi an, la Paris. În data de 23 octombrie 1906, Santos-Dumont a pilotat avionul 14-bis în faţa unei mulţimi de spectatori, pe o distanţă de 60 de metri – la o înălţime de doi sau trei metri. Acest eveniment înscris în documente a fost considerat de către Aeroclubul Francez primul zbor şi prima demonstraţie publică din lume, arătând oamenilor că o aeronavă mai grea decât aerul poate decola fără ajutorul altor surse de energie din exterior.

Însă, realitatea era alta.

Realizările din domeniul aeronauticii ale geniului român au fost multă vreme puse la îndoială, nerecunoscute sau ignorate, ba de Aeroclubul Francez, ba de Academia Română care, pentru o perioadă, l-a şi îndepărtat pe Vuia din rândul membrilor săi. Vuia nu a fost la vremea respectivă acreditat de către Aeroclubul Franţei – autoritatea aeronautică care înregistra recordurile, deoarece membrii nu au putut înregistra fapta lui Vuia, întrucât nu au fost prezenți la eveniment.

Dar presa vremii a consemnat şi a fotografiat zborul lui Vuia din martie 1906, iar acesta a constituit un document după care, ulterior, au fost recunoscute realizările lui pe plan internaţional.

Traian Vuia a fost întotdeauna un om modest, iar cuvintele sale rostite atunci când se afla în culmea celebrităţii sale, spun totul: „Eu nu am căutat niciodată gloria, fiindcă ştiu că gloria pierde adesea pe om. Eu nu lucrez pentru gloria mea personală, ci lucrez pentru gloria geniului uman. Ce importanţă are cine a făcut aceste lucruri, important este că ele există”.

Sursa.historia.ro, tvr.ro, omofon.com


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Noi locuințe sociale în Alba Iulia: Care este valoarea proiectului

Publicat

în

În Alba Iulia, noi locuințe sociale

Un număr de 100 apartamente urmează să fie construite de către Primăria Alba Iulia, în cartierul Gheorghe Șincai, pentru persoanele defavorizate.

Licitația de aproape 28 de milioane de lei a fost lansată în SEAP.

După finalizarea celor 5 blocuri, totalizând 100 de locuințe de 1, 2 si 3 camere, va fi rezolvată complet problema locuințelor sociale, deoarece peste 365 de persoane cu situație socială precară vor putea beneficia de o locuință nouă, construită și utilată la standarde moderne, au precizat reprezentanții primăriei.

Potrivit acestora, ofertele se pot depune în SEAP până în 23 aprilie, iar câștigătorul va avea la dispoziție 3 luni pentru proiectare și 33 de luni pentru ridicarea blocurilor.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Înlocuire a conductelor de alimentare cu gaze naturale la Blaj

Publicat

în

Blaj: Înlocuire a conductelor de alimentare cu gaze naturale

În această perioadă se lucrează la schimbarea conductelor de alimentare cu gaze naturale și branșamente pe mai multe străzi din municipiul Blaj.
Investiția este derulată de Delgaz Grid din bugetul propriu de investiții și este rodul unei foarte bune colaborări între Primăria Blaj și Grupul E.ON România, din care face parte această companie.
Până acum, programul de „înlocuire conductă și branșamente gaze naturale în Municipiul Blaj”, în valoare de 1.467.293,10 lei (cu TVA), s-a derulat pe străzile Pârâului, Arinilor, Gheorghe Magheru și Costache Negri (parțial), iar după efectuarea probelor la branșamente se reabilitează infrastructura rutieră și pietonală de pe străzile respective. Aceste lucrări la infrastructura rutieră și pietonală vor fi verificate atent de angajații Primăriei.
În prezent se desfășoară astfel de lucrări pe strada Nicolae Bălcescu, termenul de finalizare fiind 1 aprilie 2024.
Urmează înlocuirea conductelor și branșamentelor de gaze naturale de pe strada Mihail Kogălniceanu, iar termenul de finalizare, cu reabilitarea infrastructurii rutiere și pietonale, este 1 iulie 2024.
În următorii 2 ani, Delgaz Grid va executa, conform planului de investiții, lucrări de înlocuiri conducte și branșamente de gaze naturale pe străzile Gheorghe Barițiu, Alexandru Borza, Privighetorii, Livezii, Iazului, Merilor, Măceșului, Arțarului, Nucilor, Caisului, Prunului, Șipotului, Dumbravei, Gheorghe Lazăr, Crișan, Clujului, Timotei Cipariu, Andrei Șaguna și Prundului și în Parcul Avram Iancu.

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Radio Unirea FM și pe ȘTIRI GOOGLE


Citește mai mult

Știri

Politică

Administrație

Știri din Alba

Educație și Cultură

Eveniment

Sănătate

Social Economic

Divertisment

Stiri din alte ziare

  • Alba Iulia
  • Abrud
  • Aiud
  • Blaj
  • Campeni
  • Cugir
  • Sebes
  • Ocna Mures
  • Teius
  • Zlatna

Articole Similare

radiounireafm, radio alba iulia, radio alba